الجزء الثالث والأخيـــــر من قصـــــة بعد الفراق
تأبط
ذراعها وهو كله شوق بينما كانت ترمي نظرها بلا مبالاة على المارة بجانبها ‘ لترى
وجها
اشتاقت
إليه كثيرا قادم من داخل صالة القادمون من السفر يتأبط هو الآخر ذراع سيدة غيرها!!
نظرت
بدقة إلى ملامحه لتستوعب الأمر ‘ اغلقت عينيها بإحكام وفتحتهم مجددا ببطىء لتشهق
بفزع:
طــ
ـ ـ لـاـ ل !!
بغت
ماجد عندما همست مها بالاسم ونظر إلى الاتجاه التي كانت تنظر إليه فرأى طلال قادم
من
الداخل ‘ فأصفر وجهه وعرق.. نظرت مها إليه بصدمة ثم نظرت إلى طلال ومن ثم انتقلت
نظراتها
ببطى إلى الفتاة التي تتأبط ذراعه لتتحول ملامحها من صدمة إلى صدمة أكبر حين
وجدتها
ريم!!
تركت
ماجد وهرعت إلى طلال دون تفكير ووقفت أمامه بغته وقالت:
-
طلال!
نظر
إليها بدهشة وتعجب وبعد لحظات رانت لثوان معدودة قال:
-
هو انتِ تعرفيني؟!
فغرت
فاهها في دهشة أكبر وقالت:
-
أاا أنت مش فاكرني؟!! أنااا مهااا؟؟؟
-
لا اسف مش فاكرك
نظرت
إلى ريم بصدمة ومن ثم إلى ماجد وقالت بغضب شديد وحانق:
-
ايه ده؟!! حد يفهمني اييييه ده؟؟ مش قلتوووولي انه
ماااااات؟!!! لييييييييه ليييييييه
ركض
إليها ماجد وحاول أن يحاوطها بذارعه ولكنها صرخت به ودفعته بعيدا بقوة قائلة:
-
انت بالذاااااااات ملكش دعوووووة بياااااا
وأخذت
تبكي بهستيريا ومن ثم نظرت إلى طلال الذي كان ينظر إليها بأسف شديد وحزن:
-
ازااااي متفتكرنيييش؟ ده أنا الحب الوحيييد في حيااااتك؟
أنا مهااا؟؟ انت كنت خطييييبي
انااااا
..
وم
ثم نظرت إلى ريم وقد ضاقت عيناها وقالت بكره:
-
انتي أكتر صااااااحبة حيوااااانة
توترت
ملامح ريم وقالت بهدوء:
-
م م ممها لو سمحتي افهمي الموضوع
-
افهم اييييه!! افهم ان خطيبي مش فاكرررني؟!!! وانه لسسسه
عااااااااايش ممتش!! وانكم
عااااارفين
ده وسااااكتين!
-
ماجد ميــعر
قاطعتها
ببغض وقالت:
-
اخرررررسي ‘ يعرررررف يعررررف لانكم قرررريبين من بعضض
وانتي اللي ساعدتيه
انه
يدخل حياااااتي عشان تخطفي طلااااال مني !! ايووووة ايوة دلووووقتي فهمت زنك
والاعيبك
الررررخييييصة!!
أمسك
ماجد مها بقوة وقال بجزم :
-
أظن كفااااية فضايح كده وتعالي في البيت نتفااااهم
لتجيبه
بهستريا وموجة غضب عارمة:
-
انا مش هروووووح معاك البييييت ‘ سييييبني سيييييبني
أخذت
تصرخ بجنون وتبكي في نفس الوقت حتى انهارت قواها وأغمى عليها ..
****************************************
بعد
ساعات طويلة أفاقت مها لتجد نفسها فوق فراش أبيض في حجرة بإحدى المستشفيات..
نظرت
حولها بتعب وإرهاق لتجد ماجد وريم وطلال يقفوا يحدقون بها بشفقة وحزن فصرخت
مجددا:
-
اخرجوااااا بررررررة اخرجوووووووو بكرهكمممم بكرهكممممم
بررررررة
هرعت
الممرضات إلى الداخل وأمروا الجميع بخوف أن يتركوا المريضة وحدها لما تعانيه
من
إنهيار عصبي..
ظل
طلال يمر الردهة متوترا ويضرب كفا على كف ‘ فنظرت له ريم بحزن وقالت بقلب منفطر:
-
احنا ممكن نفسخ خطوبتنا يا طلال ‘ أنا عمري ما كنت ليك
ولا قلبك عمره عرف يحبني !
انا
كنت فاكرة اني هقدر اخد مكان مش مكاني بس عينك وقلبك مبيعرفوش يكدبوا!!
نظر
إليها بصمت وانسابت الدموع بهدوء وقهر وقال:
-
انا قلتلك قبل كده ‘ مها مبقتش تنفع ليا
-
لاااا يا طلال احنا غلطنا اوووي من ساعة ما عرفنا انك
لسه عايش انا وماجد وقررت معانا
اننا
منقلش لمها لانها كانت اتجوزت ماجد!! ماجد وقتها كان لازم ينسحب زي ما انا بنسحب
دلوقتي
بكى أكثر وقال:
-
مكنش ينفع ينسحب يا ريم
-
مهااا عمرها ما عرفت ولا قدرت تحب ماجد‘ بيك ومن غيرك هي
فضلت عايشة على ذكراك!
احنا
كنا أنانيين اوووي لما قررنا احنا التلاتة ان ماجد ميطلقش مها..
يأتي
ماجد من خلف طلال ويربت على ظهره وقال:
-
انا مخنتكش يا صاحبي وانت عارف ده ! كل الموضوع لما كنا
فاكرينك مت انا حبيت
اقف
جمبها واعوضها عن غيابك بس هي عمرها ما عرفت تخرج برة دايرة حبك!!
-
بس ....
يقاطعه
ماجد قائلا:
-
ولما ريم اكتشفت انك ممتش وانك كنت عايش في شرم فاقد
الذاكرة جيت ليك انا وهي
وفهمناك
الحكاية كلها واللي حصل في غيابك ..
-
مكنش ينفع اقلك طلقها
-
وانا كنت اناني وقلت في نفس الوقت جايز بكده ادي فرصة
لريم تعوض الايام اللي اتحرمت
فيها
منك لانها كانت بتحبك من زمان
نظرت
له ريم بضيق وقالت:
-
ماجد!
-
معدش فيه حاجة تستخبى يا ريم !! انا وانتي اكتشفنا اننا
خسرنا نفسنا قبل ما نخسر اللي
بنحبهم
بأنانيتنا!! لا انتي عرفتي تنسي طلال مها ولا انا عرفت انسي مها طلال!! حتى بعد
ما
اتاكدت ان طلال ساب مصر كلها وقرر يسافر لبرة عشان ينسى!!
يجيبه طلال بتوتر:
-
ا اا انا فعلا سافرت برة عش عشــ ا اقدر ابتدي صفحة
جديدة
-
حياتك كلها مها زي ما انت حياتها كلها ‘ انا فضلت عايش
معاها سنين وشبحك بينا .. عجزت
اني
احتويها!! انا كنت عارف اني وانا بحضنها هي بتفكر فيك؟! اسمك اللي بتردده وهي
نايمة
اكتر
من اسمي اللي بتقوله! نظرتك اللي جوة عينها.. كلامها اللي كله منك!! كل حاجة منك
فيها
زي ما كل حاجة منها فيك!!
تقف
ريم وتقول:
-
انا همشي يا طلال ‘ وأرجوك تفهمها اني محاولتش اسرقك !
كل الحكاية لما لقيت فرصة
اني
ممكن ابتدي معاك صفحة جديدة في حياتك قلت ليه لا ..
-
انا كمان همشي وقلها اني هطلقها ‘ وربنا يوووفقكم وتقدر
تعوضها عن كل لحظة حرمان
كنا
احنا السبب فيها..
ذهب
ماجد وريم واختار كلا منهم دربا حالكا ضبابي الخُطى ووقف طلال بحيرة ‘ ثم تنفس
الصعداء
وطرق باب غرفتها ثم دخل..
رأته
مها يدخل إليها ‘ ابتسم ابتسامة واهنة ثم قال:
-
عاملة ايه يا عيوني؟
نظرت
إليه بصدمة وقالت:
-
ا اا انت افتكرتني؟!
-
....
-
رد عليا؟ هه ههما قالولك؟ طب وروك صورنا؟! ه هه هما اكيد
كدبوا عليك زي ما كدبوا
عليا
! هما فهموك اني مت؟؟
-
انا منستكيش عشان افتكرك يا مها !
صدمت
لرده وقالت :
-
ايه؟! يعني ايه؟؟
-
اللي حصل باختصار اني في الحرب اتصابت في دماغي وبسبب
الاصابة فقدت الذاكرة مؤقتا
مكنتش
عارف انا مين وفين وعايش ازاي ! ناس طيبين في سينا خدوني اعيش معاهم وبعدين
جت
فرصة ليا اني اروح اسكندرية واشتغل وهناك قابلتني ريم صدفة واتكلمت معايا على اساس
اني
فاكر كل حاجة بس لما عرفت اني فقدت الذاكرة حكتلي عنك وعن ماجد وعنها وبدأت
افتكركم
فعلا وأول سؤال قلتلها :
-
انتِ عاملة ايه من بعدي
قالتلي
ان ماجد اتجوزك وكانت صدمة ليا بس بعدين عرفت انك اكيد كنتِ محتاجة حد يعوضك
ويقف
جمبك وقلت لريم متقلكيش عشان حياتك متبوظش ‘ معرفش انا كنت بفكر ازاي بس اللي
اعرفه
اني كنت بموووووت عشانك ..
كانت
مها تبكي بحرقة وهي تستمع إليه..
-
بعدين لقيت ماجد جه وقالي انه ما صدق انك بدأتي تعيشي
حياتك شوية وان وجودي
هيعمل
مشكلة وهيقلب الموازيين ‘ فقلتله اني قلت لريم متقلش لحد اصلا برجوعي عشان
فعلا
مقلبش حياتك واستحملت ان حياتي انا تكون مقلوبة.. وبعدها قررت اسافر لبرة عشان
اشتغل
‘ وريم قالت انها هتسافر معايا تدرس وهناك اعترفتلي انها كانت بتحبني من زمان
وان
اللي كان بيمنعها حبك ليا بس ....
-
بس ايه؟! كمل؟
-
بس لما انتي بقيتي مع ماجد هي شافت ان من حقنا بقى نعيش
احنا كمان حياتنا
-
اتجوزتها؟؟؟؟؟
-
لا اتخطبنا بس ‘ فيه حاجة كانت بتمنعني اني اكمل! مكنتش
قادر اشوف غيرك..
وفي
نفس الوقت صعبت عليا واتاكدت انها اتغربت عشان تبقى قريبة مني.. قلت بيني
وبينك
وبصراحة وليه محاولش ابتدي انا كمان صفحة تانية من غيرك ‘ بس كنت بفشل..
-
و واناا عمري ما قدرت انساك حتى لما اتجوزت ماجد
اقترب
إليها بحنان وأمسك يدها وقبلها بشغف وقال:
-
أنا عارف ده وده اللي صارحني بيه ماجد من قريب وقالي انه
بيفكر يطلقك لانه تعب من
انه
يحس انه مجرد كومبارس في دنيتك..
-
انا ميهمنيش ماجد ولا ريم !! انا اللي يهمني انت.. هما
كانوا انانيين اووي في اختيارهم وانا
كمان
هبقى انانية زيهم..
-
وهما انسحبوا من حياتنا خلاص
احتضنته
بشدة وبكت بحرقة وقالت:
-
ياااااااااه زي الكابوووووس اللي مكنتش عارفة اصحى منه
-
بحبك بحبك اووووي ووحشتيييييييييني
-
مش هسيبك تضيع مني تاني ! مش هسيب ولا لحظة تضيع مننا ..
قبلها
بنهم عاشق لمحبوبته وقال:
-
انا اسف اني في لحظة سبتك تضيعي مني
-
انا اللي اسفة اني يأست بسرعة اووووي كده ! انا كنت لازم
استناك طول العمر!
-
بس انتي كنتي عايشة جوة في قلبي
-
وانا كنت بقلهم دايما انك عاااايش ‘ انا كنت حاسة بيك
-
وانا عايش بيكي ..
-
عارف من ساعة ما بعدت عني وانا كنت بسأل دايما يا ترى
فيه حاجة بعد الفراق؟!
-
ولقيتي ايه؟
-
لقيت ان بيبقى فيه لقا بعد الفراق بيحيّ كل حاجة جوانا
دبلت!
النهايــــــــــــــــــــــــــــــــــــة