الحلقة السابعة عشر
بعد ما رجع إبراهيم لشقته حاول يتصل كتير بمحمود بس مكنش بيرد عليه ..
بعدين قرر يتصل بمامة بيري
اول ما ردت الام قال بتوتر:
- ازيك يا طنط انا إبراهيم
الأم بحدة وجفاء شديد:
- خير!
- يبقى بيري حكتلك ‘ طنط الله يخليكي اسمعيني وافهميني
- ولا عايزة اسمع يا ابن الحلال ولا افهم ! دي بنتي اللي بعتها ليك أمانة؟؟
قهرتها وكسرت قلبها ؟؟ وتقولي
اسمعك؟؟
- يا طنط انتي ليه مش راضية تفهميني زي بيري؟؟ انا بحبها وهي لولا انها
عندت مكنش الامور وصلت بينا لكده!!
- عندت؟ عايزها تشوفك بتبدي واحدة عليها.....
إبراهيم بيقاطعها:
- دي مديرتي في الشغل وشريرة وعافية وانا لو كنت عندت كنت تاني يوم هرجع
مصر!! وانتي عارفة
الظروف .. الظروف دلوقتي متسمحش اني ارجع مصر ‘ انا لسه مخدتش كل حاجة من
الغربة..
- روح يا بني الله يرضى عليك شوف طريقك بعيد عننا .. بيري خلاص رمت طوبتك
من زمان
- انا بحبها اووووي يا طنط الله يرضى عليكي متخلهاش تسبني ‘ طب تحبي اجيلكم
مصر يومين اصالحها
واراضيها ؟
- انت يا بني مصنتش الامانة ولا كنت مخلص وانا مش هطمن على بنتي لو خليتها
ترجعلك .. بعد اذنك
وتقفل الام السكة على طول قبل ما إبراهيم يكمل كلامه .. يرمي إبراهيم
الموبايل بعصبية على الكنبة جمبه
ويسرح لحد ما يجيله تلفون من أشواق يرد وهو مش مخنوق:
- الو
- هلا حبي اسمع باجر المأذون راح يجي يكتب كتابنا الساعة 5 في البيت عندي
انزين حبي
- خلاص تمام يا روحي
ويقفل ويرمي التلفون بقرف ويقول بصوت عالي
- وحياة كل يوم اتذليت فيه هنا في الغربة لاخد حقي تالت ومتلت
ويبعت مسج لمحمود فيها " كنت فاكر يا صاحبي انك اكتر واحد هتفهم انا
عملت كده ليه ! انت شفت زي ما
انا شفت ايام سودة هنا والعيشة طلعت امر من مصر بس مكنش ينفع ارجع مصر خايب
وكان لازم افكر
كده ومضيعش الفرصة مني.. أشواق مرحلة وهتعدي ومجرد محطة عشان اوصل للي انا
عايزه ومجرد
ما اوصل هنزل من المحطة دي لانها متنفعش تبقى البراح اللي ارتاح فيه !!
ياريت يا صحبي تفهمني
وترد عليا "
وبعد ما يبعتها يرجع يسرح تاني لمدة دقايق لحد ما تجيله مسج رد من محمود
فيها " انت بعت قلبك عشان
حجات متساويس فمتتوقعش انك متخسرش حاجة ! انت اشتريت الفلوس ورميت القلوب
وعشان كده احنا
مش موجودين دلوقتي .. "
**********************************************
سامي اخو رينا يوصل البحرين تبع الرحلة اللي كان قايم بيها وبما ان البحرين
كانت ترنزليت للرحلة
اتفق مع رينا انهم يشوفوا بعض ... رينا اول ما بتشوف اخوها بتجري عليه
تحضنه بلهفة وشوق وحنين
وتفضل تعيط ..
يطبطب عليها سامي بكل حنان ويقول:
- مالك يا حبيبتي؟ فيه ايه؟
- انا مبقتش قادرة على العيشة مع بندر يا سامي ! ارجوك خليه يطلقني
- ايه؟ ليه؟ عمل معاكي ايه ؟؟
رينا بتعيط بحرقة اكتر:
- بقى انسان اناني متعجرف وغيوور ! تخيل يا سامي بندر بيغير مني في الشغل
ولما بدأ يحس اني كويسة
في الشركة وان الكل معجب بشغلي بدأ يغير مني ! بقيت اشوف قمع رهيب منه عشان
مكملش في الشغل
وارجع اقعد في البيت تاني مع العيال! وانا والله عمري ما قصرت في البيت
عشان شغلي ..
سامي بتكشيرة :
- مقلتليش ليه كل ده يا رينا ! انا لازم اجيلكم هنا مخصوص ‘ دلوقتي للاسف
مش هقدر اقابله انا رحلتي
المفروض بعد نص ساعة! هاخد اجازة واجيلكم تاني والمهزلة دي لازم تقف..
رينا بتوتر:
- هتعمل معاه ايه يا سامي؟ احنا مش عايزين مشاكل برضو ده ابو ولادي
- انتي لسه بتحبيه يا رينا
رينا وهي بتعيط:
- جداااا بس هو وجعني اوووي
- خلاص هقرص عليه او اجبره على الطلاق لو ده اللي هيريحك
رينا بفزع وتردد:
- لا انا بقول اه طلاق بس لا بتوجع
منها اوووي ! انا عايزة بس يحس اني فعلا المرادي هضيع منه
يحس اني مش دايمة ليه وانه المفروض يرجع لوعيه ويرجع لبندر بتاع زمان! بندر
اللي كان بيشجعني
ويشاركني كل حاجة! مش زوج اناني لما لقى مراته هتنجح في شغلها خاف وبدأ
يقمعها عشان متبقاش
احسن منه !!
- خلاص لما اجي هنفهمه اني جاي عشان طلاق وهقرص عليه شوية عشان يتعدل
رينا بتمسح دموعها وهي مبتسمة:
- ماشي .. انت بقى ايه اخبارك ..
- الحمد الله كويس
- مش هنفرح بيك بقى؟
- ربك لسه مندهش للنصيب
- ربنا يكرمك يارب ببنت تقدرك وتصونك وتحبك يا حبيبي ‘ انت تستاهل كل الخير
اللي في الدنيا
************************************
بعد شهرين بيري قاعدة في اوضتها
بتفكر في تركي ويا ترى ايه اللي بيعمله ‘ حست بشوق فظيع وحنين
مخليها مش قادرة وهتجنن وتسمع صوته .. بعتلها ايميلات كتيرة على ايميلها
اللي ادته ليها بس مكنتش بترد
وياسمين ومهرة قالولها انه راح ليهم كذا مرة يسألهم عنها وقالوله انهم
ميعرفوش عنها حاجة بناءا على
رغبتها .. قعدت تبكي كتير وحست نفسها انها مخنوقة اووي ‘ بقالها فترة
بتكابر ومش عايزة تكلمه عشان
مش عايزة تدخل حياته وهي متلخبطة وتلخبطها ليه اكتر وفي نفس الوقت هي
مقدرتش تستحمل فكرة انه
يتجوز واحدة تانية ..
مسحت دموعها وقامت تتوضى عشان تصلي وتدعي ربنا انه يفك كربها ..
***********************************
تركي في العربية مع اخته رايحين السعودية بناءا على طلب باباهم وبعد ما
وصلوا وخلصوا عشا قال الاب
بحزم شديد لتركي:
- وانت ناوي امتى تتجوز بنت خالتك ؟!
- ارجوك يا والدي انا مش طااايق نفسي فبلاش الموضوع ده!
- يعني ايه مش طايق نفسك ؟! احنا المفروض روحنا وقلنا اننا عايزينها لابننا
واستحملتك بقالي شهرين
كل شوية تقلي مش دلوقتي مش دلوقتي؟! امال هنعلق البنت جمبنا؟؟ حجزناها
وخلاص نرميها تعفن؟!
- تعفن ايه والدي انت ليه محسسني اننا بنتكلم عن حتت جاتوه!
تتدخل الام وتقول:
- بس يا تركي خالتك كل شوية تسألني متى راح نروح لهم! ترى البنت خطابها
كثييير!!
العنود كانت بتسمع الحوار ده وبتغلي من جواها لانها حاسة بقهرة اخوها
وعذابه ومدى حبه للبنت التانية
وفي نفس الوقت مش قادر يتكلم ومش عايز يتجوز خديجة ..
قال تركي بعصبية:
- خطابها كثير يلا حلال عليها !
الام بعصبية:
- وش تقول انت! خرفت ولا وشوووو؟!
الاب يزعق جامد:
- بكرة هتيجي معايا نقلهم الملكة بعد يومين
تركي بضيق شديد:
- بس يا ابوي ......
الاب مقاطعا:
- هي كلمة وانتهت
يدخل الاب ووراه الام اوضته ويفضل تركي قاعد متنح ومصدوم وجمبه العنود
حزينة عليه يبص ليها
بحزن:
- العنود ايش معناه هذا؟! يعني كذا خلاص؟ بتزوجها؟؟؟؟؟
العنود بتطبطب عليه ودموعها بتنزل بحزن وقهرة..
- العنود الله يسلمك اتكلمي؟! قوليلي ان هذا كابوس؟!!!!
- حبيبي بس كفاية وربي حراااام عليك يا تركي
- حرررررام علي انا؟!!!!!
- خبرهم يا تركي ليه ما تبغى تتزوجها !!
- وافضحها؟! افضح عرضها اللي ما تستحي للاسف انا رجال ما اقدر افضح عرض
واحدة اسمها بنت
خالتي!
- بس حرام عليك تنظلم انت مالك ذنب !!
- قسم بالله ما اخليها تنام لو حصل وملكت عليها
وفهميها زززييييين اني نااااااوي عليها !
- خلاص بفهمها بفهمها وان شاء الله ما يصير شي
*****************************************
بعد ساعتين كانت العنود في اوضة خديجة وبتقولها بتهديد:
- اسمعي يا خديجة انتي ما تحبي اخوي ولا هو صار يحبك وترى هو ما يكذب لما
قالك راح ينتقم
لو فكرتي توافقي عليه..
خديجة ببرود:
- اشوف صرتي ما تبيني انتي كمان؟ ترى انا اقدر اخلي تركي يحبني مرة ثانية
ونفتح صفحة جديدة
- ايش مالك ؟! مجنوووونة اقولك اخوي يكرررررهك وحالف لينتقم
- خليه ينتقم وبشوف اناااا وحبي ولا حب الثانية اللي شفتها معاه لما كنا
بالمجمع
تتصدم العنود من كلام خديجة وتقول بتوتر:
- عن من تتكلمي انتي؟
- عن الحب الجديد لاخوكِ ايش ما تعرفي عنه؟
- اي حب ؟؟!!
- اسمعي يا العنود انا اعرف تركي من يحب كيف يكون! هاذا واحد كان ينهبل لما
يسمع صوتي فاعرف
كيف يصير لما يحب!! وللاسف انا شفت هذا بعيونه معاها لما كنا بالمجمع ! وما
دري ليش انحرق قلبي
- انتي مب طبيعية !!
- لا انا نفس تركي من كبرت فهمت ان تركي لي وانا لتركي واكتشفت انه احبه بس
كنت ابغى انا اللي
اختار ما ينفرض عليّ!!!!
********************************
مهرة قاعدة مع ياسمين يتفرجوا على التلفزيون وفجأة رقم غريب اتصل بيها بتبص
باستغراب وتقول لياسمين:
- رقم غريب من مصر!
- طب ردي؟
- بس انا مش عارفة هو مين؟؟
- اكيد حد من اهلك بس بيتصل من رقم حد مثلا
ترد مهرة بخوف وقلق:
- الو؟
بصوت مهموم جدا:
- انا عبد القادر يا مهرة اوعى تقفلي
******************************
بعد يومين كتب تركي كتابه على خديجة وقلبه مقهور وحزين ومليان انتقام
لخديجة اما خديجة فكانت سعيدة جدا انها قدرت تنتصر وتتجوز تركي وكانت فاكرة انها هتقدر
تخليه يحبها من تاني .. اول ما نزل تركي من عندهم بعت ليها مسج "لا تفكري انك
انتصرتي بكرة راح امر عليكي اخذك اوصلك لبيتنا"
بعتت باستهزاء"اي بيت انت بس ملكت علي لحين عرسنا ما صار"
*انت بس كتبت كتابك لسه الفرح محصلش
رد عليها"اتفقت مع ابوكِ على كذا ووافق ‘ وبعدين اشكالك مالهم
هالكلام"
خرجت خديجة لاهلها تتأكد ولقت فعلا كلام تركي صح وقتها رجعت الاوضة وهي
مقهورة بعد ما كانت مبسوطة واستغربت ازاي محدش قالها على الاتفاق ده!! واترعبت
جداااااا من بكرة
....................