كمانيليو

كمانيليو
قريبا في المكتبات

الاثنين، 8 يوليو 2013

الحلقــــــــة العشرون والاخيـــرة من قصة زيزيـــــتــــا

الحلقـــــــــة العشرون والاخيــــــــرة
مؤه قاعد وجمبه حسنية مرمية على الكنبة ميتة وسوسن قاعدة تعيط وتلطم وتقول:
يالهووووي يالهووووي يالهووووي
مؤه بعد ما بيستوعب اللي حصل يقول:اخررررسي يا ولية
سوسن بعياط:اخرررس ايه يا راجل!! انت قتشلتهااااا يعني فيها كلبووووووش
مؤه:محدش هيدرى بحاااااجه ‘ هجيب اي صبي يشيلوا جتتها الوسخة دي في اي بلاعة مجاري
سوسن بفزع:ولو انكشفنااااا
مؤه:وننكشف ليه يا وش الغرااااب!!
سوسن بفزع وشك وريبة من المعلم مؤه:وهو فيه جريمة مبيتعرفلهااااش صاحب؟؟
مؤه:ايوووة انا جرايمي مبيعرفلهاش صاحب ‘ ولو مخرستييييش هتحصليها يا وش الغراااب
عشااان كل ده بسببك انتي!!

******************************************

بعد يومين بتفوق زيزيتا فتلاقي انور نايم جمبها..
زيزيتا بتستغرب من وجود انور جمبها وتبص حواليها تلاقي المكان هادي والدنيا بليل ‘ حست
انها عطشانة ‘ حاولت تقوم عشان تجيب لنفسها كوباية مية بس وهي بتقوم توازنها اختل ووقعت
على السرير فعملت صوت وصحي انور مفزوع..
انور بقلق وفرحة ولهفة:زيييينب انتي فقتي؟؟ الحمد الله !! الحمد اللله الحمد الله ‘ حاسة بايه؟؟
اسندي عليا بس ‘ ايه اللي يقومك من السرير ..
يحاول انور ينيمها تاني على السرير ويحط المخدات وراض هرها وعند راسها عشان تنام
نص نومة..
انور بفرحة:كنتي عايزة ايه؟
زينب بصوت ضعيف اوي:ع طشــ ا نة
انور بيجري على التلاجة الصغيرة ويصب مية ليها:اتفضلي
زينب:اا انا فين؟
انور:بعد ما لوزة اتصلت بينا زي ما طلبتي منها انها تتصل ببدور ‘ روحنالك الاسكندرية ولما
حالتك استقرت شوية نقلناكي بالاسعاف ‘ بس انتي بقى كنتي في غيبوبة محستيش خالص..
زيزيتا:بــ د ور  فيـــ .....
انور يكمل كلامها:بدور فين؟؟
زيزيتا تهز راسها بمعنى اه
انور:بتجيلك دايما من الصبح وتمشي على 12 بس انا ببات معاكي
زيزيتا:مــ من امتـــ ى الح نيــ ة دي يا .....
انور يقطع كلامها ويمسك ايدها:انا عارف اني قسيت عليكي اوووي ‘ بس غصبن عني ‘ انا
حبيتك من غير ما احس ‘ اتشديت ليكي لحنيتك وجدعنتك وطيبتك وشهامتك
زيزيتا لفت وشها الناحية التانية ودمعت ‘ فقام انور ومسك وشها ولفه برقة تانية لناحيته ومسح
دموعها وقالها:وحياة كل دمعة نزلتيها ‘ هعوضك عنها بس انتي تسامحيني
نزلت الدموع شوية شوية من عين زيزيتا وبعدها بدأت الدموع تزيد اكتر وبعدها بدأت تعيط
بصوت لحد ما انهارت من العياط..
انور قلبه موجوع لعياط زيزيتا فقام قعد جمبها على السرير وخدها في حضنه جامد اوي
وكأنه عايز يدخلها جواه ‘ حضنها زي ما يكون بيتشبث بكل حاجة فاضلة ليه في الدنيا
وقعد يقولها:انااا اسف والله انا اسف ‘ انا عاااارف اني مهماااا عملت مش هيتغفرلي الغلطة
اللي غلطتها في حقك..
زيزيتا بتعيط اكتر لانها افتكرت يوم ما اعتدى عليها وكانت بتعيط جامد لدرجة انها كانت
بصعوبة بتاخد نفسها ‘ وكانت كل ما تشهق من العياط ‘ يضمها انور لحضنه اكتر ويعيط
ويقول:حقك علياااا ‘ ااااااخ لو تعرفي انا بتعذب اد ايه
زينب بصوت واطي:ا انا تعبانة او اووي
انور بحنان بيشيل المخدات من وراض هرها وينيمها براحة ويغطيها كويس ويفضل يمسح على
شعرها ويقرأ قراءن عليها..
زينب اول ما انور مسح على راسها ‘ راحت في النوم .. انور فضل يمسح على شعرها شوية
ويمسك ايدها شوية تانية ويهمس في ودانها طول الليل:لو تعرفي بحبك اد ايه ‘ هتسامحيني يا زينب..

***********************************************

تاني يوم بدور بتلبس هدومها عشان تروح مع جازم المستشفى ‘ فبتدخل ليها حكمت:
انتم كل يوم بتروحوا فين؟؟
بدور بتلقائية:مفيش يا طنط بس زينب اتصابت في احداث الثورة وبنروح نزورها
حكمت بفزع بتصوط:زيزيتاااااااااا!!
بدور بتتخض من صريخ حكمت وتستغرب اوي:ايوة؟
حكمت:انا ااانا اانا جاية معاكم
بدور باندهاش:بس حضرتك مش على علاقة معاهاا؟؟
حكمت بفزع:لااا اننا ااانا جاية معااااااكم انا جااااااااية اناااا جاية

************************************************
انور في مكتبه في البيت ‘ تدخل عليه لمياء..
لمياء بغضب:انت كل يوم بتبات فين؟؟ انااا عايزة افهم؟ انت مبقتش عايش معانااااا؟؟؟
انور:مم معلش يا ماما
لمياء:انت ايه اللي مشقلب حياتك كده!! عاااايزة افهم !!! اييييييه اللي ملخبط كيانك كده؟؟؟
ومخليك في عز اصابتك متبقاش موجود في البيييييت؟؟؟؟؟
انور بعصبية:بحب يا امي بحــــــــــب
لمياء بابتسامة:طط ططيب يا حبيبي ‘ طيب عشان كده قولي هي مين وانا اروح جررري
واخطبهالك ‘ مش هي بنت ناس كوويسة؟؟ بنت مين هاا؟ بنت مين في مصر؟؟
انور:يا امي الموضوع اكبر مما انتي متخيلاااه كده ‘ فارحميني بقى
لمياء:يعني ايه اكبر واصغر!! فيه ايه ياااا انوووووور!!! ما تحكيلي في ايه؟؟
انور بنرفزة وعصبية:يووووووووووه يا ماما ‘ عايزززززة تعررررفي في ايه؟؟ وايه اللي
ملخبطني ومشقلب كيااااااني؟؟؟؟؟ احكيلك يا ستي انا بحب بنت كانت شغالة بنت ليل
واغتصبتهااااا واقلك على التقيلة بقى ؟؟؟ البنت دي ممكن تطلع جنى
لمياء بعصبية تضرب انور كذا قلم:اخررررررس ‘ انت اكييييد بتهرررررررج!! انتتتت
انتتتت تعممممل كده اخرررررس اخرررررررررس
انور بعصبية:مش انتي اللي عااااايزة تعررررفي اديني عررررررفتك
لمياء:وجنى ايه اللي جابها !! يعني ازاااااي البنت الصاااايعة اللي بتحكيلي عنها دي تبقى بنت
خالتك!! بنت خااااالتك ماتتتت ماتتتت!!
انور:لاااااا ممتتتش ‘ انتي اللي موتيها ‘ لكن جنى ممتتتتتتتتشششششش
لمياء:جنى ماتتت ماتتتتتت ‘ انا سمعت الممرضاااات بنفسي وهما بيقولوا لبعض ان اللي ماتت
دي جنى!!
انور يغير هدومه بسرعة وينزل جري ولمياء بتجري وراه وتعيط بهستيريا:
انوووووور استنى هنااااا ‘ طب راااااايح فييييييين

************************************************

انور بيبص في الورقة وبيشوف انه هو ده العنوان صح ‘ بينزل ويدخل العشوائية ويلاقي
البيوت لازقة في بعض ويلاقي الاطفال اللي هدومها مقطعة بتجري وتلعب ‘ والستات
اللي بتطبخ على اول الشارع واللي بتغسل ..
بيسأل واحدة:فين مرات التمرجي اخو المعلم حنش
الست:قصدشك الولية عزيزة ‘ قاعدشه يخويا زعلانة على موت جوزها في البيت اللي هناك اخر
الحتشة
انور يجري بسرعة ويخبط فتفح ليه الست اللي عارفها ‘ هي اول ما تشوفه تشبه عليه وتقوله:
انا شفتشك فين قبل كده
انور:في القسم اما جيتي تزوري زينب بنت المعلم حنش
عزيزة مرات اخو المعلم حنش:ايوووة ايووووة ‘ اتفضشل يخويا ‘ خير حصل حاجه؟
انور:عايز اعرف اكتر منك عن سرقة جوزك لزينب من المستشفى
عزيزة بتفتكر:من عشرين سنة واكتشر خبطت علينا مرات المعلم حنش حسنية
ترجع بالذاكرة لورا..
عزيزة:ازيك يا حسنية
حسنية بارتباك :فين جووزك
عزيزة:خشي يختشي ‘ بيريح جتته ‘ لسه جاي من المستشفى
حسنية:طب نااااديه بسرعة
عزيزة تنادي جوزها فيجي...
متولي:ايوة يا حسنية ‘ مش قلتلك لسه المعاد مجاش
حسنية:بقلك ايه يا راجل انتشه‘ انتشه بتلاووعني ولا اييييه
متولي:بلاوعك ايه!! الموضوع ان فيه كذا حد عايز بردو كام عيل لازمن يعني التشجارة بيهم
فاتشفقت على يوم هنقطع الكهربا فيه ‘ هما يدخلوا يسرقوا عيلين وانا هسرقلك الواد اللي حاطط
عيني عليه..
حسنية:ابن مين دشه؟
متولي بتردد:يهمك في ايييه بقى ‘ مش هجبلك الواااد اللي هتتشحتفي عليه ‘ خلااااص
حسنية بخوف:اوووعى يا متشولي يكون ابن حد اكابر
متولي:هه اذا كان المستشفى كلها بتاعت ولاد الاكابر!!
حسنية:طيب هو ابن مين بس قوولي
متولي:يوه ابن ظابط يا حسنية ارتشحتي
حسنية:يالهووووي وملقتش الا ده؟؟
متولي:ما هي مراته كات حبلة في عيلين فهخليلها البت واخد الواد
تفوق عزيزة من الذكريات فانور يقلها:بعددددين ‘ كممممملي
ترجع عزيزة بذاكرتها ليوم تاني ‘ كانت قاعدة فيه هي وحسنية مستنيين متوولي يرجع بالعيل
الباب يخبط جامد اوووي فتجري عزيزة تفتح الباب بسرعة ‘ فتلاقي متولي شايل عيل
حسنية تجري عليه :هاااات هااات يخويا عنك
تاخد العيل وبعد ما تقعد بيه شوية تصوت وتقول:يالهوووووووي!! دشه مش واااااد!!
دشي بت
متولي:الدنيا كات ضلمة وصوت ضرب النار كان في كل مكان والناس كات بتجري ‘
خدت اللي قدامي وجريت ‘ شكلهم غيروا مكان الواد بالبت
حسنية:بت مييين دشي!!
متولي:اخت الواد اللي كت هسرقه
عزيزة بخوف:يعني برضو بت الظابط
متولي:اه ورميت الاسواريه اللي عليها اسمها جمب بت ماتت فطسانة عشان يفتكروا انها ماتت
ومحدش هينخرب ورانا..
حسنية بفرحة:عفااارم عليك ‘ خلوا البتش دي بقى اهين وانا بكرة بالكتشيرر هعمل نفسي بولد
متولي:خلاص تشمااام ‘ بس هنروح المستوصف اللي اتشفقنا عليه
حسنية:تمام
ترجع عزيزة من الذكريات وتقول:دشه اللي اعرفه
انور بلهفة:مقلش اسمهااا ايه
عزيزة: قالي يخويا بس انا مش فاكراه
انور:لااااا لازم تفتكرررري
عزيزة:اسمها جنايات
انور:جنى جنى؟ جنى؟؟؟؟
عزيزة:باينه يا خويا كده
انور بعصبية:هي ولا مش هي!! يووووه ما خلاااااص باين اوي انها هي ‘فاضل نعمل التحاليل
ونتأكد!!
ويجري انور بسرعة فتقول عزيزة:منك لله يا حسنية منك الله ‘ الهي ربنا ما يوريكي يووووم حلو
لا دنيا ولا اااااااخرررررررررررره..

************************************************

بدور قاعدة بتاكل زينب وحكمت قاعدة بتتفرج عليها وحاسة بقلبها عايز ينط من مكانه ويجري
على زينب ويحضنها ‘ بس خايفة تطلع هي كمان امل كداب او وهم ‘ فمستنية انور يتأكد..
زينب:انا شبعت
بدور:لاا لسه مكلتيش غير لقمتين!!
زينب:مش قادرة
حكمت:انا هأكلها بنفسك
زينب حست بشعور غريب وبعدين قالت:والنبي يا حجة متتشعبي نفسك
حكمت بتضحك:ههههه ‘ اسمي ماما حكمت
زينب بدموع:ماما! عشت طول عمري اقولها لولية مش امي! لساني مش قادر يطاوعني تاني
حكمت بتدمع وتاخدها في حضنها:عارفة انا كمان هيبقى عندي بنت في سنك لو كانت لسه عايشة
جازم:خلاص يا ماما بقى مش وقته
زينب:ما تخليها تشفضفش كدهون
حكمت:لااا انتي هتحتاجي زي ما عملنا في بدوور كده ‘ عشان الشين دي تروح
لمياء تدخل بغضب فالكل يبص ليها باستغراب..
حكمت:ادخلي يا لميا
لميا:انور فين
حكمت بارتباك:اا اانور مجاش
لمياء:عايزاكي بررة
تطلع حكمت معاها برة واول ما تقفل الباب وراها تقولها:صحيح اللي سمعته ده!!!
حكمت باستغراب:ايه؟
لميا:انووور عمل في البنت دي .....
حكمت بضيق:ايوة
لمياء:ازاااااااااي!! ازاااااااي يعمل كده!!! مع واحدة بنت لييييييل
حكمت بعصبية:بنت الليييييل دي شرررريفة
لمياء:وياترى بتدافعي عنها عشان هي بنتك ؟؟ الوهم الكدااااب اللي انتي لسه عايشة فيه؟؟؟
انور جاي جري عليهم ويقول:خالتووو خالتووو اخييررررا يا خالتووووو اخيرااااااا
حكمت بلهفة وشوووق:ايه؟ هي صح هي زي ما قلبيي بيقوووولي صح يا انور
انور:ايوووة ‘ التحاليل اللي كنت طلبتها من الدكتور امبارح وانا ماشي طلعت يا خالتو
مطابقة للتحاليل اللي عملتيها من شوية زي ما اتفقنااااا
لمياء بصعقة:لاااااالاااااالااااااا ‘ يعني انت اغتصبت بنت خالتك!!!!!!!!!!!!!!
انووور:هتجوزهاااااااا وهعوضهاااا عن كل خييرررر ‘ هتجوزهااا واعيشها في سعادة
جازم يخرج من برة الاوضة:فيه ايه يا جماعة؟ ومالك يا خالتو كنتي متنرفزة ليه؟؟؟
حكمت الدموع سايلة منها والفرحة مش سيعاها ومش عارفة تتصرف ازاي
انور:جازم فيه خبر لازم تعرفه بس لازم تحاول تستوعبه
جازم باندهاش:ايه؟ عرفتوا حاجة عن جنى؟؟؟
حكمت هتدخل جرى فيمسكهاا انور ويقول:استني يا خالتوا ‘ موضوع زي ده لازم يتقال بطريقة
معينة ليها!!
جازم:انا مش فااااهم حاجه؟؟ فيه ايييييه؟؟
انور:جنى
جازم وقلبه بيدق بسرعه:مالهاااااا؟؟
انور:جنى طلعت عايشة ‘ مماتتش
جازم:اا ازاي ؟ فين؟؟؟ فييييينها يا انووور
انور:جنى هي .....
جازم:مييييييييين؟؟
انور:زيزيتا
جازم مبرق عينه وواقف مصدوم وبعدين يحس الدنيا بتلف بيه فيسند على الحيطة بسرعة..
انور:عارف الموضوع صعب عليك فمبالك عليها هي ‘ لازم يا جماعة نقولها براحة
جازم بفرحة ودموع:عع عشان كده عشااااان كده كنت حاسس بانها مني ومسؤووووولة مني!!
عشااااااان كده كنت حاسس بحاجه غررررريبة جوايا لييييييها..الحمد الله الحمد الله الحمد
الله معملتش اي حاااااجه معاهاااا!! اااااااااااخ ياااااااارب
حكمت:يلااااا بقى نقولها ‘ انا مش قادرة ‘ عايزة اخدها في حضني
يدخل انور الاول ويطلب من بدور تخرج للباقي برة..
زينب بخوف وقلق:هو فيه ايه؟ ليه كل اللي بيطلع برة مبيرجعش؟؟ فين ماما حكمت وفين جازم
انور بهدوء:برة متخفيش ‘ بس في حاجه لازم اقولها ليكي
زينب بخوف:ايه؟
انور يمسك ايدها ويقول:بس تسمحيلي
زينب تحس قلبها بيدق وتفضل ساكتة..
انور:يبقى تسمحيلي ‘ مش انا وعدتك اني هلاقيلك اهلك
زينب تبص بسرعة ليه وجوة عنيه وتقول بخوف وارتباك:وو و ولقيتهم؟
انور بدموع:وعمري ما كان يجي في بالي ان دول اهلك
زينب بخوف اكتر:مم م مين؟
انور:حاسة بحاجه؟
زينب:خ خايفة
انور يضغط على ايدها اكتر:متخفيش طول ما احنا جمبك يا ....
زينب تبص جوة عنيه اوي ودقات قلبها تزيد:يا ايه؟
انور:يا جنى
زينب تبرق عينها جامد وتبتسم وتضحك بهستيريا وتعيط جامد وتقول:يا ايه ؟ هههههههههه
لاالالالالالالا يا ايه ؟؟؟ هههههههههههههههههههههههه
انور:انتي جنى يا زينب ‘ انتي جنى
زينب باستغراب وهستيريا:جنى جنى اخت جااازم؟ اللي بررررة؟؟ بنت الست الطيبة اوووي
دي اللي برررة؟؟ هههههههههههههههه هههههههههههههههه ههههههههههههه لالالالالالا
انت بتهززززر صح ؟؟ انتوااا بتقولوا كده عشان اعيش وسطكم بس صح؟؟؟؟
انور:لااا يا جنى ‘ انتي بنت خالتي والتحاليل قالت كده
جنى تبص في التحاليل وبعدين ترميهم وتقول:انااا مش فاهمة يخويا حاجه ايه دشه
انور بيضحك ويقولها:ايه دشه تنسيها ‘ بس اللي في التحاليل ده اثبات انك بنت الست الطيبة
اللي برة دي وانك اخت الولد اللي واقف برة هيموت ويدخل يحضنك ‘ بس انا قلتلهم اقلك
الاول براحة عشان عارف الموضوع صعب عليكي اوووي وبعدين ادخلهم لما انتي تقولي
يدخلوا ؟؟ ها ادخلهم
جنى بارتباك وتوتر وعياط:اه لا اه لااا ااااااه دخلهم بقى
انور يفتح الباب فتجري حكمت وجازم عليها ‘ بس حكمت تاخدها في حضنها وتعيط وتقووول
دوووورت عليكي كتيرررر اوووووي يا جنى ‘ دوووووورت عليكي كتيييييير
ااااااااااه يا بنتي منهم لله اللي خدوووكي ‘ منهم لله ‘ قالولي مووووتي بس انا مصدقتهمش
مصدقهتهمش يا جنى..
جنى بتحضن جامد في حكمت وتعيط اوووي
بدور ولمياء بيتفرجوا ودموعهم نازلة من الموقف اللي قدامهم
جازم بيوسع ايد مامته براحه ويحضن جنى اوووووووي وهي تحضنه جامد ويقول:
ياااااااااااااااااااااااااااااه يا جنى !! 25 سنة محرووووم منك ومن الحضن ده
جنى بعياط وبتهمس في ودانه:انتشه كداب يا وله ما انا حضنتك في اليوم ايااااه
جازم يهمس ليها:تؤ متضيعيش اللحظة بقى  ههههههههههه
جنى بعياط وضحك هستيري:هههههههههههههههههههههههههههههههه
بدور بتجري عليها وتحضنها:وتقولها مبروووك يا زي قصدى يا جنى انك لقيتي اهلك
انتي تستاهلي كل خيرررر
جنى بتمسح دموعها وتقول:ويارب تلاقي اهلك زي
انور بيقرب لجنى عشان يحضنها ويقول:يااااااااااه وحشتيني يا بنت خالتي
فجازم يقف ويمسكه بهزار:اااااسف دي بقى اختي ‘ وبغير اووووي عليهااااا ‘ عايزهااا بقى ابقى
تعالى اطلبها وانا اوووعدك اني افكررر..

*************************************************

بعد سنة جنى قاعدة في حضن مامتها على السرير وعمالة تقول:
مش عارفة ‘ اللي حصل كان صعب اوووي
حكمت:انور بيحبك اوووي ولولا اني عارفة ان اللي عامله ده غلطة غبية زيه مكنتش انا اللي
هقنعك ‘ واديكي بقالك سنة مجرياااه وراكي يطلب السماااح .. السؤال المهم:انتي بتحبيييه؟؟
جنى قاعدة ساكتة..
حكمت:مردتيش؟
جنى:....
حكمت:تبقي بتحبيه بس بتكابري في نفسك ومن حقك ‘ انا معاكي اوووي ‘ لانه غلط في
حقك ‘ بس التقل صنعة واوعي الصنعة تشيط منك..
جنى بخوف:يعني ممكن يبطل يحبني؟
حكمت:لو بطل يبقى ميستاهلكيش ..
يسمعوا خبط على الباب ‘ يدخل جازم ينط ما بينهم ويقول:
بقلكم ايه ما تخدوني في حضنكم شوووية
حكمت تبوسه وبعدين جنى تبوسه من خده التاني فيقول:
ياااه الواحد مهما اتجوز مفيش احن من حضن الام والاخت
جنى وحكمت:هههههههههههه
وفجأة يتفتح الباب ويدخل انور بهجوم ويقول:بصي بقى يا جنى قدام خالتوا واخوكي الاهبل
ده ‘ انا بحبككككك وبمووووووت فيكي وهتجووووزك غصب
جازم:وانااا موااافق
جنى والابتسامة على وشها:برضو افكررر
انور لحكمت:معلش يا خالتو تسمحيلي بعد اذنك وانت يا جازم ‘ بعد اذنك
ويجري يخطف جنى من على السرير ويشيلها وينزل على الارض يلف بيها وهي تصرخ:
نززززلني يا انوووور
انور:لاااااا قولي هتتجوزيني
جنى:لا
انور يلف بسرعة اكتر:قووووولي
جنى:خلاص خلااااص
انور:هاااا؟؟
جنى:ومامتك اللي مش موافقة؟؟
لمياء تدخل ومعاها بدور وتقول:بدووور اقنعتني وانا موافقة
انور بفرحة بيلف بيها ويقول:هااااا يا بنت خالتي
جنى:مممم موافقة
انور يبوسها من خدها فيجري عليه جازم ويقوله:ايييه اييييه هي سايبة ‘ اما تتجوزها الاول ‘اااه
انا اخ حمش..
الكل:هههههههههههه
انور:بموت فيكي يا جنى
جنى بكسوف:وانا
انور:انتي ايه؟
جنى:بحبك
بعد 7 شهور جنى وانور بيفتحوا دار لاطفال الشوارع ودار تانية مأوى وتأهيل لفتيات الليل عشان
يبطلوا شغل الدعارة ويجيبوا فلوس حلال ‘ يقدروا بيها يصرفوا على نفسهم ..وبدور وجازم بيساهموا
بمشاريع يبنوا بيها تاني مصر بعد الثورة وبعد ما عصر الظلم والفساد مات وظهر فجر جديد من تاني..


النهايــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــة