كمانيليو

كمانيليو
قريبا في المكتبات

الأربعاء، 3 يوليو 2013

الحلقـــــــــــــة الخامســــــــــــة عشــــــــــر من قصة "زيــــــــزيـــــتــــــــا"

الحلقـــــــــة الخامســـــــــة عشـــــــــر

جازم وقف بعربيته قدام شقة زيزيتا واللي قاعدة فيها بدور ورمانة.. طلع ليهم وخبط ورمانة فتحت
ليه..
جازم:ازيك يا رمانة
رمانة ببراءة:الحمد الله ‘ مش انت بردو اللي الراجل الطيب اللي بيساعد ابلة زيزيتا؟
جازم بابتسامة:هي قالت عني كده؟
رمانة:لا انا اللي بقول
جازم بينزل لمستواها ويقولها:وانتي بقى عرفتي منين
رمانة بتشاور على قلبها وتقول:دشه اللي بيقولي مين تشيب ومين شرير
جازم بيحضنها ويطلع ليها شيكولاتة ويقولها:بدور جوة؟
رمانة:اه ابلة بدور جوة ‘ اتفضل
بدور طالعة من المطبخ:مين يا بتش
جازم:انا
بدور باستغراب وخوف:زيزيتا جرالها حاجه يا خويا؟؟
جازم:لاا انا اللي عايزك في موضوع مهم وبصراحة مقدرش استنى عليه للصبح
بدور:موضشوع ايه ده؟
جازم:مش عايز البنت تسمع
وبص على رمانة ‘ بدور قلقت اوي وبعدين قالت:بتش يا رمانة ‘ خشي العبي جوة
رمانة:حاضر يا ابلة
جازم:بدور انا محتاجلك اوي
بدور قامت وقفت:جرررى ايه يا خوووويا!! ما تتشعدل كده وتظبط كلامك معايا وتبطل نحنة
وسهوووكة يا دلعدي !!
جازم:تؤ اقعدددي بقى ‘ انا فعلا محتاجك تمثلي دور مهم اوي ‘ انا عارف اللي هطلبه ده صعب جدا
بس لازم اعمله عشان انقذ حياة مريضة..
بدور:اوعى يا خويا تكون مفكرني دكطورة ولا مؤاخذة؟ ولا حتى انفع ابقى تمرجية
جازم بعصبية:ما تقعدي سااااااااكتة بقى شووووية وتسمعي للاخر!! اييييييييه بالعة راديو
بدور بخوف:قوول يا خويا سمعاك
جازم بحنية:تؤ انا اسف ‘ بصي يا بدور انا زي ما حكتلك ماما تعبانة من ساعة ما ضاعت او
ماتت جنى يعني ومش مصدقة انها ماتت ولسه على امل انها تلاقيها وو وانا مش عارف اعمل
ايه ‘ ماما في العناية المركزة قلبها تعبان اوووي يا بدور وفكرت انك تعملي انتي جنى!
بدور فاتحة بقها من الدهشة:انا!!
جازم:ايوة
بدور:بس انا مش جنى؟
جازم:هنزور التحاليل ونقول ان انتي جنى عشان قلب ماما تستقر حالته!! وهنمثل اننا اخواااات
يا بدور وبعدين انتي هتكسبي كتير اووي ‘ هتعيشي حياة عمرك ما تحلمي بيها وهتلاقي الضهر
اللي طول عمرك بتحلمي بيه و هتعيشي معززة مكرمة يا بدور..
بدور وهي مس مستوعبة ومش قادرة تصدق:اناااا انا هبقى بنت اكاااابر؟
جازم:ايوة وهتشوفي دلع من ماما عمرك ما كنتي تحلمي بيه
بدور:وافرض فجأة لقيت جنى اختشك دشي؟
جازم:تقدري تقوليلي هنلاقيهااااا فين؟؟؟ وخالتوووو قالت انها ماتتت؟؟
بدور:وافررررض يا خويا صحت من الموووتش؟ اتشرمي في الشاااارع تشاني بعد ما دقت
طعم العزززز؟؟؟ هووو قلوووب الناس الغلابة عندشكوا بالساااهل كده يا باشا؟؟؟ تدوسوا
عليها وقت ما تعوززوا يعني؟؟؟
جازم:صدقيني جنى ظهورهاااا صعب ‘ ما احنا بقالنا سنييين بندوووور عليهااا؟! هي فين؟
بقى!! فكررري يا بدور وقوليلي ردك بكرة...
وقام جازم مشي وسابها وهي قاعدة عقلها مش فيها..

*************************************************
بيروح انور يزور زيزيتا في السجن اللي اتنقلت ليه وطبعا بيستأذن من الظابط صاحبه انه يقابلها في مكتبه على انفراد .. بيدخل الشاويش بزيزيتا اللي تكون لابسة لبس السجن جلابية بيضا وشعرها الاسود
سايباه وواصل لحد تحت كتفها وعيونها تعبانة ومرهقة..
انور:انا بسمع انك مبتاكليش؟
زيزيتا:انا حرة
انور:اففف استغفر الله العظيم ‘ انتي مبتحرمييش !! قلتلك لما تتكلمي معايا تتكلمي عدل وتقفي
مزبووووط..
زيزيتا:هو انا يا خويا بيني وبينك تشار لامؤاخذة؟؟
انور:بالعكس
زيزيتا:امال ايه بقى؟؟ هارش ملحتشي ليه يا خووويا؟؟ ما اطفح ولا اولع حتى!! عاااااااااايز
مني ايييييييه بقىىىىى وجاي اساسا ومكلف على نفسك وعاملي زيارة !! 
انور بيروح يقفل الباب بالمفتاح فتتخض زيزيتا وتقول:بتشعمل اييييه؟؟
انور :بقفل الباب زي ما انتي شايفة
زيزيتا بتبعد عنه اكتر وتقول:لييييه؟
انور:مش انتي زمان قلتيلي انك كنتي بتكيّفي الظباااط؟
زيزيتا بخوف:انتشه ندتني هنا ليه؟ انا عايزة ارجع الزنزانة
تحاول زيزيتا تروح للباب فيقرب انور منها ويمسك ايدها ويحاصرها ويقله:ليه؟
زيزيتا بخوف:انتشه يا خويا شارب ايه النهاردة
انور:لسه ‘ عاوز اشرب معاكي
زيزيتا بخوف ورعب:انتشه مش طبيعي يا حضشرة الظابط ‘ ولو حد عرف ممكن تشروح
في ستشين داهية!!
انور بيحاول يتعدى على زيزيتا وهي بتحاول تقاوم ولسه جاية تجري منه فشدها من شعرها
انور بيهمس في ودان زيزيتا:اشمعنى اناا اللي مش عايزة تعملي معايا حاجة؟ عاملة نفسك
نضيفة وانتي اوسخ واحدة في الدنيا
زيزيتا بتلف وشها ليه وبتقوله بتحدي وعند:ولما انا وسخة هتموّت نفسك عليا ليه وعايز
تاخد حاجة مش برضايا!
انور:اوعي تكوني فاكرة انتي واللي زيك بتدوا كل حاجة برضاكم! تبقي مغفلة وعبيطة
عارفة ليه..
زيزيتا:ااااي ‘ ايدي
انور:عشان اللي زيك اتخلق عشان يتمرمط ويتذذذذذل ويحط جزمة في بقه ويسكت
زيزيتا وهي بتحاول تفلت دراعها من ايد انور اللي كان ماسكها بقوة:انا عمررري ما تذلييييت لحد
انورماسكها وعمال يهزها ويبصلها من تحت لفوق:اللي انتي عملتيه في نفسك ده ‘ خليتي
نفسك مذلولة..
زيزيتا:هصرخ والم عليك ظباط السجن كلهم  لو مسبتنيييش
انور بيزقها جامد فتقع على الارض وبعدين يقلها:غووووري ‘ بس حظك اني مليش نفس
النهاردة ‘ لكن هجيلك كل يوم بعد ما اخلص الشغل وهفضل اذلك كل يووووووم كل يوووووم..
زيزيتا تجري على الباب تفتحه واول ما يشوفها الشاويش يقله انور:خدها على الزنزانة

*******************************************

ترجع زيزيتا على الزنزانة الانفرادي اللي طلب انور من الظابط صديقه  انها تتحط فيها لوحدها واول ما دخلت فضلت
تعيط كتير وتقول لنفسها:هو بيعمل فيا كده ليه!! يااااااااااااارب اموووووتش واخلص من اللي فيه
يااااااااارب تشعبت كتشيييير اووووي اووووووي ياااااااااارب..
تنام زيزيتا وعلى خدها دمعة نازلة..

*******************************************

تاني يوم راحت بدور الشغل اللي جازم قالها عليه وهناك اول ما شافها قالها:فكرتي؟
بدور بقلق:منمتش من كتشر التفكير
جازم:ها؟
بدور:مم موافقة
جازم بفرحة وفي نفس الوقت حس بحزن قال:كووويس اوي يبقى معندناش وقت نضيعه ‘ يلا بينا
بدور:والشغل يخووويا؟؟
جازم:معتقدش انتي محتاجة لشغلانة زي دي!!
بدور:يعني ايه؟
جازم:هبقى اديكي مبلغ معين كل شهر ده غير انك هتعيشي معززة مكرمة في البيت ‘ بس قبل
اي حاجه هتمضيلي على اوراق تقري فيها انك مش جنى وانك بدور وان ملكيش اي نصيب
ولا اي فلوس عندنا..
بدور وهي بتلوي بقها:ماشي يخويا ‘ هبصم حاكم انا مدخلتش مدارس ولا شفت علااام
جازم:طيب ‘ هنتفق على ان واحدة خطفتك وانك عشتي طول عمرك فقيرة عشان كده بتتكلمي
كده وطبعا لازم نأجرلك مدرسين يعلموكي وحجات فيكي كتييير تتغير ‘ بس لازم الاول امهد
لماما الموضوع!
بدور وهي فاتحة بقها:هاه؟
جازم:تؤ بعدين بعدين
بدور:فيه حاجة مهمة نسيناها
جازم:ايه؟
بدور:البتش رمانة؟؟ هنوديها فين؟
جازم:اوووووبس انا ازاي فاتت عليا دي ‘ وطبعا مش عايز ادخل بيها على ماما ‘ انا مش ضامن
رمااانة دي طفلة بردو وممكن ببرائتها تغلط بالكلام!!
بدور:امااال؟؟ دشي امااانة من البتش زينب!!
جازم:متخافيش احنا هندخلها مدرسة داخلية
بدور:ودشي ايه دشي؟؟؟
جازم:مدرسة داخلية زي اي مدرسة هتتعلم فيها وهتبات فيها وهناك المعاملة هتبقى كويسة اوي
بدور:فكرك يعني؟
جازم:ايوووة طبعا!!
بدور بتوتر:ماشي يخويا اللي تشوووفه

*************************************************

يدخل الشاويش على زيزيتا ويقلها:عندك زيارة
زيزيتا بفرحة:بدووور يخويا؟
الشاويش:معرفش
وتجري زيزيتا ويوديها الشاويش مكتب الظابط صاحب انور فتقول زيزيتا ليه:يخويا هو مفيش مكتب الا دشه!!
الشاويش:وانتي هتنقي يا ولية!!
زيزيتا:ولولوا عليك بدري كتشك القرررف
الشاويش يزقها فاول ما تدخل تلاقي جازم..
جازم يجري عليها يمسك ايدها قبل ما تمشي..
جازم:استني يا زيزيتا
زيزيتا:عاوز ايه
جازم:احلفلك بايه انه غصبن عني اقسم بالله
زيزيتا:عاوز تفهمني انك روحت بعتله بالكلمتشين وهو قام خد التسجيلات؟؟
جازم:انور يبقى ابن خالتي يا زيزيتا
زيزيتا بصدمة:ايييييييه!!
جازم:انور ابن خالتي ولما شفتك في المطعم اليوم اياه حكالي عنك وبقى عندي فضول كبير ان
اعرفك واكتب عنك ‘ لحد ما قابلتك واتكلمت معاكي وعرفت قلبك الابيض بس كنت حقيييير
اوووووووي معاكي ‘ عملت معاكي زي ما عملوااا بس غصبن عني!! فيكي حاجة بتشدني
زيزيتا بسخرية:هه حبتشني يا ابن الاكابر ولا ايه
جازم بندم:ياريت ‘ بس اللي جوة قلبي ليكي مش حب!! بس مش قادر افهم في ايه!! ببقى ملهوف
عليكي وعاوزك تكوني كووويسة بس مبحبكيش..
زيزيتا بحزن والم:هه صحيح مينفعش انت تحب الاشكال اللي زي بقى عيب يا ابن الاكابر
جازم يمسك ايدها:اقسم بالله ما اقصد كده!! المهم يا زيزيتا انا عايزك تسمعيني
زيزيتا:خير؟
جازم:قبل اي حاجة ‘ انور بيجيلك هنا يزورك؟
زيزيتا تتنهد وتسكت
جازم بشك:عمل معاكي حاجه؟
زيزيتا:ابن خالتشك ممرمطني اووي وبيذلني وفاكرني بنتش من اياهم ‘ ميعرفش اني يوم ما بحب
ادشي بدشي بمزاجي..
جازم:زيزيتا لو عاوزاني اتجوزك انا مستعد
زيزيتا:هه لا يا خويا ‘ مينفعش اشيلك عار انت ملكش ذنب فيه
جازم:بس انا سبب مرمطتك دي ‘ والله يا زيزيتا انا منشرتش اي حاجه ‘ اللي عرفته عنك خلاني
اقرف من نفسي اوووي وعشان كده منشرتش..
زيزيتا:انشر يا خووويا مش هتشفرق كتشييير ماهو كله ما حصل بعضه! سجن زي فضشيحة
جازم:بدور بتسلم عليكي
زيزيتا بلهفة:هي فييين؟ والبتش رماااانة فين؟؟ كوووويسين؟؟ البتش بدور بتجيب فلووس منين؟؟
راحت لامي؟؟ سوسن عملتلها حاجه؟؟ هي مبتجيش تزووورني لييييه؟؟
جازم:بدور انا جبتلها شغلانة كووويسة اووي ورمانة كمان هدخلها مدرسة حلوووة
زيزيتا بفرح:بجد؟؟
جازم:انا مستعد اعمل كل حاجة حلوة عشان اعوضك عن المرمطة اللي انتي فيها هنا
زيزيتا بدمعة:اشاله يخليك ليا يا خويا
جازم:ومتخافيش هبقى اوصي انور يخف عليكي وهقول لصحابه كمان بتوع النيابة بس .... صدقيني هو اكيد مش قصده
زيزيتا:اشمعنا يخويا؟
جازم:مش مهم دلوقتي .. المهم انا لازم امشي
يدخل انور عليهم ويقول:مش كفاية كده
جازم برسمية :انا ماشي
يمشي جازم فانور يقول:كان بيقلك ايه؟
زيزيتا:مش ابن خالتشك ابقى اساله يا حضشرة الظابط!!

***************************************************

حكمت في جناح في المستشفى بعد ما خرجت من العناية المركزة ولمياء قاعدة جمبها بتأكلها
وانور بيقولها في نكت عشان تضحك ‘ يدخل جازم عليهم جررري ويقول لحكمت..
جازم:ماما ماما ماماااااا مش هتصدقي
حكمت بقلق:اييييه؟ في ايه؟؟؟
جازم:ماما انا لقييييييت جنى لقيتها يا مماماااااااااا
حكمت تقوم مفزوعة من السرير:بجددد؟؟ بجدددد يا جاااازم؟؟ بجدددد هي فين؟ هاااا لقيتها فين؟؟
فييييين يا جااااازم..
انور ولمياء مندهشين.. لمياء:ايه اللي انت بتقووله ده يا جازم!! جنى ماتت من زماااان
حكمت:لااا لااااا لاااا متقووووليش كده
جاااازم:لقيتها صدفة يا ماما وكنت شاكك فيها لما حكتلي قصة حياتها وبعدين رحت خدتها وعملنا
تحاليل والتحاليل كانت ايجابية يا مامااااااا كانت ايجابية!!
حكمت بفرحة ولهفة:قووومني يا انوووور ‘ قووووومني يا جازم ‘ هي فيييين ‘ فينهااااا يا جازم
جازم:بس يا ماما اللي برة ‘ يعني فقيرة وغلبانة ‘ لانها اتخطفت واتربت كل حياتها في شوارع
حكمت:مش مهممم هعلمها كل حاااجة كل حاااااااااجه ‘ دخلهااااااااا
جازم:حاضر يا ماما اهددي يا حبيبتي اهدددي
يطلع جازم وبعد دقايق يدخل ببدور..
حكمت بفرحة تجري عليها :جنــــــــــــــى
وتجري تاخدها في حضنها وبدووور مستسلمة ليها
لمياء بتبص على بدور من تحت لفوق وانور بيحاول يفتكر هو شافها فين..
حكمت بتبوس بدور كتير اووي وتقوول:جنى يا حبيبتي اخييييييييرا رجعتي ليااااااا
بدور مستسلمة تماما لحكمت ومش عارفة تعمل ايه ولمياء مش مصدقة نفسها..
انور بصوت عالي:مش انتي ‘ صاحبة زيزيتا!!

****************************************************
انور يطلب من صاحبه انه يدخل الزنزانة عند زيزيتا ..
صاحب انور: يا انور اللي بنعمله ده ضد القانون !!
انور:مجتش عليا يا رامي ؟! 
رامي:طب من فضلك متعملهاش شي ء!! ومن فضلك تختصر 
انور بغضب:ماشي ..
انور يروح الزنزانة عند زيزيتا ويدخلها ويقفل عليهم الباب ‘ يشوفها نايمة على الارض فيضربها
برجله ويزعق:قووووووومي يا بنت الـ................
زيزيتا تقوم مخضوضة:اييييييه ايييييه
انور يشد زيزيتا من شعرهااا ويفضل يضرب فيها ويقول:اخرررر حاجة يا واطية اتوقعها ان كل
ده يطلع منك!! جرجرتي الواد في الكلام وعرررفتي ان اخته اختفت فقلتي للبت صحبتك
ترسم التت عليه وعلى امه العيانة الغلابااااااااااااانة عشان تنهبواااا فلوووووسهم صح؟؟؟
زيزيتا:والمصحف ما اعرف بتتشكلم عن اييييه
انور يضرب فيها:على بدووووووور يا روووووح امكككك!!
زيزيتا بفزع:مالها بدوووور
انور يضرب فيها ويشدها من شعرها:لا ملعوووب ابن لذينة ميخررررش المية!! المشكلة ان
الحيوان التاني ازاي يرضى يلعبها معاكم !! ويضحك على امه الغلبااااانة اللي فاكرة ان البت
اللي هناك دي بنتها!!!
زيزيتا بعياط:والمصحف ما اعرف بتتشكلم عن ايه ولا اعرف لعب ولا خطط
انور يزقها بعيد فتضرخ زيزيتا وتفضل تضرب نفسها:والله حراااااام حراااااااااام ‘ انا معرفش
حاجه ولا اعرررف خططش ايه اللي بتتشكلم عنها ولا شفت البتش بدوووور من ساعة ما اتحبست
ولا اعرف الكصة اللي بتتشكلم عنها يا بيه دشي ‘ ارررررحمني بقى واررررحم اللي خلفوووني
اقتشلني ومووووتشني بس كفاااااااية تعذييييييييييب بقى كفاااااااااااااااااااااية
انور بغضب:لااااااااااازم تتعذبي زي ما بتعذب اناااا بمووووووت في اليوم الف مرررررة بسببك
زيزيتا:يالهوووووووي هو انا كت اعررررفك ولا اذيتشك
انووور:ايووووة انتي دبحتيني لما سلمتي نفسك لجاااازم وانا بحبك!! صعبتيها عليا اوووي
زيزيتا بدهشة وفزع:ايه!!
انور:مكنش لازم تسلمي نفسك لاقرب واحد ليا!! مكنش لازم تحطينا في الموقف ده؟ احنا بقى
بينا فجوة بسببك انتي!! وانتي حثااااالة ‘ واحدة من الشااااارع !! عااااااااهرة وفاااااجرة وسافلة!!
ازاي ساااااااافلة تعمل بيني انا واقرررب واحد ليا كده؟؟؟ وكل ده لييييه عشان بحبك!!!!!!
ويوم ما اقلك تعالي ترفضيني انااااااا!!!!!!!!
انور بيبص ليها والشرار كله من عينه ويقوم يقرب عليها اكترررر لحد ما يوقعها على الارض
ويفضل يضرب فيها لحد ما يغمى عليها وبعدها يعتدي عليها..
..................

استنوني الحلقة اللي جاية