الحلقـــــــــــة السابعة عشــــــــر
تفوق زيزيتا تلاقي نفسها في المستشفى وجمبها مؤه..
زيزيتا:انا فين؟
مؤه:متتخضيش يا جميل ‘ انتي شكلك كده مكنتيش بعافيتك ورقصتي فغمن عليكي
زيزيتا:انا دايخة اووي
مؤه:الدكطور بيقول ان جسمك دعيييف
زيزيتا:انا عاوزة امشي
مؤه:هتمشي يا ست الكل ‘ بس مقلتليش ردك؟
زيزيتا:ردي على ايه؟
مؤه:تؤ لحقتي تنسي يا ست الكل؟ مش انا طالب القرب
زيزيتا بارتباك:وهو ده وقتشه!! يخويا شوية شوية ليعلى الصغط مرة عليا
اقوووم طابة ساكتشة!
مؤه:بعد الشرررر
وفجأة يدخل انور ‘ فتقوم زيزيتا مفزوعة وخايفة..
انور:روحتلك الكباريه وسمعت انك وقعتي؟ مالك؟؟
زيزيتا:انتشه عايز ايه يا حضشرة الظابط
مؤه بخوف:ظاااابط!! طب اقووم انا بقى وابقى ارجعلك بعدين يا ست الكل
انور بيقرب من زيزيتا:ايه اللي رجعك تاني للطريق ده يا زينب؟
زيزيتا بخوف بتبعد
انور:انتي خايفة مني؟؟
زيزيتا:وهو انا شفت منك ايه يا خويا غير الخوف والذل!! والنبي يا حضشرة
الظابط تسبني
في حالي..
انور:مقدرررش اسيبك خصوصا بعد ....
زيزيتا بعصبية:متكمللللللش الله يرضى عليييييك
انور بيحاول يمسك ايد زيزيتا بس هي من الخوف تقوم مفزوعة
انور:طيب اهدددي اهدددي ‘ انا هسيبك دلوقتي ‘ بس بكرة هاجي اخدك ‘ مش هسيبك
تروحي
تاني للناس اللي خطفووكي
زيزيتا بصدمة:وانتشه ايش عرفك!!
انور:سمعت الست اللي جتلك في السجن ‘ بس بعد اللي حصل ما بينا مكنتش بقدر
اكلمك ‘ احنا
لازززم ندور على اهلك يا زينب !! لااااازم
زيزيتا بدموع:وعايزني ادور عليهم لييييه!! هااااا؟؟؟ عشان يكتشفوا ان
بنتشهم الحرم المصووون
فتاتشة ليل وعااااهرة ولا نسيت يا باشا كلامك؟؟؟
انور:انتي اشرف بنت شفتها في حياتي
زيزيتا:هيهيهي ميحكمشي يا دلعدي ده زماااان وجبر!!
انور:زينب بكرة هعدي عليكي وهخدك يا زينب ‘ مش هسيبك تروحي للطريق دهت اني
يمشي انور ويسيب زيزيتا قاعدة على السرير عمالة بتفكر ودموعها نازلة..
**************************************
تاني يوم يكون انور في مكتبه ويدخل عليه جازم..
جازم:فين زيزيتا؟ بدور بتقول انها لما راحت ليها الحتة بتاعتهم ملقتهاش
وانها رجعت الكباريه
امبارح واغمى عليها وودوها المستشفى وانت روحتلها!! هي فييييييين؟!!
انور بغضب:وانت ماااالك بيها
جازم:يعني ايه مالي بيها !! انا السبب في حبستها يوم ما افتكرتك امين معايا
وخليتك تسمع
التسجيلات بس جبروتك وطغيانك ووظيفتك القذررررة دي هما اللي عمووووك!!
انور بغضب ومسك في رقبة جازم:وانت السبب بردو في اني اعتدي عليها
جازم بصدمة:ايه؟
انور لسه ماسك في رقبة جازم وقال بغضب:مكنتش اعرف انها نضيفة وانها متلمستش
من حد
قبلي!!
جازم يُصعق اكتر ويتصدم من المفاجأة:انت بتخررررررف تقووووول اييييييه!!!
زيزيتا متلمستش
قبل كده؟؟ طب اززاااي؟ ازااااي وانا وهي ......
انور يضرب جازم ويجز على سنانه:لولاااا كلااااامك مكنتش خليت الغيرة
والنااااار اللي جوايا تقيد
ولا تعميني لدرجة اني اعتدي عليهاااا واناااااااا ظاااااااااااااااابط وهي
المفرووووض متهمة!!!!
بس المتهمة طلعت انضف من البدلة اللي انا حتى لابسها دي!!
جازم يضرب انور:فعلاااا البدلة اللي انت لابسها دي متستحقهااااش ‘ انت وزيك
كتييييراوووي
استغليتوا مناصبكم في اللي انتم عايزنه وبس!! انت واللي عايزك قرررريب
اووووي يا
حضرة الظاااابط هيبقى فيه حساب ليكم وهتتحاسبوا على كل جررررريمة قمتوا
بيها
وبررتوا لنفسكم انكم ظبااااط!!
انور بعدم فهم:انت جاي تديني درس في الاخلاق يا صحفي يا شرررريف؟!!!
جازم:صح احنا كمان نسينا نفسنا واستغلينا نفوذنا وقلمنا عشان نعلي ناس
وننفخ ناس متستهلش
حتى اللقمة اللي في بقها وندووووس على ناس ابرياء ‘ نضاااف وغلابة كل اللي
حيلتهم شرفهم!
احنا كمان زيكم بنبقض فلوووس ورشاوي عشان قلمنا يتحرك يمين ولا شمال!!
بس هانت قرررريب اوي كل ده هيطير بــــــــــــــخ
انور:انا مش فاهم انت قصدك ايه
جازم:مش لازم تفهم ‘ خليك معمي كده
جازم يمشي وبعدين يلف تاني على انور ويقول:ملكش دعوة بزيزيتا ‘ وكفاية بقى
دبحتها
وانا مش هسيب حتة في مصر الا وادوور عليها..
انور:مش هتمنعني عنها يا جازم!! زيزيتا هتجوزهاااا
جازم:بتحبهاااااا؟؟؟ ولا هتتجوزهاااااا شفقة؟؟
انور:بحبهااااا يا مغفل
جازم:عايزك تفهمني عملت فيها كده لييييييييييه لما انت بتحبهااااااا
انور:عشااااااان كنت مجنوووووون بيهااااا ‘ اشمعنى انا الووووحيد اللي
مكنتش قابلة حتى اني
المسهاااا وهي .....
جازم:وهي عاهرة صح؟؟
انور:احنا المجتمع العاهرررر مش زيزيتا
جازم بابتسامة صفرا:كويس انك عرفت اننا احنا العاهرين مش هي!! بس يارب نعرف
نلاقيها!!
انور:سألت عنها في المستشفى؟
جازم:زيزيتا اختفت يا انور!! وانت السبب
انور بصدمة:لا لا لا اكييد ما اختفتش!! اا انا قلتلها اا انا قلتلها اني مش
هأذيها امبارح؟ ومش
هسيبها تروح الكباريه تااااني!!
جازم:للاسف انا وبدور سألنا عنها في كل حتة ممكن تكون موجودة فيه وملهاش
اثر!!
***********************************************
جازم في العربية مع بدور ‘ وبدور بتعيط..
بدور بعياط:انا انانية اوووي صح؟
جازم:كلنا انانيين ‘ كلنا فكرنا في مصالحنا ونسينا المظلومة دي!! بس اللي
مستغربله ازاي انتي
قريبة منها اوي كده ومتعرفيش انها كانت بتضحك على الزباين..
بدور بعياط اكتر:ده اللي وجعلي قلبي اووووووي ‘ ازاااي اكون معاها الوقت ده
كله ومعرفش
انها مكنتش بتفرط في شرفها زي ما كنت فاكرة!! اتاريها كانت بتتكلم بعين
قووووية وكنت
بستغرب بتجيب القوووة دي كلها منين!!
جازم:تفتكري ممكن نلاقيها فين تاني؟ احنا روحنا لمامتها وقالت انها متعرفش
مكانها
بدور:بس فيه حاجه غريبة؟!
جازم بانتباه:ايه؟
بدور:حسنية مكنتش على بعضها ومكنتش طايقة سيرتها؟!!
جازم:طب وده معناته ايه؟
بدور:معرررفش بس اكيد فيه حاجه حصلت بينهم؟
جازم:يعني ممكن تكون عارفة مكانها ومخبية علينا؟؟
بدوور:لاا بس يمكن حصل حاجة بينهم خلت زيزيتا تختفي خالص!!
جازم:طب وهنعرف الموضوع ده ازاي؟
بدور:يا من سوسن ‘ يا من مؤه
جازم:يبقى نطلع على الكباريه تاني؟
بدور:ايوووة
*********************************************
زيزيتا قاعدة في القطر سرحانه وبترجع بذكرياتها ليوم ورا ..
بعد ما مشي انور من عندها بتطلب الممرضة..
زيزيتا:يختشي ممكن اعمل تلفون ؟
الممرضة:اه طبعا
زيزيتا:اشا الله يخليكي يختشي
زيزيتا تضرب رقم وبعد لحظات تقول:ايوة يا بتش يا لوزة ‘ عاملة ايه يا بتش ‘
من ساعة يختشي
ما نقلتي نشاطك اسكندرية محدش شافك!
......
زيزيتا:بقلك يختشي انا كت مستقصداكي في خدمة كدهون
......
زيزيتا:اشا الله يخليكي ‘ ممكن يختشي اتشقل عليكي حبتين واقعد عندشك
......
زيزيتا:خلاص يختشي ‘ انا بكرة من النجمة هتشلاقيني عندك ‘ اه اه سيدي بشر
عارفاها
عارفاها ..
تقوم زيزيتا وتهرب من المستشفى من غير ما حد يشوفها ولا ياخد باله..
******************************************
انور داخل بيجري على اوضة حكمت..
انور بفزع:فيه ايه يا خالتو؟؟ طلبتيني وقلتيلي اجيلك فووورا في ايه؟؟
حكمت:البنت ‘ البنت يا انور اللي كانت مع رمانة في المستشفى
انور باستغراب:زيزيتا؟
حكمت بصعقة:هي دي زيزيتا الــ حكيتلي عنها؟؟؟!!
انور بدهشة:ايوة هي؟ ليه يا خالتووو؟؟
حكمت بخوف وارتباك:الــ الــ بنت دي ليها اهل؟
انور:المفروض ان ليها اهل ‘ بس من تلت سنين واحدة جت زرتها في السجن
وسمعتها بتقولها ان
مامتها اللي المفروض مامتها مش هي!!
حكمت تحس الدنيا بتلف بيها فيسندها انور ويقولها:مااالك يا خالتوو
حكمت وهي بتترعش:هه هقلك على سر بب ببس يبقى بيني وبينك يا انووور ومحدش
يعرفه
خالص ولااا حتى جازم..
انور باهتمام وخوف:حح حاضر يا خالتو؟ بس فيه اييييه؟؟
حكمت:فاكر اما تعبت وعشان كده جازم جبلي بدور على انها زيزيتا
انور:ايوة فاكر؟؟
حكمت:الحلم اللي حلمته ان جنى وشها متشوه وكانت بتزعقلنا كلنا وتقولنا
بكرهكم كلكم بكرهكم
انور باندهاش:اه؟
حكمت:لل لما رمانة ماتت البنت اللي كانت موجودة قالت نفس الجملة وفجأة حسيت
قلبي بيدق
بسرعة وشعور غريب يا انووور!!
انور بعدم تصديق:زيزيــــتـــــــــــــــا!!
حكمت وهي بتترعش:مم ممش عارفة ده معناا ته اييه ‘ طيب هي بنت مين يا انور؟
انور وهو سرحان:زي ما بقلك كده يا خالتووو اناا انا بالصدفة سمعت الست دي
وهي بتقولها
كده
حكمت:مين الست دي يا انور ؟ ميييين؟
انور وهو بيفتكر:على ما اعتقد هي تبقى مرات عمها ‘ هي قالتلها كده !!
ايوووة هي قالت كده
حكمت:ما تحاول تعرفلي يابني منهااا القصة؟؟ شووف البنت دي تبقى ايييه حكايتها
انور بخوف:بس يا خالتوا افرض مطلعتش هي
حكمت:مش هزعل وهعرف ان جنى ماتت خلااااص ‘ بس انا جوايا شعووور غريب من
ساعة
ما سمعتها بتقوول كده في المستشفى ‘ نفس الحلم يا انوووور
انور بخوف وفزع:ح حاضر ياا خالتو هسأل
حكمت:زي ما اتفقنا ‘ محدش يعرف حاجة دلوقتي ‘ الااا اماا نتأكد
انور وهو بيطلع برة الاوضة ويقول لنفسه:دي تبقى مصيبة لو جنى طلعت زيزيتا!!
***********************************************
جازم وبدور قاعدين مع سوسن في الاوضة بتاعتها..
جازم:يا ست سوسن احنا جايين نسأل عن زيزيتا
سوسن:يووه وحد قالك يا كابتشن اني خريطشة طريك لامؤاخذة؟
بدور:يعني متعرفيش هي فين ولا شوفتيها بعد ما خرجت من السجن ولا اي
حاااجه؟؟
سوسن:معقوولة انتشي بدووور والله لو ادوني مليون جني ما اصدق؟؟؟ اصل بدوور
دشي
كات بت مقشفة كدشه !!! وانتشي يعني يا مزمزيل بسم الله ماشاء الله يعني !!
جازم بنرفزة:يا ست الحجة احنا مش في مقشفة ولا جميلة الجميلااااات
دلووووووقتي!! انا بسأل
سؤااااال محدددد وعاااااوز اجابته!!!
سوسن:بص طشالما عاوز تعثرلها على طشريق كدهون يبقى تقبضشني ااااه وبعدشين
هحكيلك
كنبلة حصلت!!
جازم بيطلع خمسمية جنيه ويرميها على الطرابيزة قدام سوسن ويقولها:انطقي بقى
سوسن بقرف:ايه ده يا دلعدي!!!!! هو انت بتدور على تفلة؟؟ ده انت بتدور على
بتش طوول
وعرض وحلاااااوة!!
جازم يطلع خمسمية جنيه تانيين:ويقلها اخللللصي احنا مش جاييين نعاااااين!!
سوسن تاخد الفلوس وتحطهم في هدومها بعدين تقول:اقلك يا خويا ‘ البتش طلعت
من السجن
من هنا وجتش البيت لينا وضربت عرررركة مع امهاااا قال اييييييه مطلعتش بتش
حسنية!!
تخيل!!! بعد العمر دشه كله !! والبتش خلاص كبرت تشقوم ضاربة الكنبلة دي في
وش
امها وتقولها :انتشي مع اميييي ومرات عمي قالتشلي اللي فيها وانك
سرقتشيني!!
جازم وبدور بيبصوا لبعض في صدمة بعدين بدور تقول:انتي متأكده؟
سوسن:اه والله يا مزمزييييل زي مبقولك كده!!
جازم:متعرفيش هي فين دلوقتي؟؟
سوسن:لا يا خويا فص ملح وداب من المستشفى ‘ العرة مش تدفع الحساااب لا خلت
المعلم مؤه
جوزي يروح يدفع الحساب مكان ما هربت!!
بدور:متأكدة انك متعرفيش راحت فين ولا ممكن يكون مين يعرفها
سوسن:اكيد البتش بدور تعرف
بدور:يالهوووووووي انا الزفتة بدوووووووور
سوسن:والله لو حلفتشيلي ايمنات اد كدهون مصدقكيش!! انتشي يا هانم نضيفة
اوووي على البتش
الجربة بدوووور..
جازم بنرفزة:قووومي بينا يا بدووور يلاااا ‘ مفيش منها فايدة
اول ما يخرجوا من هنا تقوم سوسن قايلة لنفسها:بيقلها يا بدووور!! يالهوووووي
لا تكون
البت دشي هي فعلا البت بدوووور واتنضفت وبقت اخر الااااااجة!!! يا نهاااااار
اسوووود!!
****************************************
زيزيتا في بيت لوزة ..
لوزة:وحشتيني يا بت ووحشتني ايام المعلمة العقربة اللي اسمها سوسن
زيزيتا:اتجوزت المعلم مؤه
لوزة:يالهوووي ‘ على امك؟
زيزيتا:امي !! هه مطلعتش امي يا لوزة
لوزة:يالهووووووي!! انتشي بتقوولي ايه يابت؟؟!!
زيزيتا:امااال انا هربااانة يختشي من شيء شوووووية ‘ لا امي طلعت امي ولا
بدور بقت تعرفني
ولا بقى ليا حد في الدنيا دي
لوزة:هتزعلينا ليه بقى يا بت!! منا اهووو يختشي ورقبتشي سدادة ‘ ده انتشي
ياما اتجدعنتي
معايا ولولاكي مكنتش عرفت اكت ولا اهرب من العقربة اللي اسمها سوسن!!
زيزيتا:لسه يا بت بتشتغلي في السكة اياها؟
لوزة:وهو انا يختشي لقيت سكة تانية وقلت لا!! اول ما جيت اسكندرية اشتغلت
خدامة ورضيت
بالذل والقرف عشان اللقمة الحلوة ولقيت جوز الولية اللي بشتغل عندها
بيبصبصلي في الرايحة
واللي جاية والدووون يقلها هي اللي بتتحرش بيا وطردتشني طبعااا ‘ قلت
مبدهاااش بقى !!
الحلاااال يختشي مش رايدني نروح للحرام هيهيهيهيهيههيهههههي
زيزيتا تضحك:هههههه يخربيتشك يا مضروبة لسه دمك خفيف
لوزة:يختشي محدش واخد منها حاجه ‘ بكرررة هتفرررررج
********************************************************
تاني يوم ويكون تاريخه 25-1-2011
تصحى زيزيتا على صويت لووزة..
زيزيتا تقوم مفزوعة تجري عليها:مالك يا بتش؟
لوزة وهي فاتحة التلفزيون:الحقي يا بتش الحرب بينها قاااامت! مصر مقلوووبة
يختشي
في كل حتة والاسكندرية هنا كمان مقلووووبة!!
زيزيتا:ليه؟
لوزة:قال ايه الموكوسين ولاد الموووكوسة بيعملوااا ثوووورة!! هو حد
اصللاااا في البلد
دهين يعرف يشيل الناااس اللي فوووق!! طب دوووول زي امنا الغووووولة بياكلوا
ومحدش بيقدر عليهم!!
زيزيتا:ومين اللي عامل الكلام ده؟
لوزة:حبت شباب ‘ قال اييييه يختشي الشباب دووول هيقدروا يشيلوا النظام الــ
ابصر
ايه؟ بيقولوا فااااسد!!
زيزيتا:يلاااا خلي البلد تنضف
لوزة:يختشي احنا لو عاوزين ننضف البلد دهي يبقى احنا كمان لازم نتشااااال ‘
ده احنا عندنا
في الشعب هنا شوووية اووووسااااخ
زيزيزتا:ما هما اللي خلونا وسخين عشان نقدر نعيش معاهم!! مكناش هنقدر نعيش
لو متوسخناش
يكملوا هما الاتنين فرجة على التلفزيون وعلى القنوات الاخبارية..
*****************************************
لمياء بتتصل بانور وهي مفزوعة:
ايوة يا انووور ايه اللي بيحصل ده؟؟ وانت فيييين
انور بسرعة شديدة:ايوة يا ماما ‘ مصر مقلوبة والثووورة قااامت ‘ ماما انا
مش فاضي دلوقتي
الدنيا فعلااا مقلوووبة
لمياء:انووور ارجع البيت ‘ انا مش مستغنية عنك
انور:ماما سلاااام دلوقتي
مدحت:في الشغل؟ ايه الاوضاع عنده
لمياء بفزع:انااا مش مستغنية عن ابني الوووحيد يا مدحت!! ثورة ايه وقرف
ايييييه!! هما مش
حاسسسسين بالنعمة اللي في ايدهم والحيااااة اللي عايشنها..
*******************************************
حكمت وبدور وجازم قاعدين يتفرجوا على الاخبار برضو..
جازم بفرحة:ايووووة بقى يا مصرررين ‘ اصحواااا بقى كفاية فسااااد عايشين
فيه بقالنا 30 سنة
بدور:تفتكر هنقدر بعد 30 سنة نصحى فجأة ونفووووق؟؟؟
جازم:اااه هنقدررر ‘ طول ما احنا عندنا ارادة وشجاااعة ومش خايفين
بدور:انت اللي بتتكلم وانت طول عمرك مش حاسس بالقهر ولا الظلم ولا دقت انك
تنام يوم
وانت جعان وسقعان في عز البرد!!
جازم:انا فعلا مدقتش كل ده بس حاسس!! متنسيش اني صحفي واني بكتب عن ده
كله!!
بدور:ويا ترى كنتم بتكتبوا وبس؟ ولا كنتم بتكتبوا عشان تخلوا الشعب يفتكر
انكم معاهم
بس انتم مع النظام وبتكتبم عشان تنيموا الشعب اكترر!!
جازم بعصبية:ايه اللي انتي بتقوووليه ده يا بدور!!
بدور:عشان تعبت من كل اللي بيحصل حواليا وتعبت من نفسي !! حاسة اننا كلنا
بنمثل على بعض!!
انا بمثل اني بقيت عايشة في طبقتكم لكن انا عمري ما كنت زيكم ولا انتم
عمركم هتحسوا بينا!!
جازم:اااه وعشان كده اول ما طلعتي فووووق لينا!! نسيت اهم انسانة في حياتك
صح!!!
نسيتي زيزيتاااا!!
حكمت تلف عليهم وتقول:بس بقى ‘ انتم نسيتم نفسكم وهتتخانقواااا قدامي!!
بدور:انا همشي من هنا خالص يا جازم ‘ وشكراا اووي عطفكم لحد كده معايا
جازم:مش بمزاجك تمشي
بدور:ليه اشترتني يا جازم؟
وفجأة يرن التلفون
......................
استنوني الحلقة اللي جاية