كمانيليو

كمانيليو
قريبا في المكتبات

الاثنين، 26 يناير 2015

الحلقة السادسة عشر من لليلك

الحلقة السادسة عشر


تركي بيركب عربيته بعد ما وصل بيري المطار واول ما بيركب بيجيله مسج بيشوفها من برة باسم بيري فيبتسم ابتسامة مليانة حب ويفتحها واول ما يفتحها يتصدم!
يقرا تركي الرسالة وانفاسه من كتر الغضب والصدمة كانت سريعة.. الرسالة كانت عبارة عن :
"شكرا لكل حاجة انت عملتها ليا وحقيقي لو قعدت اشكرك من هنا لحد آخر عمري مش هوفيلك وقفتك جمبي واكيد بتمنالك حياة سعيدة مع خديجة وانك تحاول تبتدي صفحة بيضا وجديدة معاها ‘ بس حصلت حاجة خفت احكهالك لاني معرفش ليه خفت تضايقك .. اللي متعرفهوش ان امبارح ابراهيم بعد ما وصلتني كلمني وطلب مقابلتي واعتذرلي وانا غفرتله باسم الحب .. واتفقنا اننا هنكمل حياتنا في مصر ‘ كان لازم اقلك بس مقدرتش اقلك وانت معايا ‘ استنيت اركب الطيارة واكتبلك الرسالة دي.. بشكرك فيها من كل قلبي وبتمنالك كل الخير في حياتك"
يرجع يتصل بيها بسرعة بس يلاقي الموبايل مغلق ‘ يرجع يدخل المطار ويسألهم عن الطيارة اذا كانت طارت ولا لا فيقولوله انها طارت فيقول لموظف الاستعلامات:
- يا طويل العمر توني موصل خطيبتي من شوي! اشلون طارت!!
* يا طويل العمر انا لسه موصل خطيبتي من شوية ازاي طارت
- لأن كانت النداء الأخير ومن ركبت اكيد طارت الطيارة
- ما في طريقة اقدر اكلمها وهي في الطيارة
- لا صعب طبعا للاسف ما في ...


*****************************************


بعد تلت ساعات وصلت بير ي القاهرة واول ما خرجت لقت شيماء صاحبتها منتظراها ‘ واول ما شافوا
بعض جريوا على بعض وحضنوا بعض بلهفة وشوق .. بيري اول ما اتحضنت من شيماء وكأنها كانت
محتاجة الحضن ده عشان تفرغ كل الطاقة السلبية اللي مشحونة بيها فضلت تعيط جامد..
شيماء بخوف وفزع:
- انا اول مرة اشوفك بتعيطي بحرقة اوووي كده يا بيري!
- مش مصدقة اني اخيرا رجعتلكم ‘ كلكم وحشتوووني اوي يا شيمو وماما واخواتي
- منتظرينك جااامد في البيت بس طبعا انتي عارفة ان مامتك تعبانة ومبتقدرش ع المشاوير البعيدة
فانا قلتلها هجيبك ونيجي على طول..
- ربنا يخليكي ليا يا حبيبتي .. اهم حاجة هي لسه معرفتش؟؟
- لا اطمني لسه متعرفش .. احكيلي بالتفاصيل عن الحيوان ده ! اقسم بالله ده لو كان هنا في مصر لكنت
عرفته قيمته الواطي !!
بيري تعيط اكتر وتقول بانهيار:
- اخر حاجة يا شيمو كنت اتخيلها يعملها فيا ! انا يوديني الغربة عشان يبهدلني كده! وتخيلي يهددني هناك
شيماء بعصبية تضرب بايدها تابلوه العربية اللي هي بتسوقها:
- وربنا ما هرحمه بس لو شفته !! هخليه يعرف قيمة نفسه العرة ده!! اوعى يكون فكر نفسه راجل!!
والله انتي اللي كنتي عملاله قيمة المعفن الشحاااات!!
بيري تعيط اكتر فتكمل شيماء:
- متعيطيش يا بيري عليه ‘ صدقيني حبيبتي ده كلب ولا يسوى
- انا بعيط على نفسي مش عليه
- نفسك تستاهل منك انك تضحكي وتدلعي نفسك وتعيشي مش تبكي ..
- ببكي على كرامتي وعلى قلبي اللي اترموا بسهولة عشان واحدة عندها فلوس ومنصب!
شيماء بحرقة:
- بأذن الله شفتي ربك كبير ازاي بأذن الله وبعوووونه هيرجع كلب يتيم مش يلاقي اللي يتف عليه وبكرة
تقولي شيمو قالت..
- ههههههه كلب مش يلاقي اللي يتف عليه هههههههههه
- ااااه اومال اصل الصنف ده كده بياخد على نفوخه لحد ما يبقى لا ليه صاحب ولا عنوان ويبقى مش لاقي
وقتها بقى حتى اللي يتف عليه ..
- مش عارفة ماما هتعمل ايه !! خايفة عليها بجد
- متخافيش مامتك اما هتسمع اللي عمله اكيد مش هتقف في صفه وبطلي اصلا تفكري في كل ده ‘ احنا
مصدقينا انك اخيرا رجعتلنا بقى يا بيرووو ..


*********************************************



مهرة بتخلص هي وياسمين شغلهم وجاين يركبوا لقت محمود واقف وبينادي مهرة.. مهرة بتستغرب وبتقول:
- ايه ده ‘ محمود ايه اللي جايبه هنا ؟! هو ميعرفش ان بيري سافرت؟؟
- شكله بيشاورلك يا مهرة روحيله كده
تروح مهرة لمحمود اللي بيكون واقف باحراج شديد وبيبتسم لياسمين من بعيد ويسلم عليها من بعيد بعدين
يبص لمهرة بشوق وإحراج :
- انا اسف اني جيت هنا بس كنت حابب اشوفك واطمن على بيري؟
- بيري! هو انت متعرفش انها سافرت؟
- لا عارف بس قصدي اطمن سافرت وصلت ولا ايه الظروف؟
تبص مهرة في ايدها على الساعة وتقول:
- اه اكيد زمانها وصلت من زمان دلوقتي .. اول ما نكلمها هقلها انك جيت تطمن عليها بنفسك
- ربنا يخليكي يارب وقوليلها محمود بيقلك انه على استعداد يخدمك في اي وقت وياريت تخرج صداقتي
بابراهيم من الحسابات..
مهرة بابتسامة :
- اكيد متخافش هي دايما تقول عنك انك محترم وجدع ومش هتنسى عمرها وقفتك جمبها برضو قصاد
صاحبك..
- ربنا يحفظها يارب
- اي خدمة تانية؟
محمود بإحراج شديد:
- يعني لو مفهاش اي مضايقة ممكن ابقى اتواصل معاكي؟
بتعجب شديد:
- انا؟!!
- اه لو مش هيضايقك طبعا؟
- انا؟؟؟ تتواصل معايا انا؟
- اه ؟
- اا نن ا  اصل ا اانا يعني ......
- انا اسف لو احرجتك والله
- لا بالعكس بس انا ... لا طبعا اكيد ميضايقنيش
- يعني لو حبيت اتعرف عليكي اكتر مفيش مانع؟ صح؟
مهرة بخوف شديدة:
- تتعرف
- ايوة واكيد مش هتعدى حدودي معاكي
- اكيد انا فاهمة طبعا ... ماشي مفيش مانع
- طب ممكن رقم تلفونك
مهرة بلخمة وخوف :
- اه تلفوني اا اا ه رقمي حاضر طيب اه ماشي
محمود يبتسم ببراءة على إحراجها ولبختها ..



*************************************



تركي بعد ما خلص شغله واللي طبعا مكنش مركز فيه اوي بيرجع للبيت بيحاول يتصل برقم بيري المصري اللي كانت ادتهوله بيلاقيه مقفول بيستغرب لانه اتصل بالمطار واتأكد ان الطيارة وصلت من زمان فبيقول لنفسه:
"لما هي وصلت من زمان ليه مفتحتش تلفونها لحد دلوقتي؟! ولا هي ممكن تكون ادتني رقم مش شغال؟ لا ازاي هتديني رقم مش شغال وهي كانت وقتها مهتمة طبعا انها تتواصل معايا عشان اما اخلصلها ورقها! امال ليه مفتحتهووووش بس!"
تدخل عليه العنود فجأة وتقوله:
- تركي ايش جابك احين؟! معقولة خلصت اليوم بدري كدا؟
تركي وهو سرحان ومضايق:
- العنود لو سمحتي خليني لحالي احين الله يخليكي
- حبيبي ما ودي اشوفك كذا مضايق مرة ومو عارفة كيف اساعدك!
- ما اني زعلان من خويتك انا زعلان على شي ثاني
* مش زعلان من صاحبتك (قصده بنت خالته) انا زعلان على حاجة تانية
- من وشو يا عمري؟ انا اختك .. تتذكر يا تركي لما جيت مرة ابكي في حضنك في نص الليل ؟
تركي وهو مبتسم:
- اي اتذكر كنتي توك اصغيرة جيتي لبابي تبكي وتقوليلي تركي مشاني افتح الباب مرة خايفة
- ههههه طول عمرك حنون يا تركي وتسمعني اما اتضايق وتاخذني بحضنك .. تكلم معاي يمكن اقدر
اقلك على حل ما انت شايفه!
- اااخ يا العنود لو بس تعرفي كيف راح انجن عليها؟!
- منهو ؟ خدييييجة!!!!!
- اي خديجة هاذي لو اشوفها اذبحها!
- تقصد منو ؟
- واحدة ثانية القدر جابها في طريقي صدفة
- حبيت يا تركي؟
يبص تركي لاخته وعينه فيها حنين وشوق لبيري ودموع قهر:
- ويوم ما جيت احب لقيت حبل الاعدام
تقوم العنود فورا تحضن اخوها وتطبطب عليه وتهزر معاه بالمصري:
- يارب الحبل ده يتلف على خديجة الرخمة ‘ اصلا من وهي صغيرة وهي بترخم عليك دايما مش عارفة
ازاي حبيتها
يضحك شوية ويبصلها باستغراب:
- مش غريبة انك انتي شخصيا بتقولي كده؟!
- هي صحبتي وبنت خالتي اه بس انت اخويا حبيبي وبعدين انا عرفت اني هضحكك بالطريقة دي ! عشان
انت دايما بتحب تسمع انها رخمة ...
- ههههه
- متقلقش هتدبر بس انت عارف شعور البنت التانية تجاهك ايه ولا ناوي على ايه ؟؟
- عارف بدليل انها لما عرفت ظروف خديجة وقصتها قررت تنسحب !
- هو انت حكتلها عن خديجة؟!!!!
- كان لازم اكون صادق معاها ومتتخدعش ! هو انا عارف الموضوع هيرسى على ايه؟!
- طب وبعدين؟
- مش هسيبها تنسحب! انا ما صدقت لقيتها !!!
تبتسم العنود بخوف وتحاول تطمن اخوها وبعدين تبص على الورد اللي محطوط على شباك اوضته وتقوله:
- بس متنساش تحذرها انك مجنون ليلك
- هي الليلك نفسه!
- ايه ؟ مش فاهمة؟
- هي الوفاء والاخلاص والحب اللي عشت ادور طول حياتي عليهم ! ومش بس كده هي كمان بتحب الليلك
- يا مجنوووون هههههههه عشان كده تلاقيك حبيتها
- زي ما جمعنا الورد ده مش هخليها تتوه مني تاني ‘ بس اوصلها بس!!



***************************************


بيري قاعدة في حضن مامتها بعد ما خلصوا الغدا والام بتبص فجأة لايد بيري ومبتلاقيش فيها دبلة
الخطوبة فتقولها باستغراب:
- فين دبلتك يا بيري؟؟
بتقوم بيري وتبص لمامتها بحزن :
- انا وإبراهيم يا ماما سبنا بعض
- ايــــــــــه!؟ ليه يا بنتي؟
- عشان يا امي طلع خاين وملهوش أمان
- خاين؟ ازاااي يا بنتي؟ ده د ده لسه مكلمني امبارح بيسأل عني وبيطمن وكان بيقلي لو احتجتي اي حاجة
مع بيري اجبهالك وهي جيالك؟!
- ايـــــــــــــــــــه؟!!!! إبراهيم؟
- ايوووة!!! خاين؟ خاين ازاااي يا بيري
- البني ادم اللي عامل فيها مثالي ومحترم وجابني الغربة معاه كانت المديرة بتاعته بتتلزق ليه يا امي
- معقووول
- ولما خيرته بيني وبينها اختارها هي يا امي ! اختارها هي ومعملش حساب عشرة ولا حساب اني فنيت
سنين استناه يكون نفسه ولا عمل حساب اني جريت وراه للغربة عشان اتجوزه!!
- وازاي يا ضنايا تسكتي كل ده ومتقوليليش؟
- مكنتش عايزة اقلقك عليا يا امي ‘ كفايا حمل اخواتي عليكي
- تغور الغربة يا بنتي وتغور اي حاجة توجعك
بيري بتردد وقلق:
- بس انا جتلي يا ماما فرصة شغل تانية هناك
الام بحزن:
- هتسبينا تاني؟؟
بيري وهي سرحانة:
- كنت جاية وعاملة حسابي على فترة راحة بس شكله خلاص معدش ينفع يا أمي النزول..


*************************************



إبراهيم قاعد في مكتبه سرحان وبيفكر يا ترى زمان بيري قالت لمامتها ولا لا وفجأة تدخل عليه أشواق
- شفيك حبيبي قاعد هلون؟!
*مالك حبيبي قاعد كده
- كنت بفكر
- فيني؟
إبراهيم بابتسامة مجاملة:
- أكيد
- مب مصدقة عمري انا اسبوع وبتصير ملكتنا!
*مش مصدقة عمري اسبوع وهيتكتب كتابنا
إبراهيم بقلق وضيق وابتسامة باهتة:
- ربنا يخليكي ليا حبيبتي
- ويخلييييك يا بعد عمري
*ويخليك يا عمري



......................................

الثلاثاء، 20 يناير 2015

الحلقة الخامسة عشر من ليلك

الحلقة الخامســــــة عشـــــــــر


بعدين صمت طويل فضل بينهم حست فيه بيري بالندم على تسرعها للي قالته وفي نفس الوقت كان تركي حاسس
انه مشتاق جدا يشوف بيري بس مكنش حابب تشوفه في عجزه ..
- تحب نتقابل؟
- ......
حست بيري بإحراج تاني وقالت وعيونها مليانة دموع:
- اسفة ‘ انا هقفل عن اذنك
- عشر دقايق واكون عندك ..



*****************************************




خرجت بيري وقالت لياسمين انها خارجة تقابل تركي..
- طب انتي متأكدة يا بيري انه هيقف جمبك فعلا؟
- ايوة هو وعدني وبعدين انتي مش قلتيلي انه شكله راجل فعلا ومحترم!
ياسمين بقلق وحيرة:
- ممممم انا فعلا بشوفه كده بس اخر موقف حصل لما كنا في المول والبنت العجيبة دي جت حسيت بقلق
كده يعني حسيت فيه عكة في الموضوع وانا خايفة عليكي ! ما انتي مخرجتيش من عك عشان تدخلي في
عك اكتر!!
بيري بابتسامة مكسورة:
- متخافيش جرحي اللي لسه بينزف مش هيخليني ارمي نفسي في نار تانية دلوقتي!
ياسمين بتشجيع:
- بس تركي بقى مش نار هو بس لو معكوك يخلص ع خير وربنا يسهل
بيري بهزار:
- انتي قريبته يا ياسمين ولا حاجة ؟! يعني بتدافعه عنه كتير ولا كأنه قريبك!!
- هههههه مش عارفة بس انا عندي حاسة بشم الكويس من الوحش من على بُعد وبصراحة اللي ما يتسمى
ده عمره ما نزلي من زور بس كنت بخاف اقلك !
- مين ده؟!
- اللي راح ربنا ما يرجعه واسمه إبراهيم!
- ااه ..
تسكت بيري لثواني وتقول بعدها بحزن:
- تخيلي محاولش يكلمني من وقتها! زي ما يكون باع ؟؟ انا مش قادرة اصدق ان ده إبراهيم اللي حبيته
واللي كنت هتجوزه خلاص..
- احمدي ربنا انه اكتشفتيه من دلوقتي مش بعدين!
بيري وهي سرحانة:
- ده كان مبيقدرش على بعدي يا ياسمين! عارفة يعني ايه لما كنت بغيب عنه بالساعة يقلي انتي فين ؟! ملكيش حس ليه؟ سواء بمسج او بواتس اب او بأي حاجة!!!
- بيري الله يخليكي متفكريش بالاسلوب ده لانك هتنهاري! مش هتلاقي غلطة ليكي تسمحله يعمل اللي عمله
ده ! فمتفكريش كده هتتعبي..
- ما انا فعلا تعبانة ومش قادرة !
- عارفة يا حبيبتي عارفة ‘ حاولي تساعدي نفسك تعدي الازمة دي ..
بتنهيدة:
- هيييه طيب ‘ هنزل بقى عشان متأخرش


*******************************************




في مطعم معروف في البحرين ‘ أضوائه هادية وفيه موسيقى هادية بتتعزف كان تركي قاعد مستني بيري..
دخلت بيري المطعم فضلت تدور عليه ولما لقته اتجهت ليه ..
- انا اسفة اني خليتك تنزل وانت اكيد مضايق ومش ناقص دوشة .. بس .....
قاطعها تركي بابتسامة:
- بالعكس انا كان نفسي بس مكنتش في نفس الوقت عايزك تشوفيني وانا في الحالة دي
بيري بتردد:
- خايفة اكون حشرية لو سألتك مالك
- الاجابة طويلة اوووي
- سامعاك
- عايز اتفهم مش اتسمع
اتلعثمت بيري وقالت بارتباك:
- اكيد هفهمك ولو معرفتش ابقى حاول تفهمني
سكت تركي لثواني وبعدها بص في عيون بيري وقالها:
- انتي بالذات لازم تفهميني
اتوترت بيري اكتر واتكسفت وقالت بسرعة من الارتباك:
- طب اشرحلي مالك يلا ؟
- فاكرة اني حكيتلك اني اتخنت واني عشقت لحد ما اتهنت! اهي هي دي اللي حاليا مفروض عليا اتجوزها!
اول ما سمعت بيري كلمة "مفروض عليا اتجوزها" قلبها اتقبض وبلعت ريقها بصعوبة وبعدين قالت:
- ازاي؟!
- دي تبقى بنت خالتي وبابا بيعتبر باباها زي الاخ وبينهم شغل وفي السعودية جواز الاقرايب بيبقى بشكل
كبير وانا كنت عارف ده من زمان ‘ من واحنا صغيرين وكبرت قدامي وانا فكرة واحدة في دماغي ان دي
اللي هتجوزها وحبيتها ع الاساس ده بس هي طلعت خاينة وطلعت بتلعب بالقلوب وكأنه شيء عادي
ومبقتش عايز اليوم اللي يجي والاقيها فعلا اتفرضت عليا ! بس واضح انه جه خلاص .. هددتها وقلتلها
اني مش عايزها وترفضني وساعتها والدي مش هيتكلم بس للاسف هي بدأت تعند..
- تفتكر حبتك لما ضعت منها؟
- هههههههه بريئة انتي اوي يا بيري! خديجة تحب ؟! وتحب مين! تحبني انا؟! انا اللي شفتها بعيني
شفت خيانتهاااا بنفسي!
- امال تفتكر هي ليه بتعمل كده فيك؟!
- عشان تكسرني ‘ لاني كاسر عينها .. هي بمعتقداتها الغبية فاكرة انها تقدر تعمل فيا كده
بيري بارتباك اكتر:
- وانت قررت على ايه؟
تركي بخوف يبص لبيري ويقول:
- لو فضلت مصممة على التحدي هتجوزها
دق قلب بيري وقتها وحست بألم شديد في قلبها وكأنها اتوجعت من جديد بس كانت محتارة ومستغربة
جدااا هي موجوعة ولسه مش قادرة تفسر سبب خيانة إبراهيم ليها ‘ طب ليه قلبها وجعها تاني لما حست
ان تركي هيتجوز حد غيرها؟!
ابتسمت بهدوء وقالت:
- فعلا اهم حاجة رضا الاب ‘ ومتعرفش يمكن هي تتغير وتبقى كويسة ويرجع الحب القديم بينكم
ضحك تركي بسخرية:
- انت بتتكلمي جد؟!
- ايه مالك!
- انا وخديجة اخر اتنين ممكن يحبوا بعض!
- بس كده جوازكم ......
قاطعها تركي فورا وقال:
- جوازنا ده هيكون عقاب هي فرضته ليها  بنفسها! انا هتجوزها اسما بس! لكن هي عمرها ما هتكون
مراتي اللي يوم ما اتعب من الدنيا وابقى عايز حضن أمان هجري لحضنها!!! هتكون مراتي بس عمرها
ما هتكون هي الانسانة اللي مستعد اوريها دموعي وانا مش خايف!!
- مش قادرة افهمك ! امال هتتجوزها ليه؟! ويعني ايه عقاب؟! لما هي نفسها اصلاااا عايزة تتجوزك عشان
تعاقبك انت ..
- هعيشها ايام سووودة
خافت بيري من نبرة الحقد اللي في تركي :
- بس انت مش من النوع ده
تركي بعصبية:
- معاها مفيش نوع ينفع الا ده!! هي اللي فتحت النار عليها .. خليها تدوق بقى مُر عذابي
بصت بيري بخوف ليه وبعدين لفت وشها لبعيد وسرحت فقالها تركي فجأة:
- سافري مصر انتي بس وانا ورقك بأذن الله هخلصه وهترجعي تاني هنا .. وسلميلي على عيلتك
- انا خايفة اني ممكن مقدرش ارجع
اتغيرت فجأة ملامح تركي من انسان هادي لانسان الرعب امتلكه:
- ايــــــه! لا طبعا ازاي؟!
- ماما ممكن تخاف تنزلني في غربة لوحدي ‘ هي كانت مطمنة عشان وجود ......
تركي مقاطعا:
- متقوليش اسمه عشان بيعصبني!
- ليه؟!
سكت تركي لثواني وقالها بهدوء:
- لو شفتي حد عنده "ليلك" وانتي بتدوخي عقبال ما بتلاقي النوع ده لانه نادر وتلاقيه مهمل ومش مهتم وبيعاملها بجفاء هتعملي ايه؟؟
- هبقى عايزة اجري عليه ازقه واضربه واخد الورد منه  وادعي ان يكون لسه فيها امل تعيش
- بس كده انتي جاوبتي على نفسك..
تحس بيري بدقات قلبها بتدق بسرعة وتخجل جدا وتبص في الارض من الخجل وتقول بعدها بثواني بلعثمة:
- طب انا لازم امشي عشان اتأخرت وبكرة عندي سفر..
- هاجي اوصلك بكرة المطار بنفسي
- مش عايزة اتعبك
- ياريت يكون كل التعب منك انتي بس


******************************************




ترجع بيري من برة تلاقي ياسمين قاعدة في الصالة بتعيط بتتخض جامد وتجري عليها :
- في ايه يا ياسمين مالك؟؟؟؟ مهرة عيانة؟؟ فيه ايه؟؟ حد حصله حاجة من اهلك؟؟
- لاااااا بس انا تعبت يا بيري
- من ايه ! منا سيباكي كوويسة
- ماما زهقتني يا بيري من حوار العرسان وانتي امتى تنزلي عشان تشوفي ابن مش عارف مين بيدور
على عروسة وابن فلانة وابن مقرفة وابن وابن وابن وابن
- ههههه ضحكتيني في عز خضتي عليكي! ابن مقرفة ايه بس .. ماهي مامتك ومن حقها تفرح بيكي
- ايوة بس مش كده والله!! يعني اعصابي خلاص !
- قوليلها في الاجازات
- منا كان المفروض انزل في اجازة نص السنة دي بس منزلتش على اساس مرضتش اسيب مهرة بعد
ما عرفت عن موضوعها..
- خلاص قوليلها في الصيف
- انتي عارفة المشكلة فعلا اننا المغتربات بنواجه ازمة عدم وجود عريس دي!
- ازاي؟
- يعني في ام البلد دي فييين وفييين عقبال ما بلاقي مصري ! ويوم ما بنلاقي ممكن يطلع فلصووو
- طب ما انتي عندك يا حبيبتي وقت الصيف
- انتي عارفة نصهم بيجوا ليه؟
- ليه؟
- اول ما بيعرفوا اني بشتغل برة! بيتهوسوا وكأن لقوا كنز!! طب تخيلي مرة قعدت مع عريس يا بيري
فضل طول القعدة يسألني عن شغلي في البحرين وعن البحرين نفسها اكتر ما بيسألني عن نفسي !!
بيبققوا فاكرين انا بقى العروسة اللي هتخرجهم ع الخليج! فياخدها باكدج كله على بعضه عروسة ووظيفة
في الخليج!
- طب وبعدين
- وواحد تاني بقله انا عايزة لو اتجوزت ارجع مصر بقى اقعد فيها تخيلي يقولي ايه؟
- ايه؟
- يقلي ليه البحرين احلى ‘  انا بفكر لو حصل نصيب بينا اديكي ورقي بقى تشوفيلي شغل فقلتله طيب افرض اخدت وقت يعني عقبال ما الاقيلك منا مش بسهولة ! يقلي لا شوفيلي اي شغلانة بس اجي بيها وبعدين انا هفحت الصخر هناك عقبال ما الاقيلي شغل!!
- هههههههههههه مسخرة!
- استني بس قمت قلتله لا انا مش عايزة اصلا اكمل هناك ‘ منا عايزة اشوف هيعمل ايه ! قام قالي
لالالا قعاد في مصر مش ناوي قمت قلتله لا انا اللي ناوية اصلا مكملش المناقشة دي ..
- يخربيت عقلك !
- ماهو اصلا مش عايزني! ده كان عايز يجي الخليج وخلاص!!
- معلش فهمي مامتك براحة وهي اكيد هتقدر ده يا ياسمينة
- مش مهم الكلام ده ! انا كنت بعيط كده عشان افك من خنقتي شوية ! اعمل ايه يعني لحظي اني من المغتربات واننا فين وفين عقبال ما بنلاقي عريس حليوووة كده..
- هههههههه ياااارب يا ياسمينة تلاقي عريس العمر حليوة كده..
- المهم انا مليش فيه هتيجي البحرين تااااني سمعاااااني!!
بيري بحزن:
- بيني وبينك انا اللي بقيت بفكر مجهاش تاني
ياسمين بصدمة:
- ايه!! ليه يا بيري
- خليني بعيد يا ياسمين انا مش حمل وجع تاني
- حصل حاجة مع تركي؟؟
- طلع باباه عايز يجوزه قريبته اللي كان هو بيحبها زمان وخانته
- اوبا ! مش قلتلك شكله معكوك عكة ما يعلم بيها الا ربنا !!
- خليني بعيد
- خفتي تحبيه؟
- مش عايزة اتعلق بأمل سراب كداب!!
- بس فرصة العيشة هنا يا بيري لظروفك ووضعك حلوووة ومريحة مامتك واخواتك!
- هحاول الاقي زيها في مصر
- لالالالالااااا انتي تروحي تقعدي شوية هناك وترتاحي وتنززززلي يا بيري متهزررريش!!!!
هزت بيري راسها بهدوء وبابتسامة مليانة حزن وجوة نفسها كانت بتقول:
"لازم مرجعش ‘ بلاش اعلق نفسي بأمل مش ليا ‘ واللي ربنا عايزه هو اللي هيكون"


**********************************************



رينا بتتصل في الشغل وتعتذر ليهم عن انها مش هتقدر تحضر وده لانها تعبانة جدا وبتتصل بأخوها بعد ما
بندر يروح الشغل .. بتحكي لاخوها على كل اللي حصل وبيتفق معاها انه في اقرب رحلة طالع بيها
هيجيلها مخصوص البحرين عشان يشوفها ويقعد معاها ....




*****************************************


تركي بيركب عربيته بعد ما وصل بيري المطار واول ما بيركب بيجيله مسج بيشوفها من برة باسم بيري فيبتسم ابتسامة مليانة حب ويفتحها واول ما يفتحها يتصدم!

...................................