الحلقة الثانية عشــــــر
- يعني انتي عارفة ان الوردة اتزرعت على قبر
بنت احبها امير انجليزي ولما خانها ماتت من الحزن والوفاء فصحابها لما زاروا قبرها
زرعوا حوليه ورد الليلك الازرق وتاني يوم لما زاروها تاني لقوه انه بقى لونه ابيض!
فبقت الوردة دي شعار للقلووب البيضا اللي رغم الخيانة والوجع بتفضل بريئة ؟!
- جايز وجايز لاني لقيت في الوردة دي الحزن
اللي انا عايشة فيه والامان اللي بدور عليه ..
- انا وانتي حبينها من غير ما نعرف ان حبنا ده
كان جزء عشان يجمعنا سوا
تبص بيري لتُركي بخوف وتقوله:
- انت قصدك ايه ؟!
- قصدي اني لامح نظرة أمان شاردة منك بتنادي
قلبي التايه !
تتوتر بيري من كلام تُركي وتبص
في الساعة وزي ما يكون افتكرت فجأة الوقت وقالتله وهي مذعورة:
- ايييييه ده انا اتأخررررت ‘ اناااا لازززم
اررررجع بسررررعة
- حاضر متقلقيش طيب
- صحابي زمانهم قلقانين اكييد
- انزين هديّ
- مش عارفة بتقلب خليجي فجأة ليه؟!
- هههه مش عارف في المواقف الجد يمكن
تبص ليه مباشرة في عيونه وتقوله
بكل رجاء:
- طب بليز ممكن توصلني بسرعة
يحس تركي بخفقان في قلبه فيقولها
وهو مسحور في عالم تاني:
- حاضر ‘ من بكرة تقدمي ع استقالة عشان يصفوا
ورقك وترجعي مصر وخلال اسبوع اخلصلك انا
كفالتك اللي هجيبك بيها ..
- حاضر
***************************************
ترجع بيري تاني للسكن واول ما
توصل لاول الشارع تلاقي ياسمين ومهرة واقفين مع محمود .. اول ما بيشوفوها نازلة من
عربية تركي بيجروا عليها بقلق :
- كنتي فييييين!!
- كنت مخنوقة
محمود بيبص لتركي بتعجب وعدم فهم
ويسألها:
- صحيح اللي ابراهيم قاله ليا يا بيري؟
تُركي عروقه تتشنج ويضايق اول ما
يسمع اسمع ابراهيم فيقول لبيري بهدوء:
- تأمرين على شي؟
- لا شكرا يا تركي .. حقيقي انا متشكرة
- العفو ‘ السموحة يا جماعة .. عن اذنكم
اول ما يمشي تركي تبص مهرة لبيري
وتسألها:
- مين ده؟
- ده اللي هيظبطلي اموري هنا في البحرين
محمود بتعجب:
- ازاي؟
- انا هستقيل من الوزارة واجي بعدين ع كفالته
مهرة بدهشة:
- ليه كده؟!
- عشان مكنش تحت رحمة ابراهيم
ياسمين بفرحة:
- احسن والله بلا شغل المدارس ووجع القلب اللي
بيجي منهم ..
محمود بعدم فهم:
- وانتي مين اللي فهمك ان ابراهيم ممكن يذلك
بيري بغيظ :
- هوووو نفسه هددني !
محمود بحزن:
- واضح انه اتجنن
*******************************************
تاني يوم في الشركة عند بندر وصل
هو ومراته الشغل اللي بقالها اسبوع شغالة معاه ‘ واللي الكل لاحظ
اد ايه هي مجتهدة في شغلها
وشاطرة..
بندر بيكون قاعد في مكتبه
ويناديه المدير فيروح فيقوله انه عاجبه شغل رينا وانها اد ايه شاطرة وقدرت
تثبت نفسها خلال اسبوع واحد بس
.. خرج بندر من المكتب وهو جواه مشاعر متلخبطة .. فرحان من
مراته اللي قدرت تثبت انها فعلا
طموحة وفي نفس الوقت بدأ يغير من شطارتها وانتباه الناس ليها ..
دخلت رينا على بندر المكتب وهي
بجديه وبتقوله:
- لو سمحت يا استاذ بندر المعاملة دي انا
شايفة اننا محتاجين نراجع قرارنا فيها
بندر بضيق:
- ايه استاذ بندر دي!!
- احنا في الشغل فطبيعي ارمي ورايا انك جوزي
- ده لما يبقى معانا حد! لكن دلوقتي احنا
لوحدينا
تبتسم رينا وتقوله:
- مش هنحب يا بندر بعض يعني ..
بندر بضيق:
- وليه لا!
رينا بتعجب:
- يا سلااام! سبحان مغير الله ..
بندر بضيق اكتر وغيرة:
- هو لا كده عاجب ولا كده عاجب!
رينا بسلامة نية:
- خلاص يا بندر مش هنعمل مشكلة ‘ المهم راجع
المعاملة دي .. انا شايفة ......
يقاطعها بندر بنرفزة:
- هو انتي اصلا لحقتي تفهمي الشغل عشان تقرري
اللي ينفع ومينفعش؟! انا اللي اشوووف مش انتي
رينا بصدمة:
- ايه يا بندر العصبية دي؟!
بندر بنرفزة:
- ما اصل انتي فاكرة نفسك بقيتي تفهمي وبتعدلي
عليا !
- مقصدش طبعا ! انا مصلحتي عليك .. انا فعلا
شايفة ان المعاملة دي مش في صالح شركتنا
- وانا مديييرك وشايف انها تصلح
- طب راجعها على المدير العام طيب
يبرق بندر جامد لرينا ويقولها:
- اوووعى تتخطي حدودك تاني في حاجة متخصكيش
سامعة!
تصعق رينا من طريقة بندر وعنفه
معاها في الكلام وتمشي من غير ولا كلمة ..
******************************
بيري بتطلب استقالة من المدرسة
فعلا والمديرة تبلغها ان الموضوع هياخد فترة شوية ومش هيخلص كله
في يوم .. بيري قاعدة في اوضة
المدرسات مع مهرة وياسمين..
- انا مش فاهمة ليه المووضوع ياخد اكتر من يوم
يعني! دي استقالة
مهرة بضيق:
- هما هنا البرود والروتين اللي يخنق عنوانهم
ياسمين مدافعة:
- على اساس مصر بيخلصوه هوا ؟!
- لا بس هنا بحس انهم بيتفننوا في الشلل
والبرووود .. بجد باردين اخر حاجة .. والناس فاكرة ان الدنيا
هنا قشطة .. بلا كلام فارغ ..
***********************************
تُركي قاعد في مكتبه في الشغل
وسرحان في بيري وفجأة يلاقي اخته العنود جتله المكتب:
- في و شو سرحان؟!
*سرحان في ايه؟
- وانت وشو عليكي .. وبعدين ايش جابك هنا؟! مب
كأنه عليكي جامعة؟!
* وانت مالك. . بعدين انتي ايه اللي جابك هنا
مش عليكي جامعة؟
- جيت اشوف اخوي حبيبي .. وحشتني مرة .. من
يوم ما رجعنا من الخبر وانت في عالم ثاني
*جيت اشوف اخويا .. وحشتني اووي .. من ساعة
ما رجعنا من الخبر وانت في عالم تاني
- خير وش وراكِ يا العنود
* خير وراكي ايه يا العنود
- بطلب طلب صغير مرة مرة مرة مرة يا عيون
العنود
يبتسم تركي لانه بيحب اخته
العنود وبيعزها جدا غير انها قريبة جدا من قلبه ويقول:
- لو فيه موتي مارده اطلبي وجاك
* لو فيه موتي مردش طلبك ‘ اطلبي واعتبريه
جالك
- ودي اشتغل معاك هنا
- ليش خلصتي جامعة؟ ولا محتاجة فلوس؟ ولا انا
مقصر معك؟؟
* ليه خلصتي جامعة ولا محتاجة فلوس ولا انا
مقصر معاكي؟!
- لا حبيبي بس الجامعة تبغي تدربنا عملي فقلت
وين انا من شركة اخوي حبيبي
*لا حبيبي الجامعة عايزة تدربنا عملي فقلت
فين انا من شركة اخويا حبيبي
- ما يصير خاطرك الا الطيب حبيبتي
***************************************
بليل بعد ما يخلص تركي شغله يرجع
البيت يلاقي مامته وخالته كالعادة قاعدين قدام التلفزيون بيضحكوا
ويتكلموا .. خالته اول ما تشوفه
تقوله:
- زين يا تركي رجعت ‘ خدنا الله يرضى عليك
للمول بغينا نشتري اشياء
* كويس يا تركي رجعت خدنا بقى الله يرضى عليك
للمول عايزين ننزل نشتري حاجات
- انزين خالتي ام فهد ما يصير نأجلها لبكرة
والله مرة تعبان
خالته تبص ليه بحزن وتقوله:
- لو كنت واحد من ربعك كنت ركضت وديتني ..
* لو كنت واحد من صحابك كنت جريت ودتني
- خلاص خالة عطيني ربع ساعة وما يصير خاطرك
الا الطيب
بعد نص ساعة يوصل تركي مع خالته
ومامته واخته العنود وخديجة ويكون مش طايق نفسه لانه خارج
مع خديجة واللي باين انها لسه
مصرة على موقفها ومهماش تهديد تركي ليها لو وافقت تتجوزه..
تدخل الامهات محل ويكون واقف
تركي مع العنود وخديجة برة مستنينهم يخلصوا .. فتقول خديجة:
- اقول العنود خلنا نروح ذاك المحل يقولون مرة
حلو واشيائه رخيصة
العنود تبص بضيق لخديجة لانها
عارفة انها بتعمل كده عشان تغيظ تركي فتقولها لا .. تركي يبص على
خديجة بقرف فتقوله خديجة:
-
ممكن تركي تخلينا نروح لان العنود شكلها
خايفة منك مرة!
-
لما تتكلمي معاي ‘ اعرفي كيف تتكلمي ! ما
ادري اهلك ما علموكي كيف تتكلمين مع الرجال ولا وشو!
** لما تتكلمي معايا اعرفي تتكلمي ازاي
مش عارف اهلك معلموكيش تتكلمي مع الرجالة
ازاي!
وبعدين
بص تركي للعنود اللي بتضحك من تحت لتحت وقالها:
-
تصدقي العنود كنت جوعان مرة ! والحين لو
تجيبي لي احسن اكله ما تدخل بطني من القرف اللي واقف ..
ولسه هترد
عليه خديجة لكن تركي فجأة لقى بيري مع ياسمين ومهرة فراح ليها وده لفت انتباه
خديجة
لان ملامح تركي اتغيرت واتبدل! وبصت بغيظ وحقد وعيونها مليانة شر وقالت للعنود:
-
تطلع منو هذي بعد!
** تطلع مين دي كمان!
...............................................