الحلقة الثالثة عشــــــــر
ولسه
هترد عليه خديجة لكن تركي فجأة لقى بيري مع ياسمين ومهرة فراح ليها وده لفت انتباه
خديجة
لان ملامح تركي اتغيرت واتبدل! وبصت بغيظ وحقد وعيونها مليانة شر وقالت للعنود:
- تطلع منو هذي بعد!
**
تطلع مين دي كمان!
********************************
تركي يبتسم بشوق
لبيري اللي تبص في الارض من الخجل وبعدين تبص بهدوء ليه لما يقرب عليها ويقولها:
- شخبارج؟
تهمس مهرة في ودان
ياسمين بصوت واطي:
- هو الجدع ده ايه
حكايته
ياسمين تبص ع نظرات
تركي لبيري وتقول:
- والله شكلها كده
فيه حكاية
- بس بيري مش حمل
حكايات دلوقتي خالص
ياسمين بحالمية:
- لو الحكاية حلوة
كده يبقى ليه لا!
مهرة بضيق:
- وهو القلب لعبة !
تركي يقول بهدوء
لبيري:
- خلصتي اوراقك؟
ولا لحين؟
- انا قدمت خلاص كل
حاجة وهما حاليا بيعملوا الورق وقالولي لازم اكمل في المدرسة لحد اخر الترم
- ومتى يخلص؟
- خلاص فاضل
اسبوعين وناخد اجازة
- زين اكون خلصت
اوراقج انا بعد وجهزت كل شي عشان ما تتأخرين في ردتج
تبتسم بيري ابتسامة
تسحر تُركي اكتر وتقوله:
- شكرا ليك بجد من
غيرك مكنتش عارفة هعمل ايه واسفة ع الدربكة اللي عملتهالك .. انا مقصدش بجد اني
ادخل واعملك كل
الفوضى دي .. خصوصا ان انت متعرفنيش اوي ..
- لا تقولي جذي
وبعدين انا سعيد ان الظروف خلتج تفكرين فيني ...
*ما تقوليش كده انا
سعيد ان الظروف خلتك تفكري فيا
تبتسم بيري بخجل
وتبص لبعيد من كتر الكسوف .. فجأة تيجي ليهم خديجة وتقول بدلع لتركي:
- تركي حبيبي مو كأنك تأخرت ! ايش عندك هنا؟
بيري تبص باستغراب لخديجة اللي بتتكلم بكل دلع ومياعة وتقول باحراج شديد:
- ا اا انا اسفة لو كنت اخرتك على .......
خديجة تقاطعها بكل غرور:
- على خطيبته..
تتصدم بيري من الكلمة وتبص على ايد تركي بس متلاقيش دبلة وبعدين تحس انها
في موقف محرج
جدا .. في النفس الوقت اللي يبص تركي لخديجة بتبريقة ويقول على طول:
- معلش اعذريني .. هبقى اكلمك .. لازم نتقابل ونتكلم
تستغرب اكتر بيري لمدى جرأة تركي اللي بيقول كده قدام خطيبته ..
مهرة لياسمين:
- ده شكله طلع دنجوان
ياسمين وهي رافعة حواجبها وبتراقب تركي وهو عروقه باينه ووشه احمر من
العصبية وطريقة كلامه بقرف مع خديجة :
- لا مش دنجوان بس واضح في حكاية معكوكة
- انا مش عارفة انتي بتجيبي كل الكلام ده على اساس ايه
ياسمين بابتسامة واثقة وهي بتشاور على قلبها:
- على اساس ده
*************************************
تركي اول ما يبعد عن بيري والبنات يبص لخديجة بكل عصبية وقرف ويقولها:
- قسم بالله لو شفتك اتقولين مرة ثانية يا خديجة انك خطيبتي لا ما خلي لك
أثر في الدنيا
- انقلع اصلا ايش شايفني ميتة عليك ! الشرهة مب عليك الشرهة علي انا اللي
اكلمك
*غور اصلا شايفني هموت عليك بس الغلطة مش غلطتك الغلطة غلطتي اني بكلمك
- هذا العشم فيكي يا متربية
- متربية غصبن عليك
قرب ليها تركي جامد ومسك ايدها بقوة شديدة وفضل يضغط على ايدها وهو بيجز
على سنانها:
- اصحي تفكري اني ممكن اتزوج وحدة مثلك! وابوي لما بيجي لكم بترفضين سامعة
خديجة وهي رافعة حواجبها عند:
- وليش تبيني ارفض ؟ عشان تروح حقها ؟ ايش حبيتها يا تركي يا ولد الـ .....
*وليه عايزني ارفض؟ عشان تروح ليها ؟ حبيتها يا تركي
- اصحي تجيبي طاريها على لسانك ! أمثالك عمرهم ما يوصلوا لها !
*اوعي تجيبي سيرتها على لسانك امثالك عمرهم ما يقدروا يوصلولها
- انت وشو مفكر نفسك! تراك تحت طوعي يا تركي واذا حطيتك براسي راح اخليك
تتزوجني غصبن
عليك!
*انت فاكر نفسك ايه انتي تحت طوعي ولو حطيتك في راسي هخليك تتجوزني قهر
- انتي احقر من ما تخيلت لا تفكري انك قوية لانك من شوية كنتي راح تنهاري
وصدقيني انا مو من
عادتي اضر شخص بس اذا حبيتي تلعبيها عناد معاي راح اضرك بس تعرفي انا ما
راح اضر
واحدة واطية خاينة مثلك..
تبدأ الدموع تتجمع في عين خديجة وتقوله:
- ولا انا ابيك بس راح اعلمك كيف تتكلم معاي كذا ! والله لاندمك
- اصحي تفكرين في اللعبة لا والله يا خديجة اجيب الماضي كله فوق راسك.. ترى
انا للحين ما انتقمت
لحبي اللي رمتيه تحت رجلك !
خديجة تكتم دموعها وتبص بغرور:
- بس انت لحين اسير حبي! مب عارف كيف تنساني.. تحاول تخليني اغار عليك من
واحدة ثانية
يضحك تركي باستهزاء:
- ههههههههه وشو مفكرة نفسك! انت ماضي اسود رميته ورا ضهري من زمان
وفجأة يلاقي تركي الامهات جايين من بعيد ومعاهم العنود فيبص ليها ويقولها:
- فكري يا بنت الحلال زين في كلامي قبل ما اعلمك كيف تتحدين تركي..
وسابها ومشي لقدام ..
**************************************
رينا قاعدة في اوضتها بتخلص شغل وراها وبعدين يجوا ليها الاولاد .
- ماما عايزين ناكل ‘ جعانين
- حاضر حبايبي
- يمه ابي اسألج سؤال
تبص رينا لريما وتقولها:
- وانا مش هرد الا لما تتكلمي مصري لاننا دلوقتي احنا مش في المدرسة
- لا انا ما يصير اتحجى مصري
* لا انا مينفعش اتكلم مصري
- ليه بقى!
- لاني مب مصرية!!
*لاني مش مصرية
تسيب رينا كل حاجة من ايدها وتبص لبنتها وتقولها:
- مش احنا اتكلمنا كتير في الموضوع ده وقلنا ان مصر دي حاجة كبيرة وشرف لكل
واحد ؟
ريما وهي مكشرة:
- لا مصر خايسة
* لا مصر وحشة
- بصي يا ريما انا عارفة ان صحابك اللي هناك بعضهم بيكرهك في مصر بس عارفة
ليه؟
- ليش؟
- عشان هما مش مقدرين قيمة مصر طب هقلك حاجة حلوة
ريما بكل براءة:
- شنوو؟؟
* ايه
- تعرفي ان بيقولوا على مصر انها أم الدنيا يعني هي أم الدنيا دي كلها كلها
- يعني اهي أم البحرين؟
- ايوة أم الدول العربية كلها يبقى مش انتي كده من بلد عظيمة؟
تفكر ريما شوية وبعدين ترجع تسأل بسذاجة:
- بس ليش يمه دايما يقعدون يتنطزون علي في المدرسة ودايما يقولون ان
المصاروة كريهين
* بس ليه دايما بيقعدوا يتريقوا عليا في المدرسة ويقولوا ان المصريين وحشين
- مش كلهم ‘ صحابك اللي بجد ويستاهلوا هتلاقيهم بيحبوكي زي ما انتي مش
هيبصوا لانك مصرية
ولا هندية ولا صينية ولا لاي حاجة ‘ هيحبوا ريما لانها ريما .. واللي
ميحبهاش عشان هي مصرية
يبقى ريما المفروض متسألش فيها ولا يهمها اصلا ..
تقعد تفكر ريما في الكلام شوية وبعدها تسأل :
- بس احنا دايما بالبحرين ما نروح مصر وايد.. يعني انا بحرينية
- حبيبتي ظروف بابا وظروفي مبتخلناش نسافر مصر كتير ‘ بس اوعدكم اننا
هنسافر قريب وهفرجكم
على مصر وع الاهرامات والنيل ‘ ومييين حابب يشوووف الملاهي ؟؟؟
فريما وعبد الرحمن رفعوا ايديهم بلهفة وقالوا:
- انااااااا
فبصت ليهم لثواني وعملت نفسها حزينة:
- بس فيه مشكلة
عبد الرحمن بتعجب:
- ايه يا مامي؟
- ريما ممكن متجيش معانا تشوف كل الحجات الحلوة دي
فريما اتخضت وقالت بلهفة:
- لييييييش
* لييييه
- عشان انتي بتقولي انك مش مصرية وانك مبتحبيش مصر والاماكن دي بتاعت
المصريين
فكرت ريما شوية وقالت:
- يعني كل الاماكن الحلوة دي بتاعت المصريين؟
رينا وهي بتغمز لعبد الرحمن :
- اه
- ومفيش منها هنا في البحرين؟
- لا الاهرامات والنيل بس موجودين في مصر مش في اي مكان تاني
- بس اناااا مصررررية ‘ مش انتي يا ماما بتقوليلي اتكلم مصري دايما انا اهو
مصرررية
ضحك عبد الرحمن بكل براءة على اخته وقالت رينا بكل حب:
- يعني خلاص؟ انتي مصرية؟ ومش هتضايقي تاني انك مصرية؟
- ايووووة انا مصرية وهتكلم معاكم هنا مصري وفي المدرسة بحريني معاهم عشان
هما مش هيفهموني
- ماااشي
*********************************
حضنت رينا عبد الرحمن وريما بحب واتضايقت لعدم وجود بندر معاهم وانشغاله
دايما وسألت نفسها انها
رغم انشغالها الجديد الا انها دايما بتلاقي وقت لاطفالها .. قامت تعمل الاكل
ليهم وراحت لبندر ودخلتله
المكتب تتكلم معاه..
- بندر احنا محتاجين في اجازة نص السنة نسافر مصر
بندر بعدم اهتمام ولامبالاة:
- لالالا مش هينفع
رينا بنرفزة:
- بندر الله يخلييييك واناااا بكلمك بصلي وسيب الززززفت اللي في ايدك ده!
- رينا انتي مش شايفة انا مشغول اد ايه!
رينا بعند:
- وانا بقيت مشغولة زيك واكترررر! بس مع ذلك بلاقي فرصة لبيتي ولاطفالي!
اطفالك اللي بدؤا يكرهوا
مصر وميعرفووش قيمتها من الغربة اللي انت دافنا فيها دي!
- غربة ايه وبتنجان ايه! انا بحفر هنا في الصخر عشان هناااا احنا عايشين
ومش هسيب هنا! وبصراحة
انا بحب لما الاقيهم معتبرين ان البحرين بلدهم..
رينا بعصبية:
- يعني انـــــــــــت عاجبك بنتك اللي 24 ساعة بتتكلم بحريني! وبدأت تكره
بلدها الاصلية!
بندر باستهزاء:
- كانت عملت ايه بلدها الاصلية لابوها وامها!!
صعقت رينا لرد بندر وزعقت فيه وقالت:
- انت ايييييييه النظرررررة المتخلفة اللي بتقولها لعيااالي دي!
...............................