الحلقة
السابعـــــــــــة
في نفس الوقت تركي داخل
محل الورد وبيقول للراجل :
-
عندك ليلك
اسم الورد خلى بيري تلتفت
ليه ‘ في نفس اللحظة اللي الراجل بيشاور لتركي على الورد واللي
بيكون جمب بيري وياسمين
.. والعيون بتتلقي ووقتها بيري تترعب وتُركي يبتسم ابتسامة واحد
كان بيدور على حاجة
ولقاها من تاني ..
بيري بتقول بارتباك شديد:
-
يي يل ايلا بسررررعة يلا نمشي بسسسسرعة يا ياسو
ياسمين بتعجب:
-
فيه ايه يا بنتي؟ّ!! مالك؟ شفتي عفريت
-
بلييييز يا ياسميييين يلاااااا بسرعة ارجووووكِ
وتشدها بيري وتطلع بسرعة
وياسمين بتقول باستغراب:
-
يا بنتي والورد اللي دوختينا عليه؟!!!!
-
مش مهمممم مش مهممممم
-
يا بنتي ما تفهميني عمالة بتشديييني ليييييه كده !!
وفجأة يسمعوا صوت تركي
اللي بيجري وراهم وهو بيقول:
-
استني متخافيش
تلتفت ياسمين ليه باندهاش
اكتر وتقول لبيري:
-
مين ده !!
-
ملناش دعوووة بيه يلاااا نمشي بسرعة يا ياسمين ارجوووكِ
تُركي يلحقهم ويقف قدام
بيري وهو ماسك الورد معاه ويقول:
-
قلتلك متخافيش
بيري بضيق شديد:
-
انت عايز اييييه!! انت مالك بيا ؟ الله
ياسمين تبص بتعجب وتقول:
-
فيه ايه حضرتك!!
-
مفيش انا حصل بيني وبين الانسة موقف وحبيت اعتذر ولما عرفت من صاحب المحل
انها
كانت عايزة ورد
"الليلك" انا جبته ليها كاعتذار مني ليها..
بيري بضيق:
-
شكرا مش عايزة اي اعتذار منك اصلا
ياسمين بعدم فهم:
-
انا مش فاهمة اي حاجة خالص
بيري بغضب:
-يلا بينا يا ياسمين
وبعدين تبص لتُركي وتقوله
بتحذير:
-
لو شفتك في اي وقت تاني وبتعترضني صدقني مش هيحصلك طيب!!
وتمشي بيري بسرعة ووراها ياسمين فيناديها تُركي:
-
لو سمحتي ابقى اديها البوكيه ده
تبص ياسمين بحيرة لبيري
اللي ماشية مضايقة ولتُركي واصراره وبعدين تاخد البوكيه بتردد
وتجري تلحق بيري..
**************************************
بعد يومين رينا تكون
قاعدة في اوضتها ولسه منعزلة عن بندر ‘ تفتح الباب بعد ما تسمع صوت
الباب اتقفل وتخرج بس
تلاقي بندر واقف قدام الاوضة فتتخض جامد ‘ يضحك بندر ويقول:
-
اعملك ايه!! مش مدياني فرصة وانا بقالي يومين عايش متمرمط مع العيال وانتي
ولا في بالك!!
-
.....
-
رينا انا عارف اني غلطت بس مش اوي كده
تبص ليه بعتاب شديد
وتقول:
-
شفت !! انت لسه مش حاسس بنفسك ؟! لسه فاكر انك مغلطتش الغلط اللي يستاهل
-
طب قوليلي بس انتي عايزة ايه ؟
-
عايزة اشتغل
بندر يسكت ويكشر وملامحه
تتغير ويقول:
-
الموضوع ده اتقفل نهائي يا رينا واظن انتي عارفة ده كووويس
-
لييييه اتقفل !! لييييييييه!؟
-
عشان انتي عارفة كووويس من ساعة ما اتجوزنا ان بيتك وعيالك دلوقتي اهم
بكتير من الشغل
-
انت مكنتش متفق معايا كده قبل الجواز يا بندر!! اييييه اللي اتغير؟!
-
ان بقى لينا اطفال دلوقتي محتاجين منك اهتمام؟!
-
منا اقدر اهتم يا بندر فيييين المشكلة !! وبعدين تعالى هنا قبل الجواز
مكنتش عارف ان هيبقى
عندنا عيال؟!
-
لا كنت عارف ....
-
وليه متفقتش معايا قبل الجواز ؟ ليه استنيت لما نتجوز ووقتها تملي عليا
شروط جديدة؟
-
ريناااا انتي ايه اللي حصلك؟! انا سايبك بقالي يومين تتدلعي براحتك وعمال
اقول معلش معلش
لكن في اييييييييه!!!! ما
تعقلي كده وتفوووووقي الله ..
-
امشي يا بندر روح على شغلك وشوف اللي وراك ‘ لان الكلام مبقاش نافع معاك
-
يوووووه دي بقت عيشة تززززهق
**************************************
في المدرسة كانوا
بيحتفلوا بيوم الوطني عند البحرين واللي بيكون موافق يوم 16/12 بس نظرا
لانه اليوم ده بيخدوه
اجازة فالاحتفالات بتبقى قبلها .. والطلاب بيبقوا لابسين شال عليه علم
البحرين او صور الملك حمد
ملك البحرين وبيشغلوا اغاني وطنية والمدرسات بيكونوا لابسين
احمر وابيض على لون علم
البحرين ..
كانت بيري عاملة مسابقة
رسم للطالبات بمناسبة اليوم ده عشان في الاحتفال يعرضوه في
الطابور كاحتفال باليوم
ده ..
وياسمين كانت واقفة تنظم
الفعاليات اللي هيعملوها في الاحتفال ‘ اما مهرة فكعادتها في كل
احتفال بيحصل في المدرسة
بتنسحب وتنعزل لوحدها في اوضة المدرسين تخلص في شغلها..
كانت بيري طالعة تحط حاجة
فلقت مهرة قعدة لوحدها:
-
ما تنزلي يا مهرة تتفرجي معانا ؟ اليوم حلو وهيصة
بابتسامة باهتة:
-
لا شكرا انا خليني كده .. اتبسطوا انتوا
-
مممم طيب
-
عمتن انا شوية وهستأذن من المديرة لاني مصدعة جدا
-
ماشي حبيبتي سلامتك ..
**************************************
ابراهيم بيجيله تلفون من
بيري:
-
ايه يا ابراهيم انا بقالي يومين بتصل بيك وانت كل شوية مشغول مشغول وهكلمك
!! ومبتكلمنيش؟!!
-
ما انا اكيد مشغول يا بيري؟!
-
مشغووول ايه بس وبتاع ايه ؟ واناااا يعني فين من مشغولياتك؟ هو انت ناسي
اني هنا في
بلد غريبة عليا وانت
راميني كده ؟؟
-
راميكي ايه بس ما انتي مع البنات في السكن انا متأكد من ده
-
ابرااااهيم متلفش وتدووور ‘ لو سمحت انا عايزة اشووفك
-
حاضر هشوف ايه النظام واتصلك
بيري بغضب:
-
هوووو ايييييييه اللي تشووف نظاااااامك وتتصلي!! انت في ايه يا
ابرااااهيم؟!
-
بيري اقفلي دلوقتي عشان داخل اجتماع وهخلي محمود يعدي عليكي يجيبك المطعم
اللي
جمب الشغل عشان نتقابل ..
سلام سلام
تقفل بيري والدموع في
عينها وتقول:
-
استغفر الله العظيم بجد!!!
بعدين تقعد ثواني كده
وترجع تتصل بشيماء اللي اول ما تقولها الو تقول بعياط:
-
شيموو وحشتيني اووي
-
وانتي كمان يا حبيبتي ‘ بس مال صوتك؟ انتي بتعيطي؟؟
-
مخنوقة شوية
-
ليه كده؟؟
-
بصي انا المفروض لسه في المدرسة وفيه احتفالات عندنا وهيصة بس حسيت اني
محتاجة
اسمع صوتك..
-
طب خلاص روحي لشغلك دلوقتي وكلميني يا روحي لما ترجعي على سكايب وخلينا
نفضفض
شوية ..
-
ايوة يا شيمو انا تعبانة اوووي ومحتاجة لفضفضتك ..
*********************************
محمود قاعد في مكتبه عمال
بيلعب في الموبايل يدخل عليه ابراهيم بغضب:
-
بقلك ايه روح هات الزفتة بيري بعد ما تتنيل تخلص شغلها وجيبها هنا على مطعم
الابراج ..
-
ايه ده ايه ده !! مالك يا جدع انت ؟ بتتكلم عليها كده ليه
-
عشاااان مش طااااااايق الخننننننقة بتاعتهااااا
-
خنقة؟ خنقة ايه؟؟
-
مبتتصلش بيا ليه ؟ وكل دقيقة مسج انت فين ‘ مبتردش ليه ‘ انا بتصلك ‘ كلمني
‘ انت سايبني
في الغربة لوحدي!! وقرررف
قررررف قرررررف !! هو اناااا ناقص لشغل العيال ده
-
تصدق بالله يا صاحبي انت متستاهل بيري دي ولا ضفرها حتى
ابراهيم بغضب شديد جدااا:
-
محموووووووود انت اتجننت ولا ايييييييييييه!! اقلك خلاص خلاص متروحش تجيب
اي زفت
مش عايز منك حاجة ..
-
اهدى بس ومتعشش الدور اووي وهروح اجيبها مش عشان خاطرك لانك متستاهلش بس
عشان
افرفش البونية الغلبانة
اللي رضيت تتغرب وتتذل في سبيلك ..
-
لا يا حبيبي انا مضربتهاش عشان تيجي لاني اصلا مكنتش عايزها تيجي !
*****************************
على الضهر راح محمود
للمدرسة اللي شغالة فيها بيري وفضل مستنيها برة وكان عايز
يدخل يسأل جوة على بيري
امتى هتخرج بس حارس المدرسة منعه انه يدخل لانه مش ولي
أمر وملهوش صفة يدخل بيها
المدرسة... وبعد دقايق شاف محمود مهرة وهي خارجة من
المدرسة ‘ فاتردد في الاول
يسألها عن بيري لانه ميعرفش اذا هي تعرفها او لا لا بس
قرر يروح يسألها ..
-
لو سمحتي
مهرة بتلفت ليه :
-
نعم؟
-
هي استاذة بيري جوة؟ اصل بتصل بيها ومبتردش؟؟
-
اه جوة مشغولة مع الطالبات عشان النهاردة عندنا احتفال باليوم الوطني
-
اه طب هي هتطلع امتى؟
مهرة تبص في الساعة
وتقول:
-
فاضل تلت ساعة وجرس المدرسة يضرب وهي هتخرج ‘ انت حضرتك خطيبها ابراهيم؟
-
اا لا انا صاحبه هو انتي تعرفيها؟
-
ايوة هي معايا في السكن
-
بجد والله ‘ طب ممكن اتقل على حضرتك وتروحي تقوليلها بس اني واقف برة
مستنيها او ترد
عليا في التلفون ضروري ..
-
ماشي طيب ..
تدخل مهرة ويبص ليها
محمود باعجاب شديد ‘ هدوئها وحجابها الرقيق وملامحها البيضة ولون
عيونها السود يجذبوه ليها
.. تخرج تاني ليه بعد دقايق وتقوله بابتسامة باهتة:
-
انا قلتلها وهي هتخلص اللي في ايدها وتكلم حضرتك بعد اذنك ...
-
ا استني ...
تبص مهرة باندهاش:
-
ايوة؟
-
هو ا ا يعني بعد اذنك ومش قصدي اكون حشري بس هو انتي مروحة؟
-
اه خير!!
-
يعني انا ممكن اروّح حضرتك لما بيري تخرج
تكشرمهرة ليه وتقوله:
-
بعد اذن سيادتك ‘ اعتقد انك فهمتني غلط ..
وتمشي بسرعة قبل ما تدي
محمود فرصة انه يتكلم فيقول بصوت عالي :
-
لا والله مفهمتش غلط ‘ انا عارف انك اكيد مش هتركبي مع اي حد ..
************************************
مهرة بترجع السكن وبتروح
تشرب مسكن للصداع اللي هي حاسة فيه من اول اليوم واول
ما تقعد على الكنبة تنهار
من العياط وتبدأ تكلم نفسها:
-
لحد امتى يا مهرة هتفضلي بعيد عن الفرحة؟!!!
تمسح دموعها اللي بتنهمر
بغزارة وتكمل:
-
لحد امتى هتفضلي شايلة الحسرة جواكِ وساكتة؟!
وفجأة يرن تلفونها فتبص
تلاقي رقم والدتها فترد لاول مرة من غير تردد وهي بتبكي :
-
ايوة يا امي
-
ايووووة يا ضنااياااااا ‘ اخيرااااا يا بُنيتي حنييييتي على امك ورديتي
-
يا امي سبيييني في حزني
-
لحد امتى يا ضنايا
-
لحد ما الولعة اللي جوة قلبي تتطفي يا امي لحد ما تتطفي
-
نارهااااا صابتنا يا بُنيتي نارهاااا صابتناااا
-
نارها بتحرقني انا كل يوووم وساكتة ! بتحرق عمري وانا ساكتة همليني يمه
دلوقتي الله
يخليكي ..
-طب انزلي الصيف ده يا
بُنيتي انزلي يا ضنايا نتكلم ؟؟
- هشوف وافكر !
- متخاااافيش مش هنعملك
حاجة تاني والله ما هنعملك بس انززززلي ابووس ايدك
تقفل مهرة التلفون وهي في
قمة انهيارها من العياط ...
******************************