كمانيليو

كمانيليو
قريبا في المكتبات

الخميس، 31 يناير 2013

الحلقة السادسة عشر من "قصة سيلينا"


الحلقة السادسة عشر
الجد بعصبية:يلااااااااا يا سيف اعمل اللي قلتلك عليه ‘ مفيييييييش وووووووووقت!!
سيف بتوتر:حااااضر حااااااضر
يطلع سيف جريّ لسيلينا ويقلها:يلااا حضري حاجتك بسررررعة ‘ لازززم نهرب!!
سيلينا:مش ههرب! انا معملتش حاجة غلط عشان اهرب!

الأربعاء، 30 يناير 2013

امراءة وحيـــــدة الفراش!! ((قصــــــة قصيـــــــرة))



تصحو كل صباح تتأمل ذلك الفراغ الذي يحتل فِراشِها.. تتأمل ملامحها التي كستها علامات الشيخوخة المبكرة!!
وتتذكر حالها الميوؤس.. هي فتاة السابعة والثلاثين ومازالت لم تتزوج! يظن البعض ان قطار الحب لم يزر ابدا
محطتها.. لكن هي وحدها تعلم انه منذ عشر سنوات رحل قطار الحب عن محطتها ولم يعد!!
حبيبها الذي جعلها تهرب للون الاسود ليخفي حزنها‘ حبيبها الذي جعلها تذبل قبل ان تطرح ثمارها..

الحلقة الخامسة عشر من "قصة سيلينا"


الحلقة الخامسة عشر
سيلينا وعينها مليانة دموع:بس انا محتاجة اروح ايطاليا الاول!
سيف باستغراب:ليه؟!
سيلينا:لازم اشوف أي حاجة لاهلي! لازم اعرف ايه اللي حصلهم! انا حاسة اني هلاقي حاجة
ليهم!!
سيف:تلاقي ايه يا سيلينا بعد 600 سنة او اكتر كمان؟!

الحلقة الرابعة عشر من "قصة سيلينا"


الحلقة الرابعة عشر

سارة:شفتتتتتتت اديك قلت جو عبد الحليم وعبد الحليم يعتبر شاب بالنسبة لسلينا!! يا سيف انت بتحب
واحدة من القرن الخامس عشر!!! يعيني ورد ورسايل وتقفلها تحت البلكونة في الحديقة والجو ده..
سيف:ماشي.. حاضر
سارة:ها هتعمل ايه بقى؟
سيف: هروح اجبلها بوكيه ورد واكتبلها رسالة واحطهم في اوضتها على السرير واستنى الرد

الحلقة الثالثة عشر من "قصة سيلينا"



الحلقة الثالثة عشر

الاب:طب وبعدين
نرمين بخبث ومكر:بسييييطة خااااالص.. حلها عندي.
واليوم التالي صحيت سيلينا بكل نشاط وراحت على الصالة..
الجد:صباح الخير

الحلقة الثانية عشر من "قصة سيلينا"



الحلقة الثانية عشر
سيف:تعالي نروح مطعم على البحر
سيلينا بفرح:ماااشي
سيف:بتحبي البحر انتي اوي صح
سيلينا:اه ومين مش بيحبه

الحلقة الحادية عشر من "قصة سيلينا"



الحلقة الحادية عشر
نرمين بفرح:رجعنا؟؟
سيف:معتقدش يا نرمين
نرمين بتصنع:طب بص انت دلوقتي خد وقت وبراحتك اقعد فكر وانا مستنياك اما ترجع يا حبيبي عشان
نتكلم في الموضوع ده..
سيف:خير ان شاء الله!!

الحلقة العاشرة من "قصة سيلينا"



الحلقة العاشرة
نادر:لا طبعا دي تبقى كارثة
سارة: لييييييييه؟؟؟؟!!
نادر:لان باختصار سيلينا اكبر منه بمئات السنين!!
سارة:اوووبا تاااهت عن بالي!! بس عادي يعني مش حرام لو اتجوز واحدة اكبر منه!!

الحلقة التاسعة من "قصة سيلينا"



الحلقة التاسعة
سيف:انا هطلع الاوضة واقله ولو وافق يبقى كلنا نشد على الغردقة احلى مكان..
يطلع سيف لجده في الاوضة..
سيف:جدو احنا كنا عايزين نسافر نشم هوا شوية برة القاهرة.. ايه رأيك تيجي معانا؟؟
الجد:لا مش عايز ‘ امك وابوك جايين من السفر بعد كام يوم..

الحلقة الثامنة من "قصة سيلينا"



الحلقة الثامنة
يقفل معاها سيف وهو مضايق ويفضل يبص لدبلته وبعدين يقرر انه يروح الشركة لنرمين
عشان يتكلموا ويحددوا مصير جوازهم..
يلبس ويجي يخرج من باب الفيلا فتلاقيه سيلينا خارج..
سيلينا:سيف؟

الحلقة السابعة من "قصة سيلينا"



الحلقة السابعة

ويروح سيف عند نرمين ويعمل نفسه كانه عايز يسألها عن جدول وترد عليه بكل غرور وبرود:
وانت ملقتش غيري بقى تسأله؟ بعدين اعرف ان الجدول بيتعلق فجاي تسألني انا ليه بقى؟
سيف:مش عارف انا دخلت لقيتك في وشي فقلت اسال.. ايه حرام؟
نرمين بغرور:اففف طريقة بايخة اوي للتعارف

الحلقة السادسة من "قصة سيلينا"



الحلقة السادسة

سيلينا:هربنا الى جدي لوديفكو ‘ هو مخترع اجهزة غريبة وهو الذي اخترع الة نقل الزمن ولكنه لم
يكن واثقا بعد انها تعمل! وحين هجموا علينا حاشية ابي لم اجد مكانا اختبأ فيه الا هذه الالة لانها لا تعمل
على حسب قول جدي!! ولم اشعر بشيء الا حين فتح جدك الجهاز ورأيتكم..
وفجأة يسمعوا صوت  حد بيخبط على الباب..

الحلقة الخامسة من "قصة سيلينا"



الحلقة الخامسة
وبعد ما ادت العصير لسيف نزلت وفجأة وهي بتنزل النور قطع وصرخت جامد. طلع سيف يجري
من اوضته وقال بصوت عالي:متخافيش يا سيلينا ‘ متخافيش انا هنا
سيلينا:ماذا اصابني؟! لا ارى شيئا!! هل أصبت بالعمى!! ياالهييييييي
سيف:عمى ايييه بس انتي كمان!! النوور قطع

الحلقة الرابعة من "قصة سيلينا"


الحلقة الرابعة
سيف بعدم اهتمام:مطلووب مني اعملها ايه يعني!! انا اصلا بتجنب اتكلم معاها عشان متقلوش بعملها
وحش ومش عارف ايه! مطلوب مني ادخل كل يوم وف ايدي شيكولاتة ليها مثلا!!
الجد:لا يا بني بس على الاقل تتعامل معاها كوويس!! انت عارف يابني انها دلوقتي ملقهاش حد غيرنا؟!
سيف:هووو انا كنت خلفتها ونسيييت!! ايه يا جدووو! قلتوا اخف من حدتي عليها وقللت احتكاكي بيها
خالص عشان متعملش معاها من اساسه! اكتر من كده بقى متطلبوش مني!!

الحلقة الثالثة من "قصة سيلينا"



الحلقة الثالثة
وفجأة وقف الصوت واتفتح باب الجهاز وجري الجد على الجهاز وفتح الباب كله ولقى بنت نايمة
جوة..
سيف برعب:ياااااا نهاااااااار اسوووووود!! جثـــــــــــــــة جثـــــــــــــــــة يا جدوووو!! هي دي بقى
المااااااسة اللي جوة الجهاااز! جثـــــــــــــة!!

الثلاثاء، 29 يناير 2013

الحلقة الثانية من "قصة سيلينا"

الحلقة الثانية
ريناتا:ربااااه وماذا سنفعل؟؟
سيلينا:قلت لك سنهرب..
ريناتا:ولكن..
سيلينا:والدك لن يتنازل عن العرش وسيحارب بكل شيء من اجل الفوز! فان بقيتي هنا لن تتزوجي
صدقيني يا اختاه..

قصة سيلينا قصة خيالية لـ فاطمــة طلال - الحلقة الاولى



قصة سيلينا
قصة خيالية لـ
فاطمــة طلال

الحلقة الاولى


في القرن الخامس عشر في مدينة ايطاليا وفي قصر كبير جدا مليء بالحاشية والخدم ..
تدخل احد الخادمات على حجرة كبيرة وواسعة .. جدرانها مطلية باللون الذهبي .. يوجد في منتصف
الغرفة سرير كبير جدا وبجانبه مقعدين فخمين ومن الجانب الاخر توجد منضدة كبيرة .. وفي اخر
الحجرة توجد مكتبة تحتوي على الكثير من المجلدات والكتب..