كمانيليو

كمانيليو
قريبا في المكتبات

الأربعاء، 30 يناير 2013

الحلقة الرابعة عشر من "قصة سيلينا"


الحلقة الرابعة عشر

سارة:شفتتتتتتت اديك قلت جو عبد الحليم وعبد الحليم يعتبر شاب بالنسبة لسلينا!! يا سيف انت بتحب
واحدة من القرن الخامس عشر!!! يعيني ورد ورسايل وتقفلها تحت البلكونة في الحديقة والجو ده..
سيف:ماشي.. حاضر
سارة:ها هتعمل ايه بقى؟
سيف: هروح اجبلها بوكيه ورد واكتبلها رسالة واحطهم في اوضتها على السرير واستنى الرد
سارة:بس خلي بالك يا سيف ‘ انت داخل على قصة حب غريبة ومش بتحصل! يعني انا لو قريتها
في كتب هقول ايه الخيال ده!!
سيف:عارف يا سارة والله
سارة:سيف وسيلينا ليها معاملة خاصة اوووي.. اديك شايف هي اد ايه رقيقة واد ايه حساسة واد ايه
غلبانة وطيبة وملهاش في أي حاجة وقلبها ابيض شفاف وبريئة اووووي..
سيف:منا عشان كده حبيتها
سارة:فياريت قسوتك دي تخف عليها
سيف:حاضر يا سارة بقى
سارة:طيب انا رايحة بقى ايه اقعد معاها وكده ‘ لحد ما انت تنزل تروح تجيب بوكية ورد حلو
سيف:طب بقلك اكتبلها الرسالة فيها ايه؟
سارة:يعني بص حاول على اد ما تقدر تشعر وياه بقى لو روحت سالت نادر بحبك بالايطالي يعني
ايه واكتبهالها بالايطالي‘ حسسها انك بتعمل حجات جديدة عليك عشانها هي بس..
سيف:حلوو هبقى اخليكي الخبيرة بتاعتي في الحب
سارة:الحب مش عايز خبير .. في الحب الخبير الوحيد هو قلبك يا سيف.. خلي قلبك هو اللي يدلك
سيف بسخرية:ماشي يا افلاطون
سارة:شووف خير تعمل شر تلاقي..
سيف:طيب يلا روحي ليها وانا خارج..سلام
يخرج سيف ويسيب سارة تروح لسيلينا ‘ ويروح هو لمحل ورد ويختار بوكيه ورد حلو اووي
سيف للراجل بتاع محل الورد:بص حضرتك انا عايز ورد حلو
الراجل:حضرتك عايز ورد بلدي ولا ايه بالظبط؟ ولونه ايه؟
سيف يفكر:امممم مش عارف ‘ بس انا هدي الورد ده لخطيبتي وهي رقيقة اووي ..
الراجل يبتسم:هههه ربنا يخليكوا لبعض.. طيب مفيش حاجة في بالك..
سيف:مش عارف ‘ محتار.. ما تساعدني حضرتك؟
الراجل:بص الوان الورد ليه معاني فانا ممكن اقلك الالوان تدل على ايه وانت اختار وكده
سيف:ماشي حلووو برضه ‘ قلي..
الراجل:الاحمر في الورد يعني الحب والجرأة ‘ والابيض يعني الصفاء والطهارة‘ البنفسجي بيدل
على الاخلاص‘الورد الزهري اللي هو وردي حضرتك بيدل على العاطفة والبراءة..
سيف:حلوو ممكن بقى تحطلي ورد ابيض على احمر ولو فيه بنفسجي كده يعني..
الراجل:خلاص انا هحطلك ياسمين وهو لونه ابيض وده معناه انك عايز تبقى كلك ليها واحطلك
بنفسج كمان في البوكيه وهحطلك روز احمر كمان..
سيف:حلو اووي..
وبعد دقيقتين يكون الراجل عمل بوكيه حلو ورقيق اوي ويروح سيف يتصل بنادر..
نادر:ايوة يا سيف
سيف:بقلك بحبك بالايطالي يعني ايه؟
نادر:ليه!
سيف:اصل هقول لسيلينا اني بحبها بس عايز اقلها بالايطالي يعني وكده
نادر:كنت حاسس والله ‘ بس يا سيف
سيف مقاطعا:عارف هتقول ايه لان سارة لسه مسمعالي الدرس وايوة انا بحبها بكامل قواي العقلية
ومتحمل أي حاجة يا سيدي‘ اخلص وقوول بقى..
نادر:ماشي وانا مش هكرهلك تكون مبسوط وبصراحة دي تسوى مليون الف مرة نرمين اللي
كنت مخطوبلها دي!
سيف:حبيبي اصاحبي.. ها يعني ايه بقى؟
نادر: ti amo
سيف:ايه؟
نادر: ti amoيا سيف
سيف: تي يامو؟
نادر:اه
سيف:ماشي تي يامو تي يامو ‘ مالها بحبك يا بت طب دي حتى اسهل!!
نادر:عايز تقول لواحدة من القرن الخامس عشر واصولها ايطالية بحبك يا بت! وعايزها توافق عليك؟
سيف:اه يا جدع!
نادر:روح يا سيف الله يرضى عليك ‘ خليني اكمل شغل!
سيف:طب بقلك انا كنت عايز اكتبلها بقى رسالة وانت عارف صاحبك يعني في العربي مش تمام
اعمل ايه بقى؟؟
نادر:جوجل يا عم سيف وارحمني!
سيف:طيب طيب ماتزقش الله ‘ حاضر ..سلام
نادر:سلام
سيف لنفسه:جوجل ايه!! انا هحاول اكتب اللي في قلبي وخلاص .. هي سارة قالتلي خلي قلبك هو
اللي يرشدك وانا همشي وراه وشكله اخرنا حيطة سد وهتبقى ليلة زي الفل!
يروح سيف يشتري ورقة ويكتب فيها كده:
فكرت كتير اعبرلك ازاي عن حبي ولقيت ان أي طريقة هتبقى مش لايقة عليكي ‘ لانك اميرة من زمن
يشبهلك.. زمن فيه نفس براءة عنيكي.. زمن فيه صفاء قلبك ‘ ورقة مشاعرك..
يجوز من اول مرة شفتك فيها والقلب اللي جوايا دق بس كنت بعاند‘ او يمكن عشان وقتها مكنش ينفع
يدق وانا مخطوب! بس اول ما قلبي لمس جمال قلبك ‘ غصبن عنه اتشدلك..
فكرت كتير اوي ولقيت اني لو عايز اجيب ام لولادي مش هلاقي احسن منك انتي تكوني ام لولادي!
ورغم اختلاف الازمنة الا اني لاول مرة بقلها يارتني كنت فارس في زمانك ..
يارتني كنت فارس في زمانك عشان اركب الحصان الابيض واخطفك واهرب بيكي لبعيد..
لحد عند النجوم في السما.. واخبيكي ورا ضو القمر واعزفلك بصوت موج البحر احلى نغم..
بحبك ونفسي اتجوزك يا سيلينا..
ti amo
سيف..
وطوى الرسالة ولفها بشريطة حمرا وحطها جوة بوكيه الورد ورجع البيت.. طلع لاوضة سيلينا
بعد ما اتاكد انها مع سارة في المكتب‘ وحط البوكية ونزل..
سيف:سااااارة يا ساااارة
سارة:ايوة يا سيف؟
سيف بهمس:طلعيها بقى
سارة بفرحة:ماااشي مااااشي
تدخل سارة المكتب:سيلينا تعالي نطلع فوق في اوضتك..
سيلينا:ليه؟
سارة:يعني عايزة امدد شوية على السرير
سيلينا:طب اطلعي انتي وانا هكمل قراية..
سارة:يوووة يا سيلينا يعني هقعد لوحدي.. تؤ
سيلينا:خلاص هاجي معاكي..
يطلعوا هما الاتنين واول ما يفتحوا الاوضة تلاقي سيلينا بوكية الورد..
سيلينا وعنيها مليانة دموع:جمييييل اوووي الورد ده
سارة بتغمزلها:روحي شوفيه
سيلينا تروح للبوكية وتلاقي الرسالة ‘ تفتحها وتبدأ تقراها وهي مبسوطة اوووي وعينها كلها مليانة
دموع..
سارة:هااا هااا كتبلك ايه؟؟
سيلينا:انتي كنتي عارفة؟
سارة:اماااال
يسمعوا خبط على الباب ..
سارة:ادخل
يدخل سيف وتكسف سيلينا اوووي
سيف:عجبك الورد؟
سيلينا وهي باصة في الارض وبتهز في راسها بمعنى اه
سيف:طب ايه؟
سارة:طيب انا هطلع بقى
سيلينا:احم
سيف:ايه رأيك؟
سيلينا:الورد جميل اووي..اشكرك
سيف:طيب والكلام؟
سيلينا بكسوف:حلو اوي
سيف:بس؟
سيلينا:يمكن احلى كلام سمعته
سيف:هههه مش اوي كده ‘ انتي بس عشان قرتيه بقلبك فدتيه طعم حلو
سيلينا خدودها محمرة من الكسوف:اشكرك
سيف:تتجوزيني؟
سيلينا :.....
سيف:تتجوزيني يا سيلينا؟
سيلينا:بس انت عارف الفرق اللي بينا
سيف:عارف وعايز برضو اتجوزك..
سيلينا وعينها مليانة دموع:بس....
استنوني الحلقة اللي جاية...