كمانيليو

كمانيليو
قريبا في المكتبات

الأربعاء، 30 يناير 2013

الحلقة الخامسة عشر من "قصة سيلينا"


الحلقة الخامسة عشر
سيلينا وعينها مليانة دموع:بس انا محتاجة اروح ايطاليا الاول!
سيف باستغراب:ليه؟!
سيلينا:لازم اشوف أي حاجة لاهلي! لازم اعرف ايه اللي حصلهم! انا حاسة اني هلاقي حاجة
ليهم!!
سيف:تلاقي ايه يا سيلينا بعد 600 سنة او اكتر كمان؟!
سيلينا:سيف انا حاسة اني هلاقي..
سيف:ماشي يا حبيبتي ‘ هقطع تذكرتين ليا وليكي ونروح
سيلينا بفرح:بجد؟
سيف:ايوة طبعا.. ده اول طلب ليكي مني معقول مححقهوش!
سيلينا:اشكرك بجددد
سيف:ههههه تاني اشكرك! طب غيريها
تدخل سارة عليهم فجأة..
سارة:اسفة بجد لو قطعتكم ‘ بس نرمين تحت!
سيف بعصبية:يووووه عايزة ايه دي!
سيلينا:...
سيف:معلش يا حبيبتي هنزل اشوفها عايزة ايه ..
ينزل سيف ويلاقي نرمين قاعدة مع مامته تتكلم وتضحك..
سيف بجفاف:عايزة ايه؟
نرمين:تعالى حبيبي المكتب نتكلم ‘ معلش يا طنط بعد اذنك..
مامة سيف:ولا يهمكم يا حبايبي..
تروح نرمين المكتب ويروح وراها سيف واول ما يدخلوا ‘ يمسك سيف ايدها بقوة ويزقها ويقول:
اسمعي هنا انا خلاص فسخت خطوبتي منك ومبقتش طايق حتى ابصلك‘ فياريت متجيش كل شوية
وتعملي حبتين السهوكة بتووعك دووول.. فاهمة؟؟؟ ولا تحبي افهمك بطريقتي!!
نرمين بنظرات حقيرة:ليه خايف حبيبة القلب الايطالية تتضايق من وجودي ولا ايه!
سيف بعصبية:انتي ماااااااالك
نرمين:طب اسمعني كووويس بقى.. انت بتاعي انا.. ومش من حقك ترميني وقت ما تعوز..
سيف:انتي مجنونة ولو مشيتيش من هنا بالذوق هعرف امشيكي ازاي..
نرمين بنبرة تهديد بس بشويش:هقلهااا تاني‘ انت بتاااعي اناااا ومش من حقك ترميني وقت ما انت
تعوووز ..
سيف:اطلعي برررررة
نرمين:اه صح نسيت اقلك اني ممكن ارجع حبيبة القلب لبلدها واحرمك منها تماما..
سيف بعصبية وبدأ يزق نرمين لبرة:اطلعييييييييييي برررررررررررررررررة
تجري سارة وسيلينا لاوضة المكتب ويدخلوا يلاقوا سيف بيزق نرمين..
نرمين بنظرات شريرة وحقيرة في نفس الوقت:هتندممممم يا سيف على عملتك دي
وتخرج من اوضة المكتب وتزق سيلينا جامد لدرجة انها تقع على الارض..
سيف يروح يشيلها بحنان:انا اسف حبيبتي
سيلينا:مش مشكلة..
سيف:متزعليش ‘ انا بجد مش عارف ازاي كنت مرتبط بواحدة مقرفة زي دي..
سارة بخوف:سيف هي تقصد ايه بتهديدها ده؟!
سيف:فكك منها ولا تقدر تعمل حاجة..
سارة بقلق:لا مش مطمنة ليها يا سيف ‘ هي ممكن تبلغ عن سيلينا؟؟
سيلينا بعدم فهم:يعني ايه؟؟ مش فاهمة؟؟؟
سيف:لا لا لا نرمين جبانة ‘ هي بس تلاقيها بتجعجع على الفاضي!!
سارة بقلق:ياااارب .. بس انا مش مطمنة ليها..
سيلينا بخوف:ولا انا ‘ نظرات عنيها مخيفة..
سيف:متخافوش.. محدش يقدر يلمس سيلينا طول ما انا عايش!
سارة:ربنا يستر..
نرمين في العربية بتتكلم مع صحفي في التلفون..
نرمين بشر:بقلك عندي ليك موضوع هيكون سبق صحفي ليك ‘ وخصوصا بقى انها جريمة والبوليس
لسه ميعرفش عنها..
الصحفي:موضوع ايه ده؟
نرمين:هههههه واحدة من القرن الخامس عشر كانت في الة نقل للزمن وحد هنا في مصر اكتشفها
وزور ليها بطاقة عشان تعرف تعيش وسط الناس كانها عادية وكانها مواطنة مصرية!!
الصحفي:اييييه بتقولي اييييه؟!!! ده كلام ولا في الافلام! لا مش هينفع كلام في التلفوون ‘ انا
جايلك بسرررررعة..
وبعد مرور يومين ويكون الجو نهار ويكون الجد في الحديقة بيفطر وبيقرأ الجرايد فجأة يصرخ:
الحيواااااااااانة
مامة سيف بقلق:فيه ايه يا بابا؟؟
الجد بعصبية:الحيواااااانة.. ياااااا سييييييييييف ياااااااااااااا سيف
يجي سيف جري لجده..
سيف:في ايه يا جدو؟
الجد بعصبية:نرررررمين قالت عن سيلينا
سيف:اييييييييييه!!
ياخد سيف الجرايد من باباه ويقرأ الخبر ويلاقي ان قصة سيلينا مفضوحة بالظبط..
سيف بعصبية:الحيووانة اللي مترتبش ‘ والله لاندمها..
ولسه رايح يمشي قام جده قاله:هتعمل ايييه! لازم نفكر كوووويس في كل خطوة هنعملها
ومافيش دقايق وبدؤا يلاقوا محطات التلفزيون محاصرة الفيلا وعايزين كلهم يعملوا مقابلة مع سيلينا
الجد:سيف خد سيلينا وروح استخبى في الشاليه بتاعنا في مارينا لمدة يومين ‘ لحد ما اشووف الموضوع
هيرسى على ايه ‘ والبوليس هيعمل ايه..
سيف بتردد:بس يا جدو... انت...
الجد بعصبية:بقلك اسمع الكلاااااااااااااام مفيش ووووووووووقت‘ البوووووليس في أي وقت هيجي
خد سيلينااااا ورحوااااا على مارينا بسررررررررعة..
مامة سيف بعصبية:لااااااا ابني ميروحش معاهااااا ويهررررب‘ انا عايزززاه جمبي هناااا‘ وارموا
البنت اللي من ساعة ما جت دي ومش وراها غير المصايب للبوليس بتصرف معاها بطريقته!!
الجد بعصبية:يلااااااااا يا سيف اعمل اللي قلتلك عليه ‘ مفيييييييش وووووووووقت!!
سيف بتوتر:حااااضر حااااااضر
استنوني الحلقة اللي جاية...