كمانيليو

كمانيليو
قريبا في المكتبات

الأربعاء، 30 يناير 2013

الحلقة الثالثة عشر من "قصة سيلينا"



الحلقة الثالثة عشر

الاب:طب وبعدين
نرمين بخبث ومكر:بسييييطة خااااالص.. حلها عندي.
واليوم التالي صحيت سيلينا بكل نشاط وراحت على الصالة..
الجد:صباح الخير
سيلينا:صباح الخير
الجد:عاملة ايه يا حبيبتي؟
سيلينا:الحمد الله بخير
الجد:يارب دايما
سيلينا:جدي هو انا ممكن اطلب طلب؟
الجد:طبعا اتفضلي؟
سيلينا:انا عايزة اسافر ايطاليا
الجد:الكلام اللي بنتي قالته امبارح سيبك منه وميهمكيش انتي هنا في بيتي..
سيلينا:لا انا من الاول قلت لسيف اني عايزة اسافر ايطاليا .. عايزة اشوف ايطاليا دلوقتي عاملة ازاي
الجد:بس هترجعي تاني؟
سيلينا:ايوة
الجد:خلاص هسافر معاكي
سيلينا:سيف قالي انه هو كمان جاي
الجد:خلاص هشوف الموضوع ده واقلك..
سيلينا:ماشي..
ويطلع الجد الحديقة وتروح سيلينا عن تليفون البيت وتقف قدامه كتير وتقول لنفسها:بيشتغل ازاي ده!
انا عايزة اكلم سارة واقلها تيجي.. اشيل السماعة ولا اعمل ايه؟
وتشيل سيلينا السماعة وتفضل تتكلم من غير ما تضرب أي رقم:سااارة؟ سااارة سامعاني؟؟
ينزل سيف ويلاقيها في الحالة دي..
سيف باستغراب:بتعملي ايه يا سيلينا؟
سيلينا باحراج:بكلم سارة
سيف:ايه ده هي اتصلت؟
سيلينا:لا انا بكلمها بس مبتردش
سيف:وسعي كده اما اشوووف
يمسك السماعة ويشوف ويلاقي ان سيلينا لسه متصلتش بحد ‘ يبصلها والابتسامة مالية وشه ويقولها:
ايه ده يا سيلينا؟
سيلينا بكل براءة:ايه اتصلت بحد غلط؟
سيف:لا حبيبتي انتي متصلتيش خالص!
سيلينا:ايه؟
سيف:متصلتيش خالص والله
سيلينا:لا انت قلت ايه؟
سيف:قلت ايه؟
سيلينا:انت قلت كلمة كده!
سيف:ايوة قلت ايه؟
سيلينا:خلاص ولا حاجة
سيف:طيب..كنتي عايزة تكلمي سارة
سيلينا بلخبطة:لا .. اه .. قصدي لا.. ايوة ايوة عايزة اكلمها
سيف:طيب هتصلك بيها..
يتصل بسارة ويتكلم شوية معاها وبعدين يديها لسيلينا:ايوة يا سارة
سارة:ايوة يا سيلينا
سيلينا لسيف:هو انا اتكلم عادي ولا استنى شوية؟
سارة:ههههه لا اتكلمي عادي
سيلينا باحراج:ممكن تيجي هنا؟
سارة:اه ممكن.. بس فيه حاجة؟
سيلينا:اه عايزاكِ
سارة باستغراب:طيب ‘ فيه حاجة بجد؟ اصلك قلقتيني
سيلينا:لا عادي بس تعالى الاول..
سارة:طيب .. هاجي
سيلينا تدي السماعة لسيف وتقله:اعمل ايه دلوقتي؟
سيف:حطيها عادي طالما خلصتوا..
تنزل مامة سيف من فوق:سيييف عايزة اتكلم معاك
سيف ببرود:خير؟ هتسافري النهاردة وعايزة تلحقي تحضنيني ولا ايه؟!
مامة سيف:ولد اتكلم عدل وبادب
سيلينا:استأذنكم انا.. هطلع فووق
مامة سيف:يبقى احسن بردووو
سيف بعند:لا يا سيلينا استني
سيلينا:معلش يا سيف لازم انفذ رغبة مامتك..
وطلعت سيلينا لفوق
سيف لمامته:نعم؟ عايزة ايه؟؟
مامة سيف:انت هتفضل واخد على خاطرك وبتتدلع كده لحد امتى؟
سيف:انتي شايفة ان اللي بعملوا ده دلع؟
مامة سيف:ايوووة اوووي
سيف:شايفة اني اما ازعل واخد جنب من اهلي المهملين ده دلع؟!
مامة سيف:اخررررس .. صحيح متربتش
سيف:لا جدي رباني كوووويس اووووي
مامة سيف:يبقى تكلم مامتك كوووويس
سيف:مامتي! مش لما يبقى ليا ام اصلا! انا جدي هو كل حاجة في حياتي..
ويسيبها ويطلع لجده في الحديقة..
بعد نص ساعة توصل سارة وتطلع لسلينا اوضتها..
سارة:سيلينا بقالي يا حبيبتي نص ساعة بحاول افهم مالك وانتي بتقولي كلام مش مفهوم
سيلينا وخدودها محمرين من الكسوف:بصي هقول تاني
سارة:يا مسهل.. ايوة قولي
سيلينا عارفة لما الشمس بتشرق؟
سارة:اممم مالها الشمس؟
سيلينا:مش الدنيا بتنور ؟
سارة:اه
سيلينا:انا كده.. وعارفة لما نسمة هوا رقيقة تعدي على موج البحر فلون الموج يبقى صافي؟
سارة بعدم فهم:اهااا؟!!
سيلينا:انا كده!
سارة:انا مش فاااهمة!! والله ما فاهمة!! ايه شغل الطبيعة اللي انتي عايشاها دي؟!
سيلينا:بصي الفتاة لما تحس باحاسيس غريبة كده يبقى ايه؟
سارة:الفتاة؟!
بعدين تبدأ تستوعب الفكرة فتكمل وتقول:احاسيس غررريبة؟!!!! انتي بتحبي يا سيلينا
سيلينا تبص في الارض بخجل وتفضل ساكتة
سارة:ههههه انتي بتحبي صح صح صح صح؟؟
سيلينا تهز راسها بس
سارة:سيف؟ صح
سيلينا تهز راسها
سارة:طب وهو؟ قالك حاجة؟
سيلينا:هو امبارح قبل يدي
سارة:اه اسمها باس ايدك وبعدين؟
سيلينا:وقالي في نص الكلام النهاردة حبيبتي
سارة:هااا وبعدين؟
سيلينا:بس معملش اكتر من كده
سارة:نعمممم!! ده  بيستهبل ولا اييييه؟!!
سيلينا:معرفش
سارة:طب سبيني اروح واساله
سيلينا:لالالالالالالالالالالالا بلااااش
سارة:ليه؟
سيلينا:مكسوووفة
سارة:يابنتي متخافيش ‘ انا هتكلم معاه كاني انا اللي ملاحظة عليه.. مش هروح اقله ان انتي
سيلينا بقلق:طيب
سارة:طيب هنزله بقى
سيلينا:ماشي
تنزل سارة لسيف وتلاقيه مع جده فتقول:صباح الخير يا جدو يا حبيبي
سيف باهتمام:سيلينا كانت عايزة منك ايه؟
سارة:كانت عايزة... انت مالك اصلا؟
سيف:يلا يا رخمة قووووولي كانت مالها؟
سارة:طب بعد اذنك يا جدو يا حبيبي كنت عايزة سيف في موضوع
الجد:طيب
يروح سيف مع سارة لاوضة المكتب واول ما تقفل الباب..
سيف:ها؟
سارة:تعالى هنا بقى قولي ايه حكايتك؟
سيف:مالي؟
سارة:مهتم تعرف سيلينا قالتلي ايه ليه؟ ها ؟ ها ؟
سيف:بصراحة؟
سارة:اه
سيف:بحبهاا
سارة:بجد؟
سيف:اووووي.. كل حاجة فيها حلوووة اوووي يا سارة وهي دي اللي كنت بتمناها
سارة:بس دي كبيرة اوووي عليك
سيف:بس هي عمرها في العشرينات
سارة:لا يا سيف احسب عمرها الحقيقي.. هي دخلت في غيبوبة الالة اللي دخلت فيها دي وهي عمرها
صغير!
سيف:بس هي لسه صغيرة!! يعني لا عجزت ولا شعرها ابيض ولا أي حاجة!!
سارة:مش عارفة..بس تعتبر من زمن مش زمنك
سيف:بس بحبها
سارة:وهي؟
سيف:مش عارف.. ساعات ببقى هموت واقلها كده خبط لزق بحبك
سارة:طب وبعدين؟
سيف:بخاف عليها
سارة:ليه؟
سيف:اصل اخاف اقلها بحبك ‘ تتكسف مني اوي ويغمى عليها من الكسوف
سارة:هههههه طب مهد ليها
سيف:منا مهدت وملقتش منها أي ردة فعل!!
سارة:ازاي؟
سيف:امبارح مثلااا بوست ايدها على اساس تقولي ايه ده وليه والكلام ده ! ولا عملت اااااي حاجة
فضلت سااااااكتة.. النهاردة قلتلها في نص الكلام يا حبيبتي خدت بالها وكنت هرقص من الفرحة
سارة:ها وبعدين؟
سيف:فبتقلي قلت ايه؟ فقلت ارخم واعمل عبده العبيط ‘ قلتلها ايه؟ قلت ايه؟ قالتلي قلت كلمة قلتلها كلمة
ايه؟ عشان تقلها واقلها ايوة حبيبتي وعمري وروحي والافلام الهندي دي لكن ولا الهوااا
سارة:هههههههه ضحكتني اوووي يا سيف.. لا اللي زي سيلينا اكتبلها رسالة واوصف فيها مشاعرك
وبص حاول مشاعرك تكون ماشية مع الطبيعة..
سيف بعدم فهم:ها؟ ايه؟
سارة:يعني مثلا قلها انتي زي الشمس او انتي موج البحر وهو صافي.. كده يعني هي بالطريقة دي
هتفهم اكتر..
سيف:ايه العك ده يا سارة!!
سارة:اسمع كلامي بس . صدقني مش هتخسررررر
سيف:ايه شمس وقمر وجو عبد الحليم ده
سارة:شفتتتتتتت اديك قلت جو عبد الحليم وعبد الحليم يعتبر شاب بالنسبة لسلينا!! يا سيف انت بتحب
واحدة من القرن الخامس عشر!!! يعيني ورد ورسايل وتقفلها تحت البلكونة في الحديقة والجو ده..
سيف:ماشي.. حاضر
استنوني الحلقة اللي جاية...