الحلقة الثالثة
وفجأة وقف الصوت واتفتح باب الجهاز وجري الجد على الجهاز وفتح الباب كله
ولقى بنت نايمة
جوة..
سيف برعب:ياااااا نهاااااااار اسوووووود!! جثـــــــــــــــة
جثـــــــــــــــــة يا جدوووو!! هي دي بقى
الجد قرب من البنت وجس نبض ايدها وبعدين راح حط ايده ناحية رقبتها وجس
نبضها من هناك
وبعدها زفر وقال:الحمد الله يااااارب.. اخرررس يا حيوووان لسه عايشة!! بس
ياترى ايه
حكايتها دي!!
سيف:بقلك ايه يا جدوو بلا ايه حكايتها بلا ايه بتنجانهااااا.. احنا نروح
نودي الجهاز للراجل الحرامي
اللي لهف منك فلوووس اد كده!!
الجد:تعرف تنقطني بسكااااتك وتروووح تجيب اي برفيوووم عشان افوووق البنت
دي!
سيف:شكلهاااا هربانة من البوليس ولا عاملة عملة وراحت استخبت في الجهاز
واغمى عليها..
الجد بعصبية:روووووح هات اي برفيوووم خلينا نفوووقهاااا..بسررررررعة
وغاب سيف دقيقة ورجع بعدها ببرفيوم وقال:اتفضل
اخد الجد البرفيوم ورش رشتين على ايده وقرب ايده منها عشان تشم الريحة لكن
مفيش فايدة مفقتش
جري سيف وراح جاب كوباية فيها مية ساقعة وقام باخخ على وشها بالمية..
الجد:الله يقرررفك يا اخي تفييييت علياااا..حد يصحي حد مغمى عليه كده!!
سيف:اماااال نصحيها ازاااي دي شكلها مقتووووول اصلاااا!!
اخد الجد المية وحط شوية على ايده وفضل يمسح بيها على وشها وعلى شعرها ‘
لكن بردو مفيش
فايدة مكنتش بتفووق..
الجد:هاتلي بصلة
سيف:نعم!!
الجد:هاتلي بصلة
سيف:بصلة بصلة باينها ليلة مش فايتة
وجاب سيف البصلة وفضل الجد يشممها للبنت وشوية شوية بدات تحس بريحتها
سيف:بدات تحس اهي يا جدووو
الجد:ايوووة
سيف:طيب ارش عليها مية وافضل شممها انت البصلة
الجد:مترشش مية ‘ خد مية على ايدك وحسس على وشها وعلى شعرها براحة
سيف بتوتر:حاااضر حاااضر
وفعلا بدا سيف يحط على ايده مية وبدا يحسس على بشرتها ‘ لقاها ناعمة جدااا
زي بشرة الاطفال
وحس انه مش بيلمس بشرة عادية لا حس انه بيلمس زي وردة ناعمة اوووي ..
بدات البنت تفوووق واول ما فتحت عينها ‘ بدأت تبص يمين وشمال بخووف وذعر
وبدات تبص على
سيف وجده بخووووف شديد وتبص برعب في كل انحاء الاوضة وكانها بتدور على حاجة
بس مش
لاقياها! بدأت تعيط وتكش على نفسها وتتكلم كلام مش مفهوووم..
الجد:متخافيش يا بنتي .. متخافيش احنا مش هنأذيكي .. احنا بس لقناكي في
الجهاز هنا ومش عارفين
انت ايه ولا مين ولا ازاي جيتي هنااا.. بس اطمني
البنت: chi seiبمعنى مين انت؟؟
الجد:ايه!!
بتتكلم باي لغة دي!!
سيف
باندهاش:مش عارف؟!
البنت: dov'è mia sorella?بمعنى فين اختي؟؟
الجد:مش
فاهمينك
سيف:اتفضلللللل
ادي الماااااسة !!
الجد:بدل
ما انت عمال تتريق كده‘ اعمل حاجه صح وقولي دي اي لغة؟!
سيف:ممم
هو مش فرنسي لان لو فرنسي فانا عارفه بس ممكن مممم ايطالي!!
الجد:وبعدين
يا فاااالح هنفهمها ازااااي
البنت: A che punto siamo?بمعنى فين احنا دلوقتي؟
سيف:ناااادر!
الجد:مالو؟
سيف:يعرف
ايطالي!
الجد:اتصل بيه فورااا وقوله يجي
اتصل سيف بنادر فعلا وقاله يجي بسرعة ولما نادر قاله طب هوصل سارة واجيلك ‘
رفض سيف انه
يروح يوصل سارة وقاله يجيبها معاه ويروحوا ليهم.. وفضلوا ربع ساعة سيف وجده
والبنت قاعدين
قدام بعض في سكات وبيبصوا على بعض بقلق وتوتر.. وفجأة جرس البيت رن ‘
فاتخضت البنت
وحاول الجد يطمنها وراح سيف يفتح الباب ومفيش ثواني ودخل ووراه نادر وسارة..
نادر:مين دي؟
سيف:عايزينك انت بقى تقلنا!
نادر باستغراب:نعم!!
الجد:بص يا بني من غير اسئلة كتييير البنت دي بتتكلم ايطالي اتكلم معاها
وحاول تترجم لينا وليها
نادر:طيب
الجد:اسالها هي مين وايه اللي جابها هنا في الجهاز ده
وايه حكايتها بالظبط
نادر بيبص للبنت وبيسألها: Chi
sei?بمعنى مين انتِ؟
البنت:سيلينا
نادر: Di la tua situazione qui in questo fondo?بمعنى مين اللي حطك
هنا في الجهاز ده؟
سيلينا: Sono un fuggitivo da King genitori Marcelo e mio nonno mi ha
detto che nascondeva qui, in questo fondo.
بمعنى انا هربانة من بابا الملك مارسيليو وجدي قالي اني
استخبا
هنا في الجهاز ده!
نادر
باندهاش: Fugitive da Italia a Il
Cairo? Come?بمعنى هربانة من ايطاليا لمصر! ازاي؟
سيلينا
بخوف وتوتر:cairo?!
نادر: Sì
puntata del Cairo oggi. Ma chi è il tempo di re Marcelo prima ho sentito
parlare? Perché latitante Ante lui?
بمعنى ايوة انتي في القاهرة دلوقتي! لكن مين الملك مارسيلو ده اول مرة اسمع عنه !
وليه هربانة منه؟
سيلينا: Perché era contro la rivoluzione che in Italia Rinascimento in
quel momento? بمعنى لانه كان ضد
ثورة النهضة اللي قامت في ايطاليا في الوقت اللي هربت فيه
الجد:يابني
بقااالك ساعة قاعد بترغي معاها واحنا مش فاهمين!! ما تفهمنا بقى
نادر
باندهاش:انا نفسي مش فاهم! هي من ايطاليا وبتقول انها هربانة من باباها وباباها
ملك وو وو وو
الجد:ايييه
علقت وو ايييه؟؟!
نادر:مش
فااااهم بتقوول ثورة نهضة وحاجات غريبة كده!!!
سيف:ثورة
نهضة؟! انا مسمعتش أي مظاهرات في ايطاليا!!
الجد
بخوف وذعر:ثووورة نهضة!! لا لا لا لا لا .. لا لالا مش معقووول يكون اللي في
بالي!!
سيف:ايه
اللي في بالك!!
الجد
باهتمام شديد:اسالها كده يابني تاريخ الثورة اللي قامت دي كانت كام!!
نادر: In ogni anno che Rinascimento ha?بمعنى في أي سنة
قامت النهضة دي؟
سيلينا:1402
نادر:اييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييه!!
الجد:كام؟
نادر:بتقووول
بتقووول بتقووول
سااارة
بقلق:ماتخللللص يا نادر قالت ايييه؟!
نادر:بتقول
سنة 1402
كلهم:اييييييييييييييييييه!!
الجد:اللي
اتوقعتـــــــــــــه حصل!! الجهاز ده الة نقل عبر الزمن!!
سارة:نعم
يعني ايه يا جدووو؟؟؟ يعني البنت دي من القرن الخامس عشر واتحطت في الجهاز ده
ونقلها
لينا دلوقتي!! في 2012!!!
سيف:نعـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــم!!
انتوا بتهزروااااا.. البنت دي وووش كذابة اصلااااا
وتلاقيها
بتمثل وبتصيييع عليناااا!!
سارة:هتصيع
علينااا بالايطااااالي!! وتصيع علينا لييييه؟؟ ايه هدفهااااا!!
سيف:انا
اعرررررف بقى .. شفت اخر مجاااايبك يا جدووووو!! جبتلنا الة نقل عبر الزمن وفيه
بنت
من
القرن الخامس عشر..قااااااابل بقى يا سيدي لو حد شم خبر بس عنهااااا! ده مصر
وايطاليا كلهااا
هتتقلب
عليناااااااا!!
الجد:لاززززم
نفهمها باللي احنا اكتشفناه ده!! قلها يا نادر ..حاول تفهمها وبراحة احنا في سنة
كام
دلوقتي..
نادر:مش
قادر يا جدوووو..انا نفسي لسه مش مستوووعب
الجد:حاوووول
الله يخليك ..مش شايف عمالة تبص علينا بخوووف ازاااي ومش فاهمة حاجة..
نادر: Voglio dirvi Abeche, ma cerca di quella Tsedkih. So che
sarà difficile in un primo momento, ma si cerca di capire
بمعنى انا هحاول اقلك على حاجة انا عارف انها
صعبة
بس حاولي تستوعبيها..
سيلينا: Preferisco Dite quello che
voleteبمعنى اتفضل قول اللي عندك..
نادر: Non so se si dispone di una macchina un'idea Bonifico bancario
Conti nel corso del tempo e sembra che uno farlo funzionare Venqlk nel tempo بمعنى
مش
عارف اذا كنتي تعرفي انك كنتي في الة نقل عبر الزمن وشكل فيه حد شغلها وانتي
اتنقلتي عبر
الزمن!!
سيلينا: Sì, mio nonno era un inventore e lui ci ha detto che ha
inventato una mossa macchina attraverso il tempo, ma ha detto che non
funziona! Vuoi dirmi che ha funzionato e sono trasportati nel tempo! بمعنى ايوة انا جدي مخترع وكان قالنا
انه
اخترع الة نقل عبر الزمن بس هو قالنا انها مش بتشتغل لسه! يعني عايز تفهمني انها
اشتغلت وانا
دلوقتي
اتنقلت عبر الزمن!!
الجد:انت
بتقلها ايه يابني دي شكلها خاااااايف اوووي!!
نادر:والله
بحاول اقلها بطريقة بسيطة جداااا بس يا جدو زي ما انت عارف الامر صعب! وهي نفسها
بتقول
اهو ان جدها كان مخترع وقالهم انه اخترع الة نقل عبر الزمن بس قالهم انها
مبتشتغلش!!
سارة:اهي
اشتغلت !! يعيني بجد انا لو في مكانها هتجنن!! ربنا يصبرها ياااااارب!
سيلينا: Dimmi ora siamo in un anno? Dimmi Questo significa che non
vedrò più mia sorella o mio nonno o anche mamma?
بمعنى ممكن تقولي احنا أي سنة دلوقتي؟
وهل
ده معناه اني مش هشوف اختي ولا هشوف امي ولا جدي تاني؟
نادر: Siamo nel 2012
بمعنى احنا في سنة 2012
بدات سيلينا تعيط جامد اووي وتنهار في العياط لحد
ما اغمى عليها..
سارة
بخوف:ياااااااااربي الحقوها يا جمااااااعة..
بعد خمس شهور كانوا جابوا مدرس لسيلينا عشان
يعلمها العربي عشان تقدر تتعامل معاهم وهما كمان
يتعاملوا معاها.. فكرة انها بقت في زمن غير زمنها
كانت مخلياها مش عارفة تتأقلم ولا تتعامل مع أي
حد .. كانت دايما حزينة وبتعيط وكان نفسها تعرف أي
حاجة عن اختها او مامتها وايه اللي حصلهم
بعد ما دخلت جوة الجهاز ده.. فكرت ان بقى مابين
الماضي والحاضر 600 سنة فكرة مرعبة جدا
بتخليها كل ما تيجي في بالها تتأزم نفسيا وتنهار
من العياط!! رغم كده حاول جد سيف وسارة ونادر
انهم يتعاملوا معاها بكل رقة وحساسية عشان متحسش
انها غريبة مابينهم ‘ بالعكس كانوا كلهم
بيعاملوها بالمحبة والاحترام. الا سيف اللي كان
بيحاول يبعد عن أي معاملة تبقى مابينهم هما الاتنين!
ويمكن كمان كان بيعاملها بقسوة كبيرة جدا..
الجد:سيف تعالى معايا لاوضة المكتب ‘ عايزك في
موضوع..
سيف:ماشي..
وراحوا الاتنين اوضة المكتب وهناك الجد قاله:اقفل
الباب وراك .. مش عايز حد يسمعنا..
سيف بقلق:في ايه يا جدو؟؟
الجد:انا واخد بالي بقالي فترة انك مش بتتعامل مع
سيلينا كوويس.. وزي ما انت عارف وضعها حساس
وانا مش عايز أي حد هنا يضايقها ولفت نظرك مرة قبل
كده وبرضو مسمعتش كلامي!
سيف بعدم اهتمام:مطلووب مني اعملها ايه يعني!! انا
اصلا بتجنب اتكلم معاها عشان متقلوش بعملها
وحش ومش عارف ايه! مطلوب مني ادخل كل يوم وف ايدي
شيكولاتة ليها مثلا!!
استنوني الحلقة اللي جاية...