الحلقـــــــة السابعــــــة
رودينا:عارفة انك عينك على أيوب ومن زمان اوي
ولا فكراني عبيطة!!
ريانة:انتي بتخرفي تقووولي ايه!! هو انا زمان
قبل ما اتطلق كان فيا بال احط عيني على حد
رودينا:ههه يا بنتي العيووون فضاااااااحة ‘ عينك
كلها كانت بتاكل أيوب وهو قاعد معايا ‘ وهو
بيدلعني ‘ وهو بيحبني!! انتي نفسك مرة وقعتي
بلسانك وقولتيلي يا بختك اللي عندها واحد زي
أيوب يعني عايش في الجنة!!
ريانة بارتباك:انااا فعلاااا قلت كده بس بس مش
عشان اللي في بالك ده ! انا كنت شايفة انه راجل
بمعنى الكلمة واتصدمت لما موضوعكوا خلص ...
رودينا:عايزة تفهميني انك مخططتيش عشان توقعي
أيوب ويتجوزك؟
ريانة:لاااااا طبعااااا لان انا كمان وقتها كنت
تعباااانة اووووي ومحتاجة احس بالامان ولقيته هو
قدامي!!
رودينا:واااه ايه بقى اللي كاااان تعبك هااا؟؟؟
انا اللي اكتشفته بقى ان حضرتك كنتي بترسمي التت
عشان تكسبي قلوبنا!! عملتي "شووو"
منظر يعني عشان تكسبي عطفنا..
ريانة بتعيط:والله ابدااا والله ابدااا .. انتي
ظالماني اوووي يا رودينا .. انا فعلاااا كنت تعبانة .. وفعلا
كنت مدمرة..
رودينا:ايوووة كان فيكي ايه بقى هااا؟؟ انا ياما
كنت بسألك عشان اعرف مالك! عمررررك
رديتي؟!
عمرررررك فهمتيني اييييه بيجرى في
حياااااتك!!!!! الا بقى لو مفيش حاجة وانتي بس عايزة
تكسبي عطفنا!؟!
ريانة وهي بتعيط: مقدرررش مقدرررش ..
***********************
فجأة تفتكر ريانة وهي صغيرة لما كان عندها عشر سنين
وقاعدة بتلعب في حوش البيت وفجأة
تلاقي شكري صاحب باباها جه..
ريانة بفرحة وسذاجة:عموو شكررري عموو شكررري
شكري:اهلااا اهلااا حبيبة عمووو
ريانة:جبتلي ايه معاك؟
شكري:جبتلك حلويات كتيير وشيكولاتة وشيبسي كتير
اووي
ريانة بفرحة:بجد يا عمووو
شكري:بس مش هتاخدي حاجه غير اما تديني الاول
بوسة وحضن كبير
ريانة تبوس شكري من خده وتحضنه وبعدين تقول:هات
بقى شيكولاتة
شكري:هههههههه اه يا طمااااعة.. فين بابا؟
ريانة:بابا في الشغل
شكري:والله!
ريانة:ايوة
شكري:وتيتا بس اللي جوة
ريانة:ايووة
شكري:طب ايه رأيك ندخل لتيتا ونقولها اننا
هنرووح الملاهي؟
ريانة بفرحة:ملااااهي هيييييه هييييييه هييييه
شكري يدخل مع ريانة ويقعد نص ساعة يقنع جدة
ريانة انه ياخدها يلعبها في الملاهي لحد ما
باباها يرجع من الشغل..
الجدة:والله يا بني مش عايزين نتعبك معانا
شكري:تعبكم راحة والله وبعدين انتي متعرفيش
ريانة تدخل القلب ازاي
الجدة:يا حبيبي بجد مش عايزة اتعبك
شكري:يا امي تتعبيني ايه بس ‘ انا كده كده فاضي
فاخدها افسحها ‘ خصوصا ان البنت يعني
لوحدها دايما وباباها يعيني مطحون في الشغل
وحضرتك بردو على اد سنك ..
الجدة بحزن:اه يا كبدي من ساعة ما امها راحت للي
خالقها وهي يعيني مبتتفسحش الا في السنة
مرة مثلااا ‘ وابوها يعيني مقطع نفسه في الشغل
عشان يجبلها كل اللي نفسها فيه وميحسسهاش
بالحرمان بس غصبن عنه بيقصر في القعدة معاها لما
بيرجع هلكان..
شكري:شفتي بقى ‘ عشان كده هاخدها الملاهي العبها
وافسحها شويةونرجع على الغدا ناكل
من ايدك الجميلة..
الجدة:خلاص يا حبيبي ماشي ‘ دقيقتين عقبال ما
البسها
ريانة:هيييييييه هييييييييه هنرووووح
الملاااااهي
الجده:هههههه طب تعالي اما البسك
ريانة بسذاجة:تيتا لبسيني الفستان الاحمر اللي
بحبه عشان ابقى اموورة
الجدة:ههههههه حاضر
ريانة:واعمليلي ضفيرتين
الجدة:حاضر يا غلباوية
********************************************
بعد خمس دقايق تكون ريانة مع شكري في العربية
لوحدهم ..
شكري:فرحانة يا ريانة؟
ريانة:اه ‘ هو احنا هنلعب لعب كتييير
شكري:اه هنلعب لعب كتيييرة وحلوووة
وبعد ساعة يكونوا في الملاهي ويلعبوا في العاب
كتيرة ‘ لحد ما يجوا عند لعبة بيت الرعب..
شكري:تيجي نلعب بيت الرعب؟
ريانة بخوف:بس انا بخاف يا عمو
شكري:حد يخاف وعمو معاه
ريانة:مش عارفة انا خايفة اوي
شكري:لا متخفيش ‘ تعالي بس
يقعدوا في عربية بتتحرك كهربائيا عشان تدخل في
مكان ضلمة وبيبقى على الطرفين فيه اشكال
تخوف ومومياء كهربائية بتتحرك وبتصدر اصوات..
ريانة تخاف اوي:انااااا خااااايفة
شكري يضمها جوة حضنه ويقلها متخفيش غمضي عينك
وخليكي في حضني وامسكي فيا اوي
لو خايفة..
ريانة تغمض عينها وتمسك في حضنه اوووي ‘ وقتها شكري
يبدأ يشم في ريحة شعرها ويغمض
عينه في نشوة وبعدين وهي في حضنها يبدأ يمرر
ايده على جسمها بطريقة مقززة ..
ريانة تكون مغمضة عينها وحاسة بلمسات شكري ليها
بس كطفلة مش فاهمة هو بيعمل ايه ‘ بس
حاسة بحاجة غريبة والخوف مسيطر عليها بطريقة
رهيبة لحد ما تلاقي شكري بيبوس فيها بطريقة
مخيفة وهي مش قادرة تستوعب في ايه..
شكري بيهمس في ودان ريانة بشويش:انتي حلوووة
اووووي
وهو بيهمس يكون مستمر في لمس جسمها بطريقة تخوّف
ريانة اكتر
يبدأ يبوس فيها ويهجم عليها بطريقة وحشية وريانة
تصوط:
ااااااااااااااااااااااااااه
ريانة تفوووق من ذكرياتها على صوت رودينا وهي
بتقولها:
في ايه يا ريانة
ريانة وشها يصفر اووووي وتبدأ تتشنج وتبدأ تصرخ
رودينا بتخاف اوي من شكل ريانة وتجري تتصل على
اخوها إلياس وتقوله:
الحقني يا إلياس الحقني...
*****************************************
بعد خمس دقايق يكون إلياس جه البيت وخد ريانة
وهي مغمى عليها حطها على السرير ويتصل
بالدكتور ليها وتكون رودينا قاعدة قلقانة
ومرعوبة وبتحاول تفوق في ريانة بس مفيش فايدة..
إلياس:ايه اللي حصل؟
رودينا:معرففففش معررررفش ‘ احنا كنا بنتكلم
وفجأة لقتها سرحت وبعدين لقتها بتتشنج بطريقة
مرعبة اوووي يا إلياس وتصرخ واغمى عليها..
*************************************
ريانة في الاغماءة عقلها لسه شغال يفتكر في
الماضي ..
بعد ما صرخت ريانة وهي في اللعبة مع شكري اغمى
عليها وحست باللعبة وهي بتوقف
وشكري شايلها على ايده وبيقول للناس :تخيلوا
نامت جوة هههههه
ومحستش بحاجه بعد كده الا وهي بتفتح عينها لقت
نفسها في اوضة غريبة وهي على السرير
ومكنتش لابسة حاجه خالص وجمبها شكري قاعد بيشرب
سجاير..
هي مش قادرة كطفلة تستوعب اي حاجه ‘ فضلت تبص
حواليها يمين وشمال وتسأل بخوف:
هو احنا فين
شكري بابتسامة خبيثة:احنا حبيبتي في البيت عندي
‘ اصل انتي تعبتي واحنا بنلعب فانا قلت
اجيبك هنا عندي شوية..
ريانة بتترعش جامد من الخوف ولسه مش قادرة تفهم
فقالت بسذاجة:هو انا ليه قالعة فستاني
شكري بيقرب ليها وبينفخ السجاير حواليها
ويهمس:عشان عمو شكري بيحبك اوووي
ريانة:مم ممش فاهمة
شكري:بصي حبيبتي ايه رأيك نلعب لعبة حلوة؟
ريانة بسذاجة:ايه؟
شكري:بس محدش هيعرف باللعبة دي خااااالص ولا
بابا ولا تيتة ولاااااا اي حد ‘ انا وانتي بس
ريانة:ممم ممماشي
شكري:اصل اللعبة دي خطر وتيتة وبابا هيزعقوا
ليكي لو عرفوا وهيضربوكي جامد كمان لو
عرفوااا انك بتلعبيها..
ريانة:ليه؟
شكري:منا قلتلك
ريانة بسذاجة:طط طب لو هي خطرة هلعبها انا ليه
شكري:عشان انا لاحظت انك بتخافي كتير ولازم
تتشجعي ‘ فــ احنا لما هنلعبها هتتشجعي وتبقي
شجاعة ومش هتخافي خالص
ريانة بسذاجة:خالص خالص؟
شكري:خالص
ريانة:ولا حتى من البيت اللي فيه وحوش
شكري:ولا حتى من البيت اللي فيه وحوش
ريانة:مم ماشي
شكري:بس بصي هنتفق على حاجه كمان
ريانة:ايه؟
شكري:ان لما اجي العبها عمرك ما تقوولي لا
ريانة:حاضر
شكري:عشان لو قلتي لا هتعي اكتر بالخوووف وهتبقي
بتخافي من كل حاجة وعمرررك ما هتخفي
وساعتها مش هتقدري تعيشي طبيعية..
ريانة بتوتر وخوف بتهز راسها بمعنى حاضر...
شكري يروح ويصب ليه ويسكي في كوباية فيها تلج
واصل لربعها ويقول:الاول هنشرب العصير
الحلو ده..
ريانة:ده عصير ايه؟
شكري:تفاح بتحبيه؟
ريانة:اه
شكري يصب في كوباية تانية ليها ويقولها:خدي يا
حبيبتي
ريانة تشرب اول مرة وعلى طول اول ما تستطعمه تتف
وتقول:يييييع ده طعمه وحش اوووي
شكري يمسك ايد ريانة ويقول:تؤتؤ تؤ ده طعمه
حلووو
وبعدين ياخد ايد ريانة بالكوباية ويخليها تشرب
بالعافية...
ريانة كانت حاسة وقتها انها بتتخنق وانها بتعمل
حجات مخيفة اوووي وهي مش عايزة تعملها‘
كانت حاسة انها بردانة اووووي وانها عايزة تروح
من هنا بأي طريقة بس مكنتش قادرة تعمل
حاجه وكانت مرعوبة فكانت بتسمع كل كلمة شكري
يقولها ليها..
شكري:ايوووة برافووووو .. شطووورة يا روح قلبي..
يلا هنلعب بقى دلوقتي احلى لعبة في
الدنيا..
يبدأ يقرب تاني من ريانة ويقفل النور اول ما
يقررب منها اوي..
.............
استنوني الحلقة اللي جاية