كمانيليو

كمانيليو
قريبا في المكتبات

الأحد، 31 مارس 2013

الحلقة الخامسة من قصة "شيزوفرنيـــــــــا"


الحلقة الخامسة
انا:طيب ومامتك؟؟ كانت تعرف؟
دينا:ماما كانت حاسة اني بحبه في الفترة دي ‘ الفترة اللي اتقربت فيها من احمد ‘ عشان كنت بروح
ابات عند عمتو كتيييير ‘ كان عندها انترنت فتخيلي بقى كنت باخد الكمبيوتر بتاعنا وساعتها كان
كمبيوتر ديسك توب مش اللي هو لاب توب بقى وكده لا ده كان كمبيوتر كبير والكيبورد واشيل
ده كله واروح ابات عند عمتو كل ويك اند واسهر انا وهو لليوم التاني نتكلم ..
انا:كنتي اد ايه وقتها؟
دينا وهي بتبتسم:كنت في ثانوي انا وهو .. احنا الاتنين اد بعض ‘ احلى حاجة في المرحلة دي
كنا بعد ما نقعد بالساعات نتكلم كان يقوم يتصل بيا الصبح يسمع صوتي ويقولي تصبحي على خير
مع انها بتكون 6 او 7 الصبح بس عمتو كانت عارفة الموضوع وكانت بتساعدني كتير وتشتريلي
كريدت عشان اكلمه..
ترجع دينا بذكرياتها لورا وتفتكر اللحظات اللي كانت بينها وبين احمد...
دينا في اوضتها بتلم حاجاتها بسرعة
مهند:ايه يا بنتي فيه حد بيجري وراكي؟
دينا بلهفة:لا هرووح ابات عند عمتو
مهند:طب وعمتو هتطير مثلا؟!
دينا:يوووه يا مهند سبني اروح احضر لبسي بسرعة
مهند:هتاخدي الكمبيوتر كالعادة معاكي؟
دينا من غير ما تبص لمهند:اه اه
مهند:عايز اعرف بتشيلي كل ده على قلبك وتروحي هناك عشان تكلمي احمد !!
دينا:مهند انت بتتكلم كتير ليه وانت عارف اللي فيها يعني..
تبص دينا على شنطتها وبعدين تقول:كده تمام خدت كل حاجة .. يلا اشوووفك لما الويك اند يخلص
وتجري دينا ومعاها شنطتها ‘ تاخد الكمبيوتر وتروح بيت عمتها..
هناك في بيت عمتها بليل وعلى الوقت اللي متعودين يدخلوا فيه هي واحمد تكون دينا مستنياه
واول ما يدخل هو على الايميل تبتسم ابتسامة كبيرة ويبتدوا كلام..
احمد بيكتب ليها على الايميل:عاملة ايه؟
دينا ترد عليه بالكتابة:كويسة انت عامل ايه؟
احمد:الحمد الله ‘ كنت خايف ادخل ملاقكيش موجوده
دينا تبتسم:لا قاعدة اون اهو
وطبعا يفضلوا يتكلموا بالساعات لحد وش الصبح ولما الصبح يشقشق يكتب ليها:بقلك ايه
دينا:ايه؟
احمد:هكلمك فون دلوقتي
دينا بابتسامة واسعة:ماشي
ودقايق ويرن تلفونها ترد عليه:الو
احمد:عاملة ايه
دينا:ههههه ما قلنا الحمد الله كوويسة
احمد:طب ايه الساعة 6 الصبح مش كفاية سهر كده
دينا:ااه يدوب ننام
احمد:طب انا حبيت اقلك تصبحي على خير
دينا:وانت من اهله..
******************************
******************************
بعد اسبوع كانت دينا فيه متشوقة جدا للويك اند عشان ترجع من المدرسة وتكلم احمد بس طبعا مش
كل مرة بتقدر تروح عند عمتها تبات فكانت بتروح نت كافيه عشان تكلمه وفي مرة كانت فيه قاعدة
بتكلمه في النت كافيه كتب ليها:بقولك ممكن تقولي لحد بتعزيه عن مشاعرك؟؟
دينا:ممممممممم انا ابتدي؟! مستحيييييييل.. لازم هو اللي يحكي وبعدين انا احكيله على كل مشاعري
احمد يكتب:طب هو عايز بس خايف
دينا:من ايه؟
احمد:من انه يخسرك؟
دينا:ازاي يعني؟؟
احمد:يعني خايف تضيعي من ايده
دينا ساكتة فيقوم احمد كاتب ليها: هو من زمان حاسس بده بس خايف ومش عارف يقلك ازاي
دينا تبتسم ابتسامة كبيرة جدا ووشها يحمر وتبدأ تحس ان الدنيا فجأة بقت حر وتكون مركزة طبعا
في الشاشة جاااامد..
تفوق دينا من الحكاية وتبصلي وتقولي:عارفة كان شعوووووور روعة اووووووي ‘ انه اخيراااا
احمد نطق واخيرررررا بدا يقلي ويتكلم..
بعدها ترجع تاني بذكرياتها لورا..
لسه دينا قاعدة قدام شاشة الكمبيوتر ووشها لونه احمر وايدها بتترعش من الفرحة والخوف ومتلخبطة
ومليون احساس جواها وبعدها قررت تكتب ليه:
انا مش هطير ولا هروح في اي مكان
احمد كتب:انتي عارفة انا بتكلم عن مين؟
دينا:لا
فضحك احمد وضحكت دينا
احمد:بجد؟
دينا:اعتبرني عبيطة وهبلة وقولي انت
احمد:بتكلم عني وعلى فكرة بقى اهلي كلهم شاكين اصلا ‘ لا شاكين ايه دول متأكدين
وبابا عارف وقالي في مرة خد بالك منها وحافظ عليها..
بعدين رجعت تاني ليا دينا من دوامة ذكرياتها وقالتلي :عارفة ليه قاله حافظ عليها؟؟
انا:ليه؟
دينا:اصل حصل موقف قبل ما احمد يعترف وكده ليا بمشاعره
انا:موقف ايه ده؟؟
دينا:اممم بصي يا ستي احمد قبل كده خلاني اتكلم مع صاحبه اسر وده كان واحد سوري ‘ اتكلمنا
تشات طبعا مش صوت زي ما كنت بكلم احمد ‘ هو انا المبدأ محبتهوش بس كلمته عادي فبابا احمد
عرف الموضوع من احمد وقاله انه ميصحش كده  وقاله كمان دينا زي الغطا اللي بتستر عليك
فحافظ عليها..
انا:معلش يعني تكلمي صاحبه ليه؟؟ مش فاهمة؟؟
دينا:مش فاكرة كان ايه السبب وقتها بس انا كلمته تشات
انا:طيب وبعدين كملي
دينا:بعدين انا واحمد فضلنا نتكلم وكانت مشاعرنا في النص او تقدري تقولي المرحلة اللي هي في النص
اللي هو احنا مبقناش صحاب ولسه بردو مرتبطناش ببعض رسمي..
انا:اه وبعدين؟
دينا ترجع بذكرياتها لورا...
بعد اسبوع من اليوم اللي كانت دينا قاعدة فيه في النت كافيه واحمد لمحلها بالكلام كانت راجعة من
المدرسة وكانت لسه لابسة مريلة المدرسة..
رن تلفون دينا فشافت اسم احمد مالي الشاشة ردت:الو
احمد:دينا انا بحبك
دينا مبسوطة اوووي والفرحة كانت مالية وشها وكالعادة وشها لونه احمر واحاسيسها كلها متلخبطة
وحست ان قلبها هيطلع من مكانه ودقاته كانت سريعة..
دينا:وانا كمان
احمد:وانتي كمان ايه؟
دينا:بحبك
وقفلوا السكة ‘ دينا بعد ما قفلت فضلت تتنطط على السرير من الفرحة ‘ دخل مهند عليها وضحك
وقالها:انتي مجنوووونة!! بتتنططي على السرير زي العيال الصغيرة كده
دينا مسكت التلفون وفضلت تبوس فيه وتبص عليه وترجع تبوسه يمكن عشر مرات واكتر....
****************************
****************************
رجعت دينا تفوق من ذكرياتها وقالت: دي كانت اول مرة احمد يعترف ليا رسمي بحبه
انا:وبعدين؟؟ ايه اللي حصل؟؟ اكيد بقى كل واحد قال لتاني على شروطه؟
دينا:لا بالعكس كانت الحياة وقتها بسيطة وسهلة ومكنش فيها شروط خالص
انا:طيب كملي؟ وبعدين؟؟
دينا:بعدين دخلنا جامعة ‘ اول سنة جامعة كان مبسوط هو بيها وبصحابه اللي اتعرف عليهم في الجامعة
وانا كمان قلتله اتعرف على الناس وكده..
انا:حلو وبعدين؟؟
دينا:لحد ما اتعرف على شرين....
استنوني الحلقة اللي جااااية............

السبت، 30 مارس 2013

الحلقة الرابعة من قصة "شيزوفرنيــــــا"



الحلقة الرابعة
دينا:في يوم دخل مهند عليا وقالي: دينا بابا كمان بيشرب
ترجع دينا بذكرياتها لورا
مهند داخل على دينا الاوضة وبيقلها وهو مضايق:دينا بابا كمان بيشرب!
دينا بصدمة شديد:ايه؟ انت بتقول ايه؟ لا مش معقول!! لا انا عارفة ازاي الواحد لما بيشرب
بيبان عليه بس بابا عمري ما شفت ولا لاحظت الحجات اللي كنت بشوفها على ماما!!
مهند:زي ما بقلك كده بابا بيشرب يا دينا! فكري كووويس فيها كده هتلاقي ان هو اصلا اللي
بيجيب لماما الشرب ولا هي بتجيبه ازاي لنفسها؟!
دينا:مش عارفة مفكرتش فيها قبل كده! انا اه كنت بسأل نفسي هي بتجيبه ازاي بس كنت فاكرة
ان اي حد بيجيبه ليها...
مهند:بابا هو اللي بيجيبه
دينا:انا هسأله وهتأكد منه
مهند:فاكرة اليوم اللي كان جاي ياخدنا فيه من المدرسة وكان مشغل ام كلثوم وموده كان غريب
وقتها؟
دينا:اه فاكرة!
مهند:فاكرة ازاي احنا كنا مستغربين تصرفاته وسواقته!!
دينا:ازاي يسمح لنفسه يسوق بينا ويعرض حياة ولاده للخطر وهو سكران!!!!!
مهند:مش عارف
دينا:احنا لازم نسأله ونواجهه
****************************
انا بقطع ذكرياتها وبسألها:وسألتوه؟
دينا:لا ومش فاكرة ليه بس بعدها بفترة بسيطة حصلت خناقة كبيرة بين ماما وبابا...
ترجع دينا تاني بذكرياتها لورا...
دينا قاعدة في اوضتها بتزاكر ومهند جمبها كان بيزاكر وفجأة سمعوا صوت صريخ مامتهم
دينا بتبص لمهند بخوف وتقوله:في ايه!!
مهند بيقوم جري ويقولها:مش عارف
صوت الام من برة وهي بتصرخ والاب كمان بيزعق ليها
بيخرج مهند جري ووراه دينا وهي مرعوبة ‘ يبصوا يلاقوا الاب بيضرب الام والام عمالة تزعق
وتشتم..
الاب يلاحظ وجود اولاده فيلف عليهم ويقول ليهم:امكم شااااربة كتير ومتقلة العيار وشكلها عايز يتخانق
وخلاص وبتقل ادبها عليا..
دينا بكل تحدي وعند:متضربهاااااااش! انت ملكش الحق انك تمد ايدك على امي
الاب:مش شايفة هي بتعمل ايييه وعايزة تتخانق معايا ازاااااي
دينا بزعيق:انت كماااااااان بتشرررررررررب
مهند:ايوووووة اوعى تكون فاكر ان احنا مش عارفين ان انت بتشرب ‘ احنا عارفين وبطل تعمل
فيها دور البرىء وانك مش عارف حاجه!!
دينا:اوووووعى تمد ايدك تاني على ماما
الاب:انا شايب ليكم البيت ونازل واولعوا كلكم مع بعض
ياخد الاب مفاتيح العربية وينزل من البيت....
*********************
تفوق دينا من ذكرياتها وتفضل ساكتة فاسألها انا:طب هما كانوا بيتخانقوا على ايه؟
دينا:كانوا بيتخانقوا كتير وعلى حاجات هبلة احيانا ويكبر الموضوع وماما لما كانت سكرانة
كانت بتشتم بابا وبالتالي هو يقوم ضاربها..
انا:ليه بتشتمه؟؟
دينا:هي لما بتشرب كتير لسانها بيبقى طويل وطبعا هو مكنش بيستحمل ده فكان بيتعصب عليها
انا:طيب وانتم اتعاملتم ازاي معاه لما اكتشفتوا ان هو كمان بيشرب ؟؟
دينا:بصي مهند قالي وقتها انا مش ضايق من بابا قد ما انا مضايق من ماما ‘ لان على الاقل بابا
لما بيشرب بنكون احنا مش معاه ولا بيحسسنا انه بيشرب لكن ماما مش فارق معاها حد وبدأت
تشرب عادي قدامنا وفي اي وقت وتخلينا نحس بيها وهي بتشرب.. وانا مهند لما كان بيقول حاجه
كنت بقتنع بيه اووووي..
انا:يعني سمعتي كلامه ؟
دينا:اه هو شاف ان بابا طالما بيشرب مع نفسه ومش بيورينا نفسه وهو بيشرب يبقى مع نفسه
وانا حطيت الكلام ده في بالي ومبقتش بعمل اللوم على بابا..
انا:طب ومامتك؟؟
دينا:ماما بقى اللي رغم اني كنت بكرهها اوووي وهي شاربة الا اني كنت مبطقش حد يلمسها
وكنت بكره بابا اوووي لما كان يضربها! انا عندي ربنا في السما وماما في الارض!! امي دي حاجة
مقدسة ليا اوووي رغم اللي هي فيه ده!!
انا:غريب شعورك!
دينا:اووووي بحس اني مقسومة نصين بحبها اووووي وبكرهها اووووي! بحبها لما تكون فايقة
ومش شاربة بتحسيها كده انها ملاك ‘ وبس لما اعرف انها شاربة واشم ريحتها بقرف منها وبقرف
من حياتي وبكرهها جدااااااا..
انا:ومهند؟؟ ايه شعوره او بقى يتصرف ازاي خصوصا لما كبرتوا والمشاكل اللي في بيتكم كبرت؟
دينا:مهند عانى اكتر مني واحنا صغيرين وزي ما حكتلك قبل كده ماما كانت بتعمل فيه ايه ‘ بس
انا لما كبرنا وعرفنا كل حاجه انا اللي كنت لما بشوفهم بيتخانقوا بدخل ما بينهم في نص الخناق
عشان امنعهم انهم يتخانقوا بس مهند كان بطل يعمل كده..
انا:وبعدين؟
دينا ترجع بذكرياتها لورا..
في يوم من الايام حصلت خناقة كبيرة اووي بين ماما وبابا واحنا مقدرناش نستحمل الصريخ
والضرب اللي كان بيحصل فروحت ضربت بابا..
انا باستغراب:ضربتي باباكي؟
دينا:اه قلتلوا كذا مرة الا امي!! ليه يضربها؟!
انا:وبعدين؟؟
دينا:بعدين روحنا لعمي هو كمان كان عايش في البحرين معانا ‘ روحنا اشتكينا ليه هو عارف ان
ماما وبابا بيشربوا..
انا:وقالكم ايه؟
دينا:انا قلتله شوف اخوك ومرات اخوك احنا تعبنا من العيشة معاهم وقرفنا.. واخوك مبقاش يدينا
فلوس ولا يصرف علينا والعيشة بقت صعبة جدااا.. فقالنا انا هديكم فلوس وهيدكم مصروف كل شهر
ولو تحبوا تعيشوا معايا تعالوا عيشوا...
انا:ورحتوا تعيشوا معاه؟
دينا:انا كنت عايزة اعيش معاه بس مهند رفض وانا محبتش اسيب مهند لوحده في البيت واعيش
انا مع عمي..
انا:وبعدين حصل ايه؟
دينا:انا في الفترة دي كنت اعرف احمد ‘ كان هو اللي بيهون عليا اللي كنت بعيشه..
انا:احكيلي عنه شوية..
دينا:عرفته لما كنت في مصر في الصيف في الاجازة يعني ‘ هو عايش في مصر اول ما عرفته كنا صحاب اوي 
وكنت بحس اني اعرفه من زمان وهو كمان كان حاسس بده وبعد كده العلاقة اتطورت واعجبنا ببعض وحبينا
بعض..
انا:طيب ولما رجعتي البحرين؟ كنتم بتتعاملوا ازاي مع بعض؟
دينا:كنت بكلمه ايميل ‘ مكنش لسه فيه بقى الواتس اب وفايبر والكلام ده ‘ كنا بنقضي طول الوقت
على الايميل وانا اكلمه تلفون عشان اسمع صوته ‘ وهو كمان كان بيكلمني كتير..
كنا نقعد كل يوم اونلاين نحكي لبعض بالتفاصيل على يومنا ونضحك ونهزر ..
انا:حد كان عارف بقصة حبكم دي؟
دينا:اه مهند طبعا حكتلوا وكان عارف وشافه لما نزل مصر.. مهند كان بيحب احمد اووي واحمد كمان
والاتنين كانوا بيتكلموا وكانوا بيحسوا انهم اخوات..
انا:طيب ومامتك؟؟ كانت تعرف؟
استنوني الحلقة اللي جاية.....

الجمعة، 29 مارس 2013

الحلقة الثالثة من قصة "شيزوفرنـــيا"


الحلقة الثالثة
وفجأة تسكت دينا وهي بتحكي عن ذكرياتها..
انا:سكتي ليه؟
دينا:اصل افتكرت اول مرة اشوف فيها ماما وهي....
انا باستغراب:وهي ايه؟
دينا ترجع بذاكريتها لورا..
دينا ومهند كانوا برة البيت بيلعبوا زي ما هم متعودين..
مهند:دينا يلا بقى كفاية كده
دينا:مهند بليييز نلعب كمان شوية
مهند:دينا يلا عشان منتأخرش وماما تزعق
دينا:اوووف طيب..يلا
تجري دينا ووراها مهند ويدخلوا البيت وفجأة يقف مهند مصدوم ‘ تيجي دينا من وراه وتقوله:
ايه مالك يا مهند؟ وقفت ليه؟؟ ماااااامي احنا جينااااااا ماااام.....
تقف دينا هي كمان وهي مصدومة بعد ما شافت مامتها بتشرب!!
مهند ودينا بيبصوا لبعض ومش عارفين يقولوا ايه! ولا يتكلموا ازاي ولا يتصرفوا ازاي..
الام بسرعة وبزعيق:اتاخرتوا ليه؟!
مهند بتوتر:متأخرناش!
الام:لا اتأخرتواااا!! اتفضلوااا يلااا يلااا روحوا بسرعة غيروا لبسكم وتعالوا عشان الغدا خلاص
يمشي مهند وتمشي وراه دينا وهي موطية راسها في الارض..
اول ما يدخلوا الاوضة..
دينا باحراج شديد:مهند هي ماما كانت بتعمل ايه؟
مهند بضيق:يعني انتي مشفتهاش!!
دينا:مهند انا عاوزة افهم؟!
مهند:ماما بتشرب يا دينا!!
دينا باحراج وهي موطية راسها في الارض:يعني ماما بتسكر؟ انا مكنتش فاهمة ان الموضوع بجد
مهند باستغراب:انتي شفتيها قبل كده؟
دينا بخوف وارتباك:لا انا مكنتش ببقى فاهمة او مكنتش مستوعبة! بس انا اما شفت الست جارتنا
امبارح بتشرب نفس الحاجه وسالتها ده عصير قالتلي انه بيرة وعرفت انها بتسكر ولما شفت مامي
دلوقتي عرفت انه ماما كمان كده!
مهند بضيق:اكيد بابي ميعرفش! اكيد بتشرب من وراه زي ما كانت بتشرب من ورانا ولولا اننا جينا
وشوفناها كده مكناش هنعرف!!
دينا:مش عارفة بس احنا هنعمل ايه؟ هنقول لبابي ولا ايه؟
مهند بضيق:بردو مش عارف
الام من برة وهي بتزعق:يلااااااااااااااا الغدااااا ايه ساعة بتغيروا لبسكوا!!!
دينا:مهند انا مش عايزة اتغدا!!
مهند بضيق:ولا انا..بس تعالي بدل ما تعمل مشاكل لينا
دينا:وللاسف بابي النهاردة هيبات في الشغل
مهند:معلش يا دينا.. تعالي بسرعة نروووح
يروح مهند ودينا ويتغدوا ويفضلوا طول الوقت ساكتيين..
***********************
بعد كام يوم راحت دينا ومهند لباباهم وقالوا ليه..
مهند:بابا احنا شفنا ماما بتسكر!
الاب ساكت.....
دينا:بابي انا مكنتش مستوعبة ان مامي بتشرب على طول او لما كنت بشوف ازايز البيرة في بيتنا
كنت فاكرة بس كده! مكنتش اعرف ان الموضوع بجد وان مامي بتشرب..
الاب ساكت.....
مهند:بابا انت مبتردش ليه؟ انت كنت عارف؟
الاب:لااا طبعا مكنتش اعرف بس انا هشوووف الموضوع ده مع مامتكم ‘ بس مش هينفع اشوف
الموضوع قدامكم للاسف!!
دينا:انا مضايقة اوي يا بابي...
*****************************
ترجع دينا تاني للواقع وتبصلي وتقول:بصي انا مش فاكرة اوي بصراحه الايام بتاعت امريكا
لاني مش بحب افتكرها اوي وغير كده كنت طفلة ونوعا ما مش عارفة استوعب اللي بيحصل حواليا
بس لما جينا البحرين الاوضاع اختلفت وبقت اصعب ‘ انا مرحلة طفولتي قضيتها في رعب وخوف
وانو كنت بتكسف اووووي من ماما..
انا:خوف من ايه؟؟
دينا:هو مش خوف من حاجه لان انا كنت بخاف منها لما جت هنا البحرين اكتر بس مش عارفة او
مش قادرة افسر الشعوور اللي كنت بحسه وانا طفلة! بس مهند هو اللي يفتكر اكتر لان مهند كان اكبر
مني وكان بيستوعب اكتر مني ومهند كمان هو اللي كان بيتأذي من ماما اكتر مني!
انا:بيتأذي ازاي؟؟
دينا:كانت بتضربه ‘ ماما لما كانت بتسكر والمود بتاعها يبقى عالي كانت بتحب تعمل مشاكل كتير
كانت بتحب تناغشنا كتير عشان نتخانق معاها ونعمل مشاكل وكانت لما تتخانق معانا بتضرب مهند..
انا:وانتي؟
دينا:انا طلعت متمردة مش زي مهند ‘ مهند شخصيته طالعة طيبة اوووووي وهو اللي خد الضرب كله
انا لما ماما كانت بتضربني كنت بضربها!
انا:بجد؟ ازاي؟؟
دينا:بصي هو في الاول لما كنا في امريكا يعني واول ما جينا البحرين كانت بتسكر كتير على المغرب
وكانت بقى بتبقى المود بتاعها عالي جدا فكانت بتعمل زي حفلة عندنا وكده وكنا نشغل اغاني ونقعد
نرقص.. انا في الاول لما كنت طلفة كنت بفرح اوووووي انه برقص مع مامي بس لما كبرت بدات
افهم انه هي في الوقت ده بتكون شاربة كتيييير وبتعمل كده نتيجة انها سكرانة اووووي فبدأت اضايق
واقرف منها اوووي..
انا:طيب وبعدين؟؟
دينا:هي بقى اوقات لما كانت بتبقى سكرانة وشاربة كتير كانت كالعادة ممكن تتخانق معايا انا ومهند
على اي حاجة هبلة فكانت تضرب مهند ..
انا مقاطعة ليها:بتضربه بالقلم؟
دينا:لا كانت بتشد شعره جامد ‘ مهند شعره طويل اصله فكانت تفضل تشد فيه جامد وتضربه..
انا:وانتي بتعملي ايه؟؟
دينا:كنت بحاول ابعد مهند عنها بس مكنتش بقدر..
انا:طيب وهو مهند كان بيعمل ايه وقت ما كانت بتضربه؟
دينا:كان بيشيل جوه قلبه ومبيتكلمش.. مهند طيب اوووووي وغلبان ومش بيعرف يتصرف ازاي
وكان بيخاف منها جداااا.. بس انا غير مهند انا طالعة قوية ومتمردة على كل حاجه..
انا:طيب انتي ضربتيها ازاي؟
دينا:مرة وهي بتضرب مهند تقريبا ولا مش فاكرة كانت بتعمل ايه بس كنا بنتخانق فروحت ومسكت
رقبتها كده زي ما اكون بخنقها او عايزة اخنقها بس مخنقتهاش انا خربشتها جامد في رقبتها وضهرها..
انا:طيب انتي قلتيلي انك كنتي بتخافي منها اما جيتوا البحرين ‘ ليه بقى؟ ايه اللي حصل جديد؟؟
دينا:ماما في امريكا كانت بتشرب بيرة بس لكن لما جينا البحرين بدات تشرب ويسكي
انا:لحظة معلش هو ايه الفرق بين البيرة والويسكي؟؟
دينا:بصي البيرة بتبقى نسبة الكحول اقل فيها من الويسكي وبعدين اصلا الحجات دي لما بتتشرب
مش بتشربيها كده لا بتحطيها على حاجات يعني بتزودي عليها حاجة عشان تكون اخف..
انا:زي مية يعني؟؟ بشوف في المسلسلات كده؟؟
دينا:مية او بيبسي او عصير اي حاجة بس متتشربش لوحدها كده
انا:اه؟؟ وبعدين؟؟
دينا:هي بقى لما جينا البحرين بدات تشرب ويسكي وتشرب جامد اووووي وانا ومهند كنا بنخاف اووي
وكنا بنفضل نراقبها طول الوقت..
دينا ترجع بذكرياتها لورا..
دينا ومهند في اوضتهم ..
دينا:مهند هي ماما فين؟
مهند:اكيد في المطبخ
دينا:اممم شاربة؟
مهند:اكيد! هي بتعمل الغدا دلوقتي وانتي عارفة يعني لما بتعمل الغدا بتشرب شوية وتروح تعمل الغدا
وترجع تشرب وترجع تكمل الغدا
دينا:على فكرة انا بقرف اوي لما اتغدى معاها وهي سكرانة كده!!
مهند:معلش يا دينا هنعمل ايه
دينا:طب شربت قد ايه النهاردة؟
مهند:مش عارف يا دينا .. مش عارف!!
دينا:هو بابا ازاي ساكت عليها كده؟؟
مهند:انا كمان مستغرب منه؟! هو ايه اللي مسكته على ماما كده؟ ليه مش بيعملها حاجه؟ ليه مش بيخليها
تبطل شرب؟؟
دينا:ما تيجي نكلمه يا مهند في الموضوع؟
مهند:ماشي هنبقى نكلمه بس مش دلوقتي..
************************
سكتت دينا شوية فقلتلها:ايه؟ سكتي ليه؟؟ اضايقتي؟ لو بيضايقك الكلام في الموضوع ممكن نبطل كلام فيه
دينا:لا عادي هو اينعم لما بفتكر الايام دي بكتئب بس مش مشكلة انا محتاجة اتكلم 
انا:طب كملي؟؟
دينا:ماما في الفترة دي كانت بتسيطر علينا اوووي لدرجة كانت بتخوفنا وتخنقنا
انا:مش فاهمة ازاي؟؟
دينا:احكيلك على موقف..
رجعت دينا بذكرياتها للخلف
دينا قاعدة في اوضتها بعد ما رجعت من المدرسة ومستنية مهند يرجع من الجامعة
تسمع صوت صريخ مامتها وهي بتتكلم في التلفون:انت فيييين يا حيوااااان انتتتت
تطلع دينا تجري من اوضتها على الصالة عند مامتها وتشوف ازازة الويسكي محطوطه قدام مامتها
وهي بتتكلم في التلفون..
دينا:انتي بتزعقي لييييييه دلوقتي!!
الام وهي بتتكلم في التلفون:انت متأخر يا حيواااان يا واطي يا كلب لحد دلوقتي ومحاضرتك بتخلص
على 3 الساعة 3 وعشر دقايق دلوقتي والجامعة جمب البيييت مجتش لييييه!!!!
دينا:متزعقيش ليه في التلفون كده ومتشتمهووووش!!
تقفل الام التلفون وتقول:اديني قاعدة مستنياه اما اشوووفه هيتأخر لحد امتى وليلته هتبقى طييين اما
يرجع..
وبعد عشر دقايق دخل مهند وقامت الام تزعق:محااااااااااااضرتك بتخلص 3 متأخر نص ساعة
ليييييييه ها يا صااااايع يا واااااطي !!؟
انا بسأل دينا وبقطعها من ذكرياتها: وطبعا كنتي انتي بتخافي جدا وقتها؟
دينا:اوووووي ماما في الفترة دي كانت عاملة لينا رعب شديد! تخيلي انها كانت بتراقب تلفوناتنا
وكانت تفضل تفتش ورانا وكانت غريبة اوووي!!
انا:ليه؟
دينا:مش عارفة بس كانت مهووووسة بينا واحنا كمان كنا مهوووسين بيها وتعبانين منها وبيها!
كنا انا ومهند نفضل نراقب شربت كام مرة ولما بتتكلم معانا بتبقى سكرانة ولا في وعيها..
انا:وازاي بتعرفوا تفرقوا؟؟
دينا:من ريحتها ومن تصرفاتها وبتتكلم ببطىء اوووي وبتفضل وقت لحد ما تكون جملة واحدة
وتقول هي عايزة ايه؟
انا:وبعدين؟؟
دينا:في يوم دخل مهند عليا وقالي.......
استنوني الحلقة اللي جاية........