كمانيليو

كمانيليو
قريبا في المكتبات

الأربعاء، 6 مارس 2013

الحلقة الثانية عشر من قصة "غيبوبـــــــــــة"


الحلقة الثانية عشر
يجي الصداع تاني لاسر وتبدأ الصور تتعرض من تاني وهو مغمض عينه اوووي وبيتوجع
بس المرادي الصور كانت لاشخاص غريبة ومكنش قادر يعرف مين هما دووول!
****************************************************
اول ما توصل ريما لحبيبة وتحكيلها عن اللي حصل كله فتقول ريما:
ايه ده انا هبدأ اخاف من مروان!
حبيبة:انا كمان خفت منه اوووي بس بصراحة افتكرت انك هتفرحي في منى
ريما بحزن:انا فرحانة انه اخيرا فاق بس خايفة يكون اتغير! انا لما حبيت اخوكي يا حبيبة فحبيته
عشان قلبه الطيب والحنين ورقة مشاعره فاما يتحول فجأة لوحش لازم اقلق!!
حبيبة:وانا كمان والله مرعووووبة ومش عارفة اعمل ايه!
ريما:حاولي تقنعيه انها ترجع لاهلها او انتي روحي رجعيها لاهلها وهو في الشغل
حبيبة:لا اخاف
ريما:لازم تعملي كده عشان اخوكي مش عشانها هي!
حبيبة:طب ما تيجي معايا المشوار ده ‘ انا عارفة انه مشوار رخم بس انتي الوحيدة اللي هتشجعيني
ريما بحزن:مش هينفع
حبيبة:انا عارفة انك بتكرهي منى بس...
ريما مقاطعة بحزن:النهاردة فيه ناس معزومين عندنا
حبيبة باستغراب:ومالك بتقوليها وانتي حزينة ليه كده؟ هما هياكلوا اكلك ولا ايه؟!
ريما:لا الناس دي جاية عشان ....
حبيبة:ايه؟ مالك يا ريما؟؟
ريما:الناس دي جاية عشان يتقدموا ليا
حبيبة بانصعاق:ايييييه؟؟؟ وحبك لمروان؟
ريما تبدأ تعيط:تقدري تقوليلي هفضل لحد امتى متعذبة وقاعدة متحنطة في مكاني عشان اخووووكي
اللي عمره ما حس بيا! تقدري تقوليلي لحد امتى هفضل اطلع اعذار في الناس اللي بتيجي عشان
اتهرب من الجواز! مرة اقول لا ده سخيف ومرة لا ده مش مرتحاله ومرة مش طايقاه بس عشان
اخووووكي يحس بيا وهو فين من كل ده؟!؟ رااااح اتجووووووز حبيبة صاحبه اللي متسواش
تعريفة وانااااا متعذبة ليل ونهاااار عشانه وهو كل همه واحده مش بتحبه!!! انا تعبت اووووووي
يا حبيبة والله تعبت بجد...
حبيبة تاخد ريما في حضنها:معلش .. بس اوعي تغلطي غلطة بنات كتيرة يا ريما ‘ اوعي تتجوزي
واحد وانتي في قلبك واحد .. هتكوني بتظلمي نفسك قبل ما تظلمي الانسان اللي هتتجوزيه!
ريما:حاضر.. خليني امشي انا ‘ وشوفي هتهربي الزفتة اللي جوة دي ولا لا
حبيبة:ااه
*********************************************************************
تروح حبيبة للاوضة اللي فيها منى وتحاول تفتحها بس تلاقيها مقفولة..
منى من جوة بتعيط وتصرخ:افتحوووووولي الباااااااب ‘ افتحواااااااا البااااااااااااب
حبيبة من برة:اهددددي يا منى انا بحاول بس مروان طلعه قافله
منى بصريخ:اتصررررررررفي‘ اتصرررررفي يا حبيبة
حبيبة:مش عاااارفة اعمل ايه بجد ‘ مش عااارفة
منى:خلي اسررررر يكسرررر الباااااب
حبيبة بتردد وبعد تفكير:ممم طيب ‘ اهددددي بقى
وتمشي حبيبة وتروح لاسر ولما يفتح ليها تقوله بتردد:مم ااسر انا محتاجاك في خدمة
اسر:اتفضلي؟
حبيبة:انا عايزاك تكسر باب اوضة عشان اخرج منى منه
اسر باستغراب:وهي ايه اللي حابسها؟!
حبيبة:مم مروان
اسر بخوف:ليه؟؟
حبيبة:اسر هتساعدني من غير اسئلة كتيييرة ولا لا!!
اسر:لا معلش اعذريني مش عايز اعمل حاجة صاحبي مش عايزها
حبيبة تبدأ تعيط وتقول:انا تبعتتتت انا كمان ومش عارفة اعمل ايه بجد! انا خايفة على اخويا ليأذي
المخلوووقة اللي جوة دي.. انا بكرههها ومش بحبها بس غصبن عني بجد.. غصبن عني والله
اسر يرق قلبه:طب اهدددي اهدددي..حاضر هساعدك
حبيبة بفرحة:بجد؟
اسر بعد مضض:عشانك بس
حبيبة:متخافش انا المسؤولة قدام مروان عن كل حاجة
اسر:لا مش قصدي كده وهو انا يعني مش راجل متحمل مسؤولية افعالي ‘ انا اقصد انا عملت
الليلة دي كلها عشانك انتي مش عشان اي حد تاني ولو عليا انا هسيبها زي اخوكي مرمية
كده ولا هسأل فيها..بس انا مقدر موقفك وخوفك على اخوكي لا يتهور..
حبيبة بسعادة:شكرا اووووي
وكانت حبيبة هتطير من الفرحة عشان حست ان اسر مش متعاطف معاها وانه ميهمهوش هي
محبوسة ولا بيجرى فيها ايه وساعتها اتاكدت انه مش بيحبها خالص..
وبعد ساعة كان اسر كسر الباب وراحت منى لمت هدومها وخدتها حبيبة هي واسر وطلعوا
عشان يوصلوها البيت وهناك لما وصلوا المنطقة شاف اسر انها نفس المنطقة اللي بتيجي
في الصور اللي بتطلعله وبيشوفها قدامه ويبدأ يخاف اوي لانه افتكر ان كلام منى صح وانه
كان بيخون صاحبه معاها...
وصلوا لحد بيت منى ونزلوا وبعدين حبيبة لسه هتدخل جوة ‘ لقت اسر واقف مصدوم
حبيبة باندهاش:اسر؟؟ مالك؟
اسر من غير وعي:هو انا جيت هنا قبل كده؟
حبيبة بخوف:ها؟ اسر يلا ندخل دلوقتي عشان نتكلم مع اهل منى ونشووف هيحصل ايه
اسر:حاسس زي ما اكون شفت البيت ده قبل كده..
دخلت حبيبة جوة بسرعة عشان تهرب من اسئلة اسر وكانت خايفة جداااا ليكون افتكر اي حاجة
وطبعا هي ومنى كانوا مفهمين اهل منى ان محدش يفكر اسر باي حاجة..
اول ما دخل اسر البيت ولما شاف مامة منى واخواتها لقى ان هما دول نفس الاشخاص بردو
اللي شافهم.. بس استغرب جدا لو هو فعلا بيخون صاحبته مع مراته ‘ ازاي مراته هتجيبه
لحد البيت عندها؟ وانها لو هي خاينة اكيد اهلها مش هيرضوا بالخيانة؟! اسئلة كتيرة كانت بتدور
جوة عقل اسر ومكنش قادر يستوعب اجوبتها..
فضل اسر طول الوقت سرحان ومش واخد باله من الكلام اللي بيحصل ومفقش من السرحان الا
على صوت حبيبة وهي بتقله:
اسر؟ اسررر؟؟
اسر:ها ايوة
حبيبة:ايه؟ يلا نمشي
اسر:اا اااه .. خلاص؟
حبيبة بقلق:اه
اسر:يلا..مع السلامة
كلهم:مع السلامة
بعد ما اسر وحبيبة مشيوا راح اسعد مزعق في منى وقالها:انتي اوطى انساااااانة شفتها في حياتي!!
منى بخوف:خلي بالك من كلامك
اسعد:اخلي ايه يا شيخة ‘ انتي الطيبة اللي كنا بنربيكي بيها منفعتش معاكي وقوتك..
منى:محددددددش ليه دعوووووة بيا انا مش صغيرة
احمد راح ضربها بالقلم وقال:اخرررررسي ‘ انا لو في مكان جوووزك اخليكي تعدي النجوم في
عز الضهر.. تتنيلي تقعدي هنا في البيت مفيش خروووج ابدا منه لحد ما نشوف صرفة معاكي..
منى:يعني اييييه هتحبسووووني ولا اييييه!!
احمد بعصبية:غصبن عنككككك
الام بتعيط وواحدة من اخواتها البنات بيحاولوا يهدوها..
**************************************************************************
اسر في العربية مع حبيبة..
اسر:حبيبة انتي اكيد تعرفي اجوبة الاسئلة اللي جوايا
حبيبة بخووف:ايه؟ اسئلة ايه؟
اسر:انا ايه علاقتي بمنى؟؟
حبيبة برعب:ليه؟
اسر بعد تردد شديد:مم منى ليلة امبارح جتلي الاوضة وو ووقالتلي حاجة مش مش مم مش مصدقها
حبيبة:ايه؟
اسر:قالت اني كنت بخون صاحبي وكنت كك كنت بحبها
حبيبة فرملة جامد العربية وبصتله وقالت:ايييييييييييه!!
اسر:حاسبي يا حبيبة
حبيبة بارتباك شديد:اا اانا اسفة
اسر:طب اقفي على جمب
حبيبة وقفت العربية على جمب وقالت لاسر:هي قالتلك ايه بالظبط؟
اسر:انا والله ما عارف انا كنت فعلا حقير كده ولا لا!! بس انا مش مصدق اني ممكن اعمل كده!
مش مصدق اني ممكن اخون صاحبي واحب مراته!!! هي حاولت تفهمني امبارح وحاولت ...
بس انا زقتها على طول وطردتها ويمكن اخوكي شاف ده امبارح عشان كده عمل كده معاها
بس اقسم بالله العظيم انا مش بحبها! بالعكس انا من اول ما شفتهها بكرهها ومش طايقها..
بس اللي خوووفني اني اما روحت معاكوا دلوقتي البيت انا شايفه وشايف الناس دي قبل كده!!
طب ازاااااي يا حبيبة فهمينييييي؟؟؟؟؟ ازاااااااي..
حبيبة بقلق شديد:طبيعي تكو ن شايفهم مش مش انت انتيم مروان وروحت معاه وقت ما روحتم
تطلبوا ايدها..
اسر:يعني انا شفتهم فعلا؟؟! يعني انا جيت ليهم البيت لما مروان راح يطلب ايدها؟
حبيبة بخوف وضيق:اه.. اسر الدكتور قال ان الاجهاد في انك تفتكر الماضي مش كويس عشانك
ولا عشان اعصابك.. حاول متجهدش نفسك..
اسر:غصبن عني ‘ عايز اوصل للحقيقة عشان ارتاح! انا كويس ولا وحش
حبيبة:الحقيقة هتظهر هتظهر متخافش بس وقت ما الحقيقة تظهر افتكر ان فيه حاجات احيانا مبنقلهاش
عشان الظروف اقسى واقوى من اننا نبوح بيها.. واعرف كويس انك عمرك ما كنت وحش بالعكس
انت انبل انسان انا شفته في حياتي..
ابتسم اسر ليها وقال:مش عارف بجد من غيرك كنت هعمل ايه.. انتي عارفة انا بحس ان انتي
اقرب ليا من اخوكي!! مش عارف ليه..
حبيبة: ههههه ما انت كنت دايما تقولي كده قبل الحادثة وكنت مسميني كتكوتك..
********************************************************************************
رجعوا البيت لقوا مروان واقف في الصالة وعصبي جدا وعمال يزعق في الكل:
انا قلت الحيواااااااانة دي محدش يعبرهاااااا ‘ يعني ايه حبيبة واسر فتحوا ليها!!
دخلت حبيبة ووراها اسر..
حبيبة:هما ملهمش دعوة يا اسر
مروان بعصبية:انتي ازاي تعملي كده!!
حبيبة:كان لازم احميها من الوحش اللي جواك
مروان قرب من حبيبة وكانه هيضربها فوقف قدامه اسر وقال:فوق يا مروان! مش دي اللي تخليك
تخسر اعصابك..
مروان زق اسر وقاله:اطلع انت منهااااااا
وقام سابهم وطلع اوضته ‘ خدت حبيبه بعضها وجت تخرج من الفيلا فقالها اسر:
حبيبة متزعليش هو مروان بس اعصابه تعبانة شوية..
حبيبة:مش مهم..
اسر:رايحة فين؟
حبيبة:هتمشى شوية
اسر:ماشي وانا هطلع اكلمه بردو
خرجت حبيبة وطلع اسر عشان يشوف مروان وهو ماشي عدى على اوضة حبيبة فحس بشعور غريب
شعور انه عايز يدخل اوضتها العالم بتاعها ‘ عايز يكتشف دنيتها الصغيرة..
دخل اسر الاوضة وكانه اول مرة يدخل اوضتها وراح لقى على المكتب صورة بتجمعه هو وحبيبة
مسكها وابتسم جامد ودقات قلبه كانت بتدق بفرحة فقال لنفسه:
مش قادر اعرف لو هي بتحبني اوي كده ليه مبتقلش؟؟؟ وهل انا كنت بحبها قبل الحادثة ولا لا؟؟
فضل يبصى على الروايات اللي على المكتب وعلى البوم الصور اللي معظمه صور تجمعها بيه
لحد ما لقى.....
استنوني الحلقة اللي جاية......