كمانيليو

كمانيليو
قريبا في المكتبات

الأحد، 3 مارس 2013

الحلقة التاسعة من قصة "غيبوبــــــــــة"



الحلقة التاسعة
اسر بصدمة:ايه!
منى ببرود:بص يا اسر بصراحة انا لقيت اننا مش متفاهمين ‘ مش شبه بعض! من ساعة ما انت
خطبتني وانت احلامك غير احلامي ‘ طموحك غير طموحي يا ااااسر.. انت بتشقى وتتعب عشان تكون
بيت صغير دافي زي ما بتقلي دايما وانا بحلم ببيت كبير وحياة اكبر..
اسر بعصبية:وليييييييه متستحمليييش لحد ما البيت الصغييييير يكبرررررر ونكبررره سوى!! ليه عايزة
كل حااااجة جاهزة يا منى لييييه!!
منى بغضب:عشاااااااان تعبت بقى وصبرررري خلص!! تقدر تقلي لحد امتى هيفضل مكتوب عليا
احلامي كلها تبقى صغيررررة على ادي!!
اسر:انتي اللي زيك مينفعش اي كلام معاها يا منى! يا خسارة اني صدقت في يوم نفسي لما قلت
مصير الحب لما يدخل قلبها ينضفه‘ لكن واضح ان اللي جواه زبالة بيفضل زباااالة طول عمررره
منى بعصبية:انت بتقوووول ايه احترررررررررم نفسكككككك
اسر بيقلع الدبلة ويرميها في وشها ويقول:هخليلك الفستان اللي اشتريته ليكي عشان هيجي يوم
يا منى وتعيطي عليه بدل دموعك دم..
**********************************************************************
خرج مروان بسرعة من مكتبه وركب عربيته وراح للمستشفى.. شاف حبيبة وريما قاعدين برة اوضة
اسر..
مروان:قاعدين برة ليه؟
ريما:اصله بياخد شاور فمينفعش نكون معاه جوة يعني!
مروان:هو مش فاكر اي حاجة؟
حبيبة:لا
مروان:وبعدين؟
ريما:الدكتور قال انه مش كويس نفضل نضغط عليه بالذكريات خصوصا بقى لو كانت ذكريات
مش لطيفة!!
مروان:طب وبعدييين!! انا هتعامل معااااه ازاااااي..
حبيبة:اتعامل معاه عادي بس ابعد منى عنه يا مروان فاهمني كووووويس! ابعدددها عن اسر
لاني مش هستحمل انها تعرضه للخطر..خصوصا في حالته دي!
مروان بتوتر:ممم ممماشي يا حبيبة..
ريما:انا همشي بقى يا بيبا..
حبيبة:ليه؟
ريما تاخدها وتشمي خطوتين بعيد شوية عن مروان:تعبانة وعايزة امشي..
حبيبة:انا عارفة انك بقيتي تتضايقي من وجود مروان وكده..
ريما بحزن:مش بضايق يا حبيبة بس بتووجع..
حبيبة تحضن ريما وتقول:واضح اننا صحاب كمان في الوجع!
ريما تبتسم ابتسامة فيها انكسار:لا انتي دلوقتي دي فرصتك يا بيبا اوووعي تضيعيها منك..خليكي
قرررريبة من اسر..ده اكتر وقت هو محتاجك فيه..
حبيبة:حاااضر..
ريما:يلا سلام حبيبتي..
ترجع حبيبة لمروان اللي كان قاعدة بيفكر وتقله: ايه مالك يا مروان؟ خايف؟
مروان بتوتر:قلقااااان اووووي يا بيبا
حبيبة:انا عارفة ان الموقف صعب عليك اوي ‘ بس حاول تقابله بشجاعة وتكفر عن ذنبك..
مروان:تفتكري لو افتكر والذاكرة رجعتله ولاقاني جمبه هيسامحني ولا لا!
حبيبة:معرفش بقى يا مروان ‘ بجد معرررفش اي حاجة..
مروان:طب ايه؟ندخله؟
حبيبة:يلا
تدخل حبيبة وبعدها مروان ويكون اسر واقف باصص على الشباك..
حبيبة:مروان جه يا اسر
اسر يقابل مروان وكانه اول مرة يقابله:ازيك
مروان:حمد الله على سلاااااامتك..انا كنت هموووت من القلق عليييك..
اسر برسمية:الله يسلمك..
حبيبة بتحاول تكسر التوتر اللي في الجو وتقول:ايه يا جماعة انا جعانة اووووي..حد جعان؟؟
اسر:اه
مروان:لا انا مليش نفس
حبيبة:خلاص هطلب اكل وهناكل كلنا ومحدش يقول مليش نفس وبتاع ها..
اسر:هههه شكل اختك شخصيتها قوية..
مروان:مين بيبا؟! بالعكس دي طيبة خالص.. ايه ما انت ....
اسر:سكت ليه؟كمل .. المفروض اني عارفها وعارفك صح..بس انا بجد مش قادر افتكر ‘ انا بحاول
بس مش قاااااااادر..
مروان:معلش
حبيبة:انا هخرج دقيقة وجاية..
تخرج حبيبة برة الاوضة عشان تسيب ليهم فرصة انهم يتكلموا شوية مع بعض..
قعدت حبيبة على الكرسي اللي برة الاوضة وسرحت في ايام زمان
*******************************************************************************

خرج اسر من بيت منى وفضل يمشي بالعربية كتير ومش عارف يروح فين وقام كلم مروان..
اسر بصوت موجوع:ايوة يا مروان..انت في البيت..انا جاي ليك.. تعباااااااان اوووي..لا انا
جاي..
بعد نص ساعة كان اسر في بيت مروان وبيحكيله اللي حصل..
مروان بتوتر وقلق:وو يعني و وهي اما قالتلك كده؟ قالت ليه؟
اسر بعصبية:عشان الفلوس
مروان:بب ببس اا اانت عندك يعني اا اانت عندك فلوس
اسر:عايزة اكتر
مروان:مم معقول؟!
اسر:ااااااااااااااااااااااااااااخ يا قلبي
مروان:اهدى يا اسر..يعني انت هتجوزها وهي مش بتحبك!
اسر بعصبية:دددلووووووووووووقتي جاية تكتشف انها محبتنييييش!! دلوووووقتي بعد السنييين
دي كلهااااااا! بعد ماتعبت وشقيييت عشانهاااا؟!!! طب ليه؟ ليه مقلتش من زمان؟ ليه فضلت معلقاني؟
ليه لعبت بيا وبمشاعري؟؟
مروان:اهدى يا اااسر اهدددى بجد..
حبيبة كانت واقفة برة اوضة مروان وبتسمع الكلام كله وبتعيط ‘ كان نفسها تدخل الاوضة تاخد
اسر في حضنها وتطيب كل جراحه واوجاعه...
خرج اسر لقى حبيبة واقفة..
حبيبة بتوتر:اا انا اسفة‘ اانا كنت ماشية وسمعتك بتزعق فمقدرتش امشي..
اسر بحزن:ولايهمك..
حبيبة:لو يعني لو محتاج تتكلم انا سمعاك..
اسر:معلش يا حبيبة مش قادر.. بس اكيد هنتكلم..
*************************************************************************
تاني يوم في الشركة مروان كان قاعد في مكتبه بيفكر كتير في منى ومحتار من اللي هي عملته..
منى كانت قاعدة برة ومدخلتش خالص لمروان وكان تعاملها معاه لما جه برسمية شديدة.. وطبعا
كانت قاصدة انها تتقل على مروان عشان تشوف هو هيتصرف ازاي..
مروان بيناديها عشان تدخل ليه المكتب..
مروان:ايه مالك يا منى؟
منى ببرود:مالي؟
مروان:يعني مش على طبيعتك؟
منى:وهي طبيعتي ازاي؟
مروان:يعني حتى استقبالك ليا مش زي كل يوم؟!
منى:اممم معلش..
مروان:ا اانا عرفت انك فسختي خطوبتك مع اسر
منى:والله!! وهو داير بقى ان شاء الله يقووول للكل ولا ايه؟!
مروان:لا خالص بس انتي عارفة اننا صحاب اوي يعني وكده فحكالي..
منى:واكيييد بقى طلعني البنت البشعة اللي بتجري ورا مصلحتها وورا الفلوووووس!!
مروان:هو قالي انك سبتيه عشان حاجة زي كده
منى بعصبية:مخه هو اللي صووووووورله بكده! صورله اني بسيبه عشان الفلووووس والقرف ده
لكن انا مش عشان كده! بس انا اضطريت اقول كده!! عشان مينفعش اقووووول على السبب
الحقيقي..
مروان بخوف:اا ايه هو السبب ده؟
منى بخباثة:متهيألي ذكائك مش محدود..
وتسيب المكتب وتخرج برة وتشوف اسر..
اسر:انتي بتعملي ايه هنا؟
منى:انا بشتغل هنا ولا انت ناسي
اسر:تقدري تتفضلي برة الشركة انا استغنيت عن حضرتك..
منى بعصبية:انت مييييييين اصلا عشان تطردني برررررررة!!
اسر:انا اللي شغلتك وهرميكي برة زي ما جبتك!!
يخرج مروان ويقول:في ايه يا جماعة؟؟
منى بتمثيل:عااايز يطردني عاااايز ينتقم مني!!
اسر:انتي بتحاولي تعملي ايه؟! ده صاحبي واصلا مش هيطيق انك تقعدي هنا ولا ثانية!!
منى:مروووووان قله يا مروااااااااان..
اسر باندهاش:يقلك ايييه؟!!
منى:قله يا مروان انك ......
استنوني الحلقة اللي جاية.......