كمانيليو

كمانيليو
قريبا في المكتبات

السبت، 16 مارس 2013

الحلقة الواحدة والعشرون من قصة "غيبوبـــــــــــــــة"



الحلقة الواحدة والعشرون
منى بفرحة:ليه؟
اسر:يمكن لاني مقدرتش انساكي؟!
منى بتعجب وفرحة شديد:اا ااومال ليه ليه روحت وخطبت حبيبة
اسر بضيق شديد: يمكن عشان اقدر افضل جمبك؟
منى:ومش خايف تكسر قلبها؟
اسر:هه ما هي مش مصدقاني
منى بفرحة:بصراحة ولا انا صدقتك
اسر بضحك هستيري:هههههههههههه ليه بقى؟
منى بتقرب منه اوي وبتحضنه:عشان انت بتاعي انا ومنستنيش..
*****************************************************************
في بيت ريما قاعدة في الصالة ومعاها محمود وكانت محرجة اوي..
محمود: بصي انا عارف يمكن اكون جيت بطريقى تقليدية اوي بس انا خفت اجي اتكلم معاكي
وتفتكريني واحد بيلعب ‘ وجايز كمان جيت فجأة ودخلت حياتك وانا معرفش اي حاجة عنك..
بس انا حابب اقلك انه انا دخلت بس بالطريقة دي عشان اثبتلك فعلا اني شاريكي وعايزك ولو
عايزة وقت تتعرفي عليا حتى قبل ما اخطبك انا موافق..
ريما بتفرح لكلامه وطريقته بس بتخاف عليه فبتقول:احمم هو اا انا مش عارفة اقلك ايه بصراحة
بب بس انا عاوزة اقلك .....
محمود:ايوة اتفضلي.. سامعك؟
ريما: مش عارفة اقلك ايه! انت بجد فاجئتني...
محمود بابتسامة:خلاص يا ستي انا عارف ان الموقف مخيف بالنسبالك بس انا ممكن بكرة اشوفك لو
تحبي ونتكلم براحتنا..
ريما وهي قلقانة:مم ما مم ماشي..
محمود:طيب حيث كده بقى يا ستي وبما انهم لسه سايبين لينا وقت عشان نتعرف فتعالي اكلمك عن
نفسي شوية لاني عارف اني لو طلبت منك تتكلمي عن نفسك مش هتتكلمي..
ريما بتبتسم ابتسامة فيها خوف:ماشي
محمود:بصي يا ستي انا خريج بيزنس وسافرت اعمل شغل في امريكا وعشت هناك يمكن سبع سنين
بعدين بابا احتاجني في شركتنا اللي في مصر فنزلت هنا بقى يا ستي وكنت بروح للجامعة بتاعتك
كتير..
ريما باستغراب:جامعتي انا؟!!
محمود:اه مش انتي بردو السن؟
ريما:اه اه
محمود:انا بقى كنت بروح هناك ليا معيد صاحبي هناك
ريما:بجد؟؟
محمود:اول مرة اشوفك فيها كنتي هناك..كنتي واقفة مع صاحبتك بتضحكي ساعتها حسيت اني
عاوز اكلمك اوي..
ريما بصدمة:ههه كانك بتحكيلي فيلم!!
محمود:من ساعتها وانا عاوز اعرفك او اعرف اي حاجة عنك بس بجأة لقيتك بتختفي من قدامي
ومعرفش روحتي فين! اضايقت وقتها جدا وبقيت عاوز ادور عليكي في الكلية حتة حتة!
ريما باهتمام:وبعدين؟
محمود:عدى شهر ومش هخبي عليكي نسيت الموضوع في زحمة الشغل ولقيت صاحبي بيتصل بيا
عاوزني اروحله الكلية تاني وفعلا روحت ومكنش في بالي خالص اني اشوفك تاني! بس المرادي
لقيتك قاعدة ومضايقة..
ريما:هههه اكيد مش هفتكر كنت مضايقة ليه
محمود:ومن ساعتها وانا بسأل عنك
ريما مندهشة جدا:هههه انت بتتكلم بجد؟؟
محمود:اه والله
وفجأة يدخلوا الامهات ويقطعوا كلامهم....
********************************************************************
حبيبة قاعدة في شقتها اللي في باريس بتفتكر زمان وترجع بذاكرتها لورا
حبيبة راجعة من الجامعة فتدخل المكتب عند باباها فتلاقيه قاعد مع اسر
حبيبة:ايه ده اسر؟
اسر:امال حد تاني!!
حبيبة:شوف يا بابي بيتصرف ازاي؟!
الاب بهزار:بس بقى انتوا زي ما تكونوا مولودين فوق رؤوس بعض؟!
حبيبة:ممكن بقى تسيب بابي عشان عايزة اقعد معاه!!
اسر:خلاص هنخلص اخر حاحة اهو تكوني غيرتي لبسك يا صغننة..
حبيبة:ماشي يا بابي انا هطلع وعايزة انزل تكونوا خلصتوا!!
تطلع حبيبة لاوضتها وبعد ما تغير تلاقي حد بيخبط على الباب.. حبيبة من جوة:ايوة يا ميرو
نازلة اهو
اسر:يابنتي انا اسر اعرفي بقى خبطة ايدي!
حبيبة بتفتح الباب:نعم يا اسر؟
اسر:يعني قلت اني رخمت عليكي فواجبي كا رجل جنتل وكده اعتذرلك
حبيبة:ماشي ماشي تقبلته
اسر:يابنتي انتي جايبة الغرور ده كله منين؟
حبيبة:لا والله انا كنت بهزر
اسر:هههههه عارفة احلى حاجة فيكي ايه؟
حبيبة بخجل:ايه؟
اسر:انك ساذجة اووي وطيبة وقلبك ده ابيض اوووي..نصيحة مني اوووعي تخلي الايام تغيرك..
حبيبة: تفتكر ممكن الايام تتحكم فينا ولا احنا اللي بنتحكم فيها؟
اسر:على حسب..
حبيبة:ممم
اسر:احنا قلبناها دراما ليه.. يلا روحي لعمو وانا ماشي..
حبيبة:جاي بليل؟
اسر:اشمعنا؟
حبيبة:عشان عايزة اغلبك في دور بلاي استيشن
اسر:تحدي؟
حبيبة:تحدي وهات شيكولاتة احتياطي
اسر:خلاص ماشي وهجبها كبيرة اوووي عشان لما افوزك واكلها قدامك تبقي بتنهاري كده..
حبيبة:هههههه بعيييينك..
اسر:هنشوووف
تفوق حبيبة من ذكرياتها وتكلم نفسها وتقول:ياريت الايام دي فضلت زي ما هي.. كنت فاكرة
اني خسرت منها بابا الله يرحمه بس طلعت خسرت منها كمان اسر بتاع زمان.. معقول يا اسر
كل التغيير ده يحصل جواك من حبك للانتقام الشديد في منى!! معقول هو هو القلب اللي كان
رغم صعوبة الحياة معاه الا انه شايف الدنيا بعين حلوة؟! معقول الانتقام يدمر كل حاجة
حلوة فيك كده؟؟؟
اقوم اكلمه؟؟ لا هو محاولش يمنعني! تؤ بس بردو انا كنت المفروض اكون جمبه؟! مش يمكن يكون
فعلا محتاجني!! اكلمه ولا لا؟! هقوم اكلمه واللي يحصل يحصل..
*********************************************************************
منى لسه في المكتب عند اسر..
اسر:يعني موافقة تسيبي مروان عشاني؟
منى:طبعاااا بس اخد المليون بتاعي منه واصلا انا مش عايزة اي حاجة منه تاني
اسر:وابنك؟؟
منى بارتباك:اا ه اا هربيه انا طبعا
اسر:بس ده ابنه وحقه؟
منى:مم ا ااه بس انا مامته
اسر:بس انا مش عايزه
منى بارتباك شديد:اممم انا المهم دلوقتي عندي اطلق منه واخد المليووون بتاعي ونفقة ابني
ومش عايزة اشووووف وشه تاني اصلا..
اسر:بردو مردتيش يا منى وابنه؟؟ ايه؟ هتقتليه؟؟
منى بخوف:لا طبعا
اسر:امال؟
منى بتعيط جامد اوي وبتقول:انا الطفل اللي جوايا ميت اساسا!!
اسر بصدمة:اييييييه!!
منى:اا انا المفروض اعمل عملية واجهض الطفل اللي جوه لانه ميت!
اسر باشمئزاز:وازاااي قابله على نفسك تتفاوضي على طفل ميت جواكِ؟!!!للدرجادي انتي بشعة؟!
للدرجادي معمية وكل ده عشان الفلوووس؟؟
منى بغيظ وغل:امااال عايزني اكووون ازاي وانا طووول عمري في بيت مقرف وحارة تقرف اكتر
اومال عايزني مدورش على الفلوووس ازاي وانا عارفة ان هي دي اللي بتشتري وتبيع في الزمن ده!
وبتتحكم في كل الناس كل ما يكون عندك فلووووس اكتر..
اسر:تقومي تعرضي حياتك للخطر اكتر؟!! طيب كنتي هتعملي ايه لو مروان رفض يطلقك دلوقتي
ويديكي الفلوووس؟؟؟
منى:عشان كده لجئت ليك لاني عارفة ان انت اللي خليت مروان يتغير من ناحيتي واهو الحمد الله
عرفت ليه.. اتاريك لسه بتحبني زي ما انا بحبك..
يدخل مروان فجأة ويقول :موهوووومة لو افتكرتي ان اسر بيحبك للحظة واحدة
منى بصدمة وجنون:قوووله يا اسر انك بتحبني!! قوووووله .. انت اللي موهوم ان صاحبك بيكرهني
هو لسه قايل انه بيحبني..اتكلم يا اسررررر اتكلمممممم ‘ سااااااكت ليه..
مروان بعصبية واشمئزاز:انا اللي عايزك تفهميني اللي جواكي ده ميت ولا حي وهتسقطيه!!!
منى:لا ميييييييت والحمد الله انه مييييييت!! عشان انا مش عايزة اجيب منك ولا عيل ..
اسر:طيب كويس يا منى يبقى تتطلقي بقى؟
مروان:بس قبل ما تتطلق نوقف الكاميرا بقى اللي سجلت اللحظات الحلوة للي كانت بينكم عشان
انا عاوزها في المحكمة معلش..
منى بهستيريا:كك كاميرا ايه؟؟ محكمة ايه مم ممحكمة ايه؟؟؟؟ انتوا بتخرفوا تقولواااا ايه!!!
استنوني الحلقة اللي جاية.....