كمانيليو

كمانيليو
قريبا في المكتبات

الاثنين، 4 مارس 2013

الحلقة العاشرة من قصة "غيبوبــــــــــــة"


الحلقة العاشرة
منى:قله يا مروان انك مينفعش تمشيني من هنا
اسر بسخرية:هه بقلك صاحبي ولو قلتله تمشي هيمشيكي في ثواني!! انتي مجنونة ولا ايه
منى:جررررى ايه يا مروان انت هتخليه يهزأ خطيبتك كده كتيييير!!!
اسر بصدمة:اييييييييييييه!!!
مروان اتفاجأ من جراءة منى وانها اقحمت نفسها وورطته معاها لما قالت انها خطيبته..
مروان بخوف وتوتر وارتباك:مم اا ....
اسر بعصبية:الكلاااااااام ده صحيح يا مروووووان!!
مروان بارتباك شديد:اا ااسسر اسمعني
وقام اسر ضرب مروان بوكس في وشه وفضل يضرب فيه ومنى تصرخ:اسكتتتت يا مجنووووون
هتقتله يا حيواااااااااااااان..انا هناديلك السكيورتي يا متخلفففففف..
ساب اسر مروان وقاله:مكنتش متوقع انك تطلع مش راجل كده!! خليك معاها ومبروك..بس بكرة
هتندم يا مروان صدقني ومش هيتأخر عليك الندم كتييير..
مشي اسر ومروان كان مصدوم من اللي حصل ومن انه خسر صاحب عمره بالطريقة دي..
منى بزعيق:انا مكنتش متوقعه انك جبااااان كده بجد!!!!!
سابته وراحت لمكتبها وخدت شنطتها وجت عشان تمشي بس قبل ما تمشي بصت لمروان اللي
كان لسه واقع على الارض من الضرب وقالتله بزعيق:بججددددد يا خساااااااارة حبي فيك!!
انا اتحدييييييت اهلي وخسرتهم عشانك وخسرت واحد كان خطبني بردو عشااااانك وانت كنت
جبان مقدرتش تدافع عن حبنا قدامه!! لما تقدر تكون شجاع ابقى تعالى اطلبني من اهلي!
اما تقدر تواجهه الدنيا زي ما انا عملتها ساعتها هوافق عليك..
وقامت نزلت وقالت لنفسها: اما نشوووف يا سي مروان هتتحرك ولا لا! واديني زحت اسر من
الطريق.. بس تبقى مصيبة لو الحيوان ده متحركش وفضل جبان كده! بس لا معتقدش.. انا عرفت
اوقعه في حبي ومش هيستحمل بعدي كتييير وهيجي ينخ زي الكلب ويبووووس رجلي ويترجاني
عشان اتجوزه! وساعتها بقى يا منى هتحطي رجل فوق رجل وتتطلبي كل اللي انتي عايزاه..
وتبقي انتي الكل في الكل والشركة دي كلها والفلوووووس كلها تبقى ملكك‘ اما حبيبة بقى هي كمان
قريب هزيحها من طريقي ولو انها صعبة مش زي اخوها بس مش مشكلة هيبقى ليها حل..
*******************************************************************************
حبيبة فاقت من سرحانها لما الاكل جه فدخلت مع الممرضة بابتسامة وقالت:
الاكل جه ‘ اظنك جعان اوي يا اسر صح؟
اسر:اه
حبيبة:طب يلا ويلا يا مروان انا طلبت ليك كمان..
مروان:ليه بس كده يا حبيبة ما انا قلتلك مش هقدر وبعدين منى لو عرفت اني اتغديت من غيرها...
بصت ليه حبيبة وبرقت جامد وقالت:مش مهم منى دلوقتي يا مروان..
اسر مكنش مهتم للحديث لانه طبعا مكنش فاكر اي حاجة ومكنش عارف ايه طبيعة العلاقة بينهم
ولا شكل الخلافات اللي بينهم عاملة ازاي..
اسر وهو بياكل:ايه يا مروان سرحان في ايه؟
مروان:لا ولا حاجة
اسر بسذاجة:اكيد بتفكر في منى
مروان بخوف:ها؟ اشمعنى؟
اسر ببراءة:اشمعنى ايه!! ما طبيعي يعني تكون بتفكر فيها مش مراتك يا بني!!
مروان بارتباك:اا ااه صح اه بالظبط
***************************************************************************
بعد يومين حبيبة راجعة البيت بعد ما زارت اسر في المستشفى وكانت منى قاعدة في الصالة
بتقرا مجلة..
منى:كنتي عنده صح؟
حبيبة:نعم!
منى:بقلك كنتي عنده صح!!!
حبيبة:وده يهمك في ايه؟!
منى:انتي اللي خليتي مروان يمنعني من زيارته صح!!
حبيبة:معتقدش انه يهمك؟! مش ده اللي سبتيه عشان اكتشفتي انك مبتحبهوش؟! عايزة تعرفي ليه
بقى ولا حتى تزوريه؟
منى بغيظ:انتي عاااااايزة ايه مني!!
حبيبة بسخرية:اناااا اعوووز ايه منك!! انتي اللي عايزة ايه يا منى!؟
منى:هو صحي؟
حبيبة:بردو يهمك في ايه؟
منى:فاقد الذاكرة صح؟ عشان كده مروان بيزوره بقلب جامد
حبيبة بعصبية:طلعي اسرررر من دماغك!
منى:هههههه ايه ده ايه ده ده القطة المغمضة فتحت عينها اهي وبقت تخربش اي حد يقرب لحبيبها
حبيبة:برافوووو اديكي قولتيها! انا كنت غبية اما سبته يخطبك وكنت غبية اكتر لما كنت بشوف خيانتك
بعيني وافضل ساكتة!! بس ريما عندها حق مكنش ينفع اسكت على واحدة زيك!!
منى:اوووعي تستفزيني يا حبيبة ‘ عشان متعرفيش انا ممكن اعمل ايه.. ها
حبيبة:لا بصي متحاوليش تخوفيني بتهديد تاني لان دلوقتي انتي في مركبة خسرانة! ومظنش مروان
اصلا بقى باقي عليكي وعرف الغلطة اللي هو اتدبس فيها..
سابتها حبيبة وطلعت لاوضتها وقالت منى جوة نفسها: اكيد اللي مقويكي كده الزفتة صاحبتك! انا عارفة
انها بنت مش سهلة.. بس اسر ده بتاعي انااااا وملكي ومش هخليكي تتهني بيه يا حبيبة!! حتى لو طلبت
اني اتطلق من اخوكي المقرف ده! انا اصلا مبقتش محتاجة ليه وخدت اللي انا عايزاه منه وممكن اكون
شركة ليا والبيزنس بتاعي يبقى لوحدي.... مش هسيبك يا حبيبة تاخدي اسر واضيع مني فرصة انه
فقد الذاااااااكرة.....
******************************************************************************

بعد اسبوع كان اسر المفروض يخرج من المستشفى وكانت حبيبة اتفقت مع مروان انه يقعد
في الاوضة اللي في الحديقة لحد ما حالته تتحسن ولانه محتاج رعاية خصوصا ان قلبه ضعيف..
مروان:انتي مجنونة يا حبيبة نجيب اسر هنا الفيلا!!! افرضي بقى اول مادخل الفيلا افتكر حاجة!!!
حبيبة:ومينفعش اسيبه في حالته دي!! انت مسمعتش الدكتور قال ايه على صحته؟؟؟ قلب اسر ضعيف
ومحتاج رعاية!!
مروان:وهو وافق بقى يجي يعيش معانا؟!
حبيبة:حتى لو موافقش انا هقنعه..
مروان بتردد:يا حبيبة انتي كده بتخلي البنزين جمب النار!
حبيبة بتحدي:قصدك ايه؟منى؟؟
مروان بعصبية:يعني ايه منى؟؟ هي اصلا بتكره اسر
حبيبة:هههههههه
مروان بخوف:انتي بتضحكي ليه؟!
حبيبة:معرفش يا مروان..
مروان بغيرة وعصبية:لا طبعااااا منى مبتحبش اسر والا بقى مكنتش سابته وجات ليا
حبيبة بسخرية:انت عبيييط ‘ انت اكترررر واحد عاااااااااااارف كويس اووووووي ان منى اصلا
مبتحبكش! وانها جاتلك عشان الفلوس ‘ غير كده ولا كانت هتعبرك..
مروان:خلاص يا حبيبة خلاااااااص كفااااية..
حبيبة:انا اسفة يا مروان بس الحقيقة بتوجع..
************************************************************************

اليوم التاني بعد محايلات كتير من حبيبة قدرت تقنع اسر انه يجي يعيش معاهم في الفيلا لحد
ما حالته الصحية تتحسن شوية..
اول ما دخلت الفيلا وهو معاها كانت منى قاعدة في الحديقة واول ما شافتهم منى قامت مفزوعة
من الكرسي وهي شايفة اسر قدامها...
منى بخوف:اسر
حبيبة بتحدي:اسر دي منى بقى مرات مروان
اسر برسمية:اهلا وسهلا
منى بارتباك:اهلا كده حاف ههههه شكلك نسيت سلامنا..
اسر باحراج:وهو سلامنا ازاي يعني!
منى بتقرب لاسر وتبوسه من خده الاتنين وتقول:احنا بنسلم كده
اسر بيبعد بارتباك واحراج لانه مش فاكر ومش قادر يستوعب انه فعلا كان بيسلم على مراة صاحبه
كده..
حبيبة بغيظ:يلا يا اسر اوريك اوضتك..
منى لسه هتروح معاهم فقامت حبيبة قالت:تؤ لا يا منمن خليكي هنا ‘ اصل مروان جاي دلوقتي
وهيكون عايزك..
وسابتها ومشيت..واول ما دخلت حبيبة واسر الاوضة اسر بصلها باستغراب وقالها:
هو انا علاقتي بمنى دي كانت عاملة ازاي؟
حبيبة بخوف وبتبص جوة عنيه اوي وقالت:ليه؟
اسر باندهاش:اا ااصل مستغرب من جرائتها اوي؟!
حبيبة:اممم هي فعلا جريئة زيادة عن اللزوم
اسر:هو انا فعلا كنت بسلم عليها كده؟ يعني اخوكي مش بيغير؟؟
حبيبة بعصبية:ممعررررفش
اسر:انا اااسف انا عارف اني تعبك معايا بس انا كمان تعبان اوووووي..بحاول افتكر بس
مش قادر..حاسس ان فيه حجات غريبة بس مش عارف ايه هي!! فيه حلقة وصل ضايعة مني
ومش قادر اعرف ايه هي...
حبيبة بحنية:ولايهمك.. تعبك راحة.. عالعموم انا هسيبك ترتاح شوية وبعدين على العشا هنتعشى
كلنا سوى..
اسر:ماشي..ان شاء الله
************************************************************************
في العشا كانوا كلهم ملمومين وكمان ريما جت بعد ما زنت عليها كتير حبيبة وقالتلها انها في الفترة
دي محتاجها اكتر من اي حد ووافقت ريما وفعلا جت ‘رغم انه بيضايقها وجود منى..
منى بتحاول تغيظ ريما لانها عارفة انها معجبة بمروان فبتقرب من مروان وتحضنه وتقول:
حبيبي يا ميرو ‘ بجد ربنا يخليك ليا..
مروان مستغرب من اللي منى بتعمله ومكنش فاهم انها بتعمل كده عشان تغيظ  ريما وافتكر انها
بتعمل كده عشان اسر يقتنع انهم فعلا متجوزين عن حب وميفتكرش اي حاجة..
ريما قاعدة متغاظة من اللي منى بتعمله فقالت ليها حبيبة بصوت واطي:اهدي كده ومتخلهاش تضايقك
هي اصلا بتعمل كده مخصوص عشان تضايقك..
ريما بابتسامة منافقة للكل وبتقول بردو بصوت واطي لحبيبة:انا عايزة امشي يا بيبا بدل ما اقوم اكلها
دلوقتي..
حبيبة:هههههه اهددي يا مجنوووونة
ريما وهي بتجز على سنانها:انتي بتضحكي والله هقوم امسح بشعرها البلاط..
اسر بسذاجة:بتتوشوشوا على ايه؟؟
ريما:لا عادي بقى كلام بنات وكده..
اسر:اقلكم حاجة بس متزعلوش
ريما:قووول ومتخافش سرك في بير
اسر:انا مخنوق مش حابب القعدة
ريما:تصدق اااه ‘ بقلك ايه يا بيبا ما تيجوا احنا التلاتة نخرج؟
حبيبة:فكررررة ايه رايك يا اسر؟
اسر بفرحة:ياااااريت لحسن حاسس كده ان العشا جوه كئيب مش عارف ليه
ريما:اكيد مش منى مرزوووعة في النص
اسر:اموووت واعرف انتي مبتحبهاش اوي كده ليه؟؟
حبيبة:عادي عادي..
حبيبة لمروان بصوت عالي:حبيبي انا وريما واسر هنخرج ماشي؟
مروان:ماشي
منى بغيظ:متيجي يا ميرو احنا كمان نخرج معاهم
مروان:لا لا مليش مزاج
منى بغيظ اكتر:لييييه يا رووووحي؟؟
مروان:خلاص بقى يا منى ‘ اخرجوا انتوا يا حبيبة
ريما بسرعة:يلااااا بينا احنا بقى..سلااااام يا منى ههههههه
*****************************************************************************
بعد الخروج وبعد مارجعوا كلهم من برة وكان المفروض ان الكل نايم..
اتسحبّت منى من جمب مروان بعد ما كانت فاكرة انه نايم وراحت نزلت لاسر في اوضته
خبطت على الباب..
اسر باندهاش وصدمة:منى؟ خير؟؟ مروان فيه حاجة؟
منى دخلت بسرعة الاوضة وقفلت الباب..
اسر بخوف:حضرتك بتعملي ايييه!! افتحي الباااااااااب
منى بدلع:تؤ يوووه عليك‘ طب تعمل انك فاقد الذاكرة ماشي احاول اصدقها لكن تعمل انك فاقد
الذاكرة في حبي تؤ دي اللي مستوعبهاش ابدا..
اسر بيبعد وبخوف وبارتباك:انتي اكيد مجنوووونة!! حب ايه وبتاع ايه؟؟
وفجأة........
استنوني الحلقة اللي جاية...............