الحلقة السادسة
صاصو:انا عارف
ليه!
فريدة:ليييه؟
صاصو:عمرك سمعتي قبل كده عن توارد الافكار؟
فريدة:اه
صاصو:اعتقد ان فيه بيني وبينك توارد افكار
فريدة:ماشي بس ده بردو ميوصلنيش اني اشوف حجات حصلتلك
صاصو:مش عارف بس انا من اول ما لقيت اننا بنفكر في نفس
الحجات في نفس الوقت قعدت ادور
كتير عن توارد الافكار ولقيت ان اللي بينا ده اسمه توارد
افكار..
فريدة:طيب لقيت ان ممكن توارد الافكار يخليني اشوف حجات
حصلت؟!!
صاصو:بصراحه لا وده اللي مستغربه!!
فريدة:يعني الحكاية اكبر من توارد افكار
صاصو:مش عارف
فريدة:هو انا يعني كده عيانة؟ او مجنونة
صاصو بيبتسم لفريدة ويقلها:ههه لا طبعا يا حبيبتي عيانة
ايه بس!
فريدة:مش عارفة؟ اصل انا صحابي بيقولوا اني سايكو
فافتكرت ان الموضوع ده ممكن يكون
مأثر!
صاصو:يا فريدة انتي فيكي حاجة مميزة مش موجودة كتير!
اينعم توارد الافكار بيبقى بين ناس
كتيرة بس بيختلف نسبة قوته من شخص لشخص وتوارد الافكار
اللي بيني وبينك قوي ‘ عشان
كده لما ببقى بفتكر زمان فانتي كمان بتجيلك الافكار دي!
فريدة:اديك قلت افكار! لكن ميخلنيش اني اشوف حجات زمان
حصلت؟!
صاصو:متخفيش يا فريدة كل الحكاية انك مميزة..
فريدة بعدم اقتناع:بس اكيد فيه سر تاني ‘ لكن ايه هو!
معرفش
صاصو برجاء:فريدة اوووعي تسبيني
فريدة:متخافش يا مصطفى انا معاك ان شاء الله ‘ وانت اكيد
هتتعالج واكيد فيه ادوية؟صح؟
صاصو:ايوة انا بقالي سنة باخد ادوية ومفيش فايدة
فريدة بأمل:ازاي بقى مفيش فايدة مش انت بتقلي انك على
الاقل بتقدر تسيطر على نفسك لما بتجيلك
النوبات دي؟
صاصو:اه انا وجدي لما بتجيلي النوبات دي بحاول اتدرب اني
اسيطر على نفسي بس ده مش كافي
لوحده يا فريدة لاني....
فريدة:لانك ايه؟
صاصو:احيانا النوبة اللي بتجيلي بتكون قوية لدرجة اني
بفقد اعصابي خالص! انا مرة من غير ما احس
زقيت جدي ووقعته..
فريدة بحنان:متخفش انا بردو جنبك
فجأة تشوف فريدة بيت صاصو وهو صغير ومامته قاعدة جمب
باباه وبتقوله:
ومن امتى النوبات دي فيك؟
مصطفى:من خمس سنين
جيهان:من اول ما معاملتك بدأت تتغير معايا
مصطفى بحزن:ايوة بس صدقيني غصبن عني ‘ انا كنت تعبان
ومخنوق ومش عارف اتصرف
ومرعوب اقلك وتسبيني..
جيهان:معقول تحكم عليا من غير ما تجرب؟؟ معقول الحب اللي
في قلبي مقلكش اني مش ممكن اسيبك
ابدا؟
مصطفى:خايف يا جيهان عليكي ومش قادر اسيبك
جيهان:متخفش انا بردو جنبك
وفجأة تنتقل ليوم تاني وتشوف جيهان قاعدة بتلعب مع صاصو
وهو صغير وباباه قاعد بيتفرج على
التلفزيون وفجأة يبدأ يعمل حركات بوشه فتعرف ان النوبة
قربت فتقول لصاصو:حبيبي ادخل
جوة بسرعة
صاصو:مس عاوز
جيهان بزعيق:خش بقلك بسررررررررعة
يبدأ الاب يكسر في الحاجات اللي قدامه وبعدين يشوف ابنه
فيمسكه ويفضل يخنق فيه
جيهان تصرخ وتقول:لااااااااااااااا يا مصطفى ابنك
لاااااااااااااااااا ‘ اهدددددددى ابووووس ايدك
بصلي هنااااا مصطفىىىىىى سيبه الولد هيمووووووووت في
ايدك
وتفضل جيهان تزق في مصطفى لحد ما ايده تفلت وتاخد ابنها
وتجري بيه على الاوضة وتقفل عليه
وتمسك مصطفى جوزها وجسمه كله بيتهز وتقوله: اهدددددددى
اهددددددى
بعدين تجري تجيب الدوا من المطبخ وتشربه بالعافيه عشان
يهدى
وبعد نص ساعة لما يهدى يقولها:احنا لازم نودي صاصو لجده
‘ لحد ما اتعالج خالص ‘ انا خايف
اقتله وانا مش حاسس
جيهان بتعيط وبتحضنه وبتقول:ايوة ان شاء الله
مصطفى بحزن:لو عايزة انتي كمان تبعدي ‘ ابعدي .. انا
مقدرش اغصبك تعيشي معايا
جيهان:لا يا حبيبي مقدرش مقدرش ابعد عنك مقدرررش..
هتتعالج وتخف وتبقى كووويس
ترجع فريدة تاني للواقع وتلاقي صاصو بيبصلها ويقولها:ايه
روحتي فين؟
فريدة:صاصو انت كنت بتفكر في اهلك دلوقتي؟
صاصو:لا ليه؟
فريدة:شفت اللي بشوفه مش بش توارد افكار!! فيه حاجه اكبر
منه
صاصو:شفتي ايه؟
فريدة:شفت لما باباك خنقك!
صاصو:متفكرنيش.. كان عندي خمس سنين بس لسه فاكر اللي حصل
زي ما يكون امبارح! لسه فاكر
امي لما دخلت امي عليا وبتديني مية وتاخدني في حضنها
وتقلي:معلش يا حبيبي بابا مكنش يقصد
عارفة يا فريدة؟ انا خفت من بابا اوووي ومن ساعتها
متكلمتش معاه ولا كنت بقرب ليه..
صاصو يدمع ويقولها:فريدة انا خايف اكون زيه! واقتل ابني
او اذيكي انتي وانا مكونش قصدي؟؟
هو انا ممكن اتعالج يا فريدة؟
فريدة بتسمك ايد صاصو وتبتسم:ان شاء الله حبيبي ان شاء
الله..
وبعد يومين كانت فريدة في الجامعة وكانت واقفة مع صحابها
وفجأة سمعت صوت صريخ وضرب
بسنت:ايه ده؟ فيه ايه؟
روجينا:تلاقيها خناقة زي اي خناقة
ولقوا بنت بتجري من مدرج فبسنت بتقلها:في ايه جوة؟
البنت:فيه واحد مجنون عمال يكسر الحجات ومخيف اوي
فريدة اول ما بتسمع كده بتجري فورااا عشان تروح المدرج
بسنت وروجينا:يا مجنوووونة رايحة فييييييييين
فريدة بتجري ومبتسمعش كلامهم فيجروا وراها
تدخل المدرج تلاقي صاصو في اخر المدرج عمال يكسر ويزعق
ويعمل بوشه حركات مريبة
فلسه هتجري عليه فروجينا تمسكها من ايدها:استني هنا يا
مجنونة! هتعملي ايه
فريدة بعصبية:صاصو تعبان وانا عارفة اهديه ازاي
بسنت:تبقي مجنونة فعلا وعايزاه يأذيكي! انتي مش شايفة هو
عامل ازاي
فريدة تزقهم وتجري على صاصو وتقف قدامه وتقول:صاصو
اهدددى ‘ صاصو انا فررريدة
صاصو يعمل بوشه حركات مريبة
فريدة:صاصو حاااااول تسيطر على نفسك ‘ انت تقدر يا صاصو
انت تقدرررر
وفجأة يدخل اتنين سكيورتي ومعاهم اتنين ماسكين سرير
وبيقولوا :اهو الولد اللي هناك ده
هو المجنون..
فريدة بعصبية:مصطفى مش مجنووووووووووووون
واحد من رجالة المستشفى:لو سمحتي ‘ ابعدي بعيد لانه اكيد
خطر عليكي
فريدة:بقلكم مصطفى مش مجنووووووون!!
ياخدوا الرجلين مصطفى على السرير ويحاول يهرب منهم بس
يكونوا هما اقوى منهم ويبدأ يصرخ:
فرررريدة متسبنيييييش فررررررريدة
فرررررررررررررررررريدة ‘ خليكي معايا عشااااان
خاطررررري ‘ متسبنييييش يا فرررريدة
فريدة تعيط وتجري معاهم وتقوله:هاجي معاك مش هسيبك ..
وتطلع تلفونها بسرعة وتتصل بجد صاصو وتقوله انهم اخدوا
صاصو المستشفى ..
بعد ساعة بيكون الدكتور مانع فريدة من انها تشوف صاصو
وبعدها تشوف الجد جاي من بعيد بيجري
وقلقان ومرعوب واول ما يشوف فريدة ‘ يجري عليها
ويقولها:مصطفى فين يا بنتي؟
فريدة بعياط:جوة يا جدو وحاجزينه ومنعني من اني اشوفه
ويسمعوا هما الاتنين صرخات مصطفى من جوة الاوضة ‘ فيجري
الجد على الدكتور ويوافق انه
يدخله هو بس الاوضة لمصطفى..
وبعد ربع ساعة خرج الجد وهو بيعيط فجريت فريدة ليه
وقالتله:فيه ايه يا جدو؟ فيه ايه؟
الجد بيعيط ومش قادر يتماسك اعصابه
فريدة:مصطفى حصله حاجه؟
الجد:النوبة المرادي كانت اقوى من كل مرة والدكتور بيقول
انها على المدى القريب هتبقى اخطر
عشان كده لازم يتحجز
فريدة بصدمة:ايه؟ يعني ايه؟ مش انتوا قلتوا انه بيقدر
يسيطر؟ يعني ايه يتحجز؟ لاا لا لا لا صاصو
كووويس!! صاصو كووويس يا جدو؟؟!! قولهم انه كويس ! صدقني
انا والله صاصو كووويس
الجد يعيط ويحضن فريدة اللي بتعيط ويقلها:قدر الله
وماشاء فعل.. قدر الله وماشاء فعل
فريدة:يعني ايه يا جدو؟
الجد:الدكتور قال فيه مصحة في امريكا كويسة للحالات
النفسية النادرة اللي عند مصطفى وانا هاخده
يروح يتعالج هناك
فريدة:وانا؟؟؟؟
الجد:مصطفى يا بنتي مبقاش قادر يعيش حياة طبيعية لان
صحته بتدهور اكتر
فريدة:يعني؟
الجد:حاولي تنسيه يا بنتي وادعيله ربنا يشفيه
فريدة بتنهار من العياط والجد يحاول يهديها ويقولها:قدر
الله وماشاء فعل
فريدة:طب انا مينفعش اجي معاكم امريكا
الجد:الدكتور قال انه مفيش امل ولا رجا انه يخف
فريدة:طب ممكن اشوفه لاخر مرة يا جدو وقولهم حرام عليهم
ميمنعونيش
بعد خمس دقايق وبعد محاولات كتيرة بتدخل فريدة لمصطفى
واللي يكون نام من اثر التخدير
تمسك ايده وتعيط وتقول:انا اسفة اوي يا مصطفى ‘ انا
وعدتك مش هسيبك بس صدقني فيه حاجات
بتبقى اكبر من الوعود اللي بنوعدها .. كان نفسي افضل
جمبك بس كلهم رافضين ده يا مصطفى!
بيقولوا وجودي جمبك فيه خطر عليا؟! ميعرفوش اني لما
هيبعدوني عنك هو ده الخطر...
تعيط فريدة اكتر وتحط ايدها على بقها عشان تكتم صوت
عياطها وبعدها ترجع وتقوله:
انا بحبك اوي صدقني ‘ انا اسفة اوووووي اوووووي اني
مكنتش قد كلمتي ... بس غصبن عني
تمشي فريدة واول ما تخرج تحضن جد صاصو وتقوله:لما يفوق
يا جدو قول ليه انه غصبن عني
الجد:هيعرف يا بنتي صدقيني انه كان غصبن عنك ‘ للاسف
اللي بتجيله الحالة اللي بتيجي لمصطفى
لازم ينعزل عن الناس عشان ميأذيش حد....
تمشي فريدة ودموعها مالية عينها ...
************************************************
تفوق فريدة من ذكرياتها وترجع تاني للواقع وتبص على
الصور بتاعتها هي وصاصو الموجودة
في الاب وتقول:
يا ترى خفيت ولا حالتك بقت اسوء؟؟
تدخل الام على فريدة وتقولها: بتعملي ايه يا فريدة
فريدة بارتباك:ولا حاجة ولا حاجة
الام:صاصو بردو؟
فريدة:غصبن عني
الام:يا بنتي الموضوع ده بقاله سنين دلوقتي وهو مبقاش
فيه من امل ولا رجا! والا كان رجع مصر
ودور عليكي بس طالما محصلش ‘ يبقى لسه في المصحة..
فريدة:خلاص يا ماما موضوع وراح لحاله
الام:طيب لو هو راح لحاله يبقى امسحي الصور
فريدة:لو ده اللي هيأكدلك انه خلاص .. ادي الصور
وبدأت فريدة تمسح الصور واحدة ورا التانية ....
وبعد يومين فريدة ومامتها كانوا في الطيارة مسافرين
شرم..
اول ما وصلوا المطار فريدة لقت مديرها امجد مستنيهم
وخدهم ووداهم الشاليه..
مامة فريدة:شاليه لذيذ
فريدة:اه
مامة فريدة:بس هي القرية فاضية ولا ايه؟
فريدة:لا فيه شاليهين ولا تلاتة فيهم ناس
مامة فريدة:اها ..طيب انا داخلة انام لحسن تعبت من السفر
فريدة:طيب وانا هخرج اتمشى على البحر شوية
مامة فريدة:ماشي بس خلي بالك
فريدة:هههه متخافيش القرية هنا امان
مامة فريدة:بردو خدي بالك
فريدة:حاضر يا ماما
تخرج فريدة وتقف على البحر وتفضل تفكر في حياتها وفجأة
تلاقي ولد صغير جمبها
فتبص ليه وتقوله:ايه ده؟ انت جيت منين يا كميلة انتي؟
الولد بيبص ببراءة ليها فتقوم شيلاه وتقوله:مامي فين؟
انت توهت من مامي؟
الولد يفضا يبص ليها ببراءة
وبعدين تلاقي واحدة بتجري وبتقول:افففففف الحمد الله ‘
انا كنت دايخة عليه واتخضيت
فريدة:انا فجأة لقيته هنا
الست:انا عارفة ما اصله شقي! كده يا ادم؟!
فريدة:ايه ده انتي كميلة اسمك ادم؟
الست:هههه اه ‘ انتي اللي هتسكني جديد في الشاليه جمبنا؟
فريدة:ايه ده هو حضرتك في الشاليه اللي جمبي؟
الست:اه انا امال وممكن تناديني امولة
فريدة:هههههه ماشي يا امولة
امال:انتي هنا لوحدك؟
فريدة:ماما معايا
امال:طب هاتي ادم لحسن ده شقي وهيتعبك
فريدة:لا بالعكس انا حبيته خالص
امال:ههههه لو قعدتي دقيقتين معاه مش هتحبيه خااااالص
فريدة:هههههههه
امال:انتي هتعيشي هنا طول السنة ولا اجازة؟
فريدة:لا انا شغلي بقى في شرم
امال بفرحة:ياااااه اخيرااااا لقيت حد يونسني.. انتي
بتشتغلي ايه بقى؟
فريدة:مصممة ديكور
امال:ايه ده بجد؟
فريدة:اه ليه؟
امال:اصل اخويا عايز مصممة ديكور!
...........................
استنوني الحلقة اللي جاية