الحلقة الثامنة
الممرضة بتجري لاوضة الدكتور بسرعة:الحقنيييييي يا دكتوووووور .. قلب
المريض اللي في اوضة
3 وقف!!
الدكتور بفزع:ايييييييييييه..
يجري الدكتور بسرعة ‘ يدخل اوضة اسر ويبدأ الممرضين يحطوا ليه جهاز الصعقة
الكهربائية..
الدكتور بيبص للمرضين ويقول بسرعة:ها جاهززززين؟
الممرضين:اه
الدكتور:يلاااا
يحاول الدكتور ينعشه بالصعقات الكهربائية بس قلب اسر ميستجبش!! يبدأ يضغط
بايده جامد
مرة واتنين وبعدها بدأ قلب اسر يستجيب..
الممرضة:الحمد الله ..الحمد الله
الدكتور بتعب:رجعوا تاني لاوضته وحطوه تحت الملاحظة!
الممرضة:حاضر يا دكتور..
نقلوا اسر من اوضة العناية المركزة لاوضته تاني وحطوه تحت الملاحظة زي ما
طلب الدكتور منهم.
كانت الممرضة بتفتح ستاير الاوضة عشان نور الشمس يدخل وبتلف عشان تغير
الورد اللي في الفازا
لقت اسر بيفتح عينه ببطىء..
الممرضة بفرحة كبيرة:الحمد الله ياااارب‘ اما اروح انادي الدكتور بسررررعة
بعد دقيقة جه الدكتور بلهفة وراح ناحية اسر لقاه مغمض عينه فنادى عليه:اسر؟
اسر سمعني؟
لو سمعني ومش قادر تفتح عينك اوي حرك صوابعك وانا هفهم..
وفعلا استجاب اسر وحرك صوابعه بالبطىء..
راح الدكتور وفتح عين اسر عشان يكشف عليه وبعدها رجع يقيس ليه الضغط..
وبعد خمس دقايق فتح اسر عينه وكان واقف الدكتور..
اسر بصوت ضعيف:انــ ا فــ يـــ ـــن ...
الدكتور:حمد الله على السلامة.. انت في المستشفى ‘ اتكتبلك عمر جديد بعد
الحادثة الفظيعة اللي انت
عملتها..
اسر بيمسك دماغه وبيقول:حــ اد ثــ ة ! حــ ا دثــة ايه؟! ااااااخ انا مش
فاكر حاجة
الدكتور:مش فاكر!! ازاي؟
اسر:مش مــ ــش عــ ا رف ‘اا اانا مــ ــش فـاكراي حاجة..
الدكتور:طب اهدى..اهدى دلوقتي خالص.. الانفعال مش كويس عليك..
يبص للمرضة ويقلها:خليهم يتصلوا باهله ويجوا على مكتبي ضروري..
الممرضة:حاضر..
*********************************************************************************
حبيبة كانت قاعدة في الحديقة زي عادتها بتقرأ وفجأة تلفونها رن..
حبيبة:ايوة يا ريما ‘ اتأخرتي ليه كده؟
ريما:اعملك ايه يا بيبا الدنيا زحمة اوووي
حبيبة:طيب يلا عشان عايزة الحق اعمل شوبينج وازور اسر في المستشفى
ريما:ماشي جاية جاية اهووو..
تقفل حبيبة سماعة التلفون وتجيلها الدادا وهي فرحانة:بشررررة خير يا بنتي
‘بُشرررة خير
حبيبة:ايييه يا دادا؟؟
دادا:اتصلوا من المسشتفى وقالوا ان اسر بيه فاق الحمد الله من الغيبوبة
وعايزنكم النهاردة تيجوا ليه
حبيبة تقوم مفزوعة من الفرحة:اااااسر فاااااق!! اسررررر فاااااااق بجد يا
دادا؟!!!
الدادا:اه والله انا لسه رادة على تلفون البييت
حبيبة:الحمد الله يا ما انت كرررررريم يااااارب..الحمد الله يارب اشكرك
واحمدك يااااارب..انا هطلع
اصلي ركعتين شكر لربنا يا دادا والبس عقبال ما تيجي ريما..
منى نازلة وشايفة حبيبة فرحانة اوي فااستغربت فبتقلها بكل بردو:ده ايه
الانشكاح اللي نازل عليكي ده!
حبيبة بفرحة:مبسوووووطة
منى بغيظ:ليه خدتي الاوسكار واحنا مش عارفين!!
حبيبة :حاجة احسن منها بكتييير..
وسابت حبيبة منى مفقوعة من الغيظ وجريت على اوضتها..
بعد نص ساعة كانت ريما وصلت فنزلت ليها حبيبة بسرعة وركبت العربية بلهفة..
ريما باندهاش:في ايه يا بنتي!!
حبيبة بشوووق وفرحة:اااااسر يا ريما فااااق اااااسر فااااق الحمد الله
ياااارب .. الحمد الله
ريما:ايه ده بجد!! الحمد الله..
حبيبة:طيب يلاااا سوقي بسرررررعة
ريما:اه شكلك عايز نبات في الاوضة اللي جمبه
حبيبة:يلااااا يا بايخة بسرررررعة بقى ‘ واحشني اووووووي اوووووي يا ريما
ريما:حاضر حاضر اديني ماشية..
يوصلوا المستشفى واول ما يوصلوا تنزل حبيبة بسرعة وبلهفة كبيرة جدا وتجري
وريما تجري
وراها..
ريما:يا بنت اللذينة اهددددي..اييييييييه هيجرررري يعني..
تدخل حبيبة على اوضة اسر بسرعة واول ما تشوفه تبتسم ابتسامة كبيرة اووي
وتقوول:
حمد الله على سلااااامتك يا ااااسر.. الحمد الله بجددد
اسر باندهاش:حضرتك تعرفيني؟؟؟
حبيبة وريما يبصوا لبعض باندهاش فتقول ريما:اسر هو انت مش فاكرنا؟؟
اسر بحزن ويأس:انا من ساعة ما فقت مش فاكر حاجة! مش فاكر ااااي حاجة!! انا
بشوفهم بينادوني
اسر بس مش فاكر انا جيت هنا ازززاي ولا ايه اللي حصل..
حبيبة:انا هروح للدكتور
اسر:استني لو سمحتي..
حبيبة:ايوة؟
اسر:ممكن تبقي ترجعي هنا تاني
حبيبة:حاضر..اكيد هرجع ان شاء الله
تجري حبيبة على الدكتور ويقلها انه اسر فقد الذاكرة نتيجة تعرضه للحادثة
والخبطة اللي اتخبطها في
دماغه واللي كانت السبب في انه يدخل في غيبوبة واكد عليها انها متحاولش
تضغط عليه بالذكريات
وانها تحكي اللي هو عايز يعرف عنه اجابة ولو فيه اي حاجة في الذكريات ممكن
تضايقه نفسيا فبلاش
تفكره بيها حاليا وانها تسيبه يفتكرها هو بنفسه..
ترجع حبيبة وهي مضايقة لاوضة اسر بعد ما كانت فاكرة انه اسر رجعلها من تاني
لكن اللي رجع اسر
جديد خالص..
حبيبة ترسم الابتسامة على وشها وتدخل الاوضة:انا جيت تاني
ريما:اتاخرتي ليه
حبيبة:مفيش كنت بطمن على صحة اسر وطمني
اسر:هو حضرتك تقربيلي ايه؟
حبيبة:تقدر تقول متربين سوى يا سيدي من واحنا صغيرين..
اسر:انتي حبيبتي؟ ااا ااو خطيبتي ؟
حبيبة باحراج:لا احنا بس متربين مع بعض واحنا صغيرين واخويا صاحبك اوي ‘
صاحبك الانتيم
توطي عليها ريما وتوشوشها:ما تقوليلوا انكم كنتم حبايب واهو فاقد الذاكرة
مش هيحس!
حبيبة بصوت واطي:انتي عبيطة! اغشه يعنني!!!!!
اسر باستغراب:فيه حاجة؟
حبيبة بتوتر:لا لا ممم ريما بس عطشانة..
ريما بضحكة بلهاء:اوووي
اسر:اا اااومال فين اخوكي اللي بتقولي عليه صاحبي اوي؟ يعني هو اا قصدي ليه
مجاش معاكي؟ ليه
جيتي انتي لوحدك؟
حبيبة:عع ععشان هو بيشتغل في الشركة وميعرفش لسه انك فقت‘ هتصل بيه واقوله
دلووقتي
واكيد هيجي يزورك هو ومنى..
اسر:منى مين؟اختكم؟
ريما بتضحك بصوت عالي:هههههههههههه
تقوم حبيبة تضربها في كوعها وتقول:اا لا منى دي مراته
اسر:ااه ..شفتها قبل كده؟
ريما:هههههههههههههه لا بجد سوووري مش قادرة سوووري معلش
وبعدين بصوت واطي تقول لحبيبة:ميعرفش انها كانت هتبقى مراته قبل ما اخوكي
يتنيل ويتجوزها..
اسر:هو حضرتك ليه بتضحكي كتير؟ هو انا كلامي فيه حاجة؟
ريما:لا اصل بقلها منى لو جت انا همشي
اسر باندهاش:ليه؟
ريما:امممم مبحبهاش
اسر:ليه؟
ريما:عشان ببساطة هي حيوانة
اسر بصدمة:نعم!!
حبيبة:رييييمااااا بس بقى الله..
ريما بعصبية:ماشي خلاص خلاااااص..
*********************************************************************************
مروان راجع من الشغل حاسس بضيقة فظيعة خصوصا بعد ما كلمته حبيبة وقالتله
على اسر وانه
فاقد الذاكرة..مكنش عارف هو هيتصرف معاه ازاي خصوصا انه قبل الحادثة بكام
شهر كان اسر
قطع كلام معاه وصفى حساباته من شركة مروان وبدأ يعمل ليه شركته الخاصة
واللي قعد يكبرها
يوم بيوم عشان يثبت لمنى انها خسرت كتير اما سابت الحب وجريت ورا الفلوس.
بس كان اسر
بيكلم حبيبة بين فترة وفترة يطمن عنها لانه مكنش عايز يخسرها هي كمان
ولانها ملهاش ذنب
في اللي اخوها عمله .. رجع مروان البيت ومرحش يشوف منى كعادته لانه كان
قرفان منها
ودخل اوضة المكتب وفضل يفكر...
*************************************************************************************
بعد ما خلص اسر سفرية ماليزيا رجع مصر تاني وكان كله شووق ولهفة يقابل منى
ويقلها انه خلاص
قرب يبني نفسه وشغله ليه ولوحده بس زي ما هي عايزة.. اشترى ليها فستان
الفرح من هناك
وعلى زوقه واشترى ليها لبس كتير وحاجات كتير وراح ليها البيت..
الام:اهلااا يا حبيبي اتفضل يا بني
اسربابتسامة:ازيك يا طنط وحشتيني اووووي والله ..
الام بفرحة:وانت كمان يا ضنايااا
اسر:منى فين؟
الام:لسه في الشغل
اسر باستغراب:غريبة!! بس الساعة 9 بليل دلوقتي؟
الام:بتقول فيه اجتماع عندها
اسر:اممم ممكن بردو
الام:خش يا حبيبي احمد واسعد جووة..يا اااااحمد يا ااااسعد تعالوووا اسر
رجع من السفر
اسعد يخرج من اوضته:اهلاااااا ابو الكباتن ازيك
اسر:الحمد الله انت عامل ايه
اسعد:انا كووويس انت عامل ايه؟ واخبار سفريتك ايه؟
اسر:كانت حلوووة وجبت فستان الفرح لمنى
اسعد:بجد مبرووووووك
الام:ربنا يخليكوا يااااااارب لبعض والله انا عمري ما كنت اتمنى واحد احسن
منك لمنى
اسر:ربنا يخليكي يااااااارب لينا..
تدخل منى من برة وتتفاجأ بوجود اسر..
اسر بفرحة:مممممنى حبيبتي وحشتينييييي اوووووي
منى ببرود:اهلا يا اسر حمد الله على السلامة
اسر بصدمة من برود منى:الله يسلمك! مالك؟
اسعد:طب يلا يا ماما احنا ندخل جوة..
منى:ايه؟مالي!!
اسر:حاسك غريبة؟
منى:ليه شايفني داخلى على ايدي مش رجلي مثلا!! ولا داخلة بشد في شعري!!
اسر:لا بس مش شايف الشوق في عنيكي!!
منى:عامل ايه يا اسر
اسر:بصي جبتلك ايه معايا.. جبتلك فستان الفرررررح يا روووووحي
وتكون عين اسر مليانة حب وفرررحة وشووووق..
منى بكل برود وجفاء:انا مش هتجوزك يا اسر
............
استنوني الحلقة اللي جاية......