كمانيليو

كمانيليو
قريبا في المكتبات

الجمعة، 31 مايو 2013

الحلقة الرابعــــــــــــــــــــة من "ســــــايكــــــــــو"

الحلقة الرابعــــــــــــة
تصحى فريدة مفزوعة:ايوة ايوة..
تقوم بسنت مفزوعة:فيه ايه يا فريدة؟؟؟
فريدة بتبص يمين وشمال وبعدين تقول:لا مفيش حاجه!

************************************

بعد ساعتين نزلوا التلت بنات للمطعم بتاع الفندق عشان يتغدوا وطبعا المطعم عبارة عن بوفيه فيه
انواع كتيرة من الاكل وكل واحد يختار الاكل اللي هو حابب ياكله ..
بسنت وروجينا قاعدين بعد ما اختاروا اكل..
فقامت بسنت بتبص بعيد على فريدة اللي لسه بتختار هتاكل ايه وقالت:
روجينا فيه حاجه غريبة حصلت!!
روجينا بقلق:ايه؟؟ ومالك بتتلفتي زي الحرامية كده ليه!!
بسنت:فريدة مخيفة اوووي يا روجينا!!
روجينا:ليه؟؟
بسنت:النهاردة واحنا نايمين ....
روجينا بتقاطعها:شششش خلاص خلاص جاية علينا .. غيري بسرررعة الموضوع
بسنت:بس بقى يا ستي وقلت لمحمد اننا بنتغدى
فريدة:عندهم السلاطات هنا شكلها تحفة
روجينا وبسنت بيبصوا ليها بقلق ويردوا:اممم
فريدة باستغراب:ايه مالكم؟
بسنت:لا مفيش
فريدة:ها هتروحوا فين؟
روجينا:انا عايزة اروح خليج نعمة ‘ اشتري شوية حجات وكده وبعدين نقعد نشربلنا حاجة
فريدة:تمام ..

****************************************

في معرض اللوح عم صابر قاعد بينضف اللوح ويمسحها من التراب وادم قاعد على مكتبه
بعد ما عم صابر يخلص اللوحة اللي في ايده يروح لادم ويقف قدامه بعدين يرجع يمشي
وبعدها بدقيقة يرجع تاني لادم ولسه هيمشي فأدم يقله:
في ايه يا عم صابر؟
صابر:معلش يا استاذ ادم بس كنت مضايق
ادم:عارف عشان خليتك تكدب على البنت اللي جت وسألت على لوحة جدتي الله يرحمها
صابر:ايوة يا استاذ ادم! بصراحة قلبي مكنش مطاوعني واحنا بنكذب عليها كده! ومش فاهم
ايه وجهة نظر سيادتك في الكدبة دي؟
ادم:عارف والله ولا انا قلبي طاوعني بس انا عملت كده عشان حاجة في دماغي بعدين هقلك
عليها..
صابر:بس البنت مشيت من عندنا يعيني حالتها تصعب على الواحد! دي صدقت انها مجنونة؟
ادم:اكيد مقصدش اني اطلعها مجنونة بس والله في حاجة في بالي لما جيت انت وقلتلي انها
بتصر على اللوحة دي بالزات فحبيت اشوف اللي في بالي صح ولا لا!
صابر:طب هتقلها امتى يا بني؟ وانا منظري هيبقى ايه لما اكون راجل في السن ده واكدب؟
ادم:متخفش يا راجل يا طيب انا هتحمل الليلة كلها..
صابر:عارف يا استاذ ادم .. فريدة دي فيها شبه منك! حتى طريقة الكلام !
ادم:هههههههههه
صابر:بس انت بس لو تبطل كده تخرج مع كل بنت وتركز يا بني..
ادم:يا عم صابر خليها على الله

******************************************

بعد يومين بتصحى فريدة من النوم الصبح بدري وتلبس فتشوفها بسنت:ايه رايحة فين بدري كده؟
فريدة:مفيش بس المدير اتصل بيا وقالي اروح اشوف الشاليه
بسنت:مش هتاخدينا معاكي؟
فريدة:ماهوا انتوا نايمين ومحبتش ازعجكم
بسنت:اممم طيب هتتأخري؟
فريدة باستغراب:مالك يا بسنت؟ هو انا عيلة خايفة لتوه!
بسنت بخوف:لا لا لا مقصدش بس انتي عارفة يعني اني بقلق وكده
فريدة:اممم لا يا ستي متقلقيش..

*****************************************

تخرج فريدة وتروح للعنوان اللي وصفه المدير واول ما توصل هناك تكلمه وتقوله:
ايوة يا استاذ امجد .. اه اه وصلت للقرية.. اه شفت الشاليه.. لا لا بصراحة تحفة.. ان
شاء الله..
وبعد ما تقفل تبص للسكيورتي اللي معاها وتقوله:
هو هنا فيه كام سكيورتي وكده؟ اصل المكان شكله فاضي فممكن اي حد ينط على اي شاليه
ويسرق وكده..
السكيورتي:لا حضرتك متخافيش احنا هنا تلت شفتات وبنبقى تلت مجموعات .. مجموعة
على البوابة الامامية ودول بيبقوا خمسة قاعدين ومعاهم اسلحة ومدربين وخمسة زيهم
على البوابة الخلفية وخمسة زيهم بردك بيتمشوا جوة القرية كلها .. واي تجاوز من اي
حد حتى من المقيمين نفسهم على قوانين القرية فورا بيتم التعامل معاه..
فريدة:طب والله كويس.. يعني الدنيا أمان هنا؟؟
السكيورتي:طبعا يا فندم ده غير اجهزة المراقبة والكاميرات اللي في كل حتة!
فريدة:ايه ده؟ حتى في الشاليهات؟؟
السكيورتي:لا يا فندم بيبقى فيه بس كاميرا على باب الشاليه لكن جوة لا! عشان لو لقدر
الله لقدر الله يعني حد من الامن مخدش باله من حد المراقبين على الكاميرات يشوفوه
قدام باب الشاليه..
فريدة:طب تمام اووي.. فيه حد مقيم هنا ولا انا هبقى طول السنة لوحدي وفي الصيف الاقي
الدنيا بقت زحمة؟
السكيورتي:لا حضرتك في القرية هنا مفيش غير حضرتك وشالهين كمان اللي قاعدين طول
السنة..
فريدة:اممم تمام..خلاص شكرا اوووي
السكيورتي:العفو.. هو حضرتك هتيجي من امتى؟
فريدة:ان شاء الله كمان تلت اسابيع..

***************************************

بعد اربع ايام رجعت فريدة تاني البيت ...
بابا فريدة:ولقيتي المكان هناك حلو؟
فريدة:اه اوي يا بابا وامان جداااا
مامة فريدة:بقلك ايه اعملي حسابك اول ما هتنزلي انا هاجي معاكي اسبوع ! اااه لازم اطمن
عليكي!! انا مش عارفة باباكي حاطط ايده في المية الباردة كده ليه..
فريدة:مية باردة ايه يا ماما!! الله هو انا رايحة اسافر برة ‘ وبعدين انا مش عارفة انتي قلقانة اوي
كده ليه..
مامة فريدة:بقلك ايييه ااااخر كلاااام هاجي يعني هاجي .. منا مش هطمن الا اما اشوف بعيني.. ااه
وبعدين ابقى اسيبك بقى وارجع لباباكي..
بابا فريدة:مامتك مش هترتاح الا لما تيجي بنفسها معاكِ
فريدة:طيب تعالي يا ستي..
وبعدين ترجع تقول لنفسها:انا مش فاهمة هو الكل بيتعامل معايا على اني غريبة الأطوار ليه!!
تدخل فريدة اوضتها وتقعد على المكتب اللي موجود في الاوضة وتسرح في ذاكرياتها....

**************************************

فريدة خارجة من محاضرة وعمالة تبص يمين وشمال ‘ بسنت جاية من بعيد وعمالة بتشاور
لفريدة بس فريدة مش واخده بالها...
بسنت لما توصل لفريدة:ايه يا بنتي؟ مالك واقفة كده ليه؟!
فريدة:بدور على مصطفى
بسنت:مصطفى مين!
فريدة:قصدي صاصو يعني
بسنت:اه ما تقولي صاصو!
فريدة:اصل قلقانة عليه
بسنت:ليه؟
فريدة:اصل بقالي اسبوع مشفتهووش
بسنت:محنا قلنالك يا فيري ‘ صاصو بيظهر يوم ويختفي عشرة!!
فريدة:طب انا هروح اسأل صحابه
بسنت تمسك فريدة من دراعها:استني هنا! هتسألي مين يا فيري؟ هو حد يعرفله صحاب اصلا!!
فريدة بعصبية:يووه هسأل اللي معاه في المحاضرات يعني.. اوووف وسعي بقى
بعد ما فريدة تمشي تكون جت تروجينا فتسأل باستغراب:
هي مالها فيري مضايقة ليه؟
بسنت:اختفاء كل شوية جه معاده
روجينا:صاصو بردو؟
بسنت:امال يعني حد غيره! مش محتاجة فقاقة!!
روجينا:طيب وهي راحت تسأل مين؟
بسنت:صحابه
روجينا:نعم! وده من امتى
بسنت:يوووه وانا مالي بقى هي اللي بتقول كده

***************************************

فريدة بتنزل من تاكسي وتبص في الورقة عشان تتأكد من العنوان اللي في الورقة..
((شارع 22 مصر الجديدة عمارة 5 ‘ الدور التاني ‘ شقة 24 ))
بتحاسب فريدة التاكسي وتطلع العمارة اللي واقفة قدامها وتوصل للشقة المطلوبة وتخبط الباب
وبعد دقيقة يفتح راجل عجوز واول ما يشوفها يقولها:
ازيك يا فريدة
فريدة بحرارة:ازيك انت يا جدو؟ عامل ايه؟ معلش انا جيت من غير معاد بس بكلم صاصو كتير
ومبيردش ومبيجيش الجامعة فقلقت..
الجد:ولا يهمك ‘ ده زي بيتك .. وحشتيني من اخر مرة شفتك فيها في النادي وانا عمال اقول
للواد صاصو يجيبك تاني ليا النادي وهو مطنشني..
فريدة بقلق:هو كويس؟
الجد بارتباك:اا ااه الحمد الله
فريدة:هو ماله؟
الجد:مم مفيش ‘ اا ... ااصل مناعته قليلة فبيتعب كتير ‘ ع ع عشان كده عشان كده مبيروحش
الجامعة كتير..
فريدة:طيب هو انا ممكن اشوفه؟
الجد:هو نايم يا بنتي دلوقتي.. اقلك اقعدي معايا نشرب شاي وبعدين نلعب دور كوتشينة ‘ يكون
هو صحي! اصله بياخد دوا يهده يعيني وبيخليه نايم مش حاسس بالدنيا..
فريدة بقلق:مممم طيب
وفجأة تحس فريدة انها في زمن غير الزمن وديكور البيت بيتغير وجد صاصو بيرجع يبقى شباب
ويكون قاعد بيلعب كوتشينة مع مامة صاصو وبابا صاصو ويضحك ويقول:
ههههههه هغلبكم يعني هغلبكم!
بابا صاصو:تغلب مين يا راجل ‘ لسه اللعب في اوله
الجد:طب انا قايم المطبخ هعمل شاي ‘ حد عايز شاي معايا
مامة صاصو:انا يا بابا
ولما يدخل الجد المطبخ ‘ تحس مامة صاصو بتعب فتقول لجوزها:
بقلك ايه ما تيجي نروَّح لحسن انا حاسة بدوخة فظيعة
بابا صاصو بعدم مبالاة:نروَّح نروَّح هو انتي كئيبة ليييه! وهنروَّح نعمل ايه في البيت؟!
نقعد في بوز بعض!! ولا نقعد نخنق بعض .. ما ادينا قاعدين مع ابوك بنلعب!!
مامة صاصو:ايوة يا حبيبي بس انا تعبانة اوي
بابا صاصو:بقلك ايه اكتمي بقى ‘ عشان ابوكي لو عرف انك تعبانة هيخليني اروّحك! ادينا
بنلعب والمزاج هيجلو فمتبقيش زي البومة وتقلبي القعدة..
مامة صاصو بانسكار:حاضر زي ما تحب
كل ده وفريدة واقفة بتتفرج على اللي بيحصل وفجأة تلاقي ديكور البيت بيرجع تاني زي ما هو
والجد واقف قدامها يقولها:فيه ايه يا بنتي؟
فريدة بقلق:ها؟ لا لا لا مفيش حاجة
الجد:طب تعالي العبي بقى معايا
فريدة:جدو ممكن تحكيلي عن بنت حضرتك شوية وعمو ؟؟
الجد:اشمعنا؟
فريدة بارتباك:لا عادي بس بب بس عشان لما بسأل صاصو مش بيحكيلي كتير
الجد:اصله ميوعاش اوي يا بنتي على مامته وباباه
فريدة:بس هما ماتوا وهو عنده 7 سنين صح يا جدو؟
الجد:ايوة.. بس بردو كان صغير
وفجأة يصحى صاصو ويخرج من الاوضة يلاقي جده قاعد مع فريدة ..
صاصو بارتباك واستغراب:فريدة! انتي جيتي هنا ازاي
فريدة لسه هتتكلم فيقول الجد:هي لما عرفت انك عيان عشان مناعتك الضعيفة فقالت تيجي
تزورك..
صاصو يبص لجده وبعدين يقول:ا اا اه
فريدة:خدت العنوان من زميل معاك في المحاضرة ودوخت لحد ما لقيته وعرفت اجيلك! وبعدين
يا مصطفى لما انت تعبان اوي كده ‘ ليه مبتقوليش..
صاصو:واقلك ليه!
بعدين يرجع يقول:قصدي يعني مش حابب اضايق حد بتعبي
فريدة:لا طبعا تضايق ايه يا صاصو !!
الجد:روح اغسل وشك يا صاصو عقبال ما اسخن االاكل وناكل كلنا..
يدخل صاصو عشان يغسل وشه فتقوم فريدة تقول للجد:هو ماله يا جدو؟
الجد بارتباك:معلش يا بنتي ‘ متزعليش هو صاصو كده حساس ومش بيحب يبين لحد ضعفه بس
هو طيب اووي وقلبه ابيض..
فريدة:منا حاسة بيه يا جدو عشان كده حابة اني اقرب منه بس ساعات بحس انه بعيد اوي عليا
الجد:تعالي بقى معايا ‘ اسخن الاكل لحسن عامل ملوخية هتاكلوا صوابعكم وراها..
فريدة:هههههه ايه ده يا جدو انت بتعرف تطبخ
الجد:اومااال! ده انا بررريمو
تدخل فريدة مع الجد واول ما تدخل ..............

استنوني الحلقة اللي جاية.........

الخميس، 30 مايو 2013

الحلقــــــــة الثالثـــــــــــة من "ســـــــــايـــــــــكو"

الحلقة الثالثــــــــــــة
فريدة لعم صابر:عم صابر فين اللوحة اللي سألتك عليها من اسبوعين!
عم صابر:حضرتك مسألتنيش عن اي لوح!!!!!!
فريدة صدمة:نعم!! انا متأكدة اني سألت عليها حتى انت قلتلي ان ادم بتاعك ده مش هيوافق
على بيعها عشان هي مش عارفة تقرب لمين عنده!!
ادم بيبص لعم صابر وبعدين يقول لفريدة:انا مش فاهم حضرتك ليه مصممة انه كان فيه لوحة!!
فريدة بعصبية:بقلكم اييييييه انتم هتجننوني ولا اييييييييه!!
عم صابر:اهدي يا فريدة يا بنتي
فريدة بعصبية:اهدى اييييييه!!!!!! ماهو يا انا مجنونة يا انتم عايزين تجننوني
ادم بكل برود:هو الخيار الاول
فريدة باحتقار:حد قالك انك قليل الادب قبل كده
ادم بغضب:لا بقى انتي جاية هنا في المحل بتااااعي!! تشتميني!!

************************************

فريدة بصت جامد ليه وفجأة شافت مكان تاني غير اللي هي فيه ‘ فيلا هي عارفاها كوويس ..
بس المرادي كانت في اوضة البنت اللي بتشوفها دايما.. كانت بترسم لوحة جميلة وفجأة
دخلت عليهم ست زي ما تكون دادة وقالت للبنت اللي بترسم:
يا ست فرييدة ‘ يا ست فريدة
ففريدة بصتلها علشان تعرف هي بتناديها ولا بتنادي البنت اللي كانت بترسم لكن لقتها مش واخده
بالها منها وبتبص للبنت اللي بترسم..
البنت اللي بترسم بتبصلها وبتقلها:ايوة يا دادة؟
الدادة:استاذ رؤوف تحت وعاوز يشووفك
فريدة:اييييه رؤوووف تحت يا دادة؟؟ رؤوووف جه من السفر؟؟؟ طب بصي انزلي ليه بسرعة
وقوليله اني هنزله ولا اقلك قدميله عصير برتقال لا لا ليمون ‘ طب دادة انا البس اي فستان؟
الاصفر؟ لا لا الاحمر؟؟ لا هلبس الازرق لون البحرررر.. يلاااا يا دادة انززززلي بسرعة
بقى .. تؤ انتي لسه واقفة قدامي..
الدادة بتضحك وتقولها:حاضر يا ست هانم
وبعد دقايق تنزل البنت اللي كانت بترسم ((فريدة)) ومعاها فريدة
بتجري البنت اللي كانت بترسم على رؤوف وتقوله:حمد الله على السلامة يا رؤوف حمد الله
على السلامة..
يحضنها رؤوف ويشيلها ويطير بيها ويقلها:وحشتيني يا حبيبتي وحشتيني اوووووووي
البنت:وانت يا حبيبي وانت اووووي..
رؤوف:بصراحة انا كنت راجع زعلان منك ومكنتش هكلمك خصوصا انك قبل السفر مرضتيش
تسافري معايا ‘ بس بصراحة اول ما رجعت مصر مقدرتش وجيتلك جررري..
البنت:صدقني يا رؤوف انا محبتش اكسر كلام بابا بس انا مش هتجوز غيرك ‘ انا عرفت
الحب بيك وفيك ومبعرفش اعيش من غير حب...

**********************************************

وفجأة ينادي عم صابر ويقول:ست فررريدة؟! يا ست فريدة؟!
فريدة تفتح عينها وتقول:هو في ايه؟
ادم وصابر يبصوا لبعض باستغراب ويقول ادم:نعم!! هو انتي نمتي وانتي واقفة ولا ايه؟؟
فريدة:لا انا منمتش
ادم:اصلك غمضتي عينك وزي ما تكوني سرحتي في النوم؟ لو عايزة تنامي ممكن تروحي
تنامي..
فريدة:ايه الظُرف ده!!
وبعدين تفضل تبص حواليها وتقول: هو مفيش حد هنا غيرنا صح؟
ادم:هو انتي عليكي عفريت لا مؤاخذة؟!!
فريدة بارتباك:ســ ــ سلام سلام
وتطلع جري من المحل واول ما تركب عربيتها ‘ تطلع التلفون وتتصل بروجينا ويتفقوا
انهم يتقابلوا بسرعة وضروري..

**********************************************

روجينا:يعني ايه بتروحي اماكن  تانية غير المكان اللي بتبقي فيه؟ مش فاهماكِ انا يا فريدة؟
فريدة:بقلك وانا واقفة في المحل فجأة لقتني في فيلا وناس زي ما يكونوا مش شايفني خالص
وقعدت اشاور ليهم ‘ بس محدش خد باله منه خالص وبعدين عم صابر فضل يناديني اوي
فرجعت تاني للمحل!!
روجينا:انتي سايكو يا فريدة!!
فريدة:مش عارفة يا روجينا ‘ زي ما كان بيحصلي زمان مع صاصو؟؟
روجينا:شفتي !! اهوووو اهوووو صاصوووووو هو صاصووو اللي طيرلك برج من عقلك
فريدة:روجينا ابوووس ايدك مش بهزر
روجينا:وحياتك ولا انا
فريدة:والزفتة بسنت اتأخرت ليه لحد دلوقتي
روجينا بتشاور لبعيد:اهي جت
وتيجي جري بسنت عليهم وتقول:ايه في ايه؟؟ مالك يا فريدة؟؟ حصلك حاجه؟؟
روجينا:اتكلمي ولا تحبي انا اتكلم؟؟
فريدة:لا اتكلمي انتي
روجينا:بصي يا بوسي الهانم بتقوول قال ايه بتروح اماكن تانية!! وهي في نفس المكان!!
بسنت باندهاش:وااااو بتعمليها ازاي دي؟
روجينا:انتي عبيطة انتي التانية لا مؤاخذه؟؟
بسنت:مش عارفة ! انا قلت جايز فريدة طلعت ساحرة ولا حاجة
فريدة:ياااااربي ياااااااربي قاعدة مع جوز متخلفين!! انتي الافلام لحست مخك؟؟
بسنت:مش عارفة! ما هو اصل مفيش حاجة طبيعية تقول ان الواحد ممكن يبقى في كذا
مكان في نفس الوقت!!
فريدة:المشكلة اني حاولت اتكلم مع الناس اللي بتبقى في المكان التاني ده ‘ بس محدش
بيشوفني ولا يكلمني؟!
بسنت باندهاش:مخاصمينك؟
روجينا تضرب بسنت على راسها:يا غبية يعني فريدة مبتتشافش في المكان التاني اللي بتتنقله
فجأة!!
بسنت:ماهي وضحت اهي يا جماعة وسهلة؟
فريدة وروجينا باهتمام:هاااا؟
بسنت:تبقي نايمة ووووش وبتحلمي
فريدة:قوومي يا بسنت بدل ما اخبطك باي حاجة قدامي
بسنت:طب خلاص خلاص هسكت بس عايزة افهم
فريدة:براحة كده يا جماعة ‘ انا لما كنت بحب صاصو  كنت بردو بشووف حاجات غريبة؟!
بسنت:زي؟

**********************************************

فريدة ترجع بذكرياتها لورا
في يوم كانت بترسم وجه صاصو عليها..
صاصو:حبيبتي بتعمل ايه؟
فريدة:برسم
صاصو:طب ممكن اخد وقت من الفنانة العظيمة شوية؟
فريدة:ههههه انت اصلا الوقت كله بتاعي ليك..
صاصو:طب تيجي ندخل فيلم؟
فريدة:يلاااا
وبعد ساعة تكون فريدة مع صاصو جوه السينما وقاعدين بيتفرجوا..
يمسك صاصو ايد فريدة ويبوسها في بطن ايدها ويهمس ليها:بحبك
فجأة تشوف فريدة نفس المنظر بس السينما بتتغير والوشوش كمان بتتغير وتلاقي نفسها
قاعدة جمب واحد وواحدة والواحد عمل نفس ما صاصو عمل وبعدين قال للبنت اللي معاه
انا مش عارف لولاك في حياتي ‘ كنت هعمل ايه؟ انتي ظهرتي في الوقت اللي محدش موجود
فيه في حياتي..احنا لازم نتجوز ان شاء الله..
وفجأة كل شيء يختفي من قدام فريدة وتلاقي صاصو مبتسم وبيقلها:ها موافقة؟
فريدة بتبص حواليها بارتباك ودهشة...
صاصو باستغراب:مالك يا فريدة؟
فريدة:هو انت كنت بتكلمني صح؟
صاصو:ايه ده هو انتي مكنتيش مركزة معايا؟
فريدة بارتباك:لااا بالعكس ‘ اا انا مركزة مركزة حتى انت قلتلي انا مش عارف لولاك في حياتي ‘ كنت هعمل ايه؟ انتي ظهرتي في الوقت اللي محدش موجود فيه في حياتي..احنا لازم نتجوز ان شاء الله..
صاصو:موافقة تتجوزيني يا فريدة؟
فريدة بابتسامة خوف:طبعااا ..
صاصو:عارفة ‘ السينما دي بابا وماما كانوا بيجوها زمان اول ما حبوا بعض .. ماما كانت بتحكيلي
فريدة بدهشة:مامتك كان شعرها اصفر وقصير وكيرلي؟ وباباك كان عنده حسنة في خده اليمين؟
صاصو بدهشة:ايه دددده؟ هو انتي شفتيهم قبل كده؟
فريدة بصدمة:اه
صاصو:يبقى اكيد لما قعدتي مع جدو الجمعة اللي فاتت وراكي صورهم..
ومن جواها قالت لنفسها:لا جدو مورنيش حاجة ده انا شفتهم دلوقتي!!!!

******************************************

ترجع تاني فريدة للواقع وتبص لروجينا وبسنت بعد ما تكون خلصت حكي الموقف ده
فروجينا وبسنت يبصوا لبعض برعب وتقوم بسنت تقول:يعني انتي بتشوفي الميتين؟؟
فريدة تبصلهم بخوف:لا طبعاااا
روجينا:امال اللي انتي حكتيه ده تفسيره ايه؟؟؟
فريدة بتخفي وشها وتقول:مش عارفة وتعبت اوووي اوووووي‘ انا مش لاقية تفسييير!!
وبعد سكوت ترجع وتقول:واللوحة! اللوحة اللي شفتها في المحل؟ دي كانت ايه؟؟ وهم بردو؟؟
طب ازاي وهم وانا سألت عم صابر عليها؟؟؟ ورد علياااا!!!!
بسنت بارتباك:اكيد وهم بردووو
روجينا:فريدة انتي تلاقيكي تعبانة نفسيا ومرهقة فكريا من بعد صاصو عنك ‘ واعتقد ان سفرك
لشرم ده احسن حاجة ليكي ومنها تريحي اعصابك...
بسنت:وانا كمان موافقة روجينا في الكلام ده..

***************************************

بعد اسبوع بتسافر فريدة مع روجينا وبسنت على شرم وهناك بيكونوا مأجرين اسبوع في
فندق هيلتون ‘ عشان مكان اقامة فريدة بيكون لسه مجهزش ليها..
بيقعدوا التلاتة في نفس الاوضة..
روجينا:بقلكم ايه ؟ انا عايزة انزل اتفسح
بسنت بكسل:اممم طيب ننام شووية ‘ لحسن من امبارح وانا مطبقة !!
فريدة:عارفة ان وراكِ سفر منمتيش من بدري ليه؟؟؟ ها؟؟؟
بسنت:الله كنت برغي مع محمد!
فريدة بتريقة:ليه حد قالك انك هتسافري موزمبيق ومش هتعرفي تكلميه تاني
بسنت:ايش فهمك في الحب انتي يا سايكو
فريدة:يا شيخة اتلهي بقى
روجينا:هااااا هننزل امتى؟
فريدة:انا مستعدة من دلوقتي
بسنت:لا بقى متسبونيش نايمة لوحدي
روجينا:ليه العو هياكلك؟!
بسنت:لا بردو بخاف
روجينا:اففف خلاص ‘ امرنا لله بقى ننام شوية ونصحى نتغدا وبعدين ننزل على بليل

**************************************

راجل قاعد في أوضة باين عليها  مكتب ‘ فيها مكتبة كبيرة وكرسين قدام المكتبة وبينهم طرابيزة
في النص عليها فازا فيها وردة عباد الشمس واحدة بس.. وفيه مكتب جمب المكتبة..
قاعد على المكتب راجل بيقرأ شوية في كتاب وشوية بيلعب في شنبه .. ديكور الاوضة كله قديم
حتى التليفون باين عليه من نوع قديم جدا.. وفجأة يرن التلفون ويرد عليه الراجل بكل حزم:
فؤاد باشا هنا .. مين معايا؟ امممم اهلا يا رأفت..
.....
ايه؟ عاوز تيجي؟ لو عشان موضوع جوازك من فريدة فانا قلت رأي قبل كده وملهوش لزوم
مجيتك تاني..
....
بكل حزم:مع السلامة
وبصوت عالي وجهوري:فرررررريدة!!!
تصحى فريدة مفزوعة:ايوة ايوة..
تقوم بسنت مفزوعة:فيه ايه يا فريدة؟؟؟
.................
استنوني الحلقة اللي جاية.........

الأربعاء، 29 مايو 2013

الحلقة الثانية من " ســــــــــــايــــــكو"

الحلقة الثانيــــة
ولسه فريدة بتقوم يجيلها صداع فتغمض عينها من شدة الصداع وتشوف قدامها مشهد عبارة
عن بنت بتجري وخايفة وبتبص وراها وحد بينادي بصوت عالي وبيقول :فرررريدة فررريدة
تفتح فريدة عينها وتلاقي مامتها ومامة العريس جايين عليها ومامتها بتقولها:فريدة!!
فريدة بتبص يمين وشمال وكأنها بتدور على حد
مامة فريدة:مالك يا بنتي؟! كنتي واقفة كده ليه!!
فريدة ولسه بتدور بعنيها:ماما كان فيه بنت هنا بتجري؟
مامة فريدة:لا!!
فريدة:متأكده!!
مامة فريدة:ايوة يا بنتي مفيش حد بيجري!!
فريدة:ماما انا ماشية
مامة فريدة:ايه! والعريس؟
فريدة:ده عايز امينة وانا مش هكون امينة لسي السيد بتاعكم ده..
مامة العريس بقرف لفريدة ومامتها وقالت:ايه ده فعلا صدق اللي قال بنات الزمن ده مش
متربيين..
فريدة :بسم الله ماشاء الله على ابنك اللي متربي!
مامة فريدة بتعيط:يابنتي حرام عليكي ده خامس عريس يجي وترفضيه وتطفشيه بالمنظر ده!!
كده هيقولوا انك ملكيش جواز..
فريدة بتنهيدة:تؤ يا ماما يا حبيبتي انتي بتعيطي ليه دلوقتي؟؟!
مامة فريدة:يا بنتي انتي بتعملي حجات غريبة وتصرفاتك غريبة والناس لما يشوفوكي كده
هيقولوا انك مجنونة ولا راكبك عفريت..
فريدة بسخرية:ما عفريت الا بني ادم ‘ وبعدين يا ماما بذمتك ده منظر واحد ارتبط بيه
العمر كله؟
مامة فريدة:بصراحة لا ‘ ده حتى دمه تقيل وتنك وراسم نفسه هو وامه...
فريدة:شفتي بقى ‘ امال كنتي عايزة تدبسيني ليه بقى
مامة فريدة:يا بنتي بقى عندك 26 سنة ولسه متجوزتيش! الناس تقول ايه؟ عانس لا قدر الله
فريدة:ماما حبيبتي الافكار دي خلاص قدمت وبعدين ريحي دماغك بقى ‘ انا مش هتجوززز
الا حد بحبه ويكون شايف فريدة صح! مش تقوليلي سي السيد ده!
وبعدين ترجع تبص فريدة يمين وشمال وترجع تقول:متأكدة يا ماما ان مكنش فيه بنت بتجري؟
مامة فريدة:والله لا! هكذب يعني عليكي..

****************************************


ترجع فريدة وتفكر في اوضتها:ياترى البنت اللي شفتها بتجري دي؟! يكون ايه؟ معقول وهم؟؟
لا بس وهم يتكرر كذا مرة!! انا البنت دي نفسها اللي شفتها في الحلم؟ ايه حكايتها؟
وليه انا بالذات بشوفها!!
وترجع فريدة بذاكرتها لورا لايام ما كانت في الجامعة
لما كانت بتشوف ولد صغير مع مامته وباباه من فترة لفترة ومكنتش عارفة ده ايه..
فريدة:روجينا فيه ولد صغير دايما بيجي في احلامي
روجينا:طب وفيها ايه يعني يا فريدة؟ ما احنا في احلامنا ياما بنشوف حجات غريبة!!
فريدة:لا يا روجينا الحلم بيبقى غريب اوي
روجينا:ازاي؟
فريدة:بحس كاني عايشة مع الولد ده!! وبعدين امبارح حلمت ان اهله عملوا حادثة وعارفة
الولد الصغير لما كبر بقى مين؟
روجينا:مين؟؟
فريدة:بقى صاصو ‘ ..
روجينا:صاصو!! هو انتي عشان معجبة بيه تقومي تحلمي بيه! بس غريبة!!
فريدة:هما اهله ماتوا؟
روجينا:اه اللي اعرفه انه عايش مع جده ابو امه من زمان اووي!!
فريدة:غريبة !!
روجينا باستغراب واندهاش شديد:اوووي
وبعد يومين راحت فريدة لصاصو وقالتله:ممكن اسألك حاجة؟
صاصو:اتفضلي؟
فريدة:هو انا اسفة في السؤال بس محتاجة اسأله ضروري
صاصو:اسألي يا فيري ‘ ولا يهمك ومتخافيش من حاجه
فريدة:هوو هو انت اهلك يعني الله يرحمهم ماتوا ازاي
صاصو:حادثة عربية
فريدة وصاصو في نفس الوقت بيقولوا:كانوا ماشيين على الطريق الصحراوي وبابا مخدش باله
من التيرلا اللي جاية بسرعة من الناحية التانية وفجأة حودت عليهم ودخلت فيهم..
صاصو بخوف واندهاش:ايه ده؟ انتي عرفتي منين؟؟
فريدة بخوف اكتر:مم مش عارفة بس حسيت بده!!
وفضلوا ساكتين دقيقة وبعدين فريدة قالت:شكرا على الاجابة.. انا هقوم عن اذنك
صاصو بيمسك ايدها ويقلها:فريدة استني ‘ انا محتاج اقلك حاجه؟
فريده:ايه؟
صاصو بتردد:ب ببصراحة اا انا معجب بيكي
فريدة وشها يحمر وتتكسف
صاصو:ايه يا فريدة؟ ساكتة ليه؟
فريدة:يعني ...
صاصو:اعتبر كسوفك ده ‘ انك انتي كمان بتحبيني بس مكسوفة؟
فريدة بتهز راسها
صاصو:وانا بحبك اوي ومن زمان ولما جيتي النهاردة قولتيلي عايزة اسألك ‘ كان نفسي اقلك
انتي تسألي طول العمر وانا اجاوبك بردو..
فريدة بكسوف:بس يعني انا خفت وكده افكرك بحاجة متحبش تفتكرها
صاصو:بس غريب اوي انك تحلمي بالحادثة ‘ رغم اني محكتهاش لحد من صحابنا؟؟
فريدة:مش عارفة انا بقالي فترة بحلم بيك وانت صغير
صاصو:يمكن عشان بتفكري فيا كتير وعقلك الباطن صورلك الحادثة وخيالك طلع صح
فريدة بعدم اقتناع:امم ممكن
صاصو:المهم انا هدخل المحاضرة واخرج منها ‘ نتغدا سوا ماشي
فريدة بفرحة:مااشي

**********************************************


بسنت جاية لفريدة في المكتبة وبتقولها:صحيح اللي سمعته ده؟؟
فريدة:ايه؟
بسنت:انتي وصاصو بتحبوا بعض
فريدة بفرحة:ايوووة يا بسنت ‘ طلع هو كمان معجب بيا
بسنت:ياسلااام!! بقى انتي تسيبي كل الولاد الكويسة اللي في الجامعة وتمسكي في غريب الأطوار
ده!
فريدة بضيق:عشان غريب الأطوار ده هو اللي حس بيا اوي من جوة وفاهمني ..
بسنت:بس يا فيري صاصو مريب اوووي! هتتأقلمي على شخصيته؟ ده مرة يظهر وعشرة لا!!
فريدة:ايوة يا ستي .. هو عشان اكيد ملقاش حد يفهمه فبعيد ومنطوي شوية على نفسه..
بسنت:روجينا اما تعرف هتموت فيها
فريدة:روجينا عرفت
بسنت:وقالت ايه؟!
فريدة:انصدمت زيك بس الحلو في روجينا انها بتقلي رأيها وتسكت..
بسنت:اممم يعني انا اسكت ‘ ماشي يا ستي ربنا يوفقك معاه ..

***********************************


وبعد ساعتين بتخرج فريدة مع صاصو يتغدوا في مطعم..
صاصو:عارفة يا فريدة ‘ انا عمري ما تخيلت اني ممكن في يوم احب
فريدة:ليه كده؟
صاصو:طول عمري عايش لوحدي وكأني في دنيا غير الدنيا
فريدة:عارف انا كمان كنت فاكرة كده
صاصو:اول ما شفتك حسيت في عنيكي كل الكلام اللي محتاج اقوله
فريدة بتبتسم
صاصو: انا مفتقد الحنان اوي ‘ رغم ان ربنا عوضني بجدي واللي بقى كل حياتي ودنيتي ‘ بس
عندك حسيت بحنان ودفا غريب اووي.. واللي أغرب اني بحس ان انا وانتي بنفكر بنفس الطريقة..
فريدة:عارف نفسي في ايه دلوقتي؟
صاصو:خليني اخمن
فريدة:هههه خمن؟
صاصو:نفسك تاكلي غزل بنات؟ وتلعبي في الملاهي
فريدة بانبهار:ايوووة
صاصو:توارد أفكار..
فريدة:بس ازاااي كده؟!
صاصو:ما هما بيقولوا اللي بيحب بيعرف يقرا حبيبه

*************************************


ترجع فريدة للحاضر تاني ويدخل باباها عليها الاوضة..
بابا فريدة:ايه يا فيري؟ قاعدة زعلانة ليه؟
فريدة بسرحان:ها؟ زعلانة! لا
بابا فريدة:امال مالك يا حبيبتي من ساعة ما جيتي من برة وانتي قافلة عليكي الباب ومخرجتيش!
مش عوايدك؟
فريدة بسرحان:لا لا عادي يا بابا ‘ جايز اكون تعبانة من الصداع اللي عندي
بابا فريدة طيب يا حبيبتي هديكي دوا واشربي حاجه دافية ونامي من غير تفكير ‘ واعرفي انك
طالما عملتي اللي يريحك يبقى خلاص.. وعريس راح ‘ هيجي غيره..
فريدة بسرحان:ها اه اه صح يا بابا..
وبعد ما تشرب فريده الدوا وتشرب حاجه دافية تنام ....

***************************************


فيلا كبيرة وصورة لراجل باين عليه باشا من باشوات زمان ‘ شنبه كبير ومكشر ونظرته باين
جواها السلطة والنفوذ..
بيفطر ومعاه نفس البنت الشابة اللي بتشوفها دايما فريدة..
الراجل: من بكرة لازم تتعلمي دروس بيانو ‘ انتي هتبقي هانم من هوانم المجتمع
البنت في خضوع:حاضر يا بابا
الراجل:عاملة ايه في دروس الفرنساوي
البنت:الحمد الله ‘ بابا كنت عايزة اتكلم معاك في موضوع
الراجل:خير؟
البنت:رؤوف جالك؟
الراجل:ابن خالك؟
البنت:ايوة يا بابا
الراجل:اه جالي واتكلم معايا بس انا مش موافق
البنت بحزن:بس انا يا بابا مش هتجوز غيره
الراجل:فرررررريدة!!
وتصحى فريدة مفزوعة من النوم ‘ تبص في الموبايل تلاقي الساعة 3 الفجر
تبص يمين وشمال حواليها ‘ زي ما تكون عايزة تتأكد انها في اوضتها وتقوم تشرب مية
وتفضل تفكر في الاحلام اللي بتجيلها..

**********************************************


تاني يوم صحيت فريدة وتفكيرها مشوش ‘ اتوضت وصلت كعادتها وبعد ما فطرت نزلت على
الشغل..
فريدة:صباح الخير يا جماعة
واحدة من زميلاتها:فريدة ‘ المدير عايزك
فريدة:من الصبح كده! خير
زميلتها:مش عارفة والله بس اكيد مش في حاجة وحشة لانه مش مضايق ولا متعصب وطلبك
وهو كان مبتسم فدي بشارة خير..
فريدة:اممم طيب الله يبشرك بالخير
راحت فريدة لمكتب المدير وخبطت وبعدها دخلت ..
المدير:صباح الخير يا فريدة
فريدة:صباح الخير يا فندم
المدير:بصي بقى انا عندي ليكي فرصة شغل كويسة اوي بس هي فيها مشكلة بسيطة
فريدة:خير؟
المدير:انا قررت افتح فرع جديد لشركتنا في شرم الشيخ ومحتاج الناس الشاطرين اللي هنا
يروحوا هناك ‘ لاننا محتاجين نكسب سمعة هناك كويسة.. واختياري تم عليكي
فريدة بفرحة:اناااا ‘شرم!! حضرتك بتتكلم بجد
المدير:امال هكون بهزر مثلا
فريدة:لا اسفة مش كده حضرتك بس يعني من امتى هنروح شرم؟
المدير:انا اخترت مقر الشركة هناك ويعني شهر كده وننقل الشغل هناك.. فحبيت اقلك ولو
معترضة ليكي كامل الاحترام..
فريدة:لا طبعاا معقول اعترض! انا بس عايزة اعرف السكن هيبقى ايه وضعه؟
المدير:فيه شاليهات انا خدتها هناك عشان اللي هيروحوا يشتغلوا وطبعا لازم تروحوا بنفسكوا
تشوفوها عشان لو مش عاجبكم حاجه من حقكم عليا اوفرها ليكم..
فريدة:تماااام ‘ انا بس هقول لاهلي وكده وابلغك القرار الاخير حضرتك..

************************************


رجعت فريدة البيت ولما قالت الخبر ردت مامتها وقالت:
اييييييه!! انتي اكيد اتجننتي!! شرم ايه دي اللي تروحيها دي
فريدة:والله بقى انا شايفة ان ده بقى كووويس اوي لشغلي
مامة فريدة:وهتقعدي لوحدك!! الناس تقول ايه
فريدة:يا ماما ‘ الناس بيتكلموا كده كده حتى لو انا قاعدة معاكم انتم الاتنين فكبري بقى
مامة فريدة لبابا فريدة:ساكت ليه!! ما تتكلم ؟ عجبك اللي بنتك بتقوووله ده!!
فريدة:ماما من الاخر انا شايفة ان دي فرصة مش هتتعوض
مامة فريدة:وانا مقدرش اسيب ابوكِ لوحده واجي معاكي
فريدة:وهو انا قلتلك سبيه! انا هروح لوحدي وانتم بقى لما بابا ياخد اجازة تبقوا تيجوا ليا
مامة فريدة لبابا فريدة:سامع كلااااااام بنتك!!! ما تنطق يا راااااااجل
بابا فريدة:والله انا شايف انك محبكاها اوووي ‘ ما تسبيها تروح وتكبر نفسها ‘ هتفضلي خنقة
عليها لحد امتى! بعدين احنا مربينها وعارفين اخلاقها.. ومن فترة لفترة نبقى نروح نقعد معاها
مامة فريدة:اااااااااخ يااااااني منكم !! ربنا رزقني باتنين مجانين وهيطيروا البرج اللي فاضل

*******************************************


فريدة في اوضتها بتكلم بسنت وروجينا عشان تقلهم انها مسافرة شرم وكانوا التلاتة مع
بعض على نفس الخط..
بسنت:وااااو يا بنت الايــــــه ‘ شرم مرة واحدة
فريدة:اه ‘ انا والله فرحت اووي
روجينا:بقلك ايه يا فيري ‘ انتي مش هتنزلي الاول تشوفي الشاليه وكده
فريدة:اه
روجينا وبسنت مع بعض:معااااكي ووووش
فريدة:ههههههه ماشي يا مجانين!
بسنت:مين ده اللي مجنون يا سايكووو!!
فريدة:يوووه بقلكم ايه ‘ غوروا بقى .. سلاااام
بسنت:استني بس كنا عايزين نعرف ......
توت توت توت توت
روجينا:هههههه شكلك ووحش اووي يا بسنت ‘ قفلت في وشك
بسنت:يا بنت الــ .... ما هقول ايه بقى! ضاربة!! وبعدين مش انا بس اللي شكلي وحش
ما هو وشك انتي كمان اتقفل عليه يا ظررريفة
روجينا:ههههههه ماشي يا بايخة ..سلام
بسنت:سلام

************************************


تاني يوم صحيت فريدة وراحت الشغل وبعد ما خلصت شغل راحت محل اللوح بتاعها..
فريدة:ازيك يا راجل يا طيب
عم صابر:ازيك انتي يا بنتي
فريدة:ها كلمت ادم بتاعك ده!
عم صابر:استاذ ادم هنا بنفسه
فريدة:والله!! النهاردة عيد ولا ايه؟ وانا مش واخده بالي!!
ادم شاب في اخر العشرينات شعره ناعم وبني غامق وعينه عسلي على اخضر فاتح ولابس
نضارات طبية وعنده غمزة يتيمة من الجهة اليمين ومتوسط الطول..
ادم:خير حضرتك؟
فريدة بتحس بشعور غريب مش قادرة تفسره وبعدين تقول:انا كنت جاية اسأل عن اللوحة ......
وتبص على مكان اللوحة عشان تشاور عليها فتلاقي لوحة تانية مختلفة.. فترجع تقول:
ايه ده؟؟ هي راحت فييين!!
ادم باستغراب:هي ايه دي اللي فين؟
فريدة بعصبية:اللوحة اللي كانت هنا وقلت لعم صابر اني عاوزة اشتريها ورفض وقال انها تخص
مش عارف مين من اهلك!!
ادم:مش فاهمك!!
فريدة:لااا بقى انت فاهمني وبعدين لو كنت عايز تبيعها من الاول ‘ عم صابر رفض يبيعها ليا ليه!
ادم:يا فندم انا حقيقي مش فاهم انتي بتتكلمي عن ايه!
فريدة:اللوحة اللي مرسوم فيها بنت حزينة؟!
ادم:مفيش لوحة بالمواصفات دي
فريدة:انت كذاب!
ادم:نعم!!
فريدة لعم صابر:عم صابر فين اللوحة اللي سألتك عليها من اسبوعين!
عم صابر:حضرتك مسألتنيش عن اي لوح!!!!!!
.................................

استنوني الحلقة اللي جاية..........