كمانيليو

كمانيليو
قريبا في المكتبات

الاثنين، 31 مارس 2014

الحلقـــــــــــة الخامســـــــــــــــة والعشــــــــــرون من ليلـــــــــــة قيس

الحلقــــــــــة الخامســـــــة والعشــــــرون

عبد الله واقف مصعوق من المشهد اللي قدامه ‘ في نفس اللحظة فيفة تلف وتنادي البودي جارد بصوت
عالي وتقول:
تعالواااا ارموا الراااجل ده بررررررررره للكلااااااب
في نفس اللحظة فرغلي ياخد سكينة كان بيقطع بيها الفواكة ويجري على فيفي ويضربها في قلبها
كذا مرة لحد ما تقع تغرق في دمها..
فرغلي بهستيريا يجري على عبد الله اللي لسه واقف مصعوق مش عارف يعمل ايه ولا يروح فين
ولا يجي منين ووشه اصفر:اجرري اجررري يا بني بسسسرعة
عبد الله وهو عمال يبص على فيفي ويتهته في الكلام ‘ فرغلي:اجرررري يا بني قبل ما ااي حد يجي
يلاااا بسسسرعة يااا بني ووسااامحني وقووول لاخوااااتك يسامحوووني قووولهم انااا اسف مكنتش
الاب اللي هوو ‘ قووولهم يا بني اناااا مكنتش قاصد ابقى وحش اوي بس بب بس الدنيا هي اللي
ووحشة معانااا ‘ اجرررري يا عبدد الله بسسسسرعة بسسسسسرعة..
عبد الله واقف في مكانه متسمر ومتنح ومش عارف يعمل ايه وابوه بيزقه ويطلب منه يجري ويقول:
اوووعى تعرف غسان الكلب ده تاااني ‘ يلاااا بسسرررعة
عبد الله يبدأ يستوعب الدنيا من حواليه اول ما يسمع اصوات البودي جاردات وهما بيجروا من بعيد
ويبدأ يهرب من زي المكان اللي جه منه ..
في نفس اللحظة يدخلوا البودي جاردات ويلاقوا فرغلي ماسك السكين وبيضرب فيفي بكل انتقام
ويقولها:
موووتي يا كلبة يا نجسة موووتي زي ما قتلتييني وقتلتي عيييلتي موووووتي موووتي مووووتي
يطلبوا بسرعة البوليس ويحاولوا يشيلوا فرغلي اللي كان غرقان في موجة هستيريا خارجة عن
الارادة..

****************************************************

عبد الله وهو بيجري في الشارع تلفونه يرن واول ما يبص في الشاشة يلاقي غسان عبد الله يرد بعصبية:
انت عارف يا .... يا ابن الـ ...... لو اتصلت هنااا تاني ورحمة امي اللي ماتت وهي مش لاقية حق
العلاج لاكون موريك قيمتك يا ........
غسان باندهاش وصدمة:ايه ده ايه ده ايه ده!! مالك يا صاحبي!!
عبد الله بغضب:اسفوخس على دي معرفة يا ابن الـ ...... دي صحوبية بنت ......
ويقفل التلفون في وش غسان

*********************************************

بسمة قاعدة بتعيط في الصالون وجمبها محمد وقدامها ليلى اللي كل شوية تبص على الساعة وتبص
على اوضة قيس بقلق..
بسمة:بقاله ساعة كل ما حد فينا عايز يدخله يزعق فينا! ده عمره ما عملها يا محمد
محمد بألم:احنا غلطنا يا بسمة لما سبنا الموضوع يتمادى بالشكل ده
بسمة بعياط:فعلا يا محمد شكلنا غلطنااا على اخر ايامنا بنشوف ابننا بيتعدى على حق اخوه الغلبان
ليلى بضيق وألم:ا اانا حاسة اني السبب يا ماما
بسمة بحزن:مش انتي يا بنتي ‘ ده موضوع قدييييم اووي ما بينهم بيكي او من غيرك كان هيحصل
********************************************
رشا في الاوضة قاعدة خايفة من فارس اللي عمال يمشي رايج جاي في الاوضة بشكل عصبي
ويقول بزعيق:الكلاااااب اتأخرواااا
رشا بخوف:ه ههما مين دول
فارس:تعرررفي تخررررسي دلوووقتي مش وووقتك
رشا بغضب:هوو في ايييه!! انت فاكر نفسك ميييين!!
فارس بحنون:رشاااااا والله ما شايف قدامي دلوقتي فاقصررري الشررررر وابعدددي عنك لو خايفة
على نفسك!!
رشا بتسكت لانها خايفة ومرعوبة من عصبية فارس اللي اول مرة تشوفها بتوصل للحد ده

********************************************

فجأة يرن جرس الفيلا ليلى تبص لبسمة وتقول:خليك يا عمي انا هروح افتح
محمد بتعب:ربنا يخليكي يا ليلى
ليلى بتروح تفتح وتلاقي ناس لابسين بلطوا ابيض وعلى البلطو شعار مكتوب عليه مصحة كمال
الدرويش..
ليلى بخوف وهلع:ايوة؟ افندم؟
واحد منهم:لو سمحتي فارس بيه موجود؟
فارس ينزل على طول من فوق ويقول:اتأخرتوا ليه؟!
ليلى بهلع تبص لفارس وتبص للي واقفين ونفسها تكدب عينها وقلبها..
فارس:المريض فوق
بسمة تقوم بسرعة بهلع:مريض مييين ‘ انتوا هتعملواا ايه! هتعملوووا اييه ؟؟ الحقني يا محمد
محمد بتعب شديد يقوم يقف ويقول:هتعمل ايه يا ولد!!
فارس:اطلعوا انتوا بسرعة ‘ وخلي بالكم المريض حالته خطيرة!! وملكوش دعوة باي نقاش هيتم
هنا..
محمد بعصبية والدم بيغلي جواه:انت بتتحداااااني يااااا ولد
فارس بزعيق:بصوااااا ‘ اللي فووووق ده مريييض ولازم تعترفواااا!! وجووووده خطررر بينااا
ليلى بزعيق:انت اللي خطرررر
فارس:انتي تخرررسي انتي السبب من ساعة ما جيتي ودخلتي بيتنا وجننتيه اكتررر
محمد لسه هيضرب فارس يقوم يقع على الارض في نفس اللحظة اللي بيجروا عليه يكون
بتوع المصحة ماسكين قيس بقوة ومكتفينه وعمالين يزقوه معاهم..
قيس بدموع:ليلـــــــى ليلــــــــى قولي ان قيــــــــس مش مجنوووون مش مجنووووون
بسمة مبقتش عارفة تلحق مين ولا مين وجريت على فارس تضربه وتقوله:انــــــــــــــت اكيد
قلبك حجرررررررر انت مش ابنيييي انت مش ابنيييييي انت قلبــــــــــــــــــــك حجرر
فارس بزعيق لبتوع المصحة:انتواااا واقفين بتتفرجوااااااا!! امشواااااا بيه بسرررررعة
ليلى بانهيار بتجري وراهم وتصرررخ:ياااااا عبد الله ياااااااا عبد الله ياااااااااا سماااااااح تعالوااااا
سعد بيجي بسرعة جررري واول ما يشوووفه قيس يقول:
سعدد سعدددد قوووول ان قييييس مش مجنووون قوووول سعد والله قيس مش مجنوووون
سعد بعياط يجري ويمسك في بلطو واحد منهم ويضربه بكل قوته ويقوله:اوووعى سييييبه ده اعقل
مني ومنك اووووووعى اوووووعى
الراجل يزق سعد ويقوله:ملكش دعوووة بدل ما ناخدك معانا
سعد يقوم بسرعة ويحاول يلحقهم بس هما يركبوا العربية بسرعة ويجروااا ‘ سعد يجري وراهم في
الشارع وبعدين يقع من كتر الجري وميلحقش العربية ويسمع صريخ قيس وهو بيقول:
قيـــــــــــس مش مجنوووون سيبه قيـــــــــس سيبه قـــــيس سيبــــــــــــــه مش مجنووووون
يااااااااارب ياااااااارب كون مع قيـــــــــس يااااااااااااااااااااااااااااارب!!

********************************************

ليلى بتجري على فارس وتفضل تضرب فيه عند صدره وتقوله:حرررررررام علييييك حرام
علييييييييييك ‘ يلعن ده اليوم اللي شفتك فييييييييه ..
بسمة بعياط وانهياررر:الحقيييييييييني يا ليلى
في نفس اللحظة يدخل عبد الله من برة ويشوف المشهد ده يجري بسرعة عليهم ويقول:
ليلى فيييه ايه؟؟
ليلى بانهيار:عبد الله الحقنا يا عبد الله ‘ عمي محمد وووقع
عبد الله يتصل بسرعة بالاسعاف ‘ ويدخل سعد هدومه متقطعة مع الوقعة وبعياط:
معرفتشش يا ليلى الحق قيس معررررفتش ‘ هما خدوه فين يا ليلى خدوه فييين
عبد الله بدهشة وصدمة:ايه اللي حصل ؟!!!
فارس بزعيق لليلى:قولتلك متتحدنيييش!! عملتي فيها شجااااعة اشربي بقى
ليلى بانهيار وبكل حقد:حسبي الله ونعم الوكيييييييل فيك
بسمة بزعيق:اطلععع بررررررررررة لا انت ابني ولا انا اعرررررفك بررررررررررررة

************************************************

قيس في الاوضة اللي محجوز فيها في المصحة يدخل عليه واحد ومعاه اكل ويقوله:خد ده اكلك
قيس:قيس مش اكل حاجه هنا ‘ قيس مش مجنون عشان احبسوه
الراجل:بقلك ايه انت تقعد ساااكت!
قيس بعصبية:قيس مش اسكتتتت قيس اخرررررج قيس اخررررج
الراجل:الاكل عندك ابقى اطفح وقت ما تعوز
ويقفل الباب ‘ قيس يروح ناحية الشباك اللي موجود في الاوضة واللي يكون عليه سور من حديد
عشان محدش يقدر يهرب او ينط منه ويبص للسما ويقول وفي عينه دموع:
يااارب قيس عمره ما ازعل انه فيه في دماغه حاجه بس انا يااارب مش مجنون ‘ انا بس حب
ليلى وشرير مش عايز حتى ليلى كون مع قيس.. طول عمره شرير خد من قيس كل حاجه
وهو اسكت بس هو كمان عاوز ليلى وليلى لما اختار قيس شرير حطه هنا في السجن على
انه مجنون بس انت يارب عارف كل حاجه ‘ ماما دايما تقول ان ربنا كبير اعرف كل حاجة
ياااارب قيس عاوز اخرج برة من هنا خرجه ياااارب ‘ انت عارف قيس مش مجنون والله
مش مجنون..
وتبدأ الدموع تنزل من قيس ويبدأ يقعد في ركن الاوضة ويقرفص على نفسه من الخوف
ويفضل يقول:والله مش مجنون يااارب والله مش مجنون قيس

*******************************************

في المستشفى بسمة وليلى واقفين وعبد الله وسماح واقفين معاهم وفجأة تيجي نوال عليهم
وتقول بخضة:ليلى في ايه؟
ليلى بانهيار:فارس يا نوال فااارس
نوال بخضة:ماله؟
ليلى:خد مننا قيس ووداه مصحة
نوال:ايـــــــــه!! ليه هو مفيش قانون ولا ايه في البلد دي!!
ليلى:عمي مقدرش يستحمل ووقع مننا ودخلوه العناية المركزة ‘ قلبه تعبان اوووي
نوال بحزن:لا حول ولا قوة الا بالله ‘ سعد فين؟
ليلى:في الفيلا مع حنان والدادة مرضتش اخده ‘ احنا يدوب بنشيل نفسنا بالعافية
بسمة بتوهان:طول عمره اناني وبياخد لعب اخوه بس عمري ما كنت اتخيل يجي اليوم اللي يدخل
اخوه ويحبسه في مصحة!
نوال بتبص لليلى باستغراب فتقول ليلى بهمس:من ساعة ما جينا وهي يا عيني بتخطرف بالكلام كده
وفجأة تدخل رشا المستشفى عليهم وتبص ليلى ليها بكل كره وحقد..
رشا: انا عارفة اني مش مرحب بيا هنا ‘ بس انا جيت يا ليلى النهاردة عشان اعمل حاجة صح
في حياتي ...
ليلى بلهفة:هتخرجي قيس؟
رشا:ايوة يا ليلى انا عارفة يعني ايه قلب يتحرم من كل حاجة ومن الامان وانا كرهتك وكرهت نوال
لكن عمري ما كرهت قيس ‘ جايز اكون كنت عايزة احرق قلبك في يوم عليه لكن النهاردة
وانا بشوفه وهو بيتاخد غصبن عنه قلبي وجعني لاول مرة عليه..
ليلى بلهفة تمسك ايد رشا:هتخرجيلي قيس يا رشاااا ابووس ايدك
رشا:انا اللي ابوس ايدك يا ليلى تسامحيني على اي غلط ‘ انا حبيت اعمل اخر حاجة كويسة
وبعدها هختفي من حياتكم تماما..
ليلى بتجري بلهفة على بسمة وتقول:ماما رشااا هتجبلنا قيس يا ماماااا هتجبلنا قيسسسس
بسمة بتوهان:زمان لما كان يجي يعيط ويقول انه مش اخوه كنت بقول مصيره يكبر ويفهم ان
الاخ ملهوش غير اخوه بس اتاري الكره كان بيكبر معا هوانا مش واخده بالي..
رشا بحزن على حال بسمة تقول:انا هروح المصحة واشوف فارس اتفق معاهم على ايه ولو
طلب اني ادفعلهم فلوس اكتر من اللي دفعها فارس ليهم هخرجه وناس زي دي ما المبلغ الاكبر
هيخرجوا قيس..
ليلى:اناااا جاية معاكي
رشا:خليكي هنا يا ليلى وانا ربنا يقدرني واجيلك بقيس
ليلى بتوتر:مبتضحكيش عليا يا رشا صح؟؟
رشا وهي بتبص على عبد الله:صدقيني انا عمري ما ندمت في حياتي اد ما ندمت الفترة الاخيرة
دي لما خسرت حاجة كبيرة في حياتي وعرفت ان الشر مبيولدش غير شرر
ليلى وهي مصعوقة من تغيير رشا وبتبص لنوال اللي بتبتسم ليها عشان تديها امل


..............................


استنوني الحلقة اللي جاية

الأحد، 30 مارس 2014

الحلقــــــــــة الرابعــــــــــــة والعشــــــــرون من ليلـــــــــة قيـــــــــس

الحلقــــــــة الرابعـــــــــــــة والعشــــــــــرون

ليلى بعد تفكير طويل وقلق وتوتر:فـ فـ فيه حاجة يا ماما نفسي اقلها ليكي بس مش عارفة ازاي
وخايفة جدا من العواقب..
في نفس اللحظة يدخل فارس ويقول لليلى بصوت عالي بتهديد:ها يا ليلى ياريت تكوني فكرتي كويس
بشكل ميضرش حد وخدي بالك من العواقب !
بسمة باندهاش شديد:فيه ايه يا ولاد
ليلى بخوف وهلع وهي بتبص على فارس اللي عيونه كلها بتنطق شر وتقول:
ممكن يا ماما ن نن نتكلم في اوضتك
بسمة بتبص بشك لليلى وبعدين فارس وتقولها:اه طبعا تعالي حبيبتي
فارس قلبه يدق بالخوف ويرتبك جدا ويبقى مرعوب لليلى تقول تهديداته المستمرة ليها..

**************************************************

ليلى بعد ما تقعد قدام بسمة تقولها بارتباك:بصي يا ماما انا فيه سر تقيل اوووي عايزة اقوله ليكي
بسمة بكل حب:قولي يا ليلى ربنا يعلم معزتك في قلبي اد ايه
ليلى بخوف وهي بتفرك في ايدها بتوتر:م مماما ا اانا ك ككنت اعرف فارس من خلال شغلي في
المصنع بتاع رشا..
بسمة:ايوة عارفة يا بنتي
ليلى بخوف اكتر:و و ووانا يعني و ووفارس ك كنا بنحب بعض او انا كنت موهومة بحبه وهو كان
بيخدعني
بسمة من غير ما تتأثر:كملي يا بنتي
ليلى:ب بس انا والله والله يا ماما من ساعة ما اتجوزت قيس وانا شيلت اي فكرة من دماغي وقلبي
ورميت الماضي ورايا..
بسمة:متأكدة من ده يا بنتي
ليلى:ب ببس فارس مش عايز ينسى ده ‘ و وو مش عارفة افهمك ازاي يا ماما بس ..... ب ببس
يا ماما هو مش راضي يسبني في حالي..
بسمة بإرهاق وألم:لا حول ولا قوة الا بالله
ليلى بتوتر:انا اسفة يا ماما بس انا تعبت واخر تهديد ليه ليا انه ا اانه هيودي قيس المصحة ويمنعه
من انه يعيش حياة طبيعية زينا..
بسمة بصدمة:للدرجادي الوحش اللي في قلبه كبر ومبقاش عنده ذرة رحمة!!
ليلى:انا مش عايزة اوقع ما بينكم والله ‘ بس انا خايفة على قيس وخايفة من فارس ومش عايزة حاجة
تحصل مني تضايق قيس واتفهم غلط ومحبتش احكي ليه وازود الكره اللي ما بينهم..
بسمة:انا لما قلتيلي يا بنتي متفاجأتش اوي لاني كنت شاكة في تصرفات فارس من ناحيتك وكره
رشا ليكي بس مكنتش فاكرة ان الموضوع يوصل لحد كده..
ليلى بخوف:طب هنعمل ايه يا ماما
بسمة بألم:ملكيش دعوة انتي يا بنتي ومتخافيش محدش هيفرق بينك وبين قيس طول ما انا عايشة
بأذن الله ‘ اما فارس فسبيه ليا وانا هتصرف..

******************************************************

في نفس الوقت فارس يكون بيتصنت عليهم في الاوضة ويقول بكل غضب:وحيات قيس
اللي اغلى حاجة عندك يا ليلى لاندمك على الحركة دي!! هه فاكرة ان امي هتقدر تعمل حاجة
مبقاش فارس الا لما اخليكي تيجي تركعي عندي وتعتذري ليا..

*****************************************************

فارس يروح لاوضة قيس ويدخل فجأة ويكون قيس قاعد بيتفحص في كتاب ويشوف مجسم
عربية عنده..
قيس اول ما يشوف فارس يقول:ايه ده شرير عايز ايه من قيس
فارس:اسمي فارس يا قيس
قيس:قيش مش حب قول اسمه ‘ عشان شرير مش حب قيس
فارس يقعد على الارض ويقول لقيس:وانت عرفت ازاي بقى اني مش بحبك؟!
قيس:قيس اعرف ان شرير عاوز اخد ليلى من قيس ‘ بس قيس قول لشرير ليلى مش لعبة ولا عربية
شرير يلعب بيها شوية وارميه زي زمان ‘ ولا انفع اضرب قيس وخدها منه! ليلى حب قيس و قيس
حب ليلى..
فارس يضحك بسخرية:ههههههه تصدق عجبتني!
قيس يبدأ يضم ايده ناحية صدره ويبص بعيد ويقول:ق قيس مش قول نكتة عشان فارس اضحك
فارس:انت عارف يا قيس انا لو عايز ادخل معاك تحدي هاخد ليلى واحرق قلبك وقلبها بكل
سهولة!!
قيس:شرير طول عمره فكر في نفسه بس ‘ خلي كل الناس تكرهه حتى الناس اشتغل معاها اكرهه
لما اعرف حقيقته ويجي يوم شرير مش لاقي حد معاه حتى مراته شرير هيسيبه ويبعد عنه..
فارس يصقف بايده:والله برافو اووي يا قيس! عارف عيبك ايه غير عبطك وتخلفك!! انك عايش
في دنيا ابعد من الدنيا اللي احنا عايشنها..
قيس ودموع في عينه يقول:قيس عيش في دنيا احلى من دنيا شرير ‘ دنيا مش مخيفة ‘ انا نام
وغمض عيني مرتاح بس شرير كل يوم احلم بحجات مخيفة زي زمان..
فارس يضايق ويتعصب ويقرب من قيس ويقول:اوعى تفتكر انك اذكى مني!!
قيس:ق قيس مش عايز اصلا يبقى اذكى من شرير او اغبى ‘ قيس عايز شرير ابعد عنه وخلاص
فارس:انت كنت هتمووت وانا اللي انقذتك!
قيس:قيس اقعد فكر ليه شرير انقذه بس معرفش ليه
فارس:وفي امكاني ادفنك مكان ما انت واقف دلوووقتي صدقني يا قيس في امكاني!!
قيس يقوم يقف ويبدأ يمشي في الاوضة بتوتر ويفضل رايح جاي وايده على ودانه ويقول:
خلاص خلاص قيس مش اسمع كلام تاني قيس مش اسمع بقى مش اسمع خلاص
فارس يمسك قيس بقوة ويوديه قدام المراية ويوقفه بعنف ويقول بغضب:مبصتش لنفسك في المراية
قبل كده وسألت نفسك انك كده مبتظلمش ليلى معاك! هاااا بص لنفسك وبص ليهاااا شوووف
الفرق ما بينك وما بينها عامل ازااااي!!
قيس يفضل يفرك بطريقة كلها توتر ويحط ايده على ودانه ويكون مغمض عينه ويقول:
قيس مش شوف حاجة ولا اسمع من شرير ..
فارس بغضب:يا ترى بتعرف تريحها زي اي زوج طبيعي ! بتعرف تديلها الامان؟!
بتعرف تخليها مبسوطة زي اي زوجة ؟؟ بتكووون معاها راااجل ولا بتكووون طفل وهي اللي بتهتم
بيك!!
قيس بعصبية يقول:قيسسسس مش اسمممممع ششششش مش اسسسسسسسسسمع
فارس بغضب اكتر:فكرررررت لو حملت منك وخلفت منككك هتجيب عيل عامل ازااااي!! وابنك
لما يكبرررر هيبقى اعقل منك وانت بدل ما تكونله اب هتكونله طفللللللل
قيس بعصبية اكتر ويبدأ يصرخ بصوت عالي:قيسسسس اكررررررررره شرررريرررر اكررررره
كل حد اكررررررره شرررريرررر اكرررررررههه..
فارس بعنف يشيل ايد قيس من على ودانه ويقوله بعصبية:بتحط ايدك على ودانك ليه؟! مش عايز
تسمع الحقيقة؟؟ بتوووجعك!! بتعررررريك!! بتوضحلك اد ايييه انت مجررررد طفل عاجز
مش رااااجل!! انت مش راااااجل انت عمرك ما هتبقى مع ليلى راااااجل..
قيس بكل عصبية يزق فارس جامد ويروح ناحية مكتبته اللي مليانة عربيات ويضربها بكل قوة
وعصبية ويووقع العربيات كلها ويصرخ:قيييييس اكرررررررررررررررررررررره فارس
اكرررررررررههه
فجأة يدخل محمد بسرعة الاوضة ويقول:في ايييييه!!

*******************************************************

في نفس اللحظة اللي محمد يسمع فيها صرخة قيس ‘ ليلى وبسمة يكونوا لسه بيتكلموا وفجأة يسمعوا
صوت قيس وصرخته وهو بيقول:
قيييييس اكرررررررررررررررررررررره فارس اكرررررررررهه
بسمة بخضة:ده قيـــــــس
ليلى وبسمة على طول يجروا على اوضة قيس ويلاقوه قاعد بيكسر في الاوضة بشكل عصبي
ومحمد بيحاول يهديه ويمسكه وقيس بكل عصبية قاعد يكسر في كل حاجه ..
بسمة بتجري بخضة عليه وتحاول تحضنه:اهددى اهدددى يا قلبي
قيس بدموع:اكرررررررررررهه قيس اكررررررررررررهه
بسمة:طب اهدى اهدددى بس ونتكلم براحة
فارس بعصبية:ده المجنون اللي انتي بتحاولي تعيشيه ما بينا بقالك سنييين هااا!! ده المجنون
اللي عايزة حياتنا كلهااااا تبقى خطررر عشااااااانه!! هوووووو ده!!
بسمة بتروح ناحية فارس وبكل عصبية تضربه بالقلم:اخرررررررس ولحد كده كفاااااااية!!
فارس بكل غضب وعينه مليانة شر:بتضررررربيني عشااااان المجنووون ده
محمد بعصبية:وتقتلككككك لو فكرررررت تقرب ليـــــــه!! انت خلاص مبقاش حد مالي عينك ولا ايه!
ليلى واقفة مصدومة ومبتتحركش من مكانها ولا قادرة تتكلم..
فارس بيطلع بكل عصبية من الاوضة.. واول ما يطلع تجري ليلى على قيس وتحاول تطبطب
عليه بس قيس بيبعد عنها ويقول:قيس اقعددد لوووحده مش عايز حددد
بسمة:بس يا ....
قيس مقاطعا:قييس اقعد لووحده بقى سبووه
محمد:تعالي يا بسمة نسيبه دلوقتي يهدى وبعدين نرجعله
ليلى:انا هفضل هنا يا عمي معاه متقلقوش
قيس بحزم واقتضاب:قيس لووحده من غير ليلى حتى
ليلى بحزن:ليه مش عايزني اكون جمبك
قيس بعصبية:بررررررررة ‘ قيسسسس ابقى ووووحده
ليلى تتخض ومحمد يقولها:تعالي يا بنتي معلش معانا
ليلى بدموع:حاضر يا عمي

******************************************************

سعد في الملحق قاعد بيتفرج على التلفزيون ويدخل عبد الله ويقوله: سعد شكل فيه خناقة جوة
في الفيلا
سعد بخوف:اييه ابويا جه عايز ياخدنا ولا ايه
عبد الله:ابوك ايه! هو الكلب ده عمره يفتكرنا اصلا! لا بس قيس شكله فيه حاجه
سعد بحزن:ايه قيس ماله؟ ماله يا عبد الله؟؟
عبد الله:مش عارف بس وانا جاي سمعت صوت خناق وزعيق وبصراحة اتكسفت ادخل اشوف
في ايه!
سعد:ادخل انا؟؟
عبد الله:لا خليك لحد اما ليلى تيجي ‘ بلاش نسبب ليهم ازعاج اكتر
سعد:بس انا عايز اطمن على قيس صاحبي
عبد الله:ربنا يستر.. المهم اختك حنان فين؟
سعد:مع الدادة بتاعتها
عبد الله:وحشتني اوي البت دي مبقتش اشوفها ولا اقعد معاها من ساعة ما جينا الفيل ادي
سعد:اقلك حاجة يا عبد الله
عبد الله:قول يا سعد
سعد:انا طول عمري لما كنت اشوف العيال الغنية اقول يا بختهم واول ما جينا هنا فرحت اوووي
بس بعدين بقيت بضايق يا عبد الله..
عبد الله باستغراب:ليه يا سعد؟ حد عاملك وحش؟؟
سعد:بالعكس الناس هنا طيبين اوي معادا اتنين فارس ومراته  دي بس الدنيا هنا وحشة اووي
عبد الله بدهشة:ازاي؟
سعد بدموع:مبقناش بنتلم زي زمان في بيتنا ولا حتى ليلى بقت بتحكيلي حواديت زي زمان
ولا انت كمان بقيت بتلعب معايا وسماح على طول بقت عصبية وفي حالها وامي وحشتني
اووي يا عبد الله ..
عبد الله يحضن سعد ويبوسه ويقوله بخوف:معلش يا سعد ‘ انت زي ما انت شايف كل واحد فينا
دلوقتي بقى عنده مشاكل..
سعد بكل براءة:لو العيشة في الفيلا هتخلينا بعاد من بعض كده ما تعالوا نرجع لبيتنا القديم
عبد الله بهزار:ومش عايز تاكل فراخ كل يوم؟
سعد بسذاجة وهو بيمسح دموعه:اينعم الفراخ هتوحشني بس الفول وسط لمتنا ولعبنا زي زمان
احسن بكتير..
عبد الله يبتسم لسعد بتوتر ويقول:ربنا يستر

*****************************************

سماح بتروح تقابل احمد وقلبها بيدق فرحة ولهفة.. واول ما تشوفه تقوله:وحشتني
احمد:انتي وحشتني اكترر
سماح:بجد وحشتك؟
احمد:جدااا
سماح بتنهيدة:يااااه
احمد باستغراب:ايه مالك؟
سماح:عمري ما كنت اتخيل اني هحب واتحب يا احمد
احمد يمسك ايدها ويقول ليها:ليه كده يا سماح؟ انتي حلوة وذكية اوووي ماشاء الله عليكي وعقلك
تفكيره حلو وبتعرفي ازاي تتصرفي يعني شخصيتك حلوة..
سماح:بس فقيرة
احمد:بس انتي مبقتيش كده ‘ يعني اي حد يتمناكي
سماح:عشان الفلوس! صح!!
احمد بارتباك:لا مقصدش ‘ اقصد ان عقدتك خلاص المفروض اتحلت
سماح:بتحبني يا احمد
احمد:فووووق ما تتصوري
سماح:وانا كمان
احمد:وعايز اتجوووزك اووي يا سماح ‘ بس محتاج وقت شوية واصبري عليا عقبال ما ارتب
اموري يا حبيبتي واجي اتجووزك..
سماح بلهفة:متقلقش يا حبيبي وانا معايا فلوس وهساعدك بيها
احمد بعصبية:ايه اللي بتقوليه ده يا سماح!
سماح بخوف:م ممش قصدي يا احمد بس
احمد مقاطعا بعصبية:اووعي تفتكري اني طمعان في القرشين اللي حيلتك!
سماح:اخص عليك يا احمد لا طبعا انا مبفكرش فيك كده ‘ انا بحبك اوي وعارفة انك بتحبني
احمد بارتياح:الحمد الله ياريت الموضوع ده ميتفتحش تاني
سماح بابتسامة:بحبك اوي
احمد:وانا كمان بحبك

**********************************************

على بليل عبد الله بيروح الفيلا عند فيفي على فجأة وينط جوة الفيلا من غير ما اي حد من البودي
جارد يشوفه ويتهجم على الفيلا فجأة ويتهجم على ابوه اللي كان قاعد..
فرغلي بخضة:ع عع عبد الله
عبد الله بعصبية:ايوة عبد الله! فاكرني لسه يابا ولا البودرة خلاص خلتك تنسى!!
فرغلي بخوف:ا اا  فف اا فااكرك
عبد الله يكون ماسك رقبة فرغلي بايده بشكل يعيق حركة فرغلي..
عبد الله:عملت فياااا ليه كده ياباااا هاااااا عملت فياااا كده لييييه
فرغلي بخووف:م ممش انا ه ههي ك ههي هي كانت عايزاااك
عبد الله بعصبية ويتك اكتر على رقبة فرغلي:وهي تعرررفني منييين الا من عن طريقك
فرغلي:لا هي عرفتني انااا من عن طريقك انت
عبد الله بصدمة:ايـــــــه!!
فرغلي:ا اايوة ه هي ش شافتك مرة م ممع صاحبك غسان وو وعرفتك منه وبعدها عرفتني وواتجوزنا
و وكانت بتطلبك دايما ا انك تشتغل معاهاا
عبد الله وهو لسه مصعوق من صاحبه ومن ابوه ويقول بكل صدمة:ليييييييه!! عاااااايزة مني اييييه
وفجأة يسمع صوت واحدة وهي نازلة من فوق:
عيني عليك من زمان وعاجبني
عبد الله وفرغلي يبصوا بصدمة لفيفي وهي نازلة من على السلالم
عبد الله:ايه؟!
فرغلي:ا اانتي بتخرفي تقولي ايه يا ولية
فيفي بسخرية:ههه الا انت يا راجل كنت فاكر اني ممكن ابص لراجل عرررة زيك!! هه انت كنت
الطعم يا خويا اللي اخليك تجيب ليا عبد الله لحد عندي
عبد الله بصدمة:ا اانتي اكيد بتهزري! انا عمررري ما شفتك ولا اعررفك!
فيفي:بس انا شفتك مع غسان مرتين وكلمته عنك بس هو كان بيغير منك جدا ومرضاش يجيبك بسهولة
وقلت اتعرف على ابوك العرة ده واجر رجلك من عن طريقه!
فرغلي بكل عصبية وغضب:ا اا اانتي اكيد شيييطااان
فيفي بعصبية:شيطااااااان هه وانت ايييه يا حيلتهاااا! ولا نسييييت لا يا حبيبي لو نسيييت افكرررك
وانت جاي تشحت وتركع تحت رجلي بالفانلة المعفنة اللي عليك! ده انا االلي كسيتك وخليتك
تشم نفسك بعد ما كنت شبه التفة بتتداس على الارض..
فرغلي وشه يحمر من كتر الغضب ويجري على فيفي ويضربها بالقلم
فيفي بعصبية:وحيااااتك لارميك للكلاب يا معفن
عبد الله واقف مصعوق من المشهد اللي قدامه ‘ في نفس اللحظة فيفة تلف وتنادي البودي جارد بصوت
عالي وتقول:
تعالواااا ارموا الراااجل ده بررررررررره للكلااااااب
في نفس اللحظة فرغلي ياخد سكينة كان بيقطع بيها الفواكة ويجري على فيفي ويضربها في قلبها
كذا مرة لحد ما تقع تغرق في دمها

..............................


استنوني الحلقة اللي جاية