الحلقة الحادية عشر
اية برعب:والله العظيم كنت هخبيها عشان مش عارفة مين اللي جابها هنا!! وخفت
تفتكروا
اني انا اللي قتلت سعدية بس والله العظيم معرفش حااااجة..
الظابط:اتفضلي معانا لحد القسم لو سمحتي..
اية بانهيار:والله العظيم ما قتلتها ‘ طب قولولي هقتلها ليييييه!!
*******************************************************************************************
*******************************************************************************************
داليا برعب:حمززززززة قبضوا على اية!! متهمين انها اللي قتلت سعدية!!
حمزة بدهشة:ايه بجد؟؟ هي اللي قتلت سعدية
داليا:لا طبعاااااا
حمزة:امال قبضوا عليها ليه؟!
داليا:مش عااااااارفة!! بس انا متأكده انه سعيد يا حمزززززة انا متأكده انه
هوووو!!
حمزة:مش عشان شفتيه ليلتها نازل من الشقة يبقى هو!!
داليا:مكنش نازل طبيعي يا حمزةةة ‘ اكيد جه بعد ما اتصلت بيه انت في
التلفون وقلتله
ان سعدية مشيها بقى بطال!!
حمزة بتوتر:ايوة دي الخطة اللي اتفقنا عليها عشان نزيح بيها سعدية من
طريقنا! افتكرنا انه
لما نفهمه انها ماشية مشي وحش هيجي ياخدها على البلد وبكده نبقى ارتحنا
منها!!
داليا:بس هو معملش كده يا حمزة‘ احنا نسينا انه صعيدي وانه اكيد مستحملش
يعرف عن مراته
حاجة وحشة وراح اتخانق معاها وقتلها!!
حمزة:بس متنسيش انها مغتصبة!!!
داليا:وده اللي اكدلي انه سعيد مش اية!!
حمزة:بقلك ايه انتي تسكتي خااااالص ومتتكلميش ‘ مش عايزين رجلنا تتجاب!!
داليا:يارتني ما سمعت كلامك ولا كلام عنوووود والزفت سامر ده كمان..
ترجع داليا بذاكرتها للخلف لليوم اللي بعد ما سمعت نادين وهي بتترجى سعدية
انها تروح تكلم سامر
وكان وقتها عنود كمان بتسمع الحوار وشافت داليا واقفة من ورا باب اوضتها
تسمع..
قربت عنود من اوضة داليا عشان تتكلم معاها في اللي سمعوه ‘ فسمعت داليا
بتكلم ولد في التلفون
وبتحكيله وبتقله:حمزة انا خايفة اوي من سعدية لتقول لاي حد على علاقتنا!!
هنا دخلت عنود فجأة الاوضة على داليا‘ رمت داليا التلفون من ايدها بسرعة..
عنود:دالياااا انتي تعرفين صبي!
بمعنى:داليا انتي تعرفي ولد!
داليا:ها؟ لا ده ده واحد زميلي كان متصل ياخد محاضرة مني..
عنود:لا تشلخين! توني سامعتج!!
بمعنى:متكذبيش! لسه سامعاكي!!
داليا:وطي صوتك انا هلاقيها منك ولا من سعدية!! حرام عليكوا بقى
عنود:لا تخافين ‘ اذا تبيني اساعدج انتي بعد لازم تساعديني
داليا:مش فاهمة ازاي؟؟
عنود:شوفي انا اعرف سامر واطلع وياه وسعدية درت عني ومن مصلحتي ومصلحتج
ان نخليها تبعد عن دربنا!!
بمعنى:شوفي انا اعرف سامر وبخرج معاه وسعدية عرفت عن الموضوع ومن مصلحتي
ومصلحتك
ان نخليها تبعد عن طريقنا..
داليا بخوف:يالهووووووي!!! انتي بتخوني نادين؟!!!!
عنود:مافي وجت حج الصدمات!! واعتقد كل واحدة فينا عندها مصيبتها فمافي اي
داعي
نجعد نتفلسف على بعض..
بمعنى:مافيش وقت للصدمات!! واعتقد كل واحدة فينا عندها مصيبتها ومفيش داعي
نقعد نتفلسف
على بعض..
داليا:بب ببس دي خيانة!!
عنود:سمعيني زيييين!! انا ما خنت نادين! وسامر هو اللي يركض ورايا وانا
حبيت اثبت لكم كلكم
ان الرييال كلهم مب زينين!! وما اعتقد ان كنت بجدر اثبت هالشي الا لما اسوي
جذي!!
بمعنى:اسمعيني كووويس!! انا مخنتش نادين! وسامر هو اللي جري ورايا وانا
حبيت اثبت ليكم كلكم
ان الرجالة كلهم وحشة!! وما اعتقدش ان كنت هقدر اثبت الحاجة دي الا لما
اعمل كده!
داليا:انتي مرررررريضة!!
عنود بسخرية:ههههههه كلنا اهني تعبانين!!
بمعنى:ههههههههه كلنا هنا تعبانين..
داليا:طط طيب هنعمل ايه؟؟
عنود:انا بصور سعدية لما تروح تشوف سامر وتتحجى وياه وبخليه يخليها تروح له
اكثر من مرة!
وانتي ويا رفيجيج بتتصلين حج سعيد وتجولون له انه يلحق مرته جبل ما ياخذها
واحد ثاني!!
بمعنى:انا هصور سعدية لما تروح تشوف سامر وتتكلم معاه وهخليه يخليها تقابله
اكتر من مرة
وانتي مع صاحبك هتتصلوا في سعيد وتقولوا ليه انه يلحق مراته قبل ما يخطفها
منه واحد تاني!
داليا:انا هاخد راي حمزة الاول..
عنود:اخذي ولما تفكرين زين رديلي خبر..
بمعنى:خدي ولما تفكري كويس ابقي سبيلي خبر..
********************************************************************************************
********************************************************************************************
في المستشفى دانة تروح تزور عنود وتحكيلها عن اللي حصل..
عنود:شنووووو!! قبضوا على ايه؟
بمعنى:ايييييه!! قبضوا على ايه؟
دانة:ايي مسكينة!
بمعنى:ايوة مسكينة
عنود:انااااا لازم اروحلها واجول حج الظابط كل شي
بمعنى:انا لازم اروحلها واقول للظابط كل حاجة
دانة:مينووووونة يا عنود!! مب احين!! اخاف تروحين والظابط يشك فيج انتي!!
بمعنى:مجنووونة يا عنود!! مش دلوقتي!! اخاف تروحي والظابط يشك فيكي انتي..
عنود:ماعليه خلي يشك..بس اية مظلووووومة يا دانة..اية مظلوووومة..
تبدأ عنود تتشنج وتصرخ ‘ تخاف دانة وتجري تنادي الدكتور ‘ يجي دكتور شريف
ويديها حقنة
مهدئة فتنام..
دكتور شريف:احنا مش قلنا اي انفعال مش حلو ليها؟؟
دانة بخوف:انا والله ما قصدت بس انا جلت لها ان رفيجتها قبضوا عليها عشان
رفيجتهم الثالثة
اللي ماتت..
دانة بمعنى:انا والله مقصدتش بس انا قلتلها ان صاحبتها قبضوا عليها عشان
صاحبتهم التالتة
اللي ماتت..
دكتور شريف باندهاش:مين فيهم؟؟
دانة:انت تعرفهم؟
دكتور شريف:ايوة..
دانة:اية!!
دكتور شريف:اية!! معقوول!!
دانة:بس عنود تبي تروح تجول اللي عندها واللي تعرفه ولما جلت لها لا ما
يصير ‘ صار اللي صار
بمعنى:بس عنود عايزة تروح تقول اللي عندها واللي تعرفه ولما قلتلها مينفعش
‘ حصل اللي حصل..
دكتور شريف:عنود فعلا لازم تروح تشهد باللي عندها واللي تعرفه..
دانة بقلق:بس يا دكتور اذا رحت وجالت يمكن يقبضون عليها اهي!
بمعنى:بس يا دكتور اذا راحت وقالت يمكن يقبضوا عليها هي
دكتور شريف:بس صاحبتها مظلومة ومعملتش حاجة وهي اكيد اللي عملته ده مش
هيخليهم
يقبضوا عليها!
دانة:ممممم
دكتور شريف:انا هدخل اشوفها ولو كانت صاحية هتكلم معاها..
يدخل شريف الاوضة ويلاقي عنود مغمضة عينها والدموع بتنزل منها لا ارادي ‘
يقرب منها
اوي ويفضل يحسس على شعرها ويمسح في دموعها..
تصحى عنود وتبصله وبعدين ترجع تغمض عينها تاني..
شريف:متعيطيش ومتخافيش
عنود وهي مغمضة عينها:انا جلت لك على كل شي وحكيت لك السالفة كلها..
بمعنى:انا قلتلك على كل حاجة وحكتلك على القصة كلها..
شريف:عارف وعشان كده بأيدك انك تروحي للبوليس وتقولي اللي تعرفيه..
تفتح عنود عينها وتبصله وتقله:صج؟! يعني انا أقدر اروح وأقولهم ؟
بمعنى:بجد؟!
شريف بابتسامة:ايوة..
عنود:ممكن أقأولك على حاجة..
شريف:اتفضلي قولي على حاجة
عنود:شكرا بجد لانك واقف معايا وبتساندني..انأ مش عأرفة كنت هعمل ايه من
غيرك..
شريف:عنود انتي يمكن تكوني اتعرضتي لصدمة معرفتيش تخرجي منها صح وبدأتي
تاخدي طريق
غلط عشان تخرجي من الصدمة دي لكن عايز اقلك ان جواكي اطيب قلب شفته..
ساعديني عشان القلب
ده يرجع يظهر من تاني بعد ما حاولتي تردميه بطريقة حياتك..
عنود بدموع وابتسامة:اوك
شريف:انا هخرج دلوقتي وهكتبلك خروج من المستشفى ساعتين عشان تروحي البوليس
زي ما انتي
عايزة وترجعي تاني هنا..
عنود:ان شاء الله
شريف بابتسامة:مستنيكي..
يمشي شريف وتقوم عنود تروح قدام المراية وتبص لنفسها كتير ‘ تفضل تحسس على
ملامح وشها
وعلى شعرها وتقول لنفسها:
اشفيج يا عنود! شنو صايرلج؟! اول مرة تحسين بهالشعور.. اول مرة تحسين انج
حرة نفسج اخيرا
اول مرة تحسين ان الدنيا لونها ابيض مب اسود! اول مرة تحسين بطعم كل شي من
حولج؟!
معجووولة!! معجوووولة اكون رديت مرة ثانية احب؟! بس هو الدكتور مالي! يعني
اذا يعاملني زين
فأكيد يعاملني جذي لاني مريضة!! معجوووولة اهو يحبني!!لاااا ما اعتقد.. بس
امبلى اعتقد!!
ما تشوووفين نظرات عيونه لج اشلووون!! هاي مب نظرات دكتور حج المريضة
مالته! ما تشوفين
لمسة يده؟! اكيد هو ما يسوي جذي ويا كل المرضى..
معجولة رديتي تحبين مرة ثانية يا عنوووود!!! معجووووووولة صارلج اخيرا مرة
ثانية جلب نفس
الاوادم ورديتي حج الحياااااااة؟؟؟؟؟
بمعنى: مالك يا عنود؟! ايه اللي حصلك؟!اول مرة تحسي بالشعور ده.. اول مرة
تحسي انك حرة
نفسك اخيرا! اول مرة تحسي ان الدنيا لونها ابيض مش اسود!! اول مرة تحسي
بطعم كل حاجة حواليكي
معقووولة!! معقووووولة اكون حبيت مرة تانية! بس هو الدكتور بتاعي! يعني اذا
بيعاملني كويس
فأكيد بيعاملني كده عشان انا مريضة!! معقوووولة هو بيحبني!!لا ما
اعتقدش..بس ايوة اعتقد..
مابتشوفيش نظرات عيونه ليكي ازااااي!! دي مش نظرات دكتور للمريضة بتاعته!!
ما بتشوفيش
لمسة ايده! أكيد هو ما بيعملش كده مع كل المرضى.. معقووولة رجعتي تحبي مرة
تانية يا عنود!!
معقوووولة بقالك مرة تانية قلب زي الناس ورجعتي للحياة من تاني!!!؟؟؟؟؟؟
تبدأ تيعط بفرحة وتقوم تلبس عشان تروح البوليس
******************************************************************************************
******************************************************************************************
نادين في البيت مع اهلها..
مامتها:يلا يا بنتي ضبي اغراضك عشان راح تسافري معنا
نادين:لا يا امي مش راح اسافر.. عم بقلكن اية مظلووومة!! كيف اسافر واتركها
هيك!!
الاب:يعني شو راح تُعملي!! شو بيدك!!
نادين:انا خبيت عليكو ايشي
الام والاب بخوف:شووووووو!!
نادين:انا اتضاربت مع سعدية قبل ليلة الحادث وكسرت ازاز البلور وبعدين دفشت
سعدية ع الارض
واما وئعت جرحت يدها بالازاز وئتها دخلت اية من برة وشافت هالمنظر وسعدية
كانت بتنزف دم
كتييير وكانت بتتوجع من الالم ‘ فاية ئالت لازم نروح ع مستشفى وخدت سعدية
ونزلت.. ركضت
وراهن وانا عم ببكي ومتل المجنونة وطلبت من سعدية تسامحني وانه ما كان قصدي
ائزيها وركبت
معهن السيارة ‘ كانت سعدية ئاعدة ئدام وعم بتنزف دم كتييير وانا وراااا
واية عم تسوووء بينا
لحد ما وصلنا المستشفى وخدو سعدية ليعلموا جرحها اللي بايدها وبعدين اية
راحت تُدفع الحساب
وقالتلي سعدية انه اتذكر اخبر اية انه تغسل العربية لان سعدية دمها وقع على
ارض العربية..
بس انا من العجئة نسيت ولما اتئلت سعدية تاني يوم خفت كتير ونسيت اخبر اية
بالدم اللي في
العربية وفي الاول فكرت ان الجرح اللي بسببي هو اللي ئتل سعدية بس بعدين
اكتشفت انو لا..
الاب:شو عم تخبصي انتي!!
نادين:والله هيك اللي صار!!
الام:يالله شوووو راح نُعمل هلااااااء!!!!!
نادين:لازم احكي هيك ..لازم يا ماما.. هلاء اي شي بيفيد اية!!
استنوني في الحلقة اللي جاية.....