كمانيليو

كمانيليو
قريبا في المكتبات

الأحد، 3 فبراير 2013

الحلقة التاسعة عشر من "قصة سيلينا"


الحلقة التاسعة عشر
اتسجنت نرمين وطبعا شادي بتهمة خطف سيلينا . وبعد شهر بالظبط كانت حكاية سيلينا انتشرت في كل
القنوات الفضائية ووصلت كمان لايطاليا واللي بعتت بعثة مخصوص عشان يجيبوا سيلينا لايطاليا وده
خوف سيف جدااا ليمنعوه يتجوز من سيلينا..
سيف:هنسافر ايطاليا بكرة صح؟
سيلينا:اه البعثة اللي مبعوتة ليا جهزوا كل حاجة وهنسافر انا وانت وجدي باذن الله بكرة..
سيف:تفتكري ممكن يمنعوكِ من الجواز بيا؟
سيلينا:محدش يقدر يمنعني عنك الا ربنا والموت..
سيف:انا متيم بيكي!
في اليوم التاني سافروا لايطاليا واول ما نزلت سيلينا لايطاليا حست انها زي العصفور اللي رجع لعشه
تاني وافتكرت اختها ومامتها وجدها لوديفكو. افتكرت كل لحظة حلوة عشتها في ايطاليا ‘ حتى باباها
افتكرته. كانت الدموع مالية عنيها وفجأة لقت سيف بيمسك ايدها فبصتله بحنان..
سيف:حاسس بيكي وباللي جواكِ.. أكيد افتكرتي عيلتك..
سيلينا بحزن:كان نفسي يكونوا لسه عايشين! وحشني حضن امي اوووي ووحشني هزار اختي
وكلام جدي عن اختراعاته..
سيف:وهما اكيد انتي كنتي واحشاهم اووووي وكانوا مفتقدينك اوووي..
الجد:المندوب اللي باعتينه مع البعثة اللي تهتم بيكي بيقول انهم هيودوكوا المتاحف كلها ويدوروا معاكي
على اي اختراعات تخص الجد لوديفكو يمكن من خلالها تلاقي حاجة صح؟؟
سيلينا بتوتر:مم مم ااه
الجد:متخفيش..
سيلينا:حاسة بشعور غريب اوووي..
سيف:انا معاكي..
وبعد نص ساعة يجي مندوب ويتكلم مع سيلينا بالايطالي وبعد ما يخلص كلامه تقول لسيف وجده:
بيقلي ان القصر بتاعنا لسه في مكانه زي ماهو وانهم دي الحاجة الوحيدة اللي اتبقت من اثار عهد بابا
لما مسك الحكم ولانه حاكم طاغي بالنسبة ليهم فمخلوش اي اثار ليه غير القصر د هوانهم هيودوني
ليه بعد ما نخلص رحلة البحث عن اي حاجة لجدي لوديفكو..
الجد:طب يا بنتي قلتلهم انه كان ساكن فين اياميها؟
سيلينا:اه قلت ليهم وقالولي انه من الاكيد بيته اتهد الالااااف المرات واتعمل حاجة مكانها ‘ بس هياخدوا
مني العنوان القديم ويحاولوا يشوفوا..
سيف:طيب كويس ‘ الخيوط بدأت تتربط اهي الحمد الله وبطريقة مش صعبة اووي..
سيلينا:ايوة الحمد الله..
الجد:طب احنا هنروح فين دلوقتي؟
سيلينا: هنروح متحف الفاتيكان الاول وده لانه فيه اكبر قدر من الاثريات القديمة والمنحوتات ومش بس
الايطالية لا والشرقية كمان وفيه حجات من مصر كمان.. وبعدين هنطلع على متحف كابيتوليني وده
متحف قديم اتعمل سنة 1471 وفيه حفريات وفخاريات ونقوش اثرية وكمان فيه منحوتات كلاسيكية..
سيف:طيب حلو
الجد:على بركة الله
وبعد مرور ساعتين وهما ماشيين في متحف الفاتيكان وعند ركن من الاركان وقفت سيلينا كتير قدام
قطعة اثرية..
سيف:مالك؟ لقيتي حاجة؟
سيلينا وعينها مليانة دموع:القطعة دي بتاعت ريناتا اختي ‘بص!!
يقرا سيف اللي مكتوب على القطعة ويلاقي كلام ايطالي فيمفهمش فيقول لسيلينا:ترجميلي مش فاهم!
سيلينا: مكتوب هذه التحفة الى ابنة الملك مارسيليو احد الحكام الطاغين قبل ثورة النهضة الايطالية
وتدعى ريناتا مارسيليو..
يسكت سيف ويسيب سيلينا تتأمل براحتها ويجي الجد ويفهم ان سيلينا لقت حاجة تخص عيلتها فيفضل
هو كمان ساكت‘ عشان مكنوش عايزين يقطعوا اللحظة دي عليها.. اما سيلينا ففضلت واقفة كتير
قدام القطعة وتلمسها بايدها وتتخيلها اختها وكانها بتلمس اختها مش بتلمس القطعة وتعيط في صمت..
وبعد ما النهار كله خلص في البحث عن اي حاجة تتعلق باهل سيلينا مالقوش غير قطعتين لاختها
وثلاث لوحات لمامتها هي رسمتهم بعد فراق سيلينا ليهم وكانت كلها لوح حزينة وعرفت وقتها سيلينا
ان مامتها اتوفت بعد اختفاء سيلينا بكذا شهر من الحزن والقهر عليها وده خلا سيلينا تبقى حزينة طول
اليوم ومتقدرش تكمل بحث وتعيط..
سيف:سيلينا حبيبتي اكيد انتي مكنش بايدك حاجة وده قدر مامتك..
سيلينا بحزن:مكنتش عايزة حد يزعل بسببي او تكون حياته تعيشة عشاني! ودي والدتي يا سيف
سيف بهزار:والدتك! انتي رجعتي تنتكسي للعربي الفصحى ولا ايه..
تبتسم سيلينا شوية وترجع تسرح تاني..
الجد:بكرة ان شاء الله هنكمل تدوير..
سيلينا:ان شاء الله..
سيف:تحبي تنامي؟
سيلينا:اه ياريت نرجع على الفندق عشان انام لاني مش قادرة..
سيف:ماشي يلا بينا..
في اليوم التالي صحيت سيلينا وكانت بدأت تهدا شوية عن امبارح نزلت عشان تفطر تحت لقت سيف
وجده هما كمان بيفطروا..
الجد:ايه ده انتي صحيتي؟ده سيف كان عايز يصحيكي وانا اللي قلتله يسيبك ترتاحي براحتك..
سيلينا:لا انا خلاص خدت كفايتي في النوم ..
سيف:عاملة ايه دلوقتي؟
سيلينا:احسن الحمد الله
يفطروا التلاتة وبعد ما يفطروا يفضلوا يستنوا المندوب لحد ما يجي ليهم عشان يكملوا بحث في
المتاحف. وبعد تدوير اربع ساعات يلاقوا اخيرا حاجة لجدها لوديفكو..
سيلينا بفرحة غامرة:اهووووووووو ده جهااااااز بتاع جدي اهووووووو
سيف:بجددد؟ بس ايه ده! مش فاهمه!!
سيلينا تقرأ المكتوب وتقله :ده جهاز زي صندوق لحفظ الرسايل بس مكتوب ان محدش عرف يفتحه
لانه مقفول بطريقة غريبة!
سيف:يعني تفتكري ممكن تلاقي رسايل جواه؟؟
سيلينا تبص ليه:تفتكر؟
سيف:مش عارف!
سيلينا:ممكن! بس هما كاتبين انهم مش عارفين يفتحوا الصندوق! واكيد جدي عاملة بطريقة معينة
عشان مش اي حد يقدر يفتح ويشوف اللي جواه..
يجي الجد ليهم مع المندوب اللي دايما معاهم ‘فتكلم سيلينا المندوب وتقله كلام بمعنى انها لو ينفع
تحاول تفتح الصندوق وتشوف اذا فيه حاجة ولا لا! ويقلها المندوب هو ممنوع لمس اي حاجة في
المتحف بس عشان هي ليها الاحق ان الممتلكات دي تبقى بتاعتها فهياخدلها موافقة من ادارة المتحف
وفعلا يروح ويرجع بعد ساعة ويكون اخد الموافقة..
سيف:هتفتحيه ازاي؟
سيلينا بتفكر:مش عارفة!! بس اكيد جدي عاملة بطريقة ذكية ومش اي حد يعرفها!!
الجد:طب فكري كده في اي كلام كان قاله ليكي ‘ يمكن تفتكري حاجة يكون زي مفتاح يخليكي
تفتحي الصندوق..
سيلينا:منا بحاول افتكر اهووو..
وتفضل سيلينا ساعة تحاول تفتكر اي كلام لجدها بس متقدرش توصل لحاجة ‘ بعدين تفضل
تقلب الصندوق بين ايدها لحد ما تلاقي مكتوب سطر تحت الصندوق..
سيلينا:فيه حاجة مكتوبة هنا
سيف:ايه؟ مكتوب ايه؟
سيلينا:مكتوب حين يشع ضوء الماسة مرة اخرى للكون سأكون رحلت لذا تركت لها اخر كلماتي..
سيف:يقصدك انتِ
الجد:ايوة لان كان بردو مكتوب على الجهاز اللي جبته يوجد بداخل الصندوق ماسة..
سيف بضيق:تؤ بس بردوووو موصلناش لحاجة غير ان الصندوق ليكي! مجبش جديد يعني!!
سيلينا بعد تفكير عميق تقول بفرحة كبيرة:لااااااااااااااااااااا بالعكس الاجابة في الجملة دي!!!
الجد وسيف باهتمام:ازاااااااااااااااي!!
سيلينا:الضوووووء!!
سيف:نعم!
الجد:ازاي يابنتي فهميني؟!
سيلينا:الصندوق ده لازم يتعرض لضوء بطريقة هو كان قالي قبل كده عليها ‘ كان عنده صندوق
زمان وقالي انه بيقفل صناديقه بالطريقة الصعبة دي عشان الناس المتطفلة متقدرش تفتح حاجته
من غير اذنه!! ازاااااي تاهت عن بالي الحكاية دي!
سيف:مش فاهم يعني هتعملي ايه مثلا! هتروحي تحطي الصندوق تحت الشمس مثلا فيقوم بقدرة
قادر يفتح!!
سيلينا:ايووووة
سيف باندهاش:سبحان الله عليكوا حجات انتوا يا ايطاليين غريييبة والله يا سيلينا!!
سيلينا تاخد الصندوق وتروح في حتة فيها شمس وتوجه فتحة الصندوق بطريقة معينة زي ما علمها
جدها زمان وبعد ما توجهه لمدة زمن معينة تقوم حاطة ايدها على الفتحة وبشويش تشيل ايدها
من على الفتحة وبعدين تحاول تفتح الصندوق بقوة شوية وفعلااااا تنجح الطريقة اللي بتعملها
سيلينا وتفتح الصندوق..
سيف بفرحة:ايييييييييييييه ده فتح اهوووووووووووو!!
سيلينا بفرحة:ايووووووة ايووووووة
الجد:لقيتي ايه؟
سيلينا:رسايل
الجد:من مين؟
سيلينا:دي رسالة من امي ورسالة من اختي ورسالة تالتة من جدي
الجد:اقري بتاعت مامتك واختك الاول
سيلينا:ايووووة
وتقرا سيلينا الرسالتين وبعد ما تخلصهم يسألها سيف:ايه؟ كاتبين ليكي ايه؟
سيلينا:ماما كانت كاتبة اني واحشتها اوووي وانه اللي حصل ده اثر فيها وانها حاسة انه ده ذنبها
وانه لولا فكرتها اننا نهرب لجدي مكنتش استخبيت في الجهاز ولا اشتغل ولا اي حاجة! وريناتا
كتبتلي انها اتجوزت وخلفت تؤام ولد وبنت وسمت البنت على اسمي وانها كانت بتفكرني كتير
وكان نفسها اكون معاها والعب مع عيالها..
سيف:طيب يلا اقري بقى بتاعت جدك
تفتح سيلينا الرسالة وتبدأ تقرأ وفي عينها دموع كتير لحد ما فجأة تصرخ وتقول:ايــــــــــــــــه!!
سيف:ايه يا سيلينا؟؟ في ايه؟؟
سيلينا بتبصله وهي مبرقة وبتحاول تكمل الرسالة ومبتردش على سيف..
الجد:في ايه يا بنتي؟؟ ما تقوليلنا!!
سيلينا بخوف :اا ااا انا مش مستوووعبة!!
سيف بقلق:في اييييه؟؟
سيلينا:جدي بيقوول ان اا ان ان كان فيه زي راجل بيقرأ المستقبل وقاله قاله
سيف:قاااااله ايه هااااااا؟؟
سيلينا:قااله اني هعيش في زمن مش زمني وهحب واحد شبه الفرسان بس مش هينفع اتجوزه
لان لان اول ما هتجوزه هعجز واموت!!
سيف:ايه التخاااااااااريف دي!!!!
سيلينا وهي بتعيط:وبيقوولي كمان اني لما اقابل الانسان اللي هحبه متجوزهوش..
سيف بعصبية:بقلك اييييييه واضح اووووووي ان جدك على اخر ايامه خررررف ولا بقى يقعد
مع ناس بتخررررررف وتقوووووول اي حاجة!!
سيلينا:بس بس بس بس هو ااا هو طلب مني وصية اني متجوزكش
سيف بعصبية:هتجوززززك يا سيليناااااااا
الجد:اهدى يابني ‘ مش هينفع انت اللي تقرر لازم سيلينا هي اللي تقرر وطبعا قبل ما تقرري
يابنتي لازم تعرفي ان محدش بيعرف الواحد امتى بيموت ولا حد بيقرر لحد امتى هيمووت..
ولازم تعرفي كمان ان فيه ربنا وحده سبحانه وتعالى هو اللي في ايده مصاير الناس..
سيلينا:ممكن افكر شوية..
سيف بعصبية:هتفكري في ايييييييييييييييييه؟!!!!!! في كلام مجانييييييييييييييين..
الجد:سيبها يا سيف تفكر براحة ومن غير تشوووويش عليها وسيلينا عاقلة وهتقرر القرار الصح..
وفضلوا كلهم قاعدين قدام بعض بس محدش كان بيبص على التاني وكل واحد كان بيفكر في
دنيا لوحده خااااالص وطبعا سيف كان قاعد واعصابه تعبانة جدا من التوتر والتفكير والقلق
لترجع سيلينا في قرارها مش خوفا على صحتها او من الموت لكن خوف من انها متحققش
وصية وامنية جدها كان عايزها منها..
اما سيلينا فكانت حاسة انها في حيرة واختيار صعب جداااا.. اختيار مابين حب حياتها ومابين
توصية جدها الاخيرة ليها.. وكانت حاسة انه جدها كده ظلمها بالوصية دي وانه كان ممكن
يقلها ده اختيارك انتي واختاري اللي يريحك مش يفرض عليها! وفي نفس الوقت مكنتش
عايزة تكسر اخر كلام ليه وهي دايما كانت طول حياتها تسمع كلامه وبتثق جدا في قرارته..
بصت سيلينا لجدها وقالتله:انا قررت ياجدي
الجد:ايه يابنتي؟
سيلينا ومن غير ما تبص على سيف:انا قررت اني..........
استنوني الحلقة اللي جاية....