الحلقة الرابعة
سعدية:طيب هصدج ان مفيش حاجة‘ بس اهم حاجة انك كويسة!!
داليا:ططب يلا نطلع ليهم برة..
واول ما تطلع داليا الصالة..
نادين:اخيرا ئررتي انك تُئعدي معنا! ليه كُنتي حابسة حالك بالاوضة؟
داليا:لا عادي يعني .. كنت بفكر في السنة دي وكده
نادين:شو مالها؟
داليا:بيقولوا صعبة شوية
نادين:وانتي من هلا عم بتفكري فيها! عنجد بتحكي؟! لساتنا باول السنة؟
داليا:ااه
عنود:اشسويتي انتي يا سعدية بالاجازة مالتج؟
بمعنى:عملتي ايه يا سعدية في الاجازة بتاعتك؟
سعدية:جابلت سعيد ..ااااخ بجد الحب ده حاجة جميلة اوي..
عنود بحقد:بالعكس هاي اخس شي في الحياة!
بمعنى:بالعكس ده ازبل حاجة في الحياة!
سعدية من غير اهتمام بكلام عنود:حتى يعني جالي انه عايز يكتب كتابنا في نص
السنة
واني السنادي هرجع الصعيد في نص السنة ونعمل كتب كتابنا..
داليا بفرحة:بجد مبروك يا سعدية..مبرووك اووي..
نادين:عنجد مبرووك
اية:مبروووك يا سعدية
سعدية:الله يبارك فيكم يارب ‘ عجبالكم يارب
عنود بمضض:مبروك
سعدية:الله يبارك فيكي وعجبال كده اما ربك يهديكي ويبعتلك الزوج الصالح
باذن الله
عنود بحزن:اممم ان شاء الله
في اليوم التاني صحيت كل بنت وراحت الجامعة بتاعتها..
داليا كانت لابسة احلى طقم عندها دخلت الجامعة لاول مرة وهي متحمسة ‘ كانت
عايزة تعرف
حمزة لما يشوفها بعد اجازة الصيف الطويلة دي هيستقبلها ازاي.. لاول مرة
تبقى عايزة تروح
الجامعة بسرعة! قبل كده كانت بتروح وهي زهقانة وحاسة ان كل ايام الجامعة
شبه بعض
ومفهاش جديد. انما المرادي هي داخلة على مغامرة لاول مرة تعيشها..
دخلت داليا المحاضرة الاول ومشفتش حمزة وكانت من جواها حزينة اوي ‘ اول ما
طلعت
لقته واقف مستنيها جمب مكان محاضرتها فعملت نفسها مش شايفاه لحد ما جه ووقف
عندها..
حمزة:داليا
داليا بتوتر شديد:اا اهلا يا حمزة
حمزة:ازيك؟
داليا:الحمد الله
حمزة:تعالي نروح نقعد في مكان ‘ عاوز احكيلك كتير اووي عني!
داليا:نروح فين؟
حمزة:نطلع برة الجامعة ‘ نروح في اي مكان عشان نعرف نتكلم
داليا بخووف:بس بس انا عمري ما خرجت مع اي ولد!
حمزة:بس انا مش اي ولد يا داليا!! وبعدين انا قلتلك حاولي تخرجي بقى برة
الدايرة الضلمة
اللي انتي حابسة نفسك فيها!
داليا بعد تفكير وتردد:ممم ماشي
حمزة بفرحة انتصار:ايوووة كده‘ يلا نروح للعربية بتاعتي
تركب داليا مع حمزة عربيته لاول مرة في حياتها.. بتفضل تلتفت يمين وشمال
وكأنها قتلت حد
وخايفة البوليس يجري وراها..
حمزة:ايه يا داليا وترتيني
اوووووي!!! بجد حاسس كاننا هربانين من حاجة؟!
داليا بتوتر:اصل انا اول مرة اركب عربيات مع ولاد يا حمزة..
حمزة:عادي يا داليا! وبعدين انا مش اي حد ‘ انا قلتلك اني معجب بيكي اوي
ونويت اني اطلب ايدك
داليا:اا ايووة بب بس انت لسه مكلمتش اهلي واللي انا بعمله ده غلط
حمزة:لا مش غلط ‘ كان هيبقى غلط لو مكنتش هتجوزك!
داليا:هه متحاولش يا حمزة تفصل الغلط لرغباتنا انا دارسة دين كويس..
حمزة:يا حبيبتي انا كمان عشت فترة في السعودية قبل ما نطلع نعيش في
البرازيل وعارف
الصح من الغلط!
داليا:انت عشت في السعودية والبرازيل؟
حمزة:ايوة ‘ بابا رجل اعمال وكان بيتنقل من بلد لبلد بس احنا عشنا في
السعودية والبرازيل بس
داليا:البرازيل حلوة؟
حمزة:اوووي ‘ اوعدك يا ستي اما نتجوز هطلعك شهر العسل هناك
داليا:اا ان شاء الله
حمزة:عايزة تعرفي عن ايه كمان؟
داليا:عندك اخوات؟
حمزة:اه عندي اخت واحدة اسمها سالي
داليا:عايشة هنا؟
حمزة:لا سالي مع جوزها في لندن
داليا:اكبر منك؟
حمزة:لا انا اكبر منها بس هي خلصت جامعة واتخرجت وانا بدبلر
داليا بخوف:هو انت بتسقط كتير؟
حمزة:ده قبل ما اشوفك ‘ لكن بعد ما شوفتك ناوي ان شاء الله اشد حيلي بقى
عشان اتقدملك
داليا:احم خير خخير اان شاء الله
يمد حمزة ايده ويحاول يمسك ايد داليا ‘ فتصرخ داليا من الخوف وتترعش جامد
وتقول:
ااا ااايه ده ايه ده ايه ده!
حمزة بعصبية:ايه مالك يا داليا!! هو انا هخطفك؟!!!
داليا بخوف:لااالااا انا اانا مش بخلي اي ولد يمسك ايدي!
حمزة:يوووووووه هو انا ليه حاسس اني راكب مع طفلة؟؟؟
داليا تبدأ تعيط
حمزة برقة:انا اسف يا داليا ‘ انا بس عاوز يبقى بينا ثقة اكتر من كده!! مش
معقول كل ما اعملك
حاجة ولا اقلك حاجة الاقيكي مرعووبة مني وخايفة بالشكل ده!!
داليا:مم مماشي بس الله يخليك بلاش مسك ايد والكلام ده الا لما يبقى بينا
حاجة رسمي!
حمزة بنفاذ صبر:ماااااشي مااااااااشي يا داليا.. واديني هروحك عشان يدووووب
اللي زيك لازم
يشرب الحليب وينام قبل ما الشمس تغرب!!
داليا:شكرا..
حمزة:العفوووو
في البيت نادين واية كانوا قاعدين بيتفرجوا على فيلم وسعدية كانت نايمة
وعنود كانت في اوضتها
بتكلم نواف..
نادين:اية؟
اية:نعم؟
نادين:انتي عمرك ما حكيتي النا اذا حَبيّتي ولا لا؟؟
اية:اممم معتقدش اني اقدر اقول اني حبيت فعلا حب حب!
نادين:ليه؟
اية:يعني لما كنت في امريكا صاحبت تلت ولاد بس مكنش حب ! كان عشان اتسلى
واقضي وقتي
انما بجد لسه ملقتش اللي احبه!!
نادين:غريبة! يعني بنت متلك كتير حلوة ومهضومة لهلاء ما لقيتي شب بتحبيه؟؟
اية:تخيلي بقى!!
نادين:عنجد غريبة!!
اية:مش ملاحظة حاجة؟!
نادين:شو؟
اية:داليا اتاخرت؟ وده مش عادتها!!
نادين:ليه كم الساعة هلاء؟
اية:5 العصر!
نادين:يمكن عندها محاضرة اتاخرت ولا ايشي!
اية:لا يا بنتي داليا محاضراتها كلها بتخلص على 2!! وبتيجي هنا على 3؟!
نادين:هلاء بتيجي وبنعرف ويّنها كانت!!
وبعد ربع ساعة وصلت داليا واول ما دخلت..
اية:كنتي فين يا داليا؟؟ خضتينا عليكي؟
داليا بخوف:مم مفيش ك ككنت في المكتبة بتاعت الجامعة عشان ادور على مصادر للبحث
بتاعي!
اية:غريبة؟! عمرك ما عملتيها انك تتأخري للوقت ده..
داليا بتحاول بتهرب من اسئلة اية:امال فين بقية البنات؟؟
نادين:عنود طبعا عم تحكي وسعدية نايمة
داليا:اا انا جعانة.. انتم كلتم؟؟
اية ونادين:لا
داليا:طب ايه مش هتاكلوا؟
اية:سعدية بتقول انها عملت لينا اكل بس قالت هتريح شوية ولما تقوم تكوني
انتي جيتي وناكل
كلنا..
داليا:طيب ما تقوموها بقى وناكل!
نادين:ايه ادخُلي انتي صحيها ما بتعملك ايشي لكن لو احنا قربنا ليها راح
تُقتلنا!!
سعدية وهي خارجة من برة اوضتها:ليه ياختي جالولك ام اربعة واربعين يعني ولا
السلوعة
هاجي واجتلك مثلا!!
اية وداليا:هههههههههه
نادين:ايه ما بقصد ‘ بقصد ان اذا حدا قرب ليكي وانتي نايمة راح تنفجري
بوجُه ‘ الا داليا ما هي
حبيبة الئلب!
سعدية:نُجي نُجي بجى واحسدي واكديه!
نادين:لشووو احسدكم! الله يهني سعيد بسعييدة!!
سعدية:سعدية مش سعيدة!
نادين:هيك المتل ‘ بدك انتي تقوليه غير شكل انتي حُرة..
سعدية:طيب يختي منك ليها جوموا سخنوا الوك لوانا داخلة اعمل تلفون لخطيبي
واتحدث معاه شوية
وتكونوا انتوا سخنتم الوكل!
اية:يووووه انا بتفرج على الفيلم
نادين:وانا كمان
سعدية:تصدجي يا بت انتي وهي انتوا عيال معندكمش دم!
داليا:خلاص يا سعدية انا هقوم اسخن!
سعدية:وحد ينادي المجتولة جوة دي على التَلفون وجولولها كفاية رغي بجى! دي
شركة الاتصالات
اشتكت من كُتر اتصالاتها!!
اية:هههههههه ماشي
بعد مرور 3 شهور جت اجازة نص السنة وسعدية كانت لازم ترجع الصعيد عشان كتب
كتابها
على سعيد وعزمت طبعا البنات وقالوا انهم هيجوا في يوم كتب الكتاب ويرجعوا
تاني القاهرة
في نفس اليوم..
كان يوم حلو اوي بالنسبة ليهم لانهم شافوا واحدة من صاحبتهم اخيرا حلم
حياتها رغم بساطته
اتكتب كتابها على الانسان اللي بتحبه ‘ ما عدا عنود اول ما رجعت تاني للشقة
دخلت على طول
اوضتها وقفلت الباب عليها وفضلت تعيط كتييير..
بعد ساعة اية خبطت على اوضة عنود ..
عنود:من؟
اية:انا اية.. افتحي عنود..
فتحت عنود الباب وعينها وارمة من كتر العياط ‘ واول ما فتحت الباب وشافت
اية حضنوا بعض
وفضلت تعيط كتير..
اية:معلش يا حبيبتي ‘ معلش..
عنود:انا ما احقد عليها يا اية بس ماجدرت! تذكرت خاااالد ‘ تذكرت ليلة
عرسه..
بمعنى:انا مبحقدش عليها يا اية بس مقدرتش! بس افتكرت خالد وافتكرت يوم فرحه
اية:احنا مش قلنا هنبطل بقى؟
عنود:ااااااااااااااااااااااااخ يا اية ‘ احبه وااااااااااااااااايد
بمعنى:ااااه يا اية ‘ بحبه كتييير
اية:بس خلاص يا عنود ده اتجوز ويمكن كمان....
عنود:امس دريت انه ياب بنية صغيرة!
بمعنى:امبارح عرفت انه جاب بنت صغيرة!
اية:اييييييه!! وعرفتي منين؟؟
عنود بتعيط بحرقة:من رفيجتي
بمعنى:من صحبتي
اية:حرااااام عليكي اللي انتي بتعمليه في نفسك ده!
عنود:وسماها عنوووود!!!! يعني شووو؟!!!
بمعنى:وسماها عنود!! يعني ايه؟!
اية:يعني ده راجل حقير وبيستعبط وتسيبك منه وتبطلي تفكري فيه!
عنود:اشلوون ما اجدر ‘ مب عارفة انسى!! كل ما اشوف قصة حب يضيج خلقجي!!
بمعنى:ازاي مش عارفة‘ مش عارفة انسى!! كل ما اشوف قصة حب نفسيتي تتعب..
اية:لا حول ولا قوة الا بالله..
بعد شهر ‘ بعد ما اجازة نص السنة خلصت وسعدية رجعت وكانت مليانة فرح
ومبسوطة اووووي
عملوا حفلة صغيرة البنات ليها في البيت عشان اتكتب كتابها وعلى الساعة 12
دخلوا كلهم يناموا.
صحيت سعدية من نومها فجأة على صوت فقالت لنفسها:
دي اكيد البت نادين!! بس ايه صوت الولد ده؟! يا نهارها اسووود تكون جابت
الواد سامر هنا
في الشُجة؟! وافتكرت اننا كلنا نايمين ومش هنصحى!!
دي ليلتها سووووودة مطينة بنيلة ‘ اما اجوووم اروحلها اوضتها..
قامت سعدية وراحت اوضة نادين وفتحتها ولسه هتزعق ‘ لقت نادين نايمة في سابع
نومة!
رجعت تاني لاوضتها وقالت لنفسها: تؤ استغفر الله العظيم ‘ الواحد كده يعني
بيتهيأله حجات
ويجوم على اساسها يفتكر ويظن في الناس غلط!! اما ارجع انام بجى..
ولسه هترجع تنام تسمع صوت زي ما يكون اتنين بيتخانقوا بس بصوت واطي!!
سعدية:لا لا لا لا بجى دي جلة ادب وحيا!!!! تكونش البت عنووود؟! بتكلم حد
من الولاد اللي بتكلمهم
24 ساعة بس بتكلمهم بالكَمرة على النت؟! عشان كده سامعة صوت الواد اللي
بتكلمه؟!
اما اروح اجولها ان ميصحش يعني!!
تقوم سعدية وتروح لاوضة عنود وتدخل بس تلاقي عنود كمان نايمة!!!
تقول لنفسها:اما اروح لاية!! بس انا معرفش ان اية بتحب حد يعني؟!
وهي لسه رايحة لاوضة اية عدت على اوضة داليا ومن اوضة داليا سمعت الاصوات
وحطت
ايدها على اوكرة الباب وهي مصدومة ان الصوت جاي من اوضة داليا وبتفتح
الباب..
تلاقي داليا بقميص نوم ومعاها ولد نايم جمبها....
استنوني الحلقة اللي جاية........