كمانيليو

كمانيليو
قريبا في المكتبات

الثلاثاء، 12 فبراير 2013

الحلقة السادسة من قصة "شقـــــــــة 22"


الحلقة السادسة
تصرخ نادين بأعلى صوتها:
سعدددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددية
يجروا كل البنات لاوضة سعدية ‘ فيلاقوها مرمية على الارض ومقتولة او بمعنى اصح مذبوحة
والدم سايل على ارض الاوضة كلها..
البنات كلهم واقفين مصدومين ونادين عمالة تصرخ باعلى صوتها وبتحاول تقرب من سعدية
بس كل ما تقرب تبعد من الخوف ومن منظر سعدية..
اية وهي منهارة:لازم لازم لازم نن ننطلب البوووليس
داليا بتوتر وخووووف:اا اااانا اااعرف واحد معايا في الجامعة قريبه عقيد ممكن اطلبه عشان عع
عشان يي ييي يييساعدناااا..
نادين وهي بتصرخ:واحنا لسه راح ننطُر قريب ما بعرف شووو..لازم نطلب البوووليس هلاء
اية بعياط:محدش يقررررب
وتجري اية على التلفون وتتصل بالبوليس عشان يجي باقصى سرعة ويحقق..
نادين:ويّنها عنوود؟؟
تلتفت اية وداليا عشان يشوفوا فين عنود ميلقهاش واقفة معاهم يجري عليها لاوضتها ويدخلوا
ليها ‘ يلاقوها مرمية على السرير وعمالة بتعيط بانهيار جامد اووووي..
تجري اية تحضنها وتقلها:اهدي يا عنووود اهددددددي..
عنود بتوتر وتشنج:شلوووووون ماااتتتتت ‘ شلوووووووووووون..
بمعنى:ازاااااااي ماتت‘ ازااااااااااي..
اية بانهيار:انا لله وان اليه راجعون..
نادين:سعيد كيف راح يعرف؟ واهلها؟؟
داليا:لاااا!!
نادين باستغراب:شو لا؟! ماهم مصيرهن يعرفوا!!
داليا:بب ببس مم مممش دلوقتي!!
اية:امال امتى يا داليا!! لما ندفنها؟! نتصل بيهم ونقلهم الو احنا خلاص دفنا بنتكم تعالوا بقى
عشان تقروا الفاتحة ليها ولا ايييه!!
داليا:ييا جماعة الخبر هيبقى صعب اووووي خصوصا على سعيد‘ انتوا ناسيين هو مجنون
بيها اازاي!!
اية:احنا لازم نقول لاهلها‘ بس مين اللي هيكلمهم
داليا برعب:مممش اناااا
عنود بتوتر:ولا انااااا
نادين:شو يعني؟! مين راح يحكي مع اهلها!!
يرن جرس الباب تروج اية جري تفتح الباب وتلاقي البوليس جه..
الظابط:فيه بلاغ حضرتك من عندكم ان فيه قتيلة؟!
اية بخوف:ااا اااه
الظابط:حد لمس القتيلة او اي حاجة جوة الاوضة؟
اية:لااا زي ما حضرتك طلبت مني ان محدش يلمس حاجة ولا يقرب ليها وبصراحة احنا خايفين
اصلا ندخل الاوضة بتاعتها..
تسكت اية شوية وتبدأ تعيط وتكمل وتقول:
منظرها بشع اووووي
الظابط لبقية اللي معاه:ادخلوا فتشوا الشقة كلها
بعدين يكلم دكتور الطب الشرعي:وانت يا دكتور تعالى معايا عشان نعاين مكان الجريمة
يدخل الظابط ومعاه دكتور الطب الشرعي لاوضة سعدية ‘ يدخلوا يلاقوا سعدية مذبوحة من رقبتها
ومرمية في الارض والدم في كل مكان..
بعد ساعتين وبعد ما الظابط والدكتور الشرعي فضل يعاينوا المكان قال:
المجني عليها ماتت مذبوحة وفيه اثار عنف واضح انها اتعرضت للضرب وكمان اتعرضت لاغتصاب
بطريقة فظيعة ‘ بس اداة القتل مش موجودة وواضح كمان انها متقلتش نتيجة سرقة لان مافيش حاجة
مسروقة والذهب بتاعها كله موجود!
وبدأ التحقيق مع كل بنت فيهم لوحدها..
الظابط: تعرفي المجني عليها من امتى؟
داليا بتوتر:مم ممن اول ما جت هنا الشقة‘ لاني انا اكبر منها بسنة وجيت قبلها هنا وهي اخر واحدة
جت واجرت الاوضة الخامسة.
الظابط:فيه خلاف بينكم؟
داليا:....
الظابط:فيه خلاف بينكم؟؟
داليا بتوتر:لالالالا انا والمرحومة طول عمرنا اصحاب واقرب ناس لبعضنا وعمرنا ما اتخانقنا
الحمد الله ببب بببس هي عندها خلاف مع نادين وعنود..
الظابط:ايه طبيعة الخلاف؟
داليا بتوتر:يعني هي هي ممم مممش بترتاح ليهم وكده ‘ وهي اول ما جت هنا حصل زي سوء تفاهم
ببسيط بينها وبين نادين يعني هي نادين اول ما شافتها افتكرتها الخدامة وهي سس سعدية اضايقت
وهي يعني شدت في الكلام معاها وكده وبعدين سعدية ونادين مكنوش بيرتاحوا لبعض اووي
ووكده يعني..
الظابط:وايه طبيعة الخلاف بينها وبين عنود؟؟
داليا:هي مم مممكنتش بتحب طريقة حياة عنود يعني وكده ع عععشان هي عنود بتتكلم مع ولاد
كتتتير وهي وهي مش بتحب كده الله يرحمها يعني فف ف فهي بقى ايه كانت دايما شايفة ان عنود
طريقة حياتها وحشة ددد ددده غير ان عنود بتغير من سعدية..
الظابط باستغراب:ليه؟
داليا:عشان عشان عنود باين عليها كده انها مش بتحب تشوف اي حد فرحان بحبه ‘ لان حبيبها
خخ خخانها وكان ندل..
الظابط:وانتي عرفتي كل ده ازاي؟
داليا بتوتر اكتر:اا ااصصصل اصل انا وسعدية كنا قريبين من بعض اووي..
الظابط:ممم ‘ هل المجني عليها عندها خلافات برة؟
داليا:لا لا بصراحة يعني هي طول طول عمرها في حالها وكده ‘ يعني حتى جامعتها بتروح تحضر
وتمشي على طول ‘ هي اصلا ملهاش صحاب الا احنا يعني..
الظابط:اتفضلي واحتمال نرجع ناخد اقوالك تاني..
الظابط: ايه وجه الخلاف بينك وبين سعدية؟
عنود باستغراب:شنو!! اي خلاف اللي تتحجى عنه؟؟
بمعنى:ايه!! خلاف ايه اللي بتتكلم عنه
الظابط:ممكن حضرتك تتكلمي مصري او تترجمي اللي بتقوليه!
عنود:خلاف اهوت ده اللي بتتكلم عنه؟
الظابط:داليا قالت ان المرحومة كانت بتتخانق معاكي على طريقة حياتك؟
عنود بخوف: امبلى ئصدي ايوة بببس ببس عادي يعني كنا بنتكلم عادي وكده مش لدرجة اني
اقتُلها! واذبحها بسكين المطبخ!
الظابط:ومين قالك انها ماتت بسكين مطبخ؟!
عنود بقلق وتوتر شديد:مم ممش انتوا ئلتوا انها ماتت مذبوحة! فانا بأفترض يعني ان اللي قتلها
اكيد قتلها بسكين مطبخ!
الظابط بشك: كنتي فين وقت حدوث الجريمة؟
عنود بخوف:كأنت برة
الظابط:فين؟
عنود:كأنت في مم ممطعم
الظابط:مطعم ايه؟ وفينه؟ ومع مين؟
عنود بتوتر:مم ممم كأنت في مطعم تشيليز اللي ع النيل وكأنت ممم ممع ولد
الظابط:مين هو؟
عنود:.......
الظابط:تعرفي ايه عن سعدية؟
اية:هي جت من سنتين وحاجة عشان تسكن هنا وتأجر اوضة عشان هي من الصعيد وباباها عمدة
كبير في البلد عندهم ومكتوب كتابها على ابن عمها سعيد.
الظابط:ايه وجه الخلاف اللي كان بينها وبين نادين وعنود؟
اية:هو هو مكنش خلاف اد ممم مما كان اعتراض على طريقة حياة ككل واحد فيهم
الظابط:كنتي فين وقت حدوث الجريمة؟
اية:كنت في النادي
الظابط:ايه وجه الخلاف بينك وبين المجني عليها
نادين بخوف:ما كان فيه خلاف بيني وبينها بالعكس انا صُرت صديئتها كتير بالايام الاخيرة
الظابط:ليه؟
نادين:لاني احتجت انا تروح وتصلح العلائة اللي بيني وبين اللي بحبُه ‘ لاني كنت بشوفها كتير
عائلة!
الظابط:كنتي فين وقت حدوث الجريمة؟
نادين:كنت بعمل شوبينج برات البيت
الظابط:لاحظتي اي حاجة مؤخرا على المجني عليها؟
نادين:ايه ‘ كانت كتير هادية اما يجي وقت الاكل وناكل وكانت ما بتتكلم منيح مع داليا متل الاول
وكنا اما نسألها تئول ان ما بِها شي وكنت بفكر انه يمكن متزاعلة مع جوزها سعيد! بس لاحظت
انه هي وداليا ما بيحكوا منيح مع بعض!
الظابط:ازاي يعني؟
نادين:هي وداليا كتير قراب لبعضيهن بس بالايام الاخيرة ما كنت اشوفهن يتكلموا مع بعض الا
بطريقة رسمية!
الظابط:تعرف ايه عن المجني عليها؟
سامر بتوتر شديد:مم ممعرفش حاجة عنها غير انها ساكنة مع حبيبتي وانها بنت صعدية مقفلة
الظابط:شفتها كام مرة؟
سامر:مشفتهاش غير مرة لما جيت هنا البيت وهي اللي فتحت الباب وقلتلها تناديلي
نادين..
الظابط:مشفتهاش بعد كده تاني؟
سامر بخوف: لا
الظابط:محاولتش تصلح العلاقة بينك وبين حبيبتك نادين؟
سامر بخوف اكتر:لا
الظابط:امال ليه نادين بتقول انها خلت سعدية تقابلك عشان تصالح بينكم
سامر:........
الظابط بشك:ايه مالك؟
سامر:لا بس بفتكر يعني.. هو فعلا كانت المفروض اشوفها بس بس ملحقتش
الظابط:كنت فين وقت حدوث الجريمة؟
سامر بيحاول يبلع ريقه بخوف:كك ككنت في مطعم
الظابط:فين ومع مين؟
سامر بخوف اكتر:كك ككنت ففف ففي مطعم على النيل مع ممع عنود
استنوني الحلقة اللي جاية........