كمانيليو

كمانيليو
قريبا في المكتبات

الجمعة، 15 فبراير 2013

الحلقة التاسعة من قصة"شقــــــــــة 22"


الحلقة التاسعة
اية بغيظ:انت متجوز؟!
عبود:لا!
اية:اومال مين توتا دي؟!
عبود:دي اختي الصغيرة عندها خمس سنين وانا المسؤول عنها وهي يعني بعافية شوية..
اية:ااه مالها؟
عبود:تعبانة وكده وبتحتاج ادوية كل شهر
اية:يا عيني ربنا يشفيها يارب..
بتركن اية عند الصيدلية وينزل عبود يجيب الدوا وكان فيه سوبر ماركت جمب الصيدلية فنزلت اية
وراحت جابت منه حلويات كتيرة ولما عبود رجع ادته الحلويات..
عبود باستغراب:ايه ده؟!
اية:حلويات لتوتا..
عبود:بس حضرتك كده كلفتي على نفسك!
اية:ولا تكليف ولا حاجة
عبود:انا هضطر اقبلهم المرادي لكن انا مبحبش النظام ده!
اية بعصبية:نظام اييه!! هو انت في ايه؟! ليه بتعاملني وحش كده؟ كاني مثلا قتلت ليك حد؟!
عبود:انا مبعاملش حضرتك باي طريقة لكن واضح انك مش حاسة انك بتحاولي تتعدي الخطوط
اللي بينا..
اية بعيون فيها دموع:صح! انا اسفة.. كل الحكاية اني حسيت بشعور غريب من تجاهك وانا
كنت يعني .... بص متاخدش في بالك خلاص..
سكتت اية شوية وبعدين صعبت على عبود فقال ليها:انا اسف بجد مكنتش اقصد اني اكون
وحش معاكي..
اية:عادي
عبود:انا بس مستغرب واحدة زيك عايزة من واحد زي ايه!!
اية:ممكن اكون شفت في عينك امان عمري ما حسيته قبل كده!
عبود بسخرية:ههه امااان مرة واحدة!!
اية باحراج:اه
عبود:بصي يا بنت الناس انا واحد مش هتقدري تستفيدي منه في اي حاجة! ولانك زي ما انتي
شايفة انا على باب الله!
اية:بس انا عايزة اننا نبقى اصحاب
عبود:انا مش واحد ساكن في المعادي زي حضرتك وبفطر كرواسون وبتعشى زتون كلاتاتا!
فهنبقى اصحاب على ايه بقى؟
اية:انت ليه بتعمل الفوارق الكبيرة دي بينا؟
عبود:يا اية هانم لو عايزة صحاب هتلاقي كتير واحدة في جمال حضرتك وغناكي مش هتغلب!!
اية:تصدقني لو قلتلك اني بحس اني دايما لوحدي!!
عبود:ليه؟
اية:انت زي ما بتقول انا عندي فلوس كتير وممكن لو عايزة اعمل صحاب هعمل اد كده بس انا بجد
عمري ما حسيت اني مطمنة اووووي كده لحد زي ما انا حاسة وانا معاك دلوقتي!!
عبود باستغراب:هو انتي اهلك فين لا مؤاخذة؟!
اية بحزن:اهلي في امريكا!!
عبود بسخرية:وعايزة تصاحبي واحد ميكانيكي لي بقى؟! ستايل ولا روشنة ولا موضة ولا تسليتك
الجديدة؟
اية:ابدا والله كل اللي انا قلته هو ده اللي بجد..
عبود باندهاش:انا بجد مندهش من اهلك ازاي سايبينك كده!!
اية:تخيل ان محدش فيهم عبرني خصوصا كمان بعد ما سعدية اتقتلت في الشقة!
عبود برعب:اييييه!!! سعدية مين؟ واتقتلت فيييييين!!
اية:في الشقة عندي!
عبود:يا نهااااااار اسووود.. بقلك ايه نزليني هناااا بسرعة
اية بتوتر:لا والله انا مقتلتهاش
عبود بخوف:بقلك اركني هنا ونزلينييييي بسرررررعة!!
اية توقف العربية وتبص لعبود باندهاش:انت بتتكلم بجد؟
عبود:انتي طلعتيلي منيييين!! بصي انا على اد حالي وانا مسؤول عن امي المريضة بالسكر واختي
الصغيرة اللي تعبانة بالقلب وتيجي انتي ببلاويكي وبجرايمك وعايزاني ابقى قريب منك!!وبتسأليني
بتكلم بجد!! اااه بتكلم بجد..
ينزل عبود من العربية وتفضل اية تعيط جامد اوووووي..
تاني يوم يتصل عبود بخليفة..
عبود:الو ايوة يا خليفة
خليفة:ايه يا باشا؟
عبود:بقلك لو تقدر تعدي عليا في الورشة تعالى
خليفة باستغراب:ليه!!
عبود:يا خليفة اسمع الكلام وتعالى لو سمحت!
خليفة:طيب طيب اهدى..
في شقة 22 الكل نايم وفجأة يرن جرس الشقة ‘ تصحى اية مفزوعة من نومها وتتعجب مين جاي
من الصبح بدري كده. تقوم عشان تفتح فتلاقي عنود راحت تفتح الباب..
عنود اول ما فتحت الباب لقت بنت خالتها قدامها جات ليها مخصوص من البحرين..
عنود:دااااااااااااااااااااااااااااااااااانة وحشتيني واااااااااااااااااايد
بمعنى:دانة وحشتيني اووووي
دانة:انتي بعد حياتي ‘ شخبارج؟؟
بمعنى:انتي كمان حياتي ‘ عاملة ايه؟؟
تيجي اية باستغراب وتقول:صباح الخير.. حمد الله على السلامة
دانة:انتي اكيد اية؟؟ الله يسلمج..
بمعنى:انتي اكيد اية؟ الله يسلمك
اية:اه
عنود:هاي دانة بنت خالتي ‘ سوري ما جلتج انها راح تيجي مصر لاني تعبانة شوية وجلتلها ابيج
تنزلين حجي ضروري..
بمعنى:دي دانة بنت خالتي ‘ سوري ما قلتلكيش انها جاية مصر لاني تعبانة شوية وقلتلها عايزاكي
تنزلي ليا ضروري..
اية باستغراب:تعبانة مالك؟؟ طب ليه مقلتيش لمامتك؟
عنود:تعبانة نفسيا يا اية.. وامي ما راح تفهم عليّ
بمعنى:تعبانة نفسيا يا اية وماما مش هتفهم عليا..
اية:طب اخليكم مع بعض وهرجع انام انا..
عنود:اية؟
اية:نعم؟
عنود:فيج شي؟ ولا انتي للحين مضايجة مني؟؟
بمعنى:فيكي حاجة؟ ولا انتي لسه مضايقة مني؟
اية بحزن:انا مبقتش عارفة انا مضايقة من ايه يا عنود.. معلش انا تعبانة وهروح اكمل نوم..
دانة:شكلها حبوبة وطيبة..
عنود:اي واااااايد ومسكينة ‘ تعرفين من يوم ما صارت الجريمة اهلها ولا يدرون عنها!! كان عبالي
بس اهلي انا اللي ما يسألون لكن طلع اهلها اخس من اهلي!! على الاقل انا امي جات حجي!!
بمعنى:اه كتييير ومسكينة ‘ تعرفي من يوم ما حصل الجريمة اهلها ولا يعرفوا عنها!! انا كنت فاكرة
بس اهلي اللي مبيسألوش عليا لكن طلع اهلها انيل من اهلي!! على الاقل انا امي جت ليا..
دانة:ووووي مسكينة تكسر الخاطر ‘انزين هدج منها.. انتي اشفيج حبيبتي؟
بمعنى:ياااااه مسكينة صعبت عليا‘ طيب سيبك منها.. انتي مالك حبيبتي؟
عنود بانسكار:انا صرت اكره حيااااتي يا دانة ‘ صرت اكره رووووووووحي!! دانة انا جاعدة
افكر في الانتحاااااار خصوصا عجب اللي صااااار!!
بمعنى:انا بقيت بكره حياتي يا دانة ‘ بكره نفسي!! دانة انا بفكر في الانتحار خصوصا بعد اللي
حصل!!
دانة برعب:انتي اشفيج!! انتي اكييييييييد مينوووووونة!!
بمعنى:انتي مالك!! انتي اكيييييد مجنونة!!
عنود وهي بتعيط:لااااا انا مب جادرة ارجد من كثر ما افكرررر!!
دانة:خلاااااااص يا عنووووود خلااااااااااص اللي صار صااااااار وسكتي لا احد يسمعنا!!
بمعنى:خلاص يا عنود خلاص اللي حصل حصل واسكتي بقى عشان محدش يسمعنا!!
عنود بعياط:داااانة واللي يسلمج ابي امووووووت ما ابي اعيش يا داااانة..
بمعنى:دااانة عشان خاطري عايزة اموووت مش عايزة اعيش يا دانة..
دانة بخوف:عنوووود استغفري ربج!!
بمعنى:عنود استغفري ربنا
تطلع اية تاني من الاوضة ..
اية:مالها عنود؟ سامعة عياطها؟
دانة:اية بغيتج شوي يصير ندش غرفتج نتحجى شوي!
بمعنى:ايه عايزاكي شوية ينفع ندخل اوضتك نتكلم شوية
اية:ااه اتفضلي..
يدخلوا الاوضة وبعدين تقول دانة لاية:اية انا ابي اودي عنود مستشفى ‘ حالتها صعبة وايد
بمعنى:اية انا عايزة اودي عنود مستشفى ‘ حالتها صعبة اوي
اية بخوف:ليييه؟مالهااا؟
دانة:نفسيتها تعبانة كلش وتبغي تنتحر!!
بمعنى:نفسيتها تعبانة اوووي وعايزة تنتحر!!
اية:لا حول ولا قوة الا بالله!! وكل ده ليه!!!!
دانة بتوتر:اممم انتي تعرفين يعني سالفة خالد واللي صار حج رفيجتكم وهلون يعني..
بمعنى:انتي تعرفي حكاية خالد واللي حصل لصحبتكم وكده يعني..
اية:ماشي حاضر هدورلك على مستشفى كويسة ونوديها..
دانة:الله يخليج بسرررررعة ‘ في اسررررع وجت ترى حالتها كلش مأساة!!
بمعنى:الله يخليكي بسررررعة ‘ في اسرررع وقت عشان حالتها وحشة اوي..
اية بخوف وقلق:ان شاء الله
استنوني في الحلقة اللي جاية.......