الحلقة الثالثة
وفجأة يرن جرس الباب وتقوم سعدية تفتح الباب وبعدين ترجع متعصبة جدا وتقول:
اتفضلي يا ست نادين اللي اسمه حبيبك ده جه هنا وجاتله الجرأة يخبط على شُجة
بنات وبيسأل عنك
وبصراحة يا اية دي جلة ادب!
نادين بعصبية:شو انتي ما صدقتي راح تمسكي ايشي وبعدين اذا هو دق ع باب
بيّتنا اكيد ما بيقصد
انه يجي يُدخل هون! ليشوف حلاكِ.. راح اشوف شو بدُه واجي..
سعدية بعصبية اكتر:هي فاكرة نفسها جاعدة في لبنان!!! في ايه يا جدعا نده احنا
بنات ولوحدينا في
شُجة!! الله هو الواحد مش مأجر اوضة هنا وبيدفع فلوووس؟! يبجى لازمن توفروا
الراحة لينا..
ولا هو حُكم جراجوووش يعني؟! ما تجولوا حاجة يا اخواناااااا!!
داليا بكل هدوء:سعدية كلامها صح يا اية؟!
اية بضيق:خلاص يا جماعة ‘ الولد مدخلش هنا؟ اكيد عايزها ضروري!
سعدية:يبجى يتصل يجولها تنزله! مش يجي يخبط على ابواب الناس ويجول طلعولي
حبيبتي!
ليه هو انا مأجرة اوضة في لندن ولا امريكا لا مؤاخذة!!!
عنود:انا متمللة الصراحة ولاعت جبدي من الفيلم الهندي هاي مال كل يوم! ابغي
اروح سينما!
فيه افلام يديدة؟؟
بمعنى:انا ملانة وقرفت من الفيلم الهندي بتاعكم بتاع كل يوم وعايزة اروح
سينما فيه افلام جديد؟
سعدية:انتي بتجووولي ايه؟ هاااا؟ بتجووولي ايه؟؟
عنود بتحدي:بأقولك اني زهئت بئى من الافلام الهندية بتاعتينكم ديه وعايزة
اروح السينما فبأسأل
فيه افلام جديدة ولا لا!!
سعدية:تصدجي يا بنت انتي بت باااااردة اه والله!! بت باردة جوووي يعني!!
يعني انا محمووووجة
على سمعتنا كبنات في شُجة لوحدينا وكده وانتي تجولي سينما وافلام!!
عنود:الصراحة يعني يا سعدية انتي مُخك بقفل كبير! الصبي ما دش اهني البيت
عشان كل اللي
جاعدة تسويينه حضرتج!!
بمعنى:الولد ما دخلش البيت هنا عشان كل اللي قاعدة تعمليه حضرتك!
سعدية:بس يا بت.. وبصي يا ستي اية لا مؤاخذة يعني انا وحدة من الصعيد ومعلش
عرجي حامي
واعتجد المفروض كلنا اصلا كعرب يُبجى عرجنا حامي! بس واضح ان امريكا خلتك
باردة
والاخت عنود بطبعها بااارد واللي اسمها نادين دي بلدها كلها باردة! فانتم
احرار بس انا بجى
دافعة فلوووس هنا ومن حجي اعترض ع اللي بيحصل لما تبجى حريتكم بتيجي على
حريتي
فاللي انتم عايزين تعملوه اعملوه برة لكن هنا محدش يجيب اي ولد!!!
اية:ماشي يا سعدية وخلاص اقفلي الموضوع بقى وهقول لنادين كده...
بعد سنة كانوا البنات قدروا يتأقلموا على بعض بس طبعا ده مخلاش ان لسه
بيختلفوا على طريقة
تعايش كل بنت فيهم لحياتها .. بس كانوا بقوا اصحاب وكلهم بدؤا يحبوا بعض او
على الاقل
اتعودوا على بعض..وطبعا في الصيف كان كل بنت بترجع لبلدها واية تسافر
امريكا لاهلها
وعلى قرب بداية الدراسة ترجع اية وكل بنت ترجع من بلدها..
اول يوم كانت اية وعنود بس هما اللي رجعوا..
عنود:شسويتي في امريكا؟
بمعنى:عملتي ايه في امريكا؟
اية:اممم عادي والله ‘ يعني كل يوم سهر وبتاع مع صحابي بتوع المدرسة وكده
وديسكوهات ورقص
وهوليوود قضيت فيها كذا يوم وكده يعني .. مفيش جديد.. بس هريت نفسي بقى
شووبينج وجبت
لكل واحدة فيكم حجات حلوووة..
عنود:وااااو ‘ خاطري والله ايي امريكا عندج..
بمعنى:نفسي اجي امريكا عندك
اية:طب والله فكرة ايه رأيك الاجازة اللي جاية تقولي لاهلك انك تسافري
معايا؟
عنود:ايي صج؟ بشوووف..
بمعنى:اه صحيح هشوووف..
اية:قوليلي انتي ايه اخر اخبارك؟
عنود:اممم والله نواف زين بس ما ادري الصراحة اهو يحبني ولا بس يتسلى؟
بمعنى:هو نواف كويس بس مش عارفة الصراحة هو بيحبني ولا بس بيتسلى؟
اية:اممم طيب انا عايزة اسألك سؤال معلش..
عنود:تفضلي؟
اية:هو انتي مبتزهقيش من اللعب؟ يعني قصدي مبتقرفيش من نفسك؟ انك على طول
بتلعبي
بمشاعرهم وتتسلي بيهم وتخرجي من علاقة تدخلي التانية‘ مش خايفة على سمعتك
خصوصا
انتي كبنت خليجية واعرف المجتمعات الخليجية صغيرة ومهم فيها اوي سمعة
البنت.
عنود:امبلى تمللت وايد من روحي وبالعكس انا اصلا لاعت جبدي من اللي جاعدة
اسويه!
بس انا عمري يا اية محسيت ان فيه احد يحبني صج! حتى ابوي وامي وينهم عني!!
ولا
يدرون فيني! تعرفين اذا مارديت البيت عادي اصلا ولا يدرون فيني؟ كل اللي
يسوونه
يعطوني بيزات وتلفون اللي ابيه والسيارة وكل شي عندي!! الوحيد اللي حسيت
اني احبه
وكان يحبني هو خالد!! الوحيد اللي كان يغار عليّ وكان يسأل فيني! الوحيد
اللي يوم كنت
امرض ما يخليني الا اذا رحت المستشفى وكان يي وياي! كان يأكلني بيده! كل شي
كان يسويه حجي.. وفجأة جالي سوري ما اجدر اتزوج واحدة رافجتني!! انزيييين
ليييش
تسوووووي جذي فيني!! ليش تخليني احبك واتعلق فيك وتهدني؟؟؟ ليش تخليني اعيش
في دور ان فيه احد مهتم فيني وبعدين تخليني بسهووووولة!! ليييييييييييييش
يا اية
بموووووت من القهر وابي اعرف ليس سوى فيني جذذذذذي!!! ليش يعطيني حب
واهتمام
طول عمري محرومة منه وبعدين يهدني ويخليني؟؟؟؟ ليش كان يسهر وياي يجولي
اشعار
وكلام عن الحب ويخليني اتعلم الحب منه وعجب يهدني ويروووح؟؟ ليش يخليني
اتعامل
بحساب ويعلمني الادب وي كل احد وعجب يهدني ويروووح؟؟ ليش يخليني محترمة
وعجب يخليني ويرووووح؟؟ ليش يا اية!!!! وليش انا عجب ما اهو راح انجلبت 180
درجة!! صرت اكره نفسي واجول حج روحي انا غبيييييييييييييية! ولازم اضحك
عليهم
نفس ما اهم يضحكون علينا..تعرفين انا صرت حاقدة على كل قصة حب اشوفها؟
تعرفين انا صرت ما اصدج اصلا ان فيه حب! تعرفين جم اصبي كانوا يصيحوووون
عشاني وانا كنت ارفضهم وما اسمع لهم؟؟؟ وكنت اروح بيتي واجعد اصيح جد ما
صاحوا
على خالد!!!!!!
بمعنى:ايوة اتمللت من نفسي وقرفانة من اللي بعمله اصلا بس انا يا اية عمري
ما حسيت ان فيه حد
بيحبني بجد!حتى ابويا وامي فينهم عني! ولا يعرفوا عني! تعرفي انا لو مرجعتش
البيت اصلا ولا
هيعرفوا عني! كل اللي بيعملوه بيدوني فلوس وتلفون اللي انا عايزاه والعربية
وكل حاجة عندي!
الوحيد اللي حسيت اني بحبه وكان بيحبني هو خالد!! الوحيد اللي كان بيغار
عليا وكان بيسأل عليا
الوحيد اللي يوم ما كنت ابقى عيانة مكنش يسيبني الا لما يوديني المستشفى
وكان يجي معايا! كان
بيأكلني بايده وكل حاجة كان بيعملها ليا! وفجأة قالي سوري مقدرش اتجوز
واحدة مشيت معاها!
طب ليه يعمل فيا كده! ليه يخليني احبه واتعلق فيه ويسيبني!ليه يخليني اعيش
في دور حد مهتم
بيا وبعدين يخليني بسهولة! ليييييييه يا اية هموووووت من القهر واعرف ليه
عمل فيا كده!
ليه يديني حب واهتمام طول عمري محرومة منه وبعدين يخليني ويمشي؟؟؟ ليه كان
يسهر
معايا ويقلي اشعار وكلام عن الحب ويخليني اتعلم الحب منه وبعدين يسيبني
ويروووح؟؟
ليه يخليني اتعامل بحساب ويعلمني الادب مع كل حد وبعدين يخليني ويروح؟ ليه
يخليني
ومحترمة ويخليني ويروووح؟ ليه يا اية!!! وليه انا بعد ما هو يروح اتقلب 180
درجة!
انا بقيت بكره نفسي واقول لنفسي اني غبيييييية! ولازم اضحك عليهم زي ما هما
بيضحكوا
عليا.. عارفة انا بقيت حاقدة على كل قصة حب اشوفها؟ تعرفي اني مبقتش اصدق
ان فيه حب! تعرفي كام ولد كان بيعيط عشاني وانا كنت ارفض اسمعهم! وكنت برجع
البيت
وافضل اعيط على خالد!!!
اية:ياااااه كل ده في قلبك ومبتقوليش لحد؟ طب وانتي تعرفي حاجه عنه دلوقتي
ولا خلاص؟
عنود:اعرف
اية:وايه؟
عنود بحزن:تِزَوج..
اية:اتجوززززز!!
عنود:اي
بمعنى:نعم
اية:يبقى لازم تنسي الصفحة دي بقى يا عنود! هو واحد طلع حيوان ونساكي
واتجوز كمان!
عنود:لا تسبينه!
بمعنى:متشتمهوش
اية:ماشي انا اسفة يا ستي بس انا اقصد انك لازم تنسيه وتقلبي صفحته عشان
تعرفي ترجعي لنفسك
وتبطلي اللعب اللي انتي عايشة فيه ده وتلتفتي لمصلحتك بقى! يا عنود انتي
الفلوس اللي بتاخديها من
اهلك مبتاكليش بيها اد ما بتشتري كريدت تكلمي دولي الولاد اللي تعرفيهم من
بلدك!!
عنود:يُبى انا ارتاح جذي! احاول انسى خالد!
بمعنى:يا بابا انا برتاح كده! بحاول انسى خالد!
اية:انتي عمرك ما بتنسيه كده! انتي مجرد بتزودي جرحك يا عنود..
عنود بضيق وضجر:خلصنا اية! ما ابي اتحجى مرة ثانية عن هالموضوع! ارجوج..
ومابي
احد يعرف باللي جلته لج..
بمعنى:خلاص يا اية! انا مش عايزة اتكلم مرة تانية عن الموضوع..ارجوكي..
ومش عايزة
حد يعرف باللي حكتلك عليه..
اية:حاضر بس عشان خاطري فكري تاني وتالت وعاشر في كلامي ‘ ولما تحتاجي
تتكلمي
عن الموضوع تعالي وكلميني..
عنود:ان شاء الله..شكرا..
وبعد يومين بيرجعوا بقية البنات عشان الدراسة بتبقى قربت وترجع الدوشة
والحياة من جديد
لشقة 22..
في اوضة داليا ‘ داليا قاعدة سرحانة وساكتة زي عادتها وفجأة رن تلفونها..
داليا بخوف شديد وبتتلفت يمين وشمال:ااا ااا االووو
صوت ولد مجهول:ايوة يا داليا..حمد الله على السلامة
داليا بخوف:الله يسلمك..
الولد:ايه مالك يا بنتي؟
داليا بتوتر وضيق:ااا اااصل اول مرة اكلم ولد..
الولد:عارف والله وباين اصلا من صوتك .. وبعدين حرام عليكي بقى انتي لسه مش
واثقة فيا!!
انا بقالي سنة يا جبااااارة دايخ وراكي عشان بس بس ترضي تكلميني! وعملت
اللاللي عشان
تقبلي تكلميني..انتي متعرفيش انا دوخت معاكي ازاي!
داليا بابتسامة خوف:عع ععملت ايه؟
الولد:كنت كل مرة احاول اكلمك فيها بعد المحاضرات ما تخلص وتديني الوش
الخشب وتقوليلي
مبكلمش ولاد‘ بصر على انك انتي اللي المفروض تبقي مراتي وكنت بقعد اراقبك
طوول الوقت
لحد ما جه اخر يوم امتحانات وادتلك رقمي وهددتك لو مخدتهوش هعمل فيكي حاجة
!
وانا والله هددتك بس اي تهديد كده عشان تخافي وتخدي رقمي وتكلميني..
داليا بتلعثم:اا اااه
الولد:داليا انا مش عايزك تخافي مني! وعايزك متكونيش منغلقة اوي كده على
نفسك.. سيبي
نفسك للحياة واكسري كل قيود الخوف اللي حواليكي! اثبتي للدنيا انك موجودة
بصوتك!
داليا:كلامك مريح اوي
الولد:شوفتي بقى..بكرة هشوفك؟
داليا بخوف:اممم اا اا اان شاااء الله
الولد:طيب هقفل معاكي واشوفك بكرة..سلام
داليا:سلام
تقفل داليا التلفون معاه وتفتكر ساعة ما ارغمها الولد انه ياخد نمرته
وتكلمه في التلفون والاه يعمل
حاجة.. ساعتها اول ما روحت قالت للبنات انها هتنام وقفلت باب اوضتها وفضلت
باصة كتير
في الورقة اللي فيها نمرة الولد وكل ما تضرب اول رقم ترجع تقفل الخط ‘ لحد
ما ضربت
الرقم ورد عليها..
داليا برعشة وخوف:اا ا لووو.. حـ حــ مم زة معايا؟
حمزة:ايوة؟ مين؟
داليا:اا اانن ننا د دداليا..انت انت قللل قلتلي اكلمك وو وو وادتني
ررقمك..
حمزة بفرحة غامرة:ايوووووة داليا.. ايه الصوت الحلو ده
داليا حست باحراج شديد:......
حمزة:الو داليا انتي معايا؟
داليا:اا ايوة
حمزة:انتي متتخيليش انا فرحان اووووي اد ايه!! يااااه يا داليا اخيراا!!
اخيرا كلمتيني..
داليا:انا عايزة اقول لحضرتك يعني اني مبكلمش ولاد وو ووااصلا مينفعش يي
يعني
حمزة:داليا انا معجب بيكي اوووي وبجد عايز اتقرب منك ومش عارف انتي ليه
عاملة
كل الحواجز دي بينك وبين اي حد في الكلية؟ ومش بس مع ولاد؟! لا حتى مع
البنات؟؟
داليا:ع ع عشان انا انا اتربيت على كده طول حياتي
حمزة:انا عرفت انك من السعودية وعايشة هنا لوحدك وبتروحي لاهلك في السعودية
في
الاجازات!
داليا:اه
حمزة:شفتي بقى انا عارف عنك كل حاجة ازاي
داليا:اا ااانا لازم ااقفل عشان بكرة مسافرة السعودية..
حمزة بحزن:ايه! بجد؟؟
داليا:اه
حمزة:يا خسارة.. طب ممكن نتكلم واحنا هناك
داليا بخوف وذعر:لالالالالالالالا ممم مممقدرررش انااا بخاف من بابا وماما
اووووي
حمزة:طيب براحة براحة انا اسف مقصدش ومكنتش اعرف انه هيبقى مشكلة‘ خلاص
هستحمل
واكلمك اما ترجعي..هترجعي امتى؟
داليا:قق ققبل ما الدراسة تبتدي بيوم
حمزة:يااااااااه كل ده!!! هتوحشيني اوووووي..خدي بالك من نفسك اوووووووي
داليا:اا ااان شاء الله..سلام
وقفلت بسرعة حتى من غير ما تسمعه وهو بيقول سلام..
رجعت داليا للواقع تاني على خبط باب اوضتها ودخل سعدية:
جرى ايه يا داليا؟ بجالك تلت ساعات جاعدة في اوضتك؟ ما تيجي برة احنا كلنا
جاعدين في
الصالة نحكي والبت المجنونة اللي اسمها نادين عمالة تحكي عن الواد بتاعها
اللي اسمه سامر
ده! تعالي اجعدي معانا واضحكي..
داليا:ها ااه ااا ممم ماشي
سعدية:فيكي حاجة؟
داليا بارتباك:لا لا لا ليه!!
سعدية:اصلك مش على بعضك؟
داليا:ها؟ لا عادي
سعدية:يا بنت انتي اكتر واحدة بحبك هنااا وربنا يعلم معزتك في جلبي جد ايه!
لو فيه حاجة جوليلي؟؟
يمكن اجدر اساعدك؟
داليا:لا مفيش حاجة..انا جاية اهو معاكي ..
سعدية:طيب هصدج ان مفيش حاجة‘ بس اهم حاجة انك كويسة!!
انتظروني الحلقة اللي جاية........