كمانيليو

كمانيليو
قريبا في المكتبات

الاثنين، 11 فبراير 2013

الحلقة الخامسة من قصة "شقـــــــــة 22"


الحلقة الخامسة
تلاقي داليا بقميص نوم ومعاها ولد نايم جمبها.. تقوم داليا مفزوعة اول ما تشوف سعدية ويقوم
الولد يلبس لبسه بسرعة .. اما سعدية فكانت واقفة متنحة مش مصدقة عينها ولا انها شافت
دالياا في المنظر ده..
داليا برعب وخووف:سس سس سسعدية اا ااافههمي في فف ففي الاول..
سعدية:يا نهاااااار اسووود يا نهاااااار اسووود يا نهااااار اسووود!! انتي يا داليااااا انتيييييي تعملي
اكديه!! يالهووووووووووي..
تجري داليا وهي بتعيط تحط ايدها على بق سعدية وتقولها بعياط:بسسس بسسس يا سعدية
الله يخليكي متفضحنيييش..
حمزة:قوليلها يا داليا!! لحسن دي شكلها مجنووون وهتفضحنااا!!
داليا منهاااارة من العياط وسعدية بتبص ليها وتبص على حمزة ومش فاهمة اي حاجة!
سعدية:تجووولي ايييه!! ما تنطج انت !!
حمزة:انا متجوز دالياا
سعدية بتبرق من الصدمة وتبص لداليا عشان داليا تتكلم لكن داليا كانت منهارة من العياط
سعدية بتمسك داليا من دراعها وتهزها جامد وتقول:الكلام ده صُح؟؟؟؟؟
داليا:.....
سعدية:الكلاااااااااام ده صُح!!!! انتي مرتُه!! انطجيييييييييي يا دالياااااا
داليا بانهيار ورعب:ايوووووة .. ابووووووس ايدك ما تفضحنيييش..
سعدية:طب ازااااي؟؟؟؟ واهلك عاااارفين؟؟؟
داليا:لا لا لا لا
سعدية:يالهووووووووووووووووووي .. ضحك عليكي ازاااااي!!!!! مش جادرة اصدج!!
انتي دالياااا؟؟ انتي اللي بتقري قراءن وبتصلي وعارفة ربك!!!! انتي البنت المؤدبة اللي
في حالها واهلها مطمنييين انهم ربوها وعايشة وحدها في شُجة مع بنات!!!!
داليا بانهيار:كفاااااية يا سعدية كفاااااية حرام عليكي مش قادرة...
حمزة:انا اتجوزتها على سنة الله ورسوله! انتي ليه محساسني انك قفشتيها في بيت دعارة مثلا!!
سعدية بنظرة كره:انت تخرس خااااااالص !! وملكش كلام معايا واصل! كل كلامك مع الست
مرتك..
داليا:حمزة الله يخليك امشي انت ‘ قبل اي حد ما يصحى وكفاية فضايح كده وخليني مع سعدية
حمزة:ماشي ‘ همشي انا وبكرة ابقي تعاليلي البيت عندي..
سعدية تبصله نظرة قرف وكره وكانت عايزة تشتمه بس مكنتش قادرة لانها عارفة ان داليا
حطت نفسها في مأزق ميخليهاش تقدر تدافع عنها فيه..
وبعد ما يمشي حمزة تقوم سعدية عشان تمشي من اوضة داليا..
داليا:استني عشان خاطري يا سعدية
سعدية بقرف:خير؟
داليا:سعدية حمزة جوزي
سعدية:وتفتكري كده انا هجدر افرحلك ولا ازغرطلك مثلا!! ومتجوزاه من امتى؟؟ وازاي؟؟
داليا:متجوزاه عرفي ومن اربع شهور..
سعدية:يا نهار مطين بستين نيلة!! عرررررررررفي!! انتي اتجننتي يا داليا!! عررررررفي!!!
ابجي تُفي على وشي لو رضي يتجوزك!
داليا بعياط:لااااالااااااالااا هو هو قالي انه هيتجوزني في الصيف.. هو بس عنده مشاكل مع باباه
دلوقتي عشان كده ميقدرش يفاتحه في الموضوع..
سعدية:ومستنتوش للصيف ليه طالما هو ناوي يتجوزك!
داليا بتسكت وترجع تفتكر من اربع شهور ...
كانت في يوم في الجامعة وبعد ما خلصت محاضرتها لقت كالعادة حمزة مستنيها..
داليا:حمزة؟ انت مدخلتش محاضرتك ليه!
حمزة:مش قادر
داليا بخضة:ليه؟ في ايه؟
حمزة:بصراحة بقالي اسبوع بفكر وتعبان جدا ومش عارف اخد اي قرار لوحدي
داليا:في ايه؟
حمزة:عايز اتجوزك
داليا بفرح:بجددددد؟؟؟ بجد هتكلم اهلك واهلي؟!
حمزة:بس مش هيوافقوا يا داليا وممكن لو عرفوا اننا بنحب بعض يبعدونا عن بعض ومنعرفش
نتجوز خالص!
داليا بخوف:امال ايه يا حمزة؟ هنعمل ايه؟؟
حمزة:انا متخانق مع بابا وانتي اهلك مش هيوافقوا على واحد لسه بيدرس‘ وانا اتخنقت من اني
بحبك وكل ما اكون عايز اخرج معاكي ولا اكلمك تقعدي تقوليلي ليل ونهار حرام حرام حرام!!
تعبت وعايزك في الحلال ومش عايزك تكوني خايفة ولا تحسي انك بتعملي حاجة حرام..
داليا بسذاجة:يعني هنعمل ايه يا حمزة؟! لازم يا نقلهم يا نستنى ونستحمل..
حمزة:وانا مش قااااادر يا داليا وخايف تضيعي مني!
داليا:مش فاهمة؟؟
حمزة:انا ممكن اصالح بابا على الصيف واكون ساعتها خلصت السنة دي وفاضلي سنة وبكده اجي
اكلم اهلك واقلهم ظروفي وهما اما يشوفوني مقتدر ماليا هيوافقوا..
داليا بفرحة:طيب الحمد الله هاااانت بقى ‘ الصيف قرب..
حمزة:بقلك مش قادر استحمل كل حاجة اعملها ليكي تقوليلي حرام! ده انا حتى اما بكلمك في
التلفون خمس دقايق ‘ تقوليلي حرام حرام!! انا زهقت وتعبت!!
داليا:يعني هنعمل ايه؟؟ نغضب ربنا مثلا؟!
حمزة:لا نعمل كل اللي احنا عايزينه وساعتها مش هنكون بنغضب ربنا
داليا:ازاي
حمزة:نتجوز عرفي
داليا:ايييييييييييييييييييه!!! انت اتجنننت؟؟؟ انت ازاااااي تقووول كده؟؟؟
حمزة:اهدي وافهمي الاول
داليا:افهم ايييييه يا حمزة! انت مجنوووووووون.. انا مكنتش متصورة انك تكون فاكرني رخيصة
كده!!
حمزة:دالياااااا افهمي
داليا:افهم ايه بقى؟؟
حمزة:اولا الجواز ده هيبقى بمأذون وشهود يعني مش حرام وبعدين ده هيبقى عشان اقدر اكلمك براحتي
وهتكوني حلالي ومش هنعمل حاجة لحد ما اتجوزك رسمي..
داليا بخوف وتردد:لا بس ....
حمزة:انا بخاف عليكي اكتر ما انتي بتخافي على نفسك..
داليا:بس لا يعني....
حمزة:الجواز ده عشان لو حبيت اقلك بحبك او امسك ايدك حتى متقليش ليا حرام! عشان اما اكلمك
واقلك تعالي اخرجي معايا متقليش لا ومسمعش كلمة حرام دي..
داليا بتردد:بس بس..
حمزة:عندك اسبوع يا داليا فكري فيها براحتك وانا مش هضغط عليكي خالص وهسيبك على راحتك
وقرارك هيحدد انتي حبتيني يا داليا بجد ولا كنتي بتتسلي بيا...
داليا:استنى يا حمزة
حمزة:سلام يا داليا.. بعد اسبوع ..
رجعت تاني للواقع وكانت طبعا وهي سرحانة وبتفتكر بتحكي في نفس الوقت لسعدية..
سعدية:امااااال ايه بجى؟! ليه بجيتوا كانكم اتنين متجوزين متجوزين؟!!
داليا بتعيط ومنهارة:ع ع عشان هو هوو مرة خدني بيته وهناك نسيت نفسي لما قالي انتي
مراتي واي حاجة بينا حلال..
سعدية بحزن:غواااااكي يا دالياااا؟؟؟ اضحك عليكيييييي!!!!!! انتي لازم تجولي لاهلك
داليا بخوف:لاالالالالالالالا يا سعدية مقدررررررش دول يجوا يقتلووووووووني
سعدية:امال هتعملي ايه في المصيبة دي؟؟؟؟
داليا:هستنى الصيف
سعدية بضحكة فيها حزن ومرارة:ليه هو انت فاكرة اياك هيجي الصيف فعلا ويتجدم ليكي؟!
يا عيني عليكي يا داليا..... انتي لو مجولتيش لاهلك يبجي لا لسانك يخاطب لساني ولا تتحدثي معايا
واصل..
وسابت سعدية داليا ومشيت وبعد دقيقتين رجعت ليها وسالتها:
هو احنا ازاي كلنا نمنا كده مرة واحدة بعد العشا ومحسناش واصل باي صوت؟؟
داليا برعب:ع عع عشااان هو قالي اديكوا منوم عشان يقدر يطلع اوو اووضتي..
سعدية:يانهار اسوووود!! كمان؟!! حطيتي منوم لينا عشان تجدري تتطلعيه الشُجة على راحتك!!
انا مش جادرة اصدج ان ده انتي يا داليا!! حاسة اني بتفرج على كابوس ونفسي اصحى منه
داليا:سعدية الله يخليكي متحكيش لحد
سعدية:انا مش هحكي لحد بس يا بنت الحلال اذا مجلتيش لاهلك يبجى لسانك ميخاطبش لساني..
بعد تلت ايام البنات كانوا قاعدين بيتغدوا وسعدية كانت في المطبخ بتجيب حاجة من جوة..
عنود:اجول داليا جولي حج سعدية اتجيب وياها بيبسي من الداخل
بمعنى:بقول يا داليا قولي لسعدية تجيب معايا البيبسي من جوة..
داليا:سعدية هاتي البيبسي من جوة ..
سعدية برسمية:ماشي!
عنود:اشفيها؟
بمعنى:مالها؟
داليا:مم مش عارفة
عنود:ييمكن متهاوشة ويا سعيد؟!
بمعنى:يمكن متخانقة مع سعيد
داليا:يمكن..
تيجي سعدية من جوة ومعاها البيبسي وتحطه قدام عنود..
اية:مالك يا سعدية؟
سعدية:مفيش
نادين:لا فيكي ايشي!؟ شو مالك؟
سعدية:مفيش يا جماعة يمكن مرهقة شوية
داليا:تسلم ايدك يا سعدية
سعدية:....
عنود باستغراب:داليا تشكرج سعدية؟
بمعنى:داليا بتشكرك يا سعدية؟
سعدية:اه الله يسلمك
نادين:لا مش معقول عنجد بِكي شي! شو سعيد مزعلك شي؟؟
سعدية:لا ‘ ربنا ما يجيب زعل..
نادين:اية‘ بدي احكي معك بعد الاكل..
اية:طيب انا خلصت..
تروح اية مع نادين لاوضتها..
نادين:انا اكتشفت ان سامر عم بيخوني
اية:اييييه!!
نادين تبدأ تعيط:دخلت من شي اسبوع على الاكونت تبعه ع الفيس واكتشفت انه عامل اكونت
تاني اله وعم يحكي مع بنات تانية من خلاله وانا مابعرف ايشي عن ها الشي!!
اية:وبعدين؟؟؟؟
نادين:واجهته وقلتله ما بدي اكمل معك وقفلت معه وقفلت تلفوني لحد هلاء وصارلي تلت ايام ما بعرف
ايشي ومش عارفة شو اعمل؟!
اية:لازم تتكلموا طبعا في الموضوع!!
تخبط عنود وتقولهم:شنو جاعدين اتجولون؟
بمعنى:قاعدين بتقولوا ايه؟
اية:مافيش نادين مضايقة شوية..
عنود:اشفيج؟ متهاوشة ويا سامر؟؟
بمعنى:مالك؟ متخانقة مع سامر؟
نادين:ايوة
عنود:هدج منه خلي يولي ترا اهما جذي الريايل..
بمعنى:فكك منه وطنشيه ..هما كده الرجالة..
نادين بعصبية:عنوووود هلاء موو وقت عئدتك عليّ..
عنود:ترا انا اعطيج نصيحتي ما تبين تسمعينها كيفج! بس لا تطلعين خلقج علي!
بمعنى:انا بديكي نصيحتي مش عايزة تسمعيها على كيفك بس متطلعيش خلقك عليا..
وتخرج عنود من الاوضة وتقفل الباب وراها بشدة من العصبية
اية:اهدي يا نادين ‘ عنود مش قصدها بردو
نادين:انا ما برتاح لهي البنت! بحسها كتيييير حئووودة!!
اية:معلش متعرفيش بردو جوة النفوس ايه!
نادين باستغراب:وانتي بئى اللي عم تعرفي؟! حتى تدافعي عنها هيك؟!
اية:ايوة عارفة ومينفعش احكي طبعا ‘ بس اعذريها بردو غصبن عنها..
نادين بعصبية:انا هلاء في سامر .. شو اعمل معُه؟!!
اية:لازم تكلميه في الموضوع ولازم تعرفي هو عمل كده ليه؟
نادين:ما بدي احكي معه مش جاي ع بالي احكي معه ‘ ما بدي اشوف وجهه..
اية:لا يا نادين لو بتحبيه لازم تعرفي هو عمل كده ليه!!
نادين:طيب رح البُس هلاء واطلع اشوفه لأحكي معه.. ما بتعرفي شو مالها سعدية؟
اية:لا والله معرفش!!
نادين:يمكن متزاعلة مع داليا؟! لان لاحظت علائتهن مو متل الاول!
اية:ايه ده فعلا؟؟
نادين:ايه ما لاحظتي؟
اية:لا
نادين:ما بعرف يمكن عم خبص بالحكي..
اية:لا يا بنتي ما هما كانوا بيتكلموا عادي مع بعض على الغدا
نادين:يمكن لانن ملزومين يحكوا قدامنا!!
اية:اممم لا معتقدش...
في اوضة داليا ‘ داليا كانت قاعدة بتعيط وبتتصل بحمزة..
داليا بيعصبية:انت مبتردش ليه يا حمزة عليا؟
حمزة ببردو:اكيد نايم!
داليا:انا مخنووووقة يا حمزة
حمزة:ليه؟
داليا:عشان سعدية زعلانة مني ومصممة اقول لاهلي
حمزة:انتي مجنوووووووونة!! تقولي لاهلك ايه دلوقتي!!!!
داليا برعب:اقلهم عنك؟ انك جاي تتجوزني؟؟
حمزة:انا قلتلك ان مينفعش دلوقتي!!
داليا خوف:اماااال امتى يا حمزة!! السر دلوقتي اتكشف ومينفعش لو خرج برة اتنين يفضل سر!
حمزة:بقلك اييييه سعدية دي لازم تخرس وبعدين هي كانت من بقية عيلتك عشان تعمليلها اعتبار
اوي كده! هي مالها؟؟ انتي حرة بحياتك..
داليا:بس بس دي ددي صاحبتي يا حمزة
حمزة:وهي دلوقتي مش عايزة تكون كده يبقى طززز بقى!!
عنود في اوضتها بتتكلم مع ولد وبتدخل سعدية عليها عشان تاخد الاطباق الي عندها عشان تغسلها
لان كان دورها في الغسيل هي..
سعدية:بجلك يا عنود هاتي الاطباج اللي عندك دي عشان اغسلها ‘ وبعدين احنا مش جلنا كذا مرة
مناكلش في الاوض!
عنود:افففف سعدية احين مب وقتج ‘ ما تشوفيني اتحجى ويا صبي!
بمعنى:اففف سعدية ده مش وقتك ‘ مش شايفاني بتكلم مع ولد!
سعدية:شايفاكي ياختي ‘هو انا اصلا بشوووفك بتعملي غير كده!!
تروح تاخد سعدية الاطباق وهي معدية تشوف الولد اللي بتتكلم معاه عنود وتتصدم!!!
تيجي نادين من برة وتكون مضايقة جدا وتشوفها سعدية..
سعدية:مالك يا نادين؟
نادين: رحت لاحكي مع سامر مكنش موجود!
سعدية :امال كان فين؟
نادين:وانا شوو يعرفني!!!!
سعدية:انتوا حصل بينكم حاجة
نادين:ايوة
سعدية:طب استهدي بالله كده واجعدي احكيلي ‘ يمكن اجدر اساعدك.. ما هو اصل بردك الحاجات
دي متنفعش والحب اللي مبيبجاش صح مبيدومش!
تخرج داليا من اوضتها وتسمع الجملة دي وتبص على سعدية اللي كانت بتبص عليها من طرف عينها
وترجع تدخل تاني اوضتها..
نادين:هلاء انا اكتشفت ان سامر عم بيخوني ‘قوليلي شو اعمل معه؟!
سعدية برعب:وعرفتي بيخونك مع مين؟؟
نادين:لا ما عرفت.. شو اعمل يا سعدية؟؟ احكيه انا ولا اخلي حدا يحكي معُه؟؟
سعدية:ممكن تخلي البت اية تتحدث معاه هي بردو بت ها نوعا ما عاجلة شوية عنيكم..
نادين:لا ممكن انتي تحكي معه؟؟
سعدية:يا نهاااار اسووود ده كان سعيد جتلني!! لا يا ختي
نادين:الله يخليلي الك يا سعدية انا عنجد ما بثئق في عئل حدا هون ئد عئلك انتي..
سعدية : يا بت مجدرش ده انا كنت اروح في ستين داهية لو سعيد عرف!!
نادين:ومين راح يقله وبعدين هاي معروف ئلي انا.. الله يخليلي اياكي..
سعدية بعد تردد:هشوووف بس بجلك ايه اوعي تجولي لاي حد هنا!!
نادين:والله ما راح ائول لحدا!!
وكانت عنود واقفة من ورا باب اوضتها بتسمع الحوار وكذلك داليا......
بعد اسبوع البنات كلهم كانوا في الشقة راجعين كل واحدة من برة..
اية:بقلكم ايه تتعشوا؟ ولااتعشى لوحدي؟
عنود:انا باكل وياج
بمعنى:انا هاكل معاكي
داليا بتوتر:انا مليش نفس
نادين بحزن:وانا كمان مالي مزاج
اية:طب شوفوا سعدية.. قومي يا داليا شوفيها
داليا:لا انا بطني بتوجعني اوي مش قادر اقوم من مكاني حد يروح يناديها
اية:طب قومي انتي يا عنود
عنود:اففف مالي خلج حجها!
بمعنى:اففف ماليش خلق ليها
نادين:انا رايحة اناديها..شو بكن! العمى في قلوبكن!!
تروح نادين لاوضة سعدية عشان تناديها ‘ تخبط عليها سعدية مبتردش.. تفتح باب الاوضة
ولسه هتقلها:سعدية بدك تتعشى معنا!
تشووووف سعدية مرمية على الارض ومقتولة !!!!! تصرخ باعلى صوتها:
سعددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددددية!!!
استنوني الحلقة اللي جاية......