كمانيليو

كمانيليو
قريبا في المكتبات

الجمعة، 8 فبراير 2013

الحلقة الـــتانية من قصة "شقــــــة22"


الحلقة الثانية
عنود:هاي البوي الفريند اليديد مالي!
بمعنى:ده البوي فريند الجديد بتاعي!
اية:انتي مجنونة! ده  تاني واحد ليكي في اسبوعين!
نادين:يا الله!
عنود:ايي عادي! شوفوا انا وحدة قانوني في الحياة اتسلى! وعندي الريايل نفس الجوتي والعياذ بالله
والجوتي اللي ما يمشي وياي اجطه سيده في الخمام!
بمعنى:اه عادي! شوفوا انا وحدة في الحياة اتسلى! وعندي الرجالة نفس الجزمة والعياذ بالله والجزمة
اللي ما تمشيش معايا ارميه في الزبالة!
نادين:عن جد بتحكي! وين الحب في حياتك؟
عنود وعينها سرحانة بعيد:حب! هه اي حب يُبه اللي تتحجين عنه احين! انا حبيت واحد 4 سنين وعجب
ايش سوى فيني!؟ جالي سوري حياتي انا ما اتزوج واحدة حاجتني في التلفون! خايس..
بمعنى:حب! هه حب ايه اللي بتتكلمي عنه دلوقتي!انا حبيت واحد 4 سنين وبعدين عمل ايه فيا!؟
قالي سوري حياتي انا متجوزش واحدة كلمتني في التلفون! قذر..
نادين:عن جد هاد واحد حقير!!
اية:بالظبط والمفروض متخلهوش يأثر على حياتك بالطريقة دي..
عنود بتحدي:العب فيهم انا ولا اهم يلعبون فيني!
بمعنى:العب عليهم انا ولا هما اللي يلعبوا عليا!
نادين:طب الله يخليكن بنات شو اعمل مع سامر؟ شو احكيله؟
عنود:طنشيه! ترى الصبيان هلون‘ تطنشيهم يصيرون اوك.. تهتمين فيهم وايد يقطونج..
بمعنى:طنشيه! عشان الرجالة كده ‘ تتطنشيهم يبقوا اوك ولو اهتميتي فيهم كتير يرموكي..
نادين:شو اسم اللي كنتي بتحبيه؟
عنود بحزن:خالد!
نادين:عم بحكي عن سامر مش خالد انا!
اية:اممم اتكلمي معاه طيب ‘ اخرجي معاه في مكان هادي واتكلمي..
نادين:ايه عم بفكر اعمل هيك!
اية:انتي عرفتيه ازاي؟ احكيلنا؟
نادين بحُب:اول مرة حكيت معُه كنت بالتوجيهي ‘ عرفته من الشات وضلينا نحكي كتير
اية:ايه ده يعني عرفتيه نت!
نادين:ايي
ايه:هو فيه حب نت اصلا!!
عنود:انتي من صجج! تعرفين سامر من نت! وسافرتي مصر عشان واحد عرفتينه من نت!!
بمعنى:انتي بتتكلمي بجد! عرفتي سامر من النت وسافرتي مصر عشان واحد عرفتيه من نت!
نادين: شو بكن؟ ايه شو فيها؟ عرفته ووثئت فيه كتير وهو طلع زلمة قد حكيو! ليه ما اجي مصر
وانا واثئة كتير فيه! انا وثئت فيه لدرجة اني حبيّتوّ!
اية:ايوة يا نادين بس ده واحد عرفتيه من نت يعني!
نادين:ايه عرفته من نت اول شي وبعدين هو واهله ايجوا بالصيفية ع لبنان وقابلتوا لاول مرة
لسه متذكرة اول لقاء ..
اية بحماس:كان عامل ازاي
نادين وهي مبتسمة:اول ما اطّلع فيني قالي يصير اعمُل ايشي بس ما تفهميني غلط
عنود بحماس اكتر:ايي وعجب؟
بمعنى:اه وبعدين؟
نادين:قرب عليّ كتير وحضني! يالله حُضنه شو كان دافي كتير وحلووو
اية:ده اول لقاء بينكم كده!!
نادين:ايي كا اصدقاء وهيك وبعدين ضل الصيفية كلها تبعته عنا بلبنان لحد ما اجة وقت انه يرجع ع
القاهرة وهون صارحني بحبه وانا ضليت ابكي كتير ‘ كنت راح استفقدُده كتير كتير..
اية:وبعدين؟
نادين:ضلينا كل يوم نحكي على النت بالساعات وبالتلفون كمان وكنا نفتح الكام لبعض ونحكي
كل شي صار بيومنا وكل ايشي صار معنا..
عنود:ايي وعجب؟
بمعنى:اه وبعدين؟
نادين:ايجا الوقت اللي اتخرج فيه من التوجيهي وانه ادخل الجامعة ‘ فتحت الموضوع مع اهلي
انه بدو ادرس بالقاهرة وبييّ وافق!
عنود:اهلج يدرون فيه!!
بمعنى:اهلك عارفينه؟
نادين:ايه الماما بتعرف عنه وبييّ كمان بس ماما شافته كتير اما كان عنا بلبنان
اية:وبعدين؟
نادين:بس وايجيت انا هون ع القاهرة وهو اما عرف عن انك بتأجري اوض في شقتك فرح كتير
لانه ساكن بالشارع اللي ور اوهيك راح اصير كتير قريبة منه..
عنود:واحين تغير عليج! وانتي ما مداج الا اسبوع اهني!! مسكينة والله! عشان تصدجون يوم اجول
لكم ان الريايل نفس الجوتي!
بمعنى:ودلوقتي اتغير عليكي وانتي مبقالكيش الا اسببوع هنا! مسكينة والله! عشان تعرفوا لما اقولكم
ان الرجالة نفس الجزم تصدقوني!
اية:يابنتي اهدي انتي على جمب شوية.. يمكن يا نادين عنده مشكلة ولا حاجة ‘ اصبري عليه بس
وبعدين انتي اكيد هتلاقيه مختلف شوية ! قصدي يعني الواحد اما بيكلم شخص على النت من ورا
كمبيوتر بيبقى غير خالص اما يتعامل معاه فيس تو فيس!
نادين:بس انا عمري ما حسيت انه سامر معرفة نت!
اية:معلش النهاردة اعرفي منه وبراحه ماله..
تطلع سعدية من اوضتها عليهم..
سعدية:لساتكم بتتودودو على حديسكم الماسخ ده!
ايه:هههههه مالك يا سعدية؟
سعدية:اصلكم من الصبح واحنا دلوجت بجينا الضهر ولساتكم بتتكلموا في نفس الموضوع! ايه مازهجتوش؟
اية:عادي بندردش مع بعض!
نادين:بتتذكروا اول ما سعدية اجت هون!؟
عنود:ههههههههههه
سعدية:ياسللااااام جالت نُكتة اياها! وانا معرفشي!!
سعدية تفتكر اول يوم ليها في الشقة لما دخلت واية عرفتها على داليا وعنود وبعدها جت نادين
من برة..
اية:نادين اعرفك على سعدية..
نادين بكل براءة:اي منيح كتير هاي الخدامة تبعنا هون؟
سعدية بعصبية:خدامة في عينك صحيح جليلة حيا! شايفاني ايه يعني!
اية بتحاول بسرعة تصلح الوضع:اوووبس سووووري سووووري معلش يا سعدية هي متقصدش
اكيد .. نادين دي سعدية طالبة هتعيش معانا هنا..
نادين:اي عفوا ما كنت بعرف
سعدية:ماشي يختي!
اية:انتي اوضتك اللي هناك اللي بعد اوضة نادين..
سعدية:ماشي..
ترجع سعدية تاني للواقع..
سعدية:سُبحان الله كأن جلبي حاسس اني مش هنرتاح مع بعضينا
نادين:وانا اشو بيخصني فيكي
عنود:اجوول سعدية
بمعنى:بقلك يا سعدية
سعدية:ايوة خير؟ بس حاولي تتكلمي مصري عشان افهمك!
عنود:اوك هأحاول عشان خاطرك.. انتي تحبين؟
سعدية:اكيد انا مجرية فاتحتي ع ابن عمي سعيد..
عنود:هههههههه سعدية وسعيد! حلووو حلووو
سعدية:انتي مجنونة لا مؤاخذة؟
عنود:لا لا لا سووري بس اساميكم حدها تضحك الصراحة.. انزين ازاي بدأتو قصة الحب
سعدية:بصي انا موعتش في الدنيا دي الا على كلمة ابويا وهو بيجول سعدية لسعيد وسعيد لسعدية
وانا من يومها حسيت ان اجدارنا واحدة وحُبه اتولد في جلبي!
عنود:اهو يحبج؟!
بمعنى:هو بيحبك؟
سعدية:ده بيمووووت فيا
عنود:وشلون عرفتي؟!
بمعنى:ازاي عرفتي؟
سعدية:ماهو يعني بذكاوتك دي مش هيجبل يتزوجني وانا مش على هواه!
عنود:انتي خبل؟! اكيد وافق عشان العيلة عندكم في الصعيد!!
بمعنى:انتي هبلة؟! اكيد وافق عشان العيلة في الصعيد
سعدية:لا يا بت هو بيحبني ده كان مضايج اوووي اني هاجي القاهرة ادرس! بس لولا ابويا‘ كان
حلف عليا بالطلاج جبل مايحصل جواز انه مش هيجبني اتعلم هنا..
عنود:انزين واهو بيي اهني القاهرة عشان يشوفج ولا بينطرج لين ما تردين؟
بمعنى:وهو هيجي هنا القاهرة عشان يشوفك ولا هيتسنى لما انتي ترجعي
سعدية:مش عارفة اصل بردك عندنا يعني مينفعش نجعد كتير لحالنا واكديه!
عنود:ومن وين تضمنين ان ما يخونج؟
سعدية:ها؟يعني ايه؟
عنود:يعني من فين هأتعرفي انه مبيأخنكيش؟
سعدية:يخوووون؟! سعيييد!! ده طيب جوووي وحنين وفي حاله! يخون ايه بس!
ابعدي انتي بس بعجدك "بعقدك" دي اللي خلت مخك خلاص مبجاش عارف حاجه ده!
عنود:انزين بروح واخليج تولين وباجر بتعرفين ان يُبى الريايل كلهم نفس الخمة!
بمعنى:اوك هروح واخليكي تتفلقي وبكرة تعرفي ان يا بابا الرجالة كلهم نفس الزبالة!
سعدية:يا شيخة روحي بجى بالكلام الهيرغوليفي اللي بتجوليه ده! انا جعانة يا جدعان..
اية:تحبوا نطلب من فين؟
سعدية:هو احنا كل يوم هنجضيها طلبات من برة!
اية:انا عن نفسي مبعرفش اطبخ! ولا داليا كمان!
عنود:انا بعد ما اعرف
نادين:ولا انا
سعدية:انا بعرف! بس كنتوا جلتوا من بدري يعني!
اية:خلاص النهاردة نقضيها ديلفري وبكرة بقى انتي تطبخي لينا ونذوق اكلك..
وبعد ساعة كان كل واحدة طلبت الاكل اللي هي عايزاه وقعدوا كلهم على السفرة ياكلوا..
نادين:داليا انتي ليه ما بتحكي هيك معنا ومعظم الوقت هادية وساكتة؟ هاي طبيعتك ولا شو فيكي؟
داليا:لا مفيش انا فعلا اغلب الوقت ببقى هادية كده
اية:اااااه ‘ ده انا السنة اللي فاتت اغلب الاوقات كنت بحس اني عايشة لوحدي من كتر ما هي ملهاش
حس في البيت معايا!!
نادين:وليه هيك؟! شوو بكي؟!
داليا:لا مفيش حاجة بس هو اهلي علموني اني ابقى كده ‘ في حالي دايما
عنود:انزين واذا ضاق خلجج ويا من تحجين؟
بمعنى:ولما تتضايقي تفضفضي لمين؟
داليا:لربنا
كلهم:ونعم بالله
سعدية:والله انتي بت مية مية انا جلت اول ما شفتك انك اعجل واحدة هنا
نادين:ايه اكيد مافي حدا احسن من الله عزوجل بس يعني احيانا الواحد بيكون بدو حدا يحكي
مَعُه!
داليا:مبحكيش لحد!
نادين:انتي ما بتحبي؟
داليا بخوف:ايه!! لا لا لا لا لا لا
عنود باستغراب:اشفييييج!!!! تجولج ما تحبين ما سألتج اذا جتلتي احد من جبل!!
بمعنى:مالك!! بتقولك انتي محبتيش مسألتكيش قتلتي حد قبل كده!!
داليا:لا بس انا طول عمري متربية على ان الحب ده غلط وحرام ومينفعش احب قبل الا لما اتجوز
وبصراحه انا اصلا عمري ما عرفت ولاد!!
عنود:شنوووو!!! ولا حتى في الجامعة؟
بمعنى:ايه! ولا حتى في الجامعة؟
داليا:لا فيه كتير ولاد حاولوا يتكلموا معايا بس انا اول ما بشوف ولد هيقرب عليا بختفي بسرعة من
المكان..
نادين:شو!! عنجد بتحكي!! ليه هيك؟
داليا:مش عارفة! بس انا اصلا مبعرفش اتعامل معاهم ولما بشوف الولاد برتبك اوووي وبتوتر
وبحس ان فيه غلط..
اية:لا طبعا يا داليا وانا كذا مرة قلتلك لازم تتجرأي وبعدين الحب مش غلط ولا حرام لما يبقى
صح! وبعدين رهبة الولاد اللي عندك دي لازم تختفي! انتي مش لسه في السعودية لو حد
شافك بتكلمي ولد هيجي ويعلقلك حبل المشنقة؟!
داليا:مش عارفة بقى
وفجأة يرن جرس الباب وتقوم سعدية تفتح الباب وبعدين ترجع متعصبة جدا وتقول:
.........
استنوني الحلقة اللي جاية...