الحلقة السابعة
وفي اللحظة دي تدخل حبيبة وتتفاجأ بالمنظر ده ‘ مروان يتوتر جدا وترتبك
منى..
مروان بتوتر:الحمد الله لحقتك يا منى قبل ما تقعي
منى بارتباك بتظبط شعرها وتبتسم:ااه الحمد الله..اهلا حبيبة
حبيبة بقرف:اهلا يا منى
مروان:طيب يا منى هشوف الصفقة اللي اتكلمتي فيها ولو مناسبة ناخدها ليه لا!
منى:ماشي ..انا ماشية بقى ..فرصة سعيدة يا حبيبة
تمشي منى من هنا وتبص حبيبة بشك لمروان وتقوله:كانت بتعمل ايه هنا؟
مروان:زي ما سمعتي فيه صفقة هي كانت شايفة انها كويسة واسر مش عايز يدخلها
فكانت جاية اا
جاية يعني تقلي..
حبيبة:والله!! وانا المفروووض اصدق بقى!!
مروان بعصبية:يعني اييييه؟؟
حبيبة بغضب:لا متتعصبش يا مروان..انا بس عايزة اقلك حاجة‘ منى دي عاملة زي
التعبان اللي بيلف
على الضحية بتاعته لحد ما يخنقه! فياريت تاخد بالك كووويس اووووي ومتنساش
انها خطيبة صاحبك..
مروان:اا ااانتي عبيطة!! ممم يعني هو حصل ايه عشان الكلام ده!
حبيبة:محصلش حاجة.. انا رايحة اشوف اسر..
مروان بخوف:ليه؟؟
حبيبة بتبص بحذر لمروان وتقول:رايحة اطمن عليه واسلم‘ متخافش مش هقله على
المهذلة اللي شفتها
مش عشانك!بس عشانه..ومرة تانية بقلك خلي بالك..
تمشي حبيبة من مكتب مروان وترزعه جامد وتروح عند مكتب اسر فتلاقي منى قاعدة
على المكتب
اللي برة مكتب اسر..
منى بخوف:حبيبة! خير؟
حبيبة بقرف:داخلة لاسر
منى:ليه؟
حبيبة:ايه ممنوع؟
منى:لا بس اصل اسر مشغول!
حبيبة:اممم طيب استناه بس هستناه جوة ولا انتي هتمنعيني في شركة بابي!
منى بغيظ وتضحك ضحكة ممزوجة بسخرية وصوت عالي:ههههههه لا طبعا ..بس كنت
عايزة
انصحك نصيحة صوغننة خالص‘ اللي شفتيه ده لو طلع برة هيضرك انتي اكتر ما
هيضر اي حد!
حبيبة بعصبية شديدة:انا عمررررررري ما شفت بجااااااحة زيك!!
منى:بوصي يا بيبااا اللي شفتيه لو طلع لاسر هقله انك كذابة واسر بيصدقني
وهو مغمض عنيه وهقله
انك عايزة توقعي ما بينا اكمنك معجبة بيه..هههههههههههههه اوعي تكوني فاكرة
اني مش فاهمة
ان عينك على اسر من زمان! عيووونك فضحاااكي اووووووي ولولا ان اسر ساذج
وعبيييط
كان عررررف من زمان اوووي انك واقعة لشوشتك ..بس انا بقى محبتش افتح
عنيه..اصل بصراحة
شكلك بيبقى حلوووو موووووت وانتي بتتعذبي قدامي كده..هههههههههه..
حبيبة بقرف:يييييع بجد انتي مخلوووقة الواحد مينفعش اصلا يتكلم معاكي وعلى
فكرة انا مش هقول
ولا كنت هقول لاسر بس مش عشان خايفة من تهديدك الغبي اللي زيك ‘ بس عشان مش
عايزة
اوجع قلبه المسكين..
وتسيبها حبيبة وتدخل مكتب اسر وبعد ما تدخل منى لنفسها: يا ننوس عين
مامي!ههههههههه..اما
ورررريتك يا حبيبة الكلبة! مبقاش اناااا وحيااااتك لخلي اخوكي الدلدووول
يجري ورايا زي الكلب
وابقى انا الكل في الكل واتحكم فيكي وادووووس عليكي بجزمتي مبقاش اناااا
منى!!
******************************************************************
******************************************************************
تنزل حبيبة من فوق وتلاقي نور اوضة المكتب مفتوح ‘فتروح تلاقي مروان قاعد
جوة المكتب
وفاتح البومات قديمة ونازلة منه دموع..
حبيبة:مروان!! ايه اللي مصحيك لحد دلوقتي؟
مروان:مم ممافيش ببس جالي كابوس فقمت مفزوع من النوم ونزلت هنا قعدت اتفرجت
على الالبومات
وسرحت في الماضي..
حبيبة:مش عارفة ده وقته ولا لا بس انا حذرتك من منى يا مروان ومسمعتش
كلامي..
مروان بحزن:يارتني كنت سمعت كلامك..
يبدأ يعيط ويكمل:انا خسرت صاحبي وخسرت كل حاجة حلوة مابينا عشانها وهي
عمرها ماقدرت
ولا حتى حسستني في يوم انها بتحبني!
حبيبة بحزن:ياما قلتلك يا مروان ان اللي زي منى ملهاش عزيز ولا غالي‘مسمعتش
بكلامي
مروان:مش عارف كانت عملالي ايه! زي ما اكون كنت مسحوووور..
تسرح حبيبة وترجع تاني للماضي...
**********************************************************************
**********************************************************************
حبيبة بعد الموقف اللي حصل في الشركة تاني يوم راحت الجامعة وقابلت ريما
عشان تحكيلها
اللي حصل..
ريما بعصبية:لااااااا دي قاااادرة بقى!!!! انتي ازاي تسكتي ليهاااا؟!!! ايه
السلبية اللي انتي فيها
دي يا حبيبة؟؟
حبيبة بغيظ:مقددددددرش اتكلللللللم..
ريما:ليه بقى!! خايفة من تهديدها القذر؟؟؟؟؟
حبيبة:لا بس مش هيصدقني يا ريما وهيبعد عني! وهيعرف اني معجبة بيه ويفتكر
ان دي غيرة!
انا مش هستفيد بالعكس هي اللي هتستفيد..
ريما:اماااال ايه نسكتتتتتت وهي بدات تلف على اخوووكي كماااان!!!!!!
حبيبة:مش عاااارفة اعمل ايه مع مروان ده كمان!
ريما بعصبية:لااااااااا بقى طب انتي وسلبية وسايباها تضحك على حبيبك انما
مرواااان لاااا!!
حبيبة:خلاص يا ريما اهجمي عليه في المكتب وقوليله انك بتحبيه!
ريما:لااااا طبعااااا!! بس انتي ساعديني
حبيبة:ايووووة اعمل اييييييييه!!
ريما بغضب:معرررررفش معررررررررررررررفش اتصرررررررررررفي!!
*************************************************************************
*************************************************************************
بعد اسبوع منى كانت قاعدة في مكتبها عمالة بتفكر واسر كان مسافر ماليزيا
عشان صفقة يخلصها
للشركة‘ اما مروان فكان بقاله اسبوع مبيحضرش الشغل عشان وفاة والده وفي
اللحظة اللي منى
كانت بتفكر فيها تكلمه لقته داخل..
مروان بجفاء:سلامو عليكو
منى بتمثيل انها حزينة:وعليكم السلام..اخيرا جيت
مروان:اسر لسه في ماليزيا؟
منى:ااه
مروان بجفاء:ابعتيلي كل الحجات اللي ورانا اعتقد شغل كتير اوي اتعطل..
منى:حاضر ولايهمك..ادخل انت المكتب وانا جاية وراك..
كانت منى لابسة فستان اسود ضيق وقصير فوق الركبة ولابسة كعب عالي‘ وكانت
بتتعمد تيجي
بفساتين ضيقة جدا تبين تفاصيل جسمها.. طلعت مرايتها زي عادتها وفضلت تبص
على نفسها وتظبط
شعرها وترش برفيوم كتير على نفسها..
منى داخلة بتدلع في مشيتها وصوت الكعب العالي بيرن في الاوضة‘ وبتقرب من
مروان وبتدي الملفات
ليه وبتقوله بدلع:كل الشغل هنا ‘ بس متخفش انا كنت ممشية كل حاجة في غيابك
انت واسر كويس اوي..
مروان:شكرا..تقدري تتفضلي انتي..
منى بتمثيل:انت زعلان مني؟
مروان بجفاء:لا
منى:امال مالك؟ بتعاملني وحش ليه!
مروان:انتي عايزة مني ايه يا منى؟!!
منى اتصدمت من السؤال بس حاولت تجاوب وتعمل نفسها مسكينة:اا اانا تعبانة
اوي يا مروان
مروان بخوف:ليه؟ حاسة بايه؟ اطلبلك دكتور؟؟
منى:لا انا تعبانة نفسيا
مروان:ليه خير؟
منى:اا ااصل اانا بصراحة عايزة افسخ خطوبتي من اسر
مروان بخضة:اييييييه؟ ليه؟
منى:في الفترة الاخيرة لقيت ان اسر مينفعش ليا ومش هو الشخص المناسب
ليا..دماغه في ناحية
وانا دماغي في ناحية تانية خالص..حاولت اقربله بس لقيت ان كل مرة بحاول
اقرب ابعد اكتر..
مروان:وانا مالي بالكلام ده؟!
منى:اا بصراحة انا بحبك انت
مروان:ايه! انتي اكيد بتهزززززري
منى:لا انا بتكلم بجد! انا لقيت دماغك زي دماغي ‘ انا حاولت اشيلك من دماغي
كتييير بس بجد
مش قاااااادرة انا بحبك انت يا مروان انا بحبك اوووي.
مروان بتهته:بب ببس انتي انتي خطيبة صاحبي وانا كده بخونه!
منى:هتخونه لو انا بحبه ‘ بس انا مبحبهوووش..
مروان:لا مقدرش ‘ اسر بيحبك اووووي
منى بعصبية:يوووووووووووه متقلش بيحبني!! هو عمره ما كان فاهمني ولا
مقدرررني!! ولا عمري
شفت في عيونه الاهتمام اللي بشوفهم في عيونك...
مروان بخوف:عيوني انا!! لا انا مليييش دعوة..
منى بتمثل العياط:بس انا بحبك وعايزة اكمل حياتي معاك..
مروان بخوف:واسر!
منى:هقله اني مش قادرة اكمل حياتي معاه!
مروان:بس
منى:متنكرش ان انت نفسك بتحبني
مروان بخوف:لالالا
منى بعصبية:متبقااااااش جبااااااااااان!!
تقرب منه منى اوووي وتمسك ايده وتحطها على قلبها وتقله بدلع:غمض عنيك
فيغمض مروان عينه وبعدين ترجع تقله:سامع دقات قلبي بتقلك ايه؟
مروان وهو مغمض عينه:بتقول ايه؟
منى بهمس:بتقول انه نفسها تكمل حياتها كلها معاك وانها شايفة انك راجل
احلامي..
مروان:بس...
تحط منى ايدها على بقه وتقول:شششش متقلش حاجة دلوقتي خالص‘ فكر على راحتك..
وتقوم سايباه وتمشي وهو واقف مغمض عينه لسه..
مروان وهو مغمض:منى؟منى؟؟مــــنى؟؟؟؟
يفتح عينه وميلاقيش حد معاه في الاوضة يخرج بسرعة ليها فيلاقيها قاعدة على
المكتب وبتغمزله..
منى:شوووف الورق وادرسه كووويس
مروان بابتسامة بلهاء:اا ااه
*********************************************************************
*********************************************************************
اسر في المستشفى لسه نايم في غيبوبة ‘ اصوات كتيرة حواليه ومش فاهم حاجة ‘
صوت اتنين بيتخانقوا
من بعيد وصوت امواج بحر عاااالي اوي بيغطي على صوت الخناق وصوت رقيق تالت
بيدخل
في نص الاصوات بعديها يجي صوووت فرملة عربية جاااااامدة اووووي .. نبضات
قلبه بتقل وصوت جهاز القلب بيدي انذار..تيجي الممرضات بسرعة وممرضة منهم تقول:
انا هجرررررري انادي بسررررررررعة الدكتووووور
استنوني الحلقة اللي جاية......